- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
8 iunie 2008 -=- Activitate FeRoviaR?? în G??rile Burdujeni ?i I?cani din Suceava<i></i>
într-o preafrumoas?? duminic?? de var??, dup?? o s??pt??mân?? în care am strâns alt m??nunchi de emo?ii pentru Examenul de Bacalaureat, am ales s?? vin în Suceava. Alex din Constan?a avea s?? treac?? prin Burdujeni cu Trenul Accelerat Ia?i - Timi?oara Nord, a?a c?? mi-am luat camera foto în "spinare" ?i bateriile-n blugi ?i am pornit dis-de-diminea??? spre Suceava.
Diminea??? am fost tentat s?? înregistrez imaginile motrice ?i auditive din peisajul FeRoviaR sucevean, astfel c?? dup?? ce musafirul dobrogean a plecat spre direc?ia Vatra-Dornei, m-am plimbat câteva ore pe c??ile ferate din zon?? pentru a face câteva fotografii pe Magistrala 500, Bucure?ti Nord - Vic?ani (între kilometrul 447 ?i kilometrul 450) ?i pe linia secundar?? 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic?? (pân?? la kilometrul 3). Natura avea s?? m?? ajute cu verdele ei lacom, iar SNCFR-ul cu trenurile care mi?unau de colo-colo.<i></i>
Gara I?cani, simbol al Magistralei 500<i></i>
08:00<i></i>
în Gara Suceava Burdujeni aveau s?? gareze sau s?? plece trenuri spre Ia?i, spre Bucure?ti, spre Timi?oara sau spre Cacica. Câteva dintre aceste trenuri aveau s?? fie tractate de locomotive electrice performante 060-EA sau 040-EC, în timp ce garniturile spre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc, erau rame electrice aduse din Fran?a, Z6100.
Ajuns la timp în Gara Burdujeni pentru a m?? întâlni cu colegul meu pasionat de trenuri, Alex (Tttggvv), am surprins într-o scurt?? filmare plecarea Trenului Rapid 652, Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord. Venit de la Timi?oara Nord, Acceleratul 1838 era sosit în Gara Suceava înc?? de la 07:57. Dup?? un drum de 678 de kilometri, de exemplu acceleratul amintit mai sus, (unele) trenuri române?ti se pot mândri cu eficien??? ridicat?? ?i siguran??? irepro?abil?? în transport.
Primul contact cu liniile ferate din Suceava<i></i>
Vedere spre direc?ia Bucure?ti de pe linia de manevr??<i></i>
Trenuri care urmau s?? plece spre Bucure?ti Nord ?i Ia?i în Gara Burdujeni<i></i>
08:10<i></i>
Recunoscut în întreaga regiune, dac?? nu chiar ?i în întreaga Românie, Bazarul din Suceava adun?? comercian?i din tot Nordul Moldovei. Ace?tia ofer?? la vânzare toat?? gama de bunuri de care o persoan?? are nevoie: hran?? (produsele aduse din Ucraina sunt excelente), îmbr??c??minte, electrocasnice, piese auto etc. De aici se explic?? ?i densitatea periculos de mare a pasagerilor care mergeau de-a lungul c??ilor ferate din Gara Burdujeni.<i></i>
între timp, locomotiva electric?? 40-0086-5, care tracta Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i, oferea un ecou FeRoviaR tuturor celor care î?i sorbeau cafeaua de diminea??? din cartierul apropiat, acest semn însemnând plecarea convoiului de 8 vagoane spre Ia?i. Dup?? ce acest tren a p??r??sit linia 3, m-am deplasat pe peronul G??rii pentru a-mi întâlni prietenul venit tocmai din Constan?a.
Lumea venit?? cu Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i se îndrepta spre Bazarul din Suceava<i></i>
Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i<i></i>
Alex din Constan?a, musafir în Gara Burdujeni<i></i>
08:20<i></i>
în câteva clipe, Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord avea s?? plece spre direc?ia Vatra Dornei pe linia 502. Despre ââ???žpovesteaââ?? liniei 502 v?? invit s?? citi?i peste câteva ââ???žzeci de minuteââ??Â.
Deocamdat??, frontispiciul central al g??rii din Burdujeni îndeamn?? la respect ?i mândrie, totodat??. în Suceava exist?? aceste dou?? g??ri ââ??â?? cl??diri maiestuoase cu rol de dirijare ?i loca?ie pentru a?teptarea trenurilor României ?i nu numai: I?cani ?i Burdujeni. Cea din urm?? a fost construit?? ca un ââ???žr??spunsââ?? la apari?ia mai timpurie a G??rii din I?cani. ???ži aceasta, la fel de frumoas??, dar cu o culoare ?i construc?ie diferit?? fa??? de Gara Burdujeni, reprezint?? punct de plecare sau de sosire pentru to?i c??l??torii suceveni. Nu cred c?? exist?? fiin??? de pe teritoriul Bucovinei care s?? nu fi treacut m??car o dat?? prin aceste g??riââ??Â?<i></i>
Burdujeni. O gar?? de o însemn??tate istoric?? deosebit??<i></i>
Alex, bucuros ca are în mân?? o p??rticic?? din rama electric?? fran?uzeasc??, Z6100<i></i>
Pasiona?i de FeRoviaRe, amândoi<i></i>
Plecarea trenului în care c??l??torea Alex a fost înregistrat?? aici, iar o filmare din tren, din acela?i moment, o pute?i urm??ri aici.
http://www.youtube.com/watch?v=HspW4A6_KW8
http://www.youtube.com/watch?v=B3B336iu7-o
Iat?? c?? ora 08:30 înc?? nu era înc?? afi?at?? la panourile electronice montate în Burdujeni, c?? Trenul Accelerat 1751, Bra?ov ââ??â?? Suceava Nord, sosea în sta?ie pe linia 3. De?i a avut o or?? întârziere, câ?iva domni î?i a?teptau r??bd??tori so?iile sau fiicele. Mecanicul de locomotiv??, bucuros c?? a ajuns cu bine aproape de destina?ie, prive?te în oglind??, ?uier?? ?i pleac?? din Gara Burdujeni spre Gara I?cani. Venit?? de la 457 de kilometri dep??rtare, locomotiva electric?? 40-0014-7 ar??ta deosebit cu a sa stem?? a osiei zbur??toare montat?? în partea frontal??.
EA 14, venit?? în Suceava tocmai din Bra?ov<i></i>
Transformator fran?uzesc vs. transformator românesc<i></i>
08:30<i></i>
în Gara Burdujeni, pe linia 1 era gata de plecare spre Cacica Trenul Personal 5733, în timp ce pe linia 3 sta?iona tot o ram?? electric?? ââ??â?? Trenul Personal 5721, Suceava ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc. Pe fundalul acestor trenuri personale, care cândva erau reprezentate de locomotive cu aburi care puf??iau zgomotos, pe linia 6 sta?iona un m??rfar lung cu vagoane Ibbhs. ???ži dac?? tot am amintit despre acestea, v?? cer aten?ia câteva rânduri s?? v?? spun câte ceva despre ele.
Construite la uzina din Dessau, Germania, aceste vagoane refrigerente pe 2 osii sunt izolate eficient de exterior, sunt r??cite fie prin alimentarea cu ghea??? de ap??, fie cu z??pad?? carbonic??. Ofer?? un volum de înc??rcare de 55 de metri cubi, în timp ce viteza maxim?? la care pot circula aceste vagoane este de 100 km/h. Convoaie, convoaie, convoaie de astfel de vagoane fac obiectul manevrei unui LDH verde în Gara Floreni pentru a asigura transportul de ap?? mineral??. Odat?? ajunse în Suceava, ele iau drumul companiilor care se ocup?? cu îmbutelierea ?i distribuirea apei minerale adus?? de la poalele mun?ilor C??limani.
Rama electrica nr. 6, gata de plecare pentru Cacica<i></i>
Rame electrice în Gara Suceava Burdujeni<i></i>
Ultimul vagon refrigerent al m??rfarului de pe linia 6<i></i>
Vedere spre Gara Burdujeni din cap??tul Y al sta?iei<i></i>
08:40<i></i>
De?i era duminic??, traficul de marf?? se anun?a a fi unul activ. Pe linia 5 sosea EA 125 cu o navet?? de vagoane Gbs venit?? pe linia 502. Deci tronsonul Suceava ââ??â?? P??ltinoasa a fost ocupat, astfel se explic?? ?i întârzierea plec??rii ramei electrice de pe linia 3 spre Câmpulung Moldovenesc.
Trenuri galbene v??zute de pe peronul G??rii Burdujeni<i></i>
Activitate FeRoviaR?? în Gara Burdujeni<i></i>
EA 125 opre?te trenul marfar în Gara Burdujeni<i></i>
08:50<i></i>
Cu o întârziere de 30 de minute, Acceleratul 1851, Constan?a ââ??â?? Suceava Nord, sosea în Gara Suceava Burdujeni. Trenul a fost remorcat pe distan?a de 527 de kilometri de locomotiva electric?? de vitez?? cu schem?? de vopsire clasic?? ?i cu dung?? longitudinal?? tricolor??, 41-0465-9.
EA1-465 cu Trenul Accelerat Constan?a ââ??â?? Suceava<i></i>
Trenul Accelerat care leag?? Dobrogea de Nordul Moldovei pleca spre Suceava Nord<i></i>
Totodat??, în Gara Burdujeni, ramele electrice care circulau pe regim de personal au întârziat plecarea lor c??tre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc.
Rame electrice care aveau s?? plece întârziat c??tre destina?iile aferente<i></i>
EA 125 CFR Marf?? în Gara Suceava Burdujeni<i></i>
09:00<i></i>
în Gara Burdujeni era lini?te dup?? plecarea (în finalââ??Â?) a automotoarelor electrice Z6100. M-am hot??rât s?? fac o plimbare pân?? la kilometrul 3 de pe linia 502, aproape de Gara Suceava Vest (???žcheia). Pân?? a ajunge la racordul Magistralei 500 cu linia 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic??, am mai surprins câteva cadre din infrastructura FeRoviaR?? sucevean??.
M??rfarele de pe liniile G??rii din Burdujeni<i></i>
Vedere c??tre Suceava Nord ?i Revizia de Vagoane Suceava<i></i>
Spre direc?ia G??rii Burdujeni, G??rii Pa?cani, G??rii Bucure?ti Nord<i></i>
Cocoa?a de triere<i></i>
Racordul liniei 502 la Magistrala 500<i></i>
09:10<i></i>
Ultima ââ???ž?ipenie FeRoviaR??ââ?? pe care am v??zut-o înainte de a începe c??l??toria pe linia 502, locomotiva diesel-hidraulic?? dotat?? cu grup electrogen de înc??lzire electric?? pentru trenurile de c??l??tori, 89-0587-9, fugea spre Burdujeni cu cele 2 vagoane venite de la Nisipitu. Imaginea de mai jos este printre ultimele imprim??ri digitale ale Trenului Personal 5632, Nisipitu ââ??â?? Suceava. Linia Gura Putnei ââ??â?? Nisipitu a fost înecat?? de inunda?iile verii din 2008.
LDH 587 cu Trenul Personal Nisipitu ââ??â?? Suceava<i></i>
Aproape de destina?ie<i></i>
Ei bine, a?a cum am spus ?i la începutul reportajului, pe 8 iunie 2008 aveam de gând s?? fac o scurt?? incursiune pe linia 502 (Suceava ââ??â?? Gura Humorului ââ??â?? Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic??). Prima cale ferat?? care a legat Transilvania de Moldova, D??rm??ne?ti ââ??â?? Cacica ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc ââ??â?? Vatra Dornei, a fost inaugurat??, pe întregul tronson, la 29 octombrie 1902. Dar eu nu eram la Suceava Nord sau la D??rm??ne?ti, ci lâng?? Suceava Vest, Stroie?ti ?i linia ducea mai departe pân?? la P??ltinoasa.
Aceast?? variant?? de cale ferat??, Suceava ââ??â?? P??ltinoasa, a fost inaugurat?? la 23 august 1964. Proiectul a fost propus pentru realizare cu scopul de a elimina traseul greu de pe Cacica, unde declivitatea maxim?? atinge 25 de mm/m, iar majoritatea curbelor au raza minim?? de 220 sau chiar 200 de metri. îns?? pân?? a fi inaugurat??, istoria construc?iei c??ii ferate pe cei aproape 43 de kilometri s-a întins pe o perioad?? mai lung?? de 15 ani. Lucr??rile au demarat la 1 septembrie 1951, au fost sistate din lips?? de fonduri între 1955 ?i 1959, urmând ca la 23 august 1964, ?inele s?? suporte greutatea primului tren care a circulat între Suceava ?i P??ltinoasa (acum Gara Gura Humorului Hm.). Tot în 1964 a fost dat?? în func?iune ?i instala?ia de siguran?a circula?iei de tip Bloc de Linie Automat. Inaugurarea electrific??rii liniei a fost la 26 mai 1989.
Pe linia 502 am c??l??torit ?i pe 30 aprilie, când am ajuns la Moldovi?a, îns?? pentru mai multe fotografii din zon?? o s?? v?? r??pesc din r??bdare pân?? când voi realiza un reportaj mai amplu despre o c??l??torie FeRoviaR?? din 12 septembrie 2008, Suceava ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc ââ??â?? Ilva Mic?? ââ??â?? Beclean pe Some?. Calea ferat?? care trece printre dealurile care separ?? afluen?ii râului Suceava de cei ai râului Moldova surprinde un tunel lung de 426 de metri de la Luc??ce?ti, precum ?i 6 viaducte impun??toare.<i></i>
în continuare v?? invit s?? c??l??tori?i, odat?? cu fotografiile prezentate, spre Suceava Vest.
Spre Suceava Vest, pe linia 502<i></i>
Vedere înapoi de unde am venit, spre Suceava Burdujeni<i></i>
Tot înapoi... <i></i>
???ži iat?? podul FeRoviaR peste Râul Suceava<i></i>
C??i ferate<i></i>
Podul de 126 de metri de peste râul Suceava, pe care l-am parcurs cu emo?ii ?i în 22 martie 2008, are 3 deschideri de 42 de metri, de?ine o suprastructur?? metalic?? din grinzi cu z??brele, cu calea jos. Funda?iile podului au fost executate pe chesoane cu aer comprimat.
Podul FeRoviaR peste râul Suceava<i></i>
Vedere spre Burdujeni<i></i>
Râul Suceava<i></i>
Spre Suceava Vest<i></i>
Vedere spre Burdujeni/I?cani<i></i>
Sta?ia de transformare electric?? în stânga, podul FeRoviaR de pe linia 502, în dreapta<i></i>
09:20<i></i>
Am traversat podul peste apa curg??toare a Sucevei, pe a c??rui linie un tren nu are voie s?? circule cu o vitez?? mai mare de 40 km/h. în continuare, v?? prezint fotografiile care au ca subiect drumul de fier pân?? la podul FeRoviaR de peste pârâul ???žcheia.
Curb?? la dreapta pe linia 502<i></i>
în linie dreapt?? spre Gara Suceava Vest<i></i>
Pod FeRoviaR peste strada Traian Vuia<i></i>
Linia urc?? pu?in<i></i>
Pe aici se circul?? cu 70 km/h<i></i>
09:30<i></i>
Ajuns într-un punct unde calea ferat?? face o curb?? spre stânga, iar terasamentul este sensibil mai ridicat decât nivelul reliefului din zon?? (rambleu), am coborât pe o potec?? ?i am continuat s?? merg paralel cu calea ferat??. Posibilitatea sosirii unui tren din direc?ia opus?? era destul de mare ?i nu voiam s?? risc vreo sperietur??.
Urmeaz?? o curb?? la stânga<i></i>
Ce v?? spuneam... <i></i>
Iat?? debleul de care aminteam<i></i>
P??durea ???žcheia, codrul vecin cu calea ferata Suceava Burdujeni - Suceava Vest<i></i>
A se observa înclinarea stâlpilor sus?in??tori ai catenarei<i></i>
Nu mai aveam mult pân?? la podul peste pârâul ???žcheia<i></i>
în zare se observau du?manii c??ilor ferate, care circulau pe centura ocolitoare a Sucevei<i></i>
Exemplu de transport poluant<i></i>
Natura... sal?? de a?teptare pentru c??l??torii necuvânt??tori<i></i>
09:40<i></i>
???žtiind c?? Trenul Rapid 857, Ia?i ââ??â?? Vatra Dornei B??i, avea s?? treac?? prin aceast?? zon?? dup?? 09:40, m-am oprit pe acest dâmb s??-l a?tept ?i s??-l ââ???žtaxezââ?? cu o fotografie. în a?teptarea trenului, am ascultat dialogurile p??s??rilor din z??voi ?i din codru; domnii discutau despre o vân??toare de ?ân?ari care urmau s?? o organizeze seara, în timp ce so?iile domnilor prelucrau normele de protec?ia muncii pentru copila?ii care erau la cea de-a treia lec?ie de zbor.
Rama electric?? nr. 1003 accelera spre Vatra Dornei B??i<i></i>
Design fran?uzesc pe p??mânt latin<i></i>
S?? ave?i un drum bun, domnule mecanic! <i></i>
09:50<i></i>
Dup?? momentul întâlnirii cu Trenul Rapid 857, mi-am luat gândurile în minte ?i energia în papuci ?i am pornit spre Gara Suceava Nord (I?cani). Drumul FeRoviaRo-rutier pe care l-am parcurs v?? invit s??-l parcurge?i, ?i dumneavoastr??, în cele ce urmeaz??ââ??Â?
Semnal luminos de parcurs pe linia 502<i></i>
Spre Suceava Burdujeni sau I?cani, depinde unde dore?te fiecare<i></i>
Pe valea aceasta motoarele de trac?iune ale locomotivelor se odihnesc ni?el<i></i>
Varianta rutier?? spre Centrul Sucevei<i></i>
Spre Gara Suceava I?cani<i></i>
C??tre Suceava<i></i>
10:00<i></i>
Coborât de pe terasamentul c??ii ferate, am ajuns pe strada Traian Vuia. Apoi am mers pe ruta Fabrica de pâine Mopan ââ??â?? Pod rutier Suceava ââ??â?? strada Aurel Vlaicu ââ??â?? Gara I?cani.
Rambleul c??ii ferate Suceava Vest ââ??â?? Suceava<i></i>
Papaver Rhoeas<i></i>
10:10<i></i>
Tot mergând, ajung ?i pe podul rutier al ?oselei E85 peste râul Suceava. Apa mi se p??rea mare, învolburat??, dat fiind ploile care s-au n??p??stuit peste jude? la începutul lunii iunie 2008.
Râul Suceava<i></i>
Un ââ??ÂBMW ursule?ââ?? dr??gu? ?i cu num??r interesant de înmatriculare<i></i>
10:20<i></i>
Considerat?? cândva ââ???žinima cartieruluiââ??Â, Gara I?cani nu mai joac?? rolul pe care îl reprezenta înainte. Ultimul segment al magistralei 500, Suceava Nord (I?cani) ââ??â?? Vic?ani, a fost construit între 1867 ?i 1869 de Societatea Anonim?? a C??ilor Ferate Lemberg ââ??â?? Cern??u?i ââ??â?? Ia?i. Inaugurarea liniei Cern??u?i ââ??â?? I?cani ?i a g??rii, totodat??, a avut loc la 27 octombrie 1869.
Datorit?? faptului c?? în acea perioad?? Bucovina apar?inea Imperiului Habsburgic, Gara I?cani a reprezentat pân?? în 1891 sta?ie de frontier?? cu ??Â???rile Române ?i cap??t de linie de pe teritoriul st??pânit de austrieci pân?? la 1 iulie 1898. Din cauz?? c?? se înregistrau mai multe pagube ?i neajunsuri rezultate din exploatarea unei g??ri comune în I?cani, Regele Carol I al ??Â???rilor Române a deschis un credit de 1.200.000 de lei ââ???žpentru construirea unei g??ri de frontier?? pe teritoriul român la Burdujeniââ??Â.<i></i>
Dar noi nu eram la Burdujeni, ci eram în fa?a G??rii I?cani, moment care poate fi observat ?i în fotografia de mai jos.
Gara I?cani, simbol al Magistralei 500<i></i>
Am ajuns pe peroanele g??rii, unde am observat o activitate FeRoviaR?? intens??. Revizorii de cale se plimbau de la un vagon la altul, mecanicii de locomotiv?? î?i cump??rau câte un sandvi? pentru drumurile care aveau s?? le parcurg??, iar impiegatul de mi?care discuta diverse cu ?efii de tren. în materie de vehicule pentru transport FeRoviaR, v?? prezint câteva locomotive care aveau s?? plece la o promenad?? jude?ean?? sau interjude?ean?? într-o foarte frumoas?? duminic?? de var??.
EC 101 iese din depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>
Rebruseaz??... <i></i>
???ži se cupleaz?? la Trenul de Persoane 5504, Suceava Nord ââ??â?? Ia?i<i></i>
10:30<i></i>
Ce frumoase erau vremurile când m?? aducea tata cu Oltcitul peste-tot-umbl??tor ?i oricând-disponibil (datorit?? iscusin?ei sale de mecanic auto) în Gara de la I?cani pentru a porni spre munte sau spre mare, dis-de-diminea??? sau noaptea târziuââ??Â?
Gara ?i liniile I?caniului<i></i>
Trenul Personal 5704, Ilva Mic?? ââ??â?? Suceava Nord, intra în sta?ie pe linia 2 cu locomotiva electric?? 40-0871-0. La cap??tul trenului era LDH 383, care venea, probabil, de la Câmpulung Moldovenesc. în fine, o alt?? locomotiv?? diesel-hidraulic??, de aceast?? dat?? 80-0141-2, care era ââ???žomul zileiââ??Â, avea de gând s?? preia cele 2 vagoane de la Ilva Mic?? pentru a le manevra spre Revizia de Vagoane Suceava. Nu singure, ci împreun?? cu cele venite de la Constan?a.
EA 871 sosea în sta?ie dup?? un drum de 191 de kilometri<i></i>
LDH 383, în cap??tul Trenului Personal Ilva Mic?? ââ??â?? Suceava Nord<i></i>
Locomotiva electric?? venit?? de la Ilva Mic?? pleca la odihn?? în depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>
LDH 141, în sarcin?? cu chestiuni administrative<i></i>
10:40<i></i>
De diminea???, dac?? ne amintim, Trenul Accelerat Bra?ov ââ??â?? Suceava Nord a sosit cu locomotiva electric?? 41-0014-7. Ei bine, la linia 3 sta?ionau acelea?i vagoane venite tocmai din Transilvania, din ora?ul de sub Tâmpa. La 11:10, EA 14 avea s?? plece cu vagoanele sale pân?? aproape de Biserica Neagr??, pân?? aproape de Vârful Cristianu Mare, pân?? în Bra?ovââ??Â?
Este incredibil cum omul a ?tiut s?? construiasc?? drumuri ?i ma?ini care s?? parcurg?? zeci sau sute de kilometri. Poate unii nu î?i dau seama sau nu au mers vreodat?? în via?a lor ââ???žper pedesââ?? 10 sau 20 de kilometri încontinuu s?? în?eleag?? ce înseamn?? s?? c??l??tore?ti cu trenul în câteva ore sute de kilometri. Ar trebui, atunci când vedem ochii iubitei/iubitului sau chipul drag al p??rin?ilor care ne a?teapt?? în gar?? dup?? ce-am parcurs sute sau mii de kilometri, s?? spunem un mare ââ???žMUL??Â?UMESC!ââ?? tuturor FeRoviaRilor care ne-au adus, în siguran???, în bra?ele celor apropia?i!!<i></i>
EA 14 se preg??tea s?? cupleze la Trenul Accelerat Suceava Nord ââ??â?? Bra?ov<i></i>
Preseaz??, domnule mecanic! <i></i>
Vivat Calea Ferata! <i></i>
10:50<i></i>
întrucât în acea duminic?? se organiza cursa de accelerare din cadrul evenimentului ââ???žSuceava Tuning&Audio Showââ??Â<i></i>, iar ora 12 se apropia minut cu minut, am plecat de pe peroanele G??rii I?cani spre Gara Burdujeni. Drumul FeRoviaR de 3 kilometri poate fi parcurs ?i pe o c??r??ru??? paralel?? cu calea ferat??. Pe aici am mers prin ploaie ?i prin soare ?i înc?? mai am de gând s?? merg de oridecâteori voi avea ocazia. Acum e simpluââ??Â? nu te întreab?? nimeni de s??n??tate dac?? te vede tranzitând zona, îns??ââ??Â? acum mul?i zeci de ani în urm?? acest teritoriu era p??zit ?i trecerea nu era chiar atât de facil??. Dragii mei cititori, pe aici era grani?a Imperiului Austro-Ungar cu ??Â???rile Româneââ??Â?
Vedere c??tre Gara I?cani, de la kilometrul num??rul... <i></i>
449<i></i>
Plugul de z??pad?? din Suceava Nord<i></i>
Rama electric?? nr. 1006<i></i>
Trenul fran?uzesc trecea pe sub Drumul European 85<i></i>
???ži se îndrepta spre Gara Suceava Nord<i></i>
11:00<i></i>
în anul 1965, între sta?iile Suceava ?i Suceava Nord, a fost dat?? în func?iune instala?ia DISPECER DE NOD ââ??â?? în premier?? na?ional??, odat?? cu BLA între sta?iile Suceava Nord ââ??â?? D??rm??ne?ti. Totodat??, electrificarea segmentului pe care am c??l??torit între I?cani ?i Burdujeni s-a inaugurat la 11 noiembrie 1982.<i></i>
V?? spuneam cu pu?in timp în urm?? c?? LDH 141 avea s?? vin?? cu câteva vagoane de c??l??tori în Revizie. Iat?? ?i dovada mai jos!
Vedere spre Suceava Burdujeni, spre Pa?cani, spre Râmnicu S??rat... spre Bucure?ti Nord<i></i>
LDH 141 aducea de lucru la Revizia de Vagoane Suceava<i></i>
Pierdut?? prin iarba înalt??, locomotiva nu se speria ?i î?i f??cea meseria cu dârzenie<i></i>
Dup?? ce motorul H-ului se auzea tot mai încet cum mândru producea lucru mecanic necesar fenomenului de trac?iune, pe cealalt?? linie venea Trenul Personal 5624, Putna - Suceava. Acesta se îndrepta spre ultima sta?ie: Suceava.
Trenul Personal Putna ââ??â?? Suceava<i></i>
H-uri care se întâlnesc printre liniile ocupate de o vegeta?ie bogat?? cu iz FeRoviaR<i></i>
Vedere spre Suceava Nord ââ??â?? I?cani<i></i>
Vedere spre Suceava - Burdujeni<i></i>
11:10<i></i>
Pasul c??l??torului care circul?? prin preajma c??ii ferate trebuie s?? fie p??zit ?i precaut. în timp ce eram atent cu pa?ii mei ?i urechile mi-erau ciulite la vreo mi?care de factur?? FeRoviaR??, o goarn?? superb?? de locomotiv?? se auzea din dep??rtare. Era EA 14, bra?oveanca datoare cu trac?iunea Acceleratului Suceava Nord ââ??â?? Bra?ov. Ca fapt divers, pe lâng?? ma?inile venite de la Cluj-Napoca sau Bucure?ti, un loc de cinste în cartea oaspe?ilor de pe t??râmul sucevean o au ?i locomotivele venite de la Bra?ov.
Haide, trenule, c??ci te a?teapt?? c??l??tori în Suceava Nord<i></i>
Una dintre cele mai frumoase ?i mai îngrijite locomotive din România<i></i>
C??l??torii trenului aveau s?? ajung?? peste 8 ore în Bra?ov<i></i>
11:20<i></i>
Pe aceea?i parte cu Gara Burdujeni, între Revizie ?i cl??direa g??rii, se afl?? o hal?? de mari dimensiuni în interiorul c??reia se repar?? vagoane de marf??. Tot în curtea acestei întreprinderi se g??se?te ?i locomotiva LDH45-239.
Liniile de manevr?? ale Societ???ii de între?inere ?i Repara?ii Vagoane Suceava<i></i>
11:30<i></i>
Odat?? cu Trenul Personal 5504, Suceava Nord ââ??â?? Ia?i, am ajuns ?i eu în Gara Suceava Burdujeni. Cu 3 vagoane etajate de c??l??tori în spate, locomotiva electric?? Bo Bo 040-EC 101, avea s?? duc?? spre Ia?i sute de c??l??tori care, dup?? cum vede?i ?i voi, se întorceau acas?? dup?? cump??r??turile f??cute de diminea??? în târgul Sucevei.
Trenul Personal Suceava Nord ââ??â?? Ia?i, asaltat de c??l??tori<i></i>
M??rfare ?i lini?tea G??rii Burdujeni<i></i>
La ora amintit?? mai sus, pe tabela Mersului Trenurilor era men?ionat?? sosirea Trenului Personal 5565, Boto?ani ââ??â?? Suceava Nord. Neîntârziat, Sulzer-ul 589 intra pe linia 2 din Gara Burdujeni cu 3 vagoane albastre de c??l??tori legate la cupla-i rezistent??.
Trenul Personal Boto?ani ââ??â?? Suceava<i></i>
O ultim?? imagine cu liniile G??rii Burdujeni<i></i>
11:40<i></i>
în drum spre localitatea Salcea, de unde se poate merge spre Aeroportul Interna?ional ââ???ž???žtefan cel Mareââ?? Suceava, am z??rit cu privirea ni?te vagoane cistern?? înc??rcate cu produse petroliere. Acestea erau manevrate de operatorul privat feroviar Electrocomp cu ale sale locomotive diesel-hidraulice.
Se pare c?? Petrom sus?ine transportul m??rfurilor pe calea ferat??<i></i>
Boghiu de vagon de marf?? tip H<i></i>
Dragi cititori, în încheierea relat??rii FeRoviaRe unde v-am povestit despre linia 502 ?i despre g??rile Burdujeni ?i I?cani v?? mul?umesc pentru aten?ie. V?? invit, totodat??, la urm??torul foto/videoreportaj despre o zi de manevr?? din via?a FeRoviaR?? f??lticenean??, care va ap??rea în curând pe blogul personal.<i></i>
Bibliografie:<i></i>
1. ing. Radu Bellu, ââ???žMica Monografie a C??ilor Ferate Române ââ??â?? Regionala Ia?iââ??Â, Bucure?ti, 2001;
2. Dumitru Iord??nescu, Constantin Georgescu, ââ???žConstruc?ii pentru Transporturi în România ââ??â?? Monografieââ??Â, CCCF Bucure?ti, Bucure?ti, 1986;
3. arh. Maria M??nescu, ing. Elena Bir?an, arh. Dan Andrian, ing. Radu Bellu, ââ???žEnciclopedia G??rilor din Româniaââ??Â, CDCAS, 2003;
4. Florea Berceanu, ââ???žCompendiu de vagoane de marf??ââ??Â, Editura ASAB, Bucure?ti, 2002;
5. Instruc?ia de remorcare ?i frânare
într-o preafrumoas?? duminic?? de var??, dup?? o s??pt??mân?? în care am strâns alt m??nunchi de emo?ii pentru Examenul de Bacalaureat, am ales s?? vin în Suceava. Alex din Constan?a avea s?? treac?? prin Burdujeni cu Trenul Accelerat Ia?i - Timi?oara Nord, a?a c?? mi-am luat camera foto în "spinare" ?i bateriile-n blugi ?i am pornit dis-de-diminea??? spre Suceava.
Diminea??? am fost tentat s?? înregistrez imaginile motrice ?i auditive din peisajul FeRoviaR sucevean, astfel c?? dup?? ce musafirul dobrogean a plecat spre direc?ia Vatra-Dornei, m-am plimbat câteva ore pe c??ile ferate din zon?? pentru a face câteva fotografii pe Magistrala 500, Bucure?ti Nord - Vic?ani (între kilometrul 447 ?i kilometrul 450) ?i pe linia secundar?? 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic?? (pân?? la kilometrul 3). Natura avea s?? m?? ajute cu verdele ei lacom, iar SNCFR-ul cu trenurile care mi?unau de colo-colo.<i></i>
Gara I?cani, simbol al Magistralei 500<i></i>
08:00<i></i>
în Gara Suceava Burdujeni aveau s?? gareze sau s?? plece trenuri spre Ia?i, spre Bucure?ti, spre Timi?oara sau spre Cacica. Câteva dintre aceste trenuri aveau s?? fie tractate de locomotive electrice performante 060-EA sau 040-EC, în timp ce garniturile spre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc, erau rame electrice aduse din Fran?a, Z6100.
Ajuns la timp în Gara Burdujeni pentru a m?? întâlni cu colegul meu pasionat de trenuri, Alex (Tttggvv), am surprins într-o scurt?? filmare plecarea Trenului Rapid 652, Suceava Nord ââ??â?? Bucure?ti Nord. Venit de la Timi?oara Nord, Acceleratul 1838 era sosit în Gara Suceava înc?? de la 07:57. Dup?? un drum de 678 de kilometri, de exemplu acceleratul amintit mai sus, (unele) trenuri române?ti se pot mândri cu eficien??? ridicat?? ?i siguran??? irepro?abil?? în transport.
Primul contact cu liniile ferate din Suceava<i></i>
Vedere spre direc?ia Bucure?ti de pe linia de manevr??<i></i>
Trenuri care urmau s?? plece spre Bucure?ti Nord ?i Ia?i în Gara Burdujeni<i></i>
08:10<i></i>
Recunoscut în întreaga regiune, dac?? nu chiar ?i în întreaga Românie, Bazarul din Suceava adun?? comercian?i din tot Nordul Moldovei. Ace?tia ofer?? la vânzare toat?? gama de bunuri de care o persoan?? are nevoie: hran?? (produsele aduse din Ucraina sunt excelente), îmbr??c??minte, electrocasnice, piese auto etc. De aici se explic?? ?i densitatea periculos de mare a pasagerilor care mergeau de-a lungul c??ilor ferate din Gara Burdujeni.<i></i>
între timp, locomotiva electric?? 40-0086-5, care tracta Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i, oferea un ecou FeRoviaR tuturor celor care î?i sorbeau cafeaua de diminea??? din cartierul apropiat, acest semn însemnând plecarea convoiului de 8 vagoane spre Ia?i. Dup?? ce acest tren a p??r??sit linia 3, m-am deplasat pe peronul G??rii pentru a-mi întâlni prietenul venit tocmai din Constan?a.
Lumea venit?? cu Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i se îndrepta spre Bazarul din Suceava<i></i>
Trenul Accelerat Timi?oara Nord ââ??â?? Ia?i<i></i>
Alex din Constan?a, musafir în Gara Burdujeni<i></i>
08:20<i></i>
în câteva clipe, Trenul Accelerat Ia?i ââ??â?? Timi?oara Nord avea s?? plece spre direc?ia Vatra Dornei pe linia 502. Despre ââ???žpovesteaââ?? liniei 502 v?? invit s?? citi?i peste câteva ââ???žzeci de minuteââ??Â.
Deocamdat??, frontispiciul central al g??rii din Burdujeni îndeamn?? la respect ?i mândrie, totodat??. în Suceava exist?? aceste dou?? g??ri ââ??â?? cl??diri maiestuoase cu rol de dirijare ?i loca?ie pentru a?teptarea trenurilor României ?i nu numai: I?cani ?i Burdujeni. Cea din urm?? a fost construit?? ca un ââ???žr??spunsââ?? la apari?ia mai timpurie a G??rii din I?cani. ???ži aceasta, la fel de frumoas??, dar cu o culoare ?i construc?ie diferit?? fa??? de Gara Burdujeni, reprezint?? punct de plecare sau de sosire pentru to?i c??l??torii suceveni. Nu cred c?? exist?? fiin??? de pe teritoriul Bucovinei care s?? nu fi treacut m??car o dat?? prin aceste g??riââ??Â?<i></i>
Burdujeni. O gar?? de o însemn??tate istoric?? deosebit??<i></i>
Alex, bucuros ca are în mân?? o p??rticic?? din rama electric?? fran?uzeasc??, Z6100<i></i>
Pasiona?i de FeRoviaRe, amândoi<i></i>
Plecarea trenului în care c??l??torea Alex a fost înregistrat?? aici, iar o filmare din tren, din acela?i moment, o pute?i urm??ri aici.
http://www.youtube.com/watch?v=HspW4A6_KW8
http://www.youtube.com/watch?v=B3B336iu7-o
Iat?? c?? ora 08:30 înc?? nu era înc?? afi?at?? la panourile electronice montate în Burdujeni, c?? Trenul Accelerat 1751, Bra?ov ââ??â?? Suceava Nord, sosea în sta?ie pe linia 3. De?i a avut o or?? întârziere, câ?iva domni î?i a?teptau r??bd??tori so?iile sau fiicele. Mecanicul de locomotiv??, bucuros c?? a ajuns cu bine aproape de destina?ie, prive?te în oglind??, ?uier?? ?i pleac?? din Gara Burdujeni spre Gara I?cani. Venit?? de la 457 de kilometri dep??rtare, locomotiva electric?? 40-0014-7 ar??ta deosebit cu a sa stem?? a osiei zbur??toare montat?? în partea frontal??.
EA 14, venit?? în Suceava tocmai din Bra?ov<i></i>
Transformator fran?uzesc vs. transformator românesc<i></i>
08:30<i></i>
în Gara Burdujeni, pe linia 1 era gata de plecare spre Cacica Trenul Personal 5733, în timp ce pe linia 3 sta?iona tot o ram?? electric?? ââ??â?? Trenul Personal 5721, Suceava ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc. Pe fundalul acestor trenuri personale, care cândva erau reprezentate de locomotive cu aburi care puf??iau zgomotos, pe linia 6 sta?iona un m??rfar lung cu vagoane Ibbhs. ???ži dac?? tot am amintit despre acestea, v?? cer aten?ia câteva rânduri s?? v?? spun câte ceva despre ele.
Construite la uzina din Dessau, Germania, aceste vagoane refrigerente pe 2 osii sunt izolate eficient de exterior, sunt r??cite fie prin alimentarea cu ghea??? de ap??, fie cu z??pad?? carbonic??. Ofer?? un volum de înc??rcare de 55 de metri cubi, în timp ce viteza maxim?? la care pot circula aceste vagoane este de 100 km/h. Convoaie, convoaie, convoaie de astfel de vagoane fac obiectul manevrei unui LDH verde în Gara Floreni pentru a asigura transportul de ap?? mineral??. Odat?? ajunse în Suceava, ele iau drumul companiilor care se ocup?? cu îmbutelierea ?i distribuirea apei minerale adus?? de la poalele mun?ilor C??limani.
Rama electrica nr. 6, gata de plecare pentru Cacica<i></i>
Rame electrice în Gara Suceava Burdujeni<i></i>
Ultimul vagon refrigerent al m??rfarului de pe linia 6<i></i>
Vedere spre Gara Burdujeni din cap??tul Y al sta?iei<i></i>
08:40<i></i>
De?i era duminic??, traficul de marf?? se anun?a a fi unul activ. Pe linia 5 sosea EA 125 cu o navet?? de vagoane Gbs venit?? pe linia 502. Deci tronsonul Suceava ââ??â?? P??ltinoasa a fost ocupat, astfel se explic?? ?i întârzierea plec??rii ramei electrice de pe linia 3 spre Câmpulung Moldovenesc.
Trenuri galbene v??zute de pe peronul G??rii Burdujeni<i></i>
Activitate FeRoviaR?? în Gara Burdujeni<i></i>
EA 125 opre?te trenul marfar în Gara Burdujeni<i></i>
08:50<i></i>
Cu o întârziere de 30 de minute, Acceleratul 1851, Constan?a ââ??â?? Suceava Nord, sosea în Gara Suceava Burdujeni. Trenul a fost remorcat pe distan?a de 527 de kilometri de locomotiva electric?? de vitez?? cu schem?? de vopsire clasic?? ?i cu dung?? longitudinal?? tricolor??, 41-0465-9.
EA1-465 cu Trenul Accelerat Constan?a ââ??â?? Suceava<i></i>
Trenul Accelerat care leag?? Dobrogea de Nordul Moldovei pleca spre Suceava Nord<i></i>
Totodat??, în Gara Burdujeni, ramele electrice care circulau pe regim de personal au întârziat plecarea lor c??tre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc.
Rame electrice care aveau s?? plece întârziat c??tre destina?iile aferente<i></i>
EA 125 CFR Marf?? în Gara Suceava Burdujeni<i></i>
09:00<i></i>
în Gara Burdujeni era lini?te dup?? plecarea (în finalââ??Â?) a automotoarelor electrice Z6100. M-am hot??rât s?? fac o plimbare pân?? la kilometrul 3 de pe linia 502, aproape de Gara Suceava Vest (???žcheia). Pân?? a ajunge la racordul Magistralei 500 cu linia 502, Suceava ââ??â?? Ilva Mic??, am mai surprins câteva cadre din infrastructura FeRoviaR?? sucevean??.
M??rfarele de pe liniile G??rii din Burdujeni<i></i>
Vedere c??tre Suceava Nord ?i Revizia de Vagoane Suceava<i></i>
Spre direc?ia G??rii Burdujeni, G??rii Pa?cani, G??rii Bucure?ti Nord<i></i>
Cocoa?a de triere<i></i>
Racordul liniei 502 la Magistrala 500<i></i>
09:10<i></i>
Ultima ââ???ž?ipenie FeRoviaR??ââ?? pe care am v??zut-o înainte de a începe c??l??toria pe linia 502, locomotiva diesel-hidraulic?? dotat?? cu grup electrogen de înc??lzire electric?? pentru trenurile de c??l??tori, 89-0587-9, fugea spre Burdujeni cu cele 2 vagoane venite de la Nisipitu. Imaginea de mai jos este printre ultimele imprim??ri digitale ale Trenului Personal 5632, Nisipitu ââ??â?? Suceava. Linia Gura Putnei ââ??â?? Nisipitu a fost înecat?? de inunda?iile verii din 2008.
LDH 587 cu Trenul Personal Nisipitu ââ??â?? Suceava<i></i>
Aproape de destina?ie<i></i>
Ei bine, a?a cum am spus ?i la începutul reportajului, pe 8 iunie 2008 aveam de gând s?? fac o scurt?? incursiune pe linia 502 (Suceava ââ??â?? Gura Humorului ââ??â?? Vatra Dornei ââ??â?? Ilva Mic??). Prima cale ferat?? care a legat Transilvania de Moldova, D??rm??ne?ti ââ??â?? Cacica ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc ââ??â?? Vatra Dornei, a fost inaugurat??, pe întregul tronson, la 29 octombrie 1902. Dar eu nu eram la Suceava Nord sau la D??rm??ne?ti, ci lâng?? Suceava Vest, Stroie?ti ?i linia ducea mai departe pân?? la P??ltinoasa.
Aceast?? variant?? de cale ferat??, Suceava ââ??â?? P??ltinoasa, a fost inaugurat?? la 23 august 1964. Proiectul a fost propus pentru realizare cu scopul de a elimina traseul greu de pe Cacica, unde declivitatea maxim?? atinge 25 de mm/m, iar majoritatea curbelor au raza minim?? de 220 sau chiar 200 de metri. îns?? pân?? a fi inaugurat??, istoria construc?iei c??ii ferate pe cei aproape 43 de kilometri s-a întins pe o perioad?? mai lung?? de 15 ani. Lucr??rile au demarat la 1 septembrie 1951, au fost sistate din lips?? de fonduri între 1955 ?i 1959, urmând ca la 23 august 1964, ?inele s?? suporte greutatea primului tren care a circulat între Suceava ?i P??ltinoasa (acum Gara Gura Humorului Hm.). Tot în 1964 a fost dat?? în func?iune ?i instala?ia de siguran?a circula?iei de tip Bloc de Linie Automat. Inaugurarea electrific??rii liniei a fost la 26 mai 1989.
Pe linia 502 am c??l??torit ?i pe 30 aprilie, când am ajuns la Moldovi?a, îns?? pentru mai multe fotografii din zon?? o s?? v?? r??pesc din r??bdare pân?? când voi realiza un reportaj mai amplu despre o c??l??torie FeRoviaR?? din 12 septembrie 2008, Suceava ââ??â?? Câmpulung Moldovenesc ââ??â?? Ilva Mic?? ââ??â?? Beclean pe Some?. Calea ferat?? care trece printre dealurile care separ?? afluen?ii râului Suceava de cei ai râului Moldova surprinde un tunel lung de 426 de metri de la Luc??ce?ti, precum ?i 6 viaducte impun??toare.<i></i>
în continuare v?? invit s?? c??l??tori?i, odat?? cu fotografiile prezentate, spre Suceava Vest.
Spre Suceava Vest, pe linia 502<i></i>
Vedere înapoi de unde am venit, spre Suceava Burdujeni<i></i>
Tot înapoi... <i></i>
???ži iat?? podul FeRoviaR peste Râul Suceava<i></i>
C??i ferate<i></i>
Podul de 126 de metri de peste râul Suceava, pe care l-am parcurs cu emo?ii ?i în 22 martie 2008, are 3 deschideri de 42 de metri, de?ine o suprastructur?? metalic?? din grinzi cu z??brele, cu calea jos. Funda?iile podului au fost executate pe chesoane cu aer comprimat.
Podul FeRoviaR peste râul Suceava<i></i>
Vedere spre Burdujeni<i></i>
Râul Suceava<i></i>
Spre Suceava Vest<i></i>
Vedere spre Burdujeni/I?cani<i></i>
Sta?ia de transformare electric?? în stânga, podul FeRoviaR de pe linia 502, în dreapta<i></i>
09:20<i></i>
Am traversat podul peste apa curg??toare a Sucevei, pe a c??rui linie un tren nu are voie s?? circule cu o vitez?? mai mare de 40 km/h. în continuare, v?? prezint fotografiile care au ca subiect drumul de fier pân?? la podul FeRoviaR de peste pârâul ???žcheia.
Curb?? la dreapta pe linia 502<i></i>
în linie dreapt?? spre Gara Suceava Vest<i></i>
Pod FeRoviaR peste strada Traian Vuia<i></i>
Linia urc?? pu?in<i></i>
Pe aici se circul?? cu 70 km/h<i></i>
09:30<i></i>
Ajuns într-un punct unde calea ferat?? face o curb?? spre stânga, iar terasamentul este sensibil mai ridicat decât nivelul reliefului din zon?? (rambleu), am coborât pe o potec?? ?i am continuat s?? merg paralel cu calea ferat??. Posibilitatea sosirii unui tren din direc?ia opus?? era destul de mare ?i nu voiam s?? risc vreo sperietur??.
Urmeaz?? o curb?? la stânga<i></i>
Ce v?? spuneam... <i></i>
Iat?? debleul de care aminteam<i></i>
P??durea ???žcheia, codrul vecin cu calea ferata Suceava Burdujeni - Suceava Vest<i></i>
A se observa înclinarea stâlpilor sus?in??tori ai catenarei<i></i>
Nu mai aveam mult pân?? la podul peste pârâul ???žcheia<i></i>
în zare se observau du?manii c??ilor ferate, care circulau pe centura ocolitoare a Sucevei<i></i>
Exemplu de transport poluant<i></i>
Natura... sal?? de a?teptare pentru c??l??torii necuvânt??tori<i></i>
09:40<i></i>
???žtiind c?? Trenul Rapid 857, Ia?i ââ??â?? Vatra Dornei B??i, avea s?? treac?? prin aceast?? zon?? dup?? 09:40, m-am oprit pe acest dâmb s??-l a?tept ?i s??-l ââ???žtaxezââ?? cu o fotografie. în a?teptarea trenului, am ascultat dialogurile p??s??rilor din z??voi ?i din codru; domnii discutau despre o vân??toare de ?ân?ari care urmau s?? o organizeze seara, în timp ce so?iile domnilor prelucrau normele de protec?ia muncii pentru copila?ii care erau la cea de-a treia lec?ie de zbor.
Rama electric?? nr. 1003 accelera spre Vatra Dornei B??i<i></i>
Design fran?uzesc pe p??mânt latin<i></i>
S?? ave?i un drum bun, domnule mecanic! <i></i>
09:50<i></i>
Dup?? momentul întâlnirii cu Trenul Rapid 857, mi-am luat gândurile în minte ?i energia în papuci ?i am pornit spre Gara Suceava Nord (I?cani). Drumul FeRoviaRo-rutier pe care l-am parcurs v?? invit s??-l parcurge?i, ?i dumneavoastr??, în cele ce urmeaz??ââ??Â?
Semnal luminos de parcurs pe linia 502<i></i>
Spre Suceava Burdujeni sau I?cani, depinde unde dore?te fiecare<i></i>
Pe valea aceasta motoarele de trac?iune ale locomotivelor se odihnesc ni?el<i></i>
Varianta rutier?? spre Centrul Sucevei<i></i>
Spre Gara Suceava I?cani<i></i>
C??tre Suceava<i></i>
10:00<i></i>
Coborât de pe terasamentul c??ii ferate, am ajuns pe strada Traian Vuia. Apoi am mers pe ruta Fabrica de pâine Mopan ââ??â?? Pod rutier Suceava ââ??â?? strada Aurel Vlaicu ââ??â?? Gara I?cani.
Rambleul c??ii ferate Suceava Vest ââ??â?? Suceava<i></i>
Papaver Rhoeas<i></i>
10:10<i></i>
Tot mergând, ajung ?i pe podul rutier al ?oselei E85 peste râul Suceava. Apa mi se p??rea mare, învolburat??, dat fiind ploile care s-au n??p??stuit peste jude? la începutul lunii iunie 2008.
Râul Suceava<i></i>
Un ââ??ÂBMW ursule?ââ?? dr??gu? ?i cu num??r interesant de înmatriculare<i></i>
10:20<i></i>
Considerat?? cândva ââ???žinima cartieruluiââ??Â, Gara I?cani nu mai joac?? rolul pe care îl reprezenta înainte. Ultimul segment al magistralei 500, Suceava Nord (I?cani) ââ??â?? Vic?ani, a fost construit între 1867 ?i 1869 de Societatea Anonim?? a C??ilor Ferate Lemberg ââ??â?? Cern??u?i ââ??â?? Ia?i. Inaugurarea liniei Cern??u?i ââ??â?? I?cani ?i a g??rii, totodat??, a avut loc la 27 octombrie 1869.
Datorit?? faptului c?? în acea perioad?? Bucovina apar?inea Imperiului Habsburgic, Gara I?cani a reprezentat pân?? în 1891 sta?ie de frontier?? cu ??Â???rile Române ?i cap??t de linie de pe teritoriul st??pânit de austrieci pân?? la 1 iulie 1898. Din cauz?? c?? se înregistrau mai multe pagube ?i neajunsuri rezultate din exploatarea unei g??ri comune în I?cani, Regele Carol I al ??Â???rilor Române a deschis un credit de 1.200.000 de lei ââ???žpentru construirea unei g??ri de frontier?? pe teritoriul român la Burdujeniââ??Â.<i></i>
Dar noi nu eram la Burdujeni, ci eram în fa?a G??rii I?cani, moment care poate fi observat ?i în fotografia de mai jos.
Gara I?cani, simbol al Magistralei 500<i></i>
Am ajuns pe peroanele g??rii, unde am observat o activitate FeRoviaR?? intens??. Revizorii de cale se plimbau de la un vagon la altul, mecanicii de locomotiv?? î?i cump??rau câte un sandvi? pentru drumurile care aveau s?? le parcurg??, iar impiegatul de mi?care discuta diverse cu ?efii de tren. în materie de vehicule pentru transport FeRoviaR, v?? prezint câteva locomotive care aveau s?? plece la o promenad?? jude?ean?? sau interjude?ean?? într-o foarte frumoas?? duminic?? de var??.
EC 101 iese din depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>
Rebruseaz??... <i></i>
???ži se cupleaz?? la Trenul de Persoane 5504, Suceava Nord ââ??â?? Ia?i<i></i>
10:30<i></i>
Ce frumoase erau vremurile când m?? aducea tata cu Oltcitul peste-tot-umbl??tor ?i oricând-disponibil (datorit?? iscusin?ei sale de mecanic auto) în Gara de la I?cani pentru a porni spre munte sau spre mare, dis-de-diminea??? sau noaptea târziuââ??Â?
Gara ?i liniile I?caniului<i></i>
Trenul Personal 5704, Ilva Mic?? ââ??â?? Suceava Nord, intra în sta?ie pe linia 2 cu locomotiva electric?? 40-0871-0. La cap??tul trenului era LDH 383, care venea, probabil, de la Câmpulung Moldovenesc. în fine, o alt?? locomotiv?? diesel-hidraulic??, de aceast?? dat?? 80-0141-2, care era ââ???žomul zileiââ??Â, avea de gând s?? preia cele 2 vagoane de la Ilva Mic?? pentru a le manevra spre Revizia de Vagoane Suceava. Nu singure, ci împreun?? cu cele venite de la Constan?a.
EA 871 sosea în sta?ie dup?? un drum de 191 de kilometri<i></i>
LDH 383, în cap??tul Trenului Personal Ilva Mic?? ââ??â?? Suceava Nord<i></i>
Locomotiva electric?? venit?? de la Ilva Mic?? pleca la odihn?? în depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>
LDH 141, în sarcin?? cu chestiuni administrative<i></i>
10:40<i></i>
De diminea???, dac?? ne amintim, Trenul Accelerat Bra?ov ââ??â?? Suceava Nord a sosit cu locomotiva electric?? 41-0014-7. Ei bine, la linia 3 sta?ionau acelea?i vagoane venite tocmai din Transilvania, din ora?ul de sub Tâmpa. La 11:10, EA 14 avea s?? plece cu vagoanele sale pân?? aproape de Biserica Neagr??, pân?? aproape de Vârful Cristianu Mare, pân?? în Bra?ovââ??Â?
Este incredibil cum omul a ?tiut s?? construiasc?? drumuri ?i ma?ini care s?? parcurg?? zeci sau sute de kilometri. Poate unii nu î?i dau seama sau nu au mers vreodat?? în via?a lor ââ???žper pedesââ?? 10 sau 20 de kilometri încontinuu s?? în?eleag?? ce înseamn?? s?? c??l??tore?ti cu trenul în câteva ore sute de kilometri. Ar trebui, atunci când vedem ochii iubitei/iubitului sau chipul drag al p??rin?ilor care ne a?teapt?? în gar?? dup?? ce-am parcurs sute sau mii de kilometri, s?? spunem un mare ââ???žMUL??Â?UMESC!ââ?? tuturor FeRoviaRilor care ne-au adus, în siguran???, în bra?ele celor apropia?i!!<i></i>
EA 14 se preg??tea s?? cupleze la Trenul Accelerat Suceava Nord ââ??â?? Bra?ov<i></i>
Preseaz??, domnule mecanic! <i></i>
Vivat Calea Ferata! <i></i>
10:50<i></i>
întrucât în acea duminic?? se organiza cursa de accelerare din cadrul evenimentului ââ???žSuceava Tuning&Audio Showââ??Â<i></i>, iar ora 12 se apropia minut cu minut, am plecat de pe peroanele G??rii I?cani spre Gara Burdujeni. Drumul FeRoviaR de 3 kilometri poate fi parcurs ?i pe o c??r??ru??? paralel?? cu calea ferat??. Pe aici am mers prin ploaie ?i prin soare ?i înc?? mai am de gând s?? merg de oridecâteori voi avea ocazia. Acum e simpluââ??Â? nu te întreab?? nimeni de s??n??tate dac?? te vede tranzitând zona, îns??ââ??Â? acum mul?i zeci de ani în urm?? acest teritoriu era p??zit ?i trecerea nu era chiar atât de facil??. Dragii mei cititori, pe aici era grani?a Imperiului Austro-Ungar cu ??Â???rile Româneââ??Â?
Vedere c??tre Gara I?cani, de la kilometrul num??rul... <i></i>
449<i></i>
Plugul de z??pad?? din Suceava Nord<i></i>
Rama electric?? nr. 1006<i></i>
Trenul fran?uzesc trecea pe sub Drumul European 85<i></i>
???ži se îndrepta spre Gara Suceava Nord<i></i>
11:00<i></i>
în anul 1965, între sta?iile Suceava ?i Suceava Nord, a fost dat?? în func?iune instala?ia DISPECER DE NOD ââ??â?? în premier?? na?ional??, odat?? cu BLA între sta?iile Suceava Nord ââ??â?? D??rm??ne?ti. Totodat??, electrificarea segmentului pe care am c??l??torit între I?cani ?i Burdujeni s-a inaugurat la 11 noiembrie 1982.<i></i>
V?? spuneam cu pu?in timp în urm?? c?? LDH 141 avea s?? vin?? cu câteva vagoane de c??l??tori în Revizie. Iat?? ?i dovada mai jos!
Vedere spre Suceava Burdujeni, spre Pa?cani, spre Râmnicu S??rat... spre Bucure?ti Nord<i></i>
LDH 141 aducea de lucru la Revizia de Vagoane Suceava<i></i>
Pierdut?? prin iarba înalt??, locomotiva nu se speria ?i î?i f??cea meseria cu dârzenie<i></i>
Dup?? ce motorul H-ului se auzea tot mai încet cum mândru producea lucru mecanic necesar fenomenului de trac?iune, pe cealalt?? linie venea Trenul Personal 5624, Putna - Suceava. Acesta se îndrepta spre ultima sta?ie: Suceava.
Trenul Personal Putna ââ??â?? Suceava<i></i>
H-uri care se întâlnesc printre liniile ocupate de o vegeta?ie bogat?? cu iz FeRoviaR<i></i>
Vedere spre Suceava Nord ââ??â?? I?cani<i></i>
Vedere spre Suceava - Burdujeni<i></i>
11:10<i></i>
Pasul c??l??torului care circul?? prin preajma c??ii ferate trebuie s?? fie p??zit ?i precaut. în timp ce eram atent cu pa?ii mei ?i urechile mi-erau ciulite la vreo mi?care de factur?? FeRoviaR??, o goarn?? superb?? de locomotiv?? se auzea din dep??rtare. Era EA 14, bra?oveanca datoare cu trac?iunea Acceleratului Suceava Nord ââ??â?? Bra?ov. Ca fapt divers, pe lâng?? ma?inile venite de la Cluj-Napoca sau Bucure?ti, un loc de cinste în cartea oaspe?ilor de pe t??râmul sucevean o au ?i locomotivele venite de la Bra?ov.
Haide, trenule, c??ci te a?teapt?? c??l??tori în Suceava Nord<i></i>
Una dintre cele mai frumoase ?i mai îngrijite locomotive din România<i></i>
C??l??torii trenului aveau s?? ajung?? peste 8 ore în Bra?ov<i></i>
11:20<i></i>
Pe aceea?i parte cu Gara Burdujeni, între Revizie ?i cl??direa g??rii, se afl?? o hal?? de mari dimensiuni în interiorul c??reia se repar?? vagoane de marf??. Tot în curtea acestei întreprinderi se g??se?te ?i locomotiva LDH45-239.
Liniile de manevr?? ale Societ???ii de între?inere ?i Repara?ii Vagoane Suceava<i></i>
11:30<i></i>
Odat?? cu Trenul Personal 5504, Suceava Nord ââ??â?? Ia?i, am ajuns ?i eu în Gara Suceava Burdujeni. Cu 3 vagoane etajate de c??l??tori în spate, locomotiva electric?? Bo Bo 040-EC 101, avea s?? duc?? spre Ia?i sute de c??l??tori care, dup?? cum vede?i ?i voi, se întorceau acas?? dup?? cump??r??turile f??cute de diminea??? în târgul Sucevei.
Trenul Personal Suceava Nord ââ??â?? Ia?i, asaltat de c??l??tori<i></i>
M??rfare ?i lini?tea G??rii Burdujeni<i></i>
La ora amintit?? mai sus, pe tabela Mersului Trenurilor era men?ionat?? sosirea Trenului Personal 5565, Boto?ani ââ??â?? Suceava Nord. Neîntârziat, Sulzer-ul 589 intra pe linia 2 din Gara Burdujeni cu 3 vagoane albastre de c??l??tori legate la cupla-i rezistent??.
Trenul Personal Boto?ani ââ??â?? Suceava<i></i>
O ultim?? imagine cu liniile G??rii Burdujeni<i></i>
11:40<i></i>
în drum spre localitatea Salcea, de unde se poate merge spre Aeroportul Interna?ional ââ???ž???žtefan cel Mareââ?? Suceava, am z??rit cu privirea ni?te vagoane cistern?? înc??rcate cu produse petroliere. Acestea erau manevrate de operatorul privat feroviar Electrocomp cu ale sale locomotive diesel-hidraulice.
Se pare c?? Petrom sus?ine transportul m??rfurilor pe calea ferat??<i></i>
Boghiu de vagon de marf?? tip H<i></i>
Dragi cititori, în încheierea relat??rii FeRoviaRe unde v-am povestit despre linia 502 ?i despre g??rile Burdujeni ?i I?cani v?? mul?umesc pentru aten?ie. V?? invit, totodat??, la urm??torul foto/videoreportaj despre o zi de manevr?? din via?a FeRoviaR?? f??lticenean??, care va ap??rea în curând pe blogul personal.<i></i>
Bibliografie:<i></i>
1. ing. Radu Bellu, ââ???žMica Monografie a C??ilor Ferate Române ââ??â?? Regionala Ia?iââ??Â, Bucure?ti, 2001;
2. Dumitru Iord??nescu, Constantin Georgescu, ââ???žConstruc?ii pentru Transporturi în România ââ??â?? Monografieââ??Â, CCCF Bucure?ti, Bucure?ti, 1986;
3. arh. Maria M??nescu, ing. Elena Bir?an, arh. Dan Andrian, ing. Radu Bellu, ââ???žEnciclopedia G??rilor din Româniaââ??Â, CDCAS, 2003;
4. Florea Berceanu, ââ???žCompendiu de vagoane de marf??ââ??Â, Editura ASAB, Bucure?ti, 2002;
5. Instruc?ia de remorcare ?i frânare