Imbunatatiri garnitura Thalys

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La C?ile Ferate "La Ursu" a sosit în vizit? (acum ceva vreme, recunosc :D) o simpatic? garnitur? Thalys (Mehano) în vederea digitaliz?rii ?i ilumin?rii farurilor.

Vagonul dotat cu motor se afl? deja în ?antier, de aceea nu apare în aceast? imagine.

Dup? ni?te întârzieri foarte bine motivate (întâlnirea de 30 de ani de la terminarea liceului, urmat? de Conferin?a Interna?ional? ModTech2013), am început s? lucrez la partea mai dificil?, adic? iluminarea farurilor în binecunoscutul stil 3_albe / 2_ro?ii. Dup? ce m-am gândit & r?zgândit în fel ?i chip (LED-uri de 1.8mm lipite în g?urile din ghidurile farurilor? nu, c? n-am albe! LED-uri PLCC lipite pe ghidurile farurilor? nu, c? nu încap etc), m-am oprit la ideea unor LED-uri SMD cod 1206 albe ?i ro?ii, montate pe pl?cu?e de cablaj imprimat în imediata vecin?tate a ghidurilor farurilor.

Iat? aici pl?cu?a care urmeaz? s? primeasc? LED-urile ?i rezisten?ele de balast:

Am folosit ?i de data aceasta o plac? de test, pe care am rupt-o pe perfora?ii ?i am pilit-o cu aten?ie, astfel încât s? o aduc la forma ?i dimensiunile necesare pentru a înc?pea în locul adecvat.


Dup? ce m-am convins c? pl?cu?a st? bine, mi-am pus ochelarii de aproape (da, de ceva vreme a trebuit s?-mi fac ?i a?a ceva), mi-am adus la îndemân? penseta, fluxul de lipit, fludorul ?i letconul cu vârf sub?ire ?i... m-am apucat de lucru...

Schema folosit? este cea universal cunoscut?, pe care am prezentat-o cu lux de am?nunte în subiectul "Despre LED-uri" (mul?umesc pentru apreciere & voturile acordate la concursul Iunie 2013 :cool:):

Singurele diferen?e const? în faptul c? am folosit LED-uri albe în loc de galbene ?i, conform experien?elor anterioare, am folosit acelea?i rezisten?e de 1.2kohmi pentru ambele ghirlande.

Am montat cele dou? rezisten?e pe ambele fe?e ale pl?cu?ei, ca s? nu se întretaie / suprapun?.

Primele probe de func?ionare :D


Am montat totul în carcasa vagonului cu motor ?i am aplicat câteva pic?turi de Pic?tura pentru fixare...

... ?i, în premier? mondial? absolut?, iat? noile lumini :cool:
 
Ultima editare:
Excelent ... era sa te intreb de ce ai facut asta, cat timp ar fi trebuit cica sa aiba lumini din fabrica (la fel si mufa de decodor), dar dupa ce am privit mai atent la pantografe mi-am dat seama ca e varianta hobby. E foarte interesant ca plasticul pare sa 'tina' la lumina, daca nu cumva ai aplicat ceva vopsea care nu se vede in poze.

Eu unul astept cu interes si digitalizarea, mai ales daca ar fi vorba de un decodor DIY, ca vorba aia, e cam pacat sa-i pui decodor 'de firma' si sa dublezi pretul garniturii (la fel ca bancurile cu trabanturi de pe vremuri) - si sa nu se supere posesorul trenului, nu fac misto de el, dar in calitate de posesor la randu-mi de aproape toata colectia de trocareli de mare viteza de la mehano cred ca pot sa am o parere cat de cat obiectiva.

O mica curiozitate (nu de alta dar mi-e cam frica rau de tot de smd-uri, din cauza micro-dimensiunilor lor, si a 'talentelor' mele cu letcoane): ar fi fost loc si pentru led-uri propriu-zise (sa zicem de 1.8, ca 3 cred ca ar fi fost prea mari) ? Sau era prea stramt locul ?
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Mul?umesc pentru aprecieri :cool:
Nu am apucat s? pozez piesa de plastic transparent care ?ine loc de geamuri & faruri, iar în vagonul cel?lalt nu (mai) umblu fiindc? deja se afl? acolo o alt? minune optoelectronic? pe care am convenit c? o las la locul ei. Ghidurile farurilor au în spate g?uri în care pot intra ?i se pot lipi destul de confortabil "emisferele" LED-urilor de 1.8mm. Ghidurile farurilor laterale au câte dou? astfel de g?uri, iar ghidul farului central are una singur?. Dup? cum spuneam mai sus, n-am folosit LED-uri de 1.8mm fiindc? de acest tip nu aveam decât galbene ?i ro?ii, iar pe un Thalys parc? nu s-ar fi potrivit faruri galbene.
Plasticul carcasei este exact a?a cum a ie?it din fabric?, deci... din acest punct de vedere (la propriu ?i la figurat) bravo Mehano! Prin compara?ie, mi s-a întâmplat s? v?d locomotive preten?ioase, realizate de produc?tori cu tradi?ie, cu plasticul carcaselor translucid zdrav?n :p
 
Ultima editare:
Am o vaga impresie ca in mare carcasele garniturilor de mare viteza la mehano sunt aceleasi atat pentru vagoanele hobby cat si pentru cele profi. Afirmatiile tale vis-a-vis de lacasurile de led-uri (variantele profi parca vin cu faruri iluminate) si eventual plasticul netranslucid ar fi niste argumente in plus. Bine ca sunt diferente de pantografe (care la varianta hobby sunt doar niste ... nu am cuvinte sa le descriu), interioare la vagoane si dupa cum spuneam iluminarea locomotivelor. Nu am vazut niciodata puse alaturi variantele hobby si profi pentru a fi cu adevarat obiectiv, insa am vazut o garnitura thalys profi (nu mai stiu exact daca era garnitura sau un set de extensii de vagoane) si la prima vedere am fost dezamagit de calitate (in pozele photoshopate arata mult mult mai profi), dar pe de alta parte am fost bucuros ca apeland la solutia low cost de hobby diferenta la exterior nu este chiar atat de mare (in mare, am zis ca nu intru in si la detalii), basca faptul ca vreodata, candva, o sa pot sa-mi fac si mana bricolind astfel de garnituri fara teama prea mare ca stric ceva (ca vorba aia, o locomotiva romaneasca face cat vreo 3 garnituri de la mehano).

pana la urma la digitalizare doar montezi mufa sau faci si decodorul de la zero ? in primul caz ce decodor cat mai ieftin recomanzi ? (ca dupa cum spuneam, parca si cel mai ieftin decodor pe care-l gasesti in comert parca e mult prea pretentios pentru un tren hobby - parerea mea)
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Deocamdat? am construit interfa?a digital? dintr-o pl?cu?? de test pe care am rupt-o pe perfora?ii ?i am pilit-o cât am putut de frumos. Pe ea am lipit dou? rânduri de câte patru contacte ?i... opt buc??i de foste terminale de rezisten?e, diode etc, pe care le-am cositorit :D

Am colorat pinii respectivi cu ajutorul celor patru markere de CD pe care le am - ro?u, negru, albastru, verde. Va urma intercalarea ei în sistemul electric existent ?i g?sirea unei solu?ii de fixare.
 
Ultima editare:
Din motive obiective, atât opera?iunile cât ?i povestirea lor au avut întârzieri masive.
Am fixat decodorul cu band? dublu-adeziv? pe tavanul carcasei ?i am început s? fac leg?turile la interfa??, începând cu luminile...

... dup? care am conectat la interfa?? culeg?toarele de la ro?i ?i motorul. Bineîn?eles, am f?cut primele probe de func?ionare înainte de reasamblarea trenului:

Am izolat interfa?a digital? cu band? izolatoare...

... dup? care am plasat o bucat? de hârtie arcuit? peste cardanul din spate (nepozat?) astfel încât multele cabluri s? fie ?inute la distan?? de aceste piese în mi?care. Dup? asamblare, a urmat o luuung? sesiune de fine-tuning a decodorului ?i o mic? ?edin?? foto:

Cu acestea declar rezolvat? prima parte a îmbun?t??irii garniturii Thalys. Va urma iluminarea farurilor din cel?lalt vagon, dar asta numai dup? ce îmi vine o idee adecvat? pentru tragerea firelor pân? acolo, ?inând cont de faptul c? trenul trebuie s? r?mân? demontabil.
 
Ultima editare:
avea roco parca niste cuple prin care puteai sa transporti curentul, dar exclus, pentru ca nu ai cum sa le schimbi ... o solutie de compromis ar fi trecerea unor fire mici (cat mai putin vizibile) de la locomotiva la vagoane, si niste papuci pentru demontare ... dar cred ca va fi prea vizibil (doar intre vagoanele efective ar fi ok, ca acolo e trecere pe acelasi boghiu, deci va fi ascuns 100%)

o solutie ca la carte ar fi montarea de culegatoare pe locomotiva dummy si punerea unui decodor de functii cu acelasi cv1, cu observatia ca ar trebui legate firele invers, astfel incat lumina de inainte pentru locomotiva tractoare sa coincida cu stopul pentru loco din spate

dar daca vrei sa luminezi si vagoanele, deja se complica prea mult treaba, 4 decodoare si 3 culegatoare in plus (sau ma rog, poti sa lasi un singur decodor/culegator pentru cele doua vagoane din mijloc, dar tot parca e complicat, si in plus rolul unei decodor mi se pare a fi sa comande TOATA garnitura in cazul de fata, decat cate un decodor pentru fiecare vagon in parte, ca doar nu vorbim de vagoane separate propriu zise)

dar cum stiu ca ai idei foarte bune, astept cu interes sa vad ce solutie gasesti, ca sigur va fi ok
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
o alta solutie daca ai putea sa schimbi cuplele, ar fi acea de a folosi cuple de la un ICE3 PIKO. din cite stiu eu, are 6 pini si deci, normal si de drept ai putea comanda luminile de pe vagoane, separat, face de cele ale locomotivelor. asa cum spunea si macleod, increderea in gasirea de solutii, este de partea ta ( forta o are obi) :)
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Frumos documentata lucrarea! Multumim! Cred ca exista si prin PC-urile vechi niste conectori care ar merge adaptati ca si cuple, cei de la comenzile de reset, power, etc... :p
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
ca tot era pe aproape subiectul (pentru macaze), nu erau la pufaitoarele alea de la glade niste conectori pe 2/3 fire ? cred ca 3 ar trebui sa fie indeajuns pentru locomotiva din spate, daca vrei sa iluminezi si vagoanele atunci da, trebuie mai multe fire, dar tare mi-e ca vor fi prea vizibile dupa aceea
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Felicit?ri! Thalys-ul chiar merit? faruri!
Dac? dori?i s? realiza?i o pl?cu?? cu LED-uri similar? ?i pentru locomotiva dummy, nu este deloc nevoie s? v? chinui?i schimbând cuplele. Mehano rezolv? problema punând un set de lamele contactoare ?i la bogiul frontal al locomotivei dummy - iar la aceste dou? lamele de contact este cuplat? pl?cu?a cu LED-uri. Care LED-uri sunt „de la mama lor” (aia de pe insula Izola din Slovenia) doar dou? mari ?i late (de fapt, mici ?i înguste, dar nu SMD-uri, nu am g?sit a?a ceva în România, din p?cate) ?i, tot din p?cate, galbene. Evident, exist? ?i cele do?u ro?ii, deci sunt în total patru - cei de la Mehano las? farul de deasupra f?r? lumin?. Cei care au set-uri de TGV Duplex, care de obicei au iluminare din fabric?, v? pot confirma ce v-am spus / scris...
P.S: V?d c? au trecut ceva ani de când v-a?i ocupat de locomotiva Thalys, dar eu de-abia acum v-am v?zut postarea. A?i rezolvat ?i restul? Nu m? refer la digitalizare, ci la lumini.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Am uitat ceva! Cei de la Mehano pun pe pl?cu?? doar O SINGUR? rezisten?? (de 1 kohm) pentru toate cele patru LED-uri!
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Just in case, v? mai spun ceva... Lamele de contact cum sunt la boghiurile locomotivei motoare se pot pune la TOATE bogiurile unei garnituri TGV, inclusiv la boghiurile Jacobs, cu condi?ia s? t?ia?i ni?te g?uri dreptunghiulare scurtu?e ?i sub?irele ?i s? g?si?i de undeva capace inferioare cum au boghiurile de locomotiv?. Ceea ce nu este foarte u?or, întrucât cei de la Mehano nu au bunul obicei de a r?spunde la mailurile prin care sunt întreba?i de piese de schimb... Iar boghiurile de vagoane, spre deosebire de cele de locomotive, sunt f?cute dintr-un plastic afurisit, care nu se las? lipit cu nimic - deci posibilitatea g?sirii unei solu?ii mai neconven?ionale prin efectuarea de modific?ri e exclus?. Dac? îns? rezolva?i cumva problema mont?rii unor contactoare la boghiuri, atunci realizarea unor pl?cu?e cu LED-uri pentru iluminare nu mai ridic? probleme. Nu mai multe decât la vagoanele de c?l?tori f?cute de al?i produc?tori de trenule?e, cel pu?in.
Aviz tuturor amatorilor!
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Am o vaga impresie ca in mare carcasele garniturilor de mare viteza la mehano sunt aceleasi atat pentru vagoanele hobby cat si pentru cele profi. Afirmatiile tale vis-a-vis de lacasurile de led-uri (variantele profi parca vin cu faruri iluminate) si eventual plasticul netranslucid ar fi niste argumente in plus. Bine ca sunt diferente de pantografe (care la varianta hobby sunt doar niste ... nu am cuvinte sa le descriu), interioare la vagoane si dupa cum spuneam iluminarea locomotivelor. Nu am vazut niciodata puse alaturi variantele hobby si profi pentru a fi cu adevarat obiectiv, insa am vazut o garnitura thalys profi (nu mai stiu exact daca era garnitura sau un set de extensii de vagoane) si la prima vedere am fost dezamagit de calitate (in pozele photoshopate arata mult mult mai profi), dar pe de alta parte am fost bucuros ca apeland la solutia low cost de hobby diferenta la exterior nu este chiar atat de mare (in mare, am zis ca nu intru in si la detalii), basca faptul ca vreodata, candva, o sa pot sa-mi fac si mana bricolind astfel de garnituri fara teama prea mare ca stric ceva (ca vorba aia, o locomotiva romaneasca face cat vreo 3 garnituri de la mehano).

pana la urma la digitalizare doar montezi mufa sau faci si decodorul de la zero ? in primul caz ce decodor cat mai ieftin recomanzi ? (ca dupa cum spuneam, parca si cel mai ieftin decodor pe care-l gasesti in comert parca e mult prea pretentios pentru un tren hobby - parerea mea)
Stimate domnule highlander, a?i ghicit! Carcasele garniturilor de mare viteza f?cute de Mehano sunt ÎNTR-ADEV?R aceleasi atat la start-seturi cît ?i la cele profi. Pentru c? - exact din motive economice - n-au vrut s? se complice cu alte seturi de matri?e ?i alte compozi?ii la plastice... ?mecheria economisitoare de bani const? în omiterea mobilierului interior a vagoanelor, a cabinelor pentru mecanici ?i a ilumin?rii. Toate astea trebuiesc achizi?ionate separat - dac? avem de unde. Deci al?i bani (?i DELOC pu?ini), alt? „distrac?ie”...
 
  • Like
Reac?ii: mpursu