Istoria celor mai lungi tunele feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Tunelul Mont Cenis ?? Ultima explozie
Descriere:
Italia -1870 -?? medalie inaugurala ?-? gravor Giani (Giovanni)-diametru:62.0 mm- bronz aurit
Avers:
Pe portalul tunelului, situat in Italia pe coasta orientala a muntelui  Frejus, o faptura inaripata tinand in mana dreapta o lunga trompeta iar in mana stanga o coroana. Jos in dreapta: G. GIANI INC. / TORINO
Revers:
O legenda pe cinci randuri: AUGUST 1857 / PARLAMENTUL SUBALPIN / DECRETEAZA / DECEMBRIE 1870 / ULTIMA EXPLOZIE  DIN  GALERIE
 
Tunelul  Mont -Cenis-A 6-a Serbare fantastica 1871
Descriere:
Italia-1871 -??medalie amintire -??gravor principal Restelli (A.)- rotunda cu belciug -??diametru 38 mm-plumb
Avers:
Doua personaje de carnaval in picioare, tinandu-se de brat; in fundal doua biserici.Pe semicercul superior-UNIUNEA BUCURIEI. Pe exerga: A 6-A SERBARE FANTASTICA/1871. Pe linia de exerga: A. RESTELLI INC.
Revers:
Panorama montana cu portalul tunelului din care doua cai ferate se indreapta inainte si la dreapta.
Pe circumferinta: CIVILIZATIE. PROGRES.  STRAPUNGEREA MONT-CENIS, 25 Xbre 1870
 
Tunel Mont-Cenis- Suvenir de la Festivitatile de inaugurare

Descriere: Italia ââ??â?? 1871 ââ??â?? medalie souvenir ââ??â?? gravor principal Restelli (A.)- rotunda ââ??â?? diametru 70 mm ââ??â?? bronz aurit.
Avers:
Panorama Alpilor si portalul tunelului depe versantul ?? oriental Italian. De fiecare parte a acestuia, Franta in stanga , Italia in dreapta, personificate prin doua femei care-si dau mana. Franta tine cu cealalta mana un fascicol de nuiele de lictor (ofi?er care mergea înaintea primilor magistra?i din Roma, purtând o secure pus?? într-un m??nunchi de vergi) , la picioarele careia se afla cocosul galic; Italia poarta la piept un scut ?? cu emblema Casei de Savoia sprijinit pe carti. Dedesubt inscriptia: TUNELUL DIN ALPI MONTE- CENISIO.
Pe linia de exerga: A. RESTELLI INC. TORINO. Exerga: A ?? INCEPUT LA 14 NOIEMBRIE 1857 /DESAVARSIT LA 25 DECEMBRIE 1870

Revers:
De jur imprejur: COMPANIA ?? FEROVIARA DIN NORDUL ?? ITALIEI ?? AVAND CA AUTORI INGINERII SI EXECUTORII TUNELULUI.
In campul central,o coroana de lauri legata cu o panglica ce contine inscriptia urmatoare pe 5 randuri:
AMINTIRE / DE LA / FESTIVITATEA / INAUGURARII / 1871
 
Inaugurarea Muzeului industrial din Torino

Descriere:
Italia ââ??â?? 1871 ââ??â?? medalie souvenir - ?? Gravor principal Giani (Giovanni) ââ??â?? Rotunda diametrul 30 mm ââ??â?? Bronz
Avers:
O perspectiva a muntilor Alpi si vederea tunelului Frejus, versantul Italian. Pe exerga: 1871. Dedesubt in dreapta: G. GIANI.
Revers:
Opt linii traversate de steaua Italiei: INAUGURAREA /MUZEULUI INDUSTRIAL /ITALIAN / SI / EXPOZITIA PROVIZORIE / REALIZATA / PRIN INITIATIVA / PRIVATA.
 
Tunelul Gothard(Strapungerea)

Descriere:
Elvetia-1880-Medalie inaugurare ââ??â?? Gravor principal Bovy (Hugues)- rotunda cu diametrul de 33 mm ââ??â?? argint, bronz.
Avers:
In centru trei scuturi: cel din mijloc cu insemnele Elvetiei, inconjurat de ornamente; cel din stanga cu insemnele Germaniei, deasupra caruia se afla Coroana Imperiala, inconjurat de Marele Cordon al Vulturului Negru; cel din dreapta cu insemnele Italiei, avand deasupra Coroana Regala si inconjurat de Marele Cordon al Bunei Vestiri. Deasupra: GERMANIA /HELVETIA / ITALIA. Dedesubt: CU PUTERI UNITE.
In dreapta: H. BOVY.
Revers:
De jur imprejur: MUNCITORILOR ?? TUNELULUI ?? GOTHARD
In centru o coroana formata din doua ramuri inflorite stranse printr-o panglica, inconjura inscriptia: MARTIE 1880

Aceasta medalie comemoreaza intalnirea celor doua galerii care au strapuns tunelul, eveniment ce a avut loc la 28 februarie ?? 1880 la 7 fara un sfert seara. Prin deschiderea ingusta a fost trecuta fotografia ?? lui Louis Favre, ce avea sa fie inmanata a doua zi o data cu largirea gaurii. Pe 29 februarie gaura a fost largita pana la 1.5 m diametru, permitand trecerea unui om.
Sarbatoarea ?? strapungerii tunelului va incepe luni 1 martie 1880 prin impartirea de medalii realizate in amintirea acestui eveniment la Airolo si se va termina miercuri seara printr-o iluminatie a satului Airolo.
Pe 29 decembrie 1881 prima locomotiva traverseaza tunelul dintr-o parte in cealalta iar deschiderea publica are loc pe 1 iunie 1882.
ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?ââ??Â?
 
Tunelul Gothard ( Calea ferata Gothard- Deschiderea exploatarii)

Descriere:
Elvetia ââ??â?? 1882-Medalie inaugurala ââ??â?? editor Joggli (Matthias)- rotunda cu diametrul de 38 mm-cositorita
Avers:
Trei femei, una in picioare, tinand in mana dreapta o coroana, personificand Elvetia, celelate doua sezand alaturi pe niste pietre, personificand, Italia in stanga si Germania in dreapta; ele tin in maini scuturi cu insemnele respective ale fiecarei tari. Mai jos, intrarea in tunel, pe al carei perete interior putem citi:STRAPUNG./29 FEB. /1880. Deasupra: CU FORTE UNITE. In stanga: O. et J(aggli)/ Z(urich).
Revers: De jurimprejur: IN AMINTIREA DESCHIDERII CAII FERATE GOTHARD in italiana. In mijloc o cununa de lauri, in interiorul careia se afla inscriptia: MAI / 1882 si la exterior circular aceiasi ?? inscriptie in limba germana.
Comentarii:
Intalnirea celor doua galerii ce formeaza tunelul a avut loc la ?? 28 februarie 1880. La 29 decembrie 1881, prima locomotive traversa tunelul dintr-o parte in alta si deschiderea publica a avut loc la 1 iunie 1882. Saptamana care a precedat aceasta punere in functiune, a fost consacrata ceremoniilor si sarbatorilor inaugurarii ce aveau loc succesiv la Lucerna si la Milano.
Dupa sarbatorile de la Lucerna, pe 23 mai, trei trenuri speciale aduceau invitatii la Milano. La 24 mai un imens banchet prezidat de printul Amedee, a reunit reprezentantii natiunilor interesate de inaugurarea noii linii. Deschiderea liniei a facut o concurenta dura, tranzitului franco-italian prin Mont-Cenis (tunelul Frejus), care nu ?? a putut fi contrabalansat pana la deschiderea tunelului Simplon.
 
Calaea ferata Gothard-Expozitia provinciala de la Zürich

Descriere:
Elvetia ââ??â?? 1883 ââ??â?? Medalie Suvenir ââ??â?? Editor- Jaggli (Mathias) ââ??â?? Gravor principal-Meyer (Wilhelm) ââ??â?? rotunda cu diametrul de 51 mm- bronz, cositor.
Avers:
O locomotiva iese dintr-un tunel din care sinele caii ferate se duc spre dreapta; de fiecare parte un gard; o carare marginita de o balustrada,urca pe munte in partea dreapta sus a tunelului. In fundal, un peisaj cu rasarit de soare. La gura tunelului, doua personaje. Pe o banderola,deasupra, inscriptia: St. GOTTHARD STRAPUNS 29 FEBR. 1880. Deasupra pe linia de exerga: W.M.
Revers:
Panorama orasului traversat de (raul)Limmat si gara drumului de fier din care pleaca un tren; in zare, lacul si la orizont muntii. Deasupra:EXPOZITIE ELVETIANA. Mai jos in stanga: M. JAGGLI. ZURICH
Pe exerga: ZURICH 1883
 
Tunelul Gothard (Centenarul)

Descriere:
Elvetia ââ??â?? 1982 ââ??â??Medalie aniversara ââ??â?? Gravor principal ââ??â??CR ââ??â??rotunda cu diametrul de 50 mm ââ??â?? argint, bronz
Avers:
Pe circumferinta: CALEA FERATA S. GOTTARDO 100 DE ANI (limba italiana)/(suprapus de blazonul localitatii) AIROLO.La stanga blazonului AIROLO:CHI.In centru intr-un efect de perspective, un tren remorcat de o locomotiva cu aburi trece prin tunelul Gothard ?? a carui bolta este marcata in planul din spate de caneluri longitudinale.In fata locomotiva poarta inscriptia <<24.5.1882>>. Jos in stanga <<1882 /1982>>. In partea stanga: CR
Revers:
De jurimprejur:TUNELUL DE CALE FERATA GOTTHARD- 100 ANI( in germana)/(suprapus de blazonul localitatii)GOSCHENEN. In centru, intr-un efect de perspectiva, un tren remorcat de o locomotiva electrica ?? trece prin tunelul Gothard a carui bolta este marcata in planul din spate de caneluri longitudinale . Jos in dreapta <<1882 /1982>>.
 
Al treilea tunel care a detinut recordul de cel mai lung tunel feroviar din lume mai bine de trei sferturi de secol a fost Tunelul Simplon.
"Tunelul Simplon este un tunel feroviar pe sub Muntii Alpi care leaga localitatea Brigue din cantonul Valais ( Elvetia), cu satul Iselle din Piemont (Italia). Tunelul cuprinde doua galerii si masoara 19.823 km. Inaugurat la 19 mai 1906, el a ramas cel mai lung tunel feroviar din lume pana in 1982, aproape 76 de ani.
Linia este exploatata de Caile ferate federale elvetiene (CFF) pana la gara italiana Domodossola. In prezent, peste 100 de trenuri il strabat zilnic iar punerea in functiune a tunelului de baza ?? Lotschberg, inaugurat la 15 iunie 2007, a dus la cresterea importantei ?? tunelului Simplon.
Linia ofera de asemenea posibilitatea autovehicolelor si pasagerilor acestora, de a fi transportate pe vagoane, de la Brigue la Iselle si invers, pentru a evita trecerea prin Pasul Simplon.
Inceput in 1880, proiectul tunelului feroviar pe sub Muntii Alpi intre Brigue si Domodossola traversand Masivul Simplon, a prins contur in 1895 ca urmare a concluziilor unui tratat cu Italia, in ciuda multor critici ale acestei intreprinderi gigantice pentru acea ?? vreme.
Proiectul a inclus un tunel si o galerie de diametru mai mic, in parallel, la o distanta de 17 m, pentru evacuarea materialelor.
Compania Feroviara Jura si Simplon (JS), infiintata in 1889, a jucat un rol cheie in succesul proiectului.
- 2 august 1898 a inceput forarea din partea de nord;
- 16 august 1898 a inceput forarea din partea de sud;
- 24 februarie 1905, are loc jonctiunea celor doua galerii;
- 19 mai 1906, inaugurarea in prezenta Regelui Victor-Emanuel al III-lea al Italiei;
- 1 iunie 1906, electrificarea tunelului;
- 5 ianuarie 1913, a inceput forarea celui de-al doilea tunel in partea de nord;
- 28 martie 1913, a inceput forarea celui de-al doilea tunel in partea de sud;
- 1921, finalizarea saparii celui de-al doilea tunel;
- 9 iunie 2011- dupa incendiul unui tren de marfa al companiei BLS ce transporta otel si ceramica in interiorul tunelului, acesta este scos din exploatare. Al doilea tunel, crutat de foc, a fost redeschis la 11 iunie ora 13.
Tunelul se gaseste pe traseul liniei Simplon-Orient-Express, ?? care a circulat pana in 1977, legand Parisul de Istambul, via Simplon, Milano, Zagreb.

Caracteristici tehnice:
- Lungime tunel I: 19803 m;
- Lungime tunel II: 19823 m;
- Altitudine portal nordic- Brigue: 685.80 m;
- Altitudune maxima: 704.98 m;
- Altitudine portal sudic ââ??â?? Iselle: 633.48 m;
- Panta galeriei nordice: 2 la mie;
- Panta galeriei sudice: 7 la mie;
- Galerii de acces intre cele doua tunele din 200 in 200 metri"

Distanta dintre Brig si Domodosolla, de 50 de km, este parcursa de tren in 27 de minute, iar pe sosea timpul necesar pentru a ajunge intre cele doua localitati amintite este de doua ore si jumatate.

Sursa: Tunel Simplon
 
Deschiderea tunelului Simplon ?? a avut parte la acea vreme de foarte multa publicitate prin presa , afise, carti postale, marci postale si medalii.
Am sa prezint in continuare cateva din aceste medalii care uneori sunt mici lucrari de arta:

Tunelul Simplon (Serbari inaugurale)

Elvetia ââ??â?? 1906 ââ??â?? Placheta souvenir ââ??â?? Gravor principal Tallot et Munoz ââ??â?? rectangular orizontala ââ??â?? 60 x 40 mm ââ??â?? bronz
Descriere:
Avers:
Pe fundalul orasului Geneva pe malul lacului Leman, o barca in primplanul din stanga, cu toate panzele sus, iese din portul marginit de un dig in dreapta. Sus in dreapta blazonul Genevei. Jos in stanga: L. TALLOT et MENOZ.
Revers:
GENEVA OASPETILOR SAI / 20 MAI 1906 / SERBARILE DE INAUGURARE / ALE / TUNELULUI SIMPLON.
 
Tunelul Simplon (Festivitatea strapungerii tunelului)

Italia ââ??â?? 1905 ââ??â?? Medalie inaugurala ââ??â?? Editor Johnson(S.) ââ??â?? Gravor principal Cappuccio (Angelo) ââ??â?? Rotunda cu belciug ââ??â??diametrul 34 mm ââ??â?? bronz, cositor
Descriere:
Avers:
O panorama a muntilor care prezinta in prim plan portalul tunelului din care ies doua sine de cale ferata; deasupra, o inscriptie gravata: 1898 -1905; deasupra: Mi 19781. Circular, deasupra: ?? TUNELUL SIMPLON, dedesubt: IN AMINTIREA FESTIVITATILOR.
Revers:
Intr-o galerie sapata in stanca, doi mineri isi dau mana, ei sprijinindu-se pe mana stanga, cel din dreapta de un tarnacop iar cel din stanga de un ciocan, in spatele lor,un mic vagonet pe care este un tub cu aer comprimat. Circular de la stanga la dreapta, inscriptia: PROGRESUL APROPIE POPOARELE. In exerga: S. JOHNSON MILANO.
 
Tunelul Simplon (A zecea aniversare a Touring Club-ului Italiei)

Italia ââ??â?? 1905 ââ??â?? Medalie souvenir ââ??â?? Editor Johnson (S.) ââ??â?? Gravor principal Cappuccio (Angelo) ââ??â?? forma rotund imperfect ââ??â?? dimensiune 28 mm ââ??â?? argint.
Descriere:
Avers:
Doua femei semi-nude, isi dau mana pe deasupra unui lant de munti; cea din dreapta tinand un blazon cu insemnele Elvetiei; cea din stanga, in prim plan, personificand Italia. Jos, in dreapta, portalul tunelului, unde de o parte si de alta putem citi: 1898 -1905. La partea superioara: EXCURSIE LA / SIMPLON. Pe marginea inferioara, in dreapta: S.J. Pe exerga: Mi 19781.
Revers:
Pe margine, flori de colt; in stanga blazonul emailat in alb si rosu cu insemnele Elvetiei; in dreapta, drapelul Italian in verde, alb si rosu emailate, pe o strada un automobil poarta inscriptia C. T. I. In centru, scrise pe sapte linii urmatoarele: SARBATOAREA / UNUI / DECENIU / A / TOURING CLUBULUI / ITALIAN / MILANO 1905. Jos, in stanga: S.J.
 
Tunelul Simplon (Strapungerea)

Elvetia ââ??â?? 1905 ââ??â?? Medalie inaugurala ââ??â?? Editor Monnaie de Paris ââ??â??Gravor principal Frei (Hans) ââ??â?? rotunda ââ??â?? diametrul 38 mm ââ??â?? argint, bronz
Descriere:
Avers:
Interiorul tunelului in momentul intalnirii galeriilor; muncitorii celor doua parti care au atacat din nord si sud, aclama si se imbratiseaza; jos in dreapta, un bloc de stanca pe care putem citi: IN / AMINTIREA / INTALNIRII / GALERIILOR / FEBRUARIE 1905; primele cinci randuri sunt cu caracterele scobite.La stanga, vertical: HANS FREI.
Revers:
Intrarea tunelului, de unde apare o locomotiva fumegand; pe boltari inscriptia: 1898 -1905. Deasupra, blazoanele Elvetiei si Italiei, primul intr-un chenar, cel de-al doilea, are deasupra coroana regala inconjurata de cordonul Bunel Vestiri. La stanga, zeul Mercur, avand corpul infasurat intr-un un voal plutitor, tinand in mana dreapta o ramura de palmier.Mai sus, o legenda scrisa pe 11 randuri: COLABO = / RATORI = / LOR / SI / MUNCITORILOR / CARE / AU FORAT / TUNELUL / SIMPLON / - / IN LUNGIME / 19803 M. Intr-o adancitura, la stanga sus, un peisaj in care vedem intrarea unui tunel intr-un masiv muntos; in fundal rasare soarele; in fata pe marginea unui lac sunt pini umbrela. Deasupra zborul zeului Mercur: HANS FREI.
Comentarii:
Moyaux (1910):
Aaceasta medalie a fost comandata artistului prin guvernul federal, pentru comemorarea strapungerii tunelului; diverse accidente aveau sa intarzie acest eveniment fata de data prevazuta pentru octombrie 1904. Intalnirea galeriilor a avut loc la 24 februarie 1905 dimineata si sarbatoarea inaugurarii, la 2 aprilie 1905, ocazie cu care medalia oficiala a fost distribuita muncitorilor. Desavarsirea tunelului si deschiderea exploatarii dateaza din 1 octombrie 1905. Evenimentul a fost comemorat de numeroase medalii italiene, indeosebi in 1906, cu ocazia expozitiei de la Milano, data ce a fost aleasa pentru celebrarea deschiderii noiii cai de comunicatie prin tunelul Simplon, de o importanta exceptionala, pentru dezvoltarea relatiilor comerciale ale Lombardiei.
 
Tunelul Simplon (Sarbatoarea deschiderii exploatarii)

Italia ââ??â?? 1906 ââ??â?? Medalie inaugurala ââ??â?? Editor Johnson (S.) ââ??â?? Gravor principal Cappuccio (Angelo) ââ??â?? Rotunda ââ??â?? diametrul 30 mm ââ??â?? bronz
Descriere:
Avers:
Simplon simbolizat printr-un batran culcat pe bratul drept, indoit de care-si sprijina barbia. Sub acest brat, in stanga, tunelul din care iese calea ferata pe care se rostogoleste o roata inaripata; in dreapta, panorama unui sat; de jur imprejur, flori de colt. Jos in stanga: JOHNSON MILANO.
Revers:
Blazonul Elvetiei in dreapta si a Italiei in stanga, acesta din urma avand deasupra o coroana regala; ele sunt traversate de banderole pe care putem citi: MAI 1906. , dedesubt, pe patru randuri, cuvintele: SARBATOAREA / DESCHIDERII / SI EXPLOATARII / TUNELULUI SIMPLON. De jur imprejur, flori de colt.
 
Tunelul Simplon (Omagiu constructorilor tunelului)

Italia ââ??â?? 1906 ââ??â?? Medalie omagiala ââ??â?? Editor Johnson(S.) ââ??â?? Gravor principal Ricci (F.), Riser ââ??â?? Rotunda cu belciug ââ??â?? diametru 34 mm ââ??â?? bronz
Descriere:
Avers:
In stanga, doua femei invesmantate dupa moda antica, simbolizand Elvetia si Italia. Ambele sunt intoarse spre stanga, unde vedem portalul tunelului din care iese un tren; Italia, a carei frunte este incoronata, are bratul drept intins, raspandind flori la trecerea trenului; Elvetia, cu pletele pe umeri, tine in mana stanga o ramura de palmier iar cu mana dreapta se sprijina de blazonul cu insemnele sale. Jos, intr-un medalion inscriptia: SIMPLON / M. 19803.
Revers:
Partea de sus prezinta o bolta;Deasupra intr-un medalion ce formeaza cheia de bolta putem citi: (Alfred) BRANDT / (Karl) BRANDAU / (Eduard) LOCHER / SULSER (firma de constructii mecanice);literele sunt cu caractere goale si numele Brandt este repetat de doua ori. In fata boltii vedem un grup animat de munca,in stanga muncitori lucrand in stanga terasamentului; in dreapta, mineri cu un perforator. Intre ei inscriptia: INTELIGENTA / SI MAINILE / M-AU / STRAPUNS. Aceste cuvinte se revarsa peste capul unui batran cu barba, ce simbolozeaza geniul muntelui.In stanga: MDCCCIIC (1898); in dreapta: MDCCCCVI (1906). Jos, in stanga: PROF.RISER; la dreapta cu caractere goale: F. RICCI SCULt.
Cele trei nume prezentate pe revers in medalion, sunt ale unor ingineri care au participat la lucrarile acestui tunel.