O mica diorama la scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
mai degraba varianta 3, niciuna...

ambele sunt Prellboecke standardizate typ Rawie, aparute prin 1920 si care au existat sau exista asa si azi...
 
Sa inteleg ca la inceputul secolului se foloseau acele capete de linie compuse dintr-o cutie de lemn umpluta cu nisip?
 
victorian a spus:
Uite aici ceva PECO code 55, oare s-ar potrivi?
<<< broken link >>>

Acuma depinde la ce fel de statie vrei sa pui capatul de linie.

Pentru o statie mica ar merge dar pentru una mai rasarita nu cred.

Mai de graba capetele de linie de mai jos

Prima varianta, chiar daca producatorul o indica Ep.II - Ep.V




Cel mai potrivit mi se pare acesta



Care apare pe o macheta Ep.I, K.Bay.Sts.B

05.jpg


prezentata pe situl

http://www.paintiax.erazor-zone.de/modellbahnstudio/index.php

Ambele de la Weinert-Modellbau

http://www.weinert-modellbau.de/index.htm

E drept ca sunt 1/87 H0 dar se pot face si pentru 1/160 N sau poate sunt gata facute. Nu m-am uitat in catalogul Weinert la 1/160 - N

:cafea:
 
buna Dorel,

nu, pe N nu le face insa cum spuneai si tu se pot face...

in Bavaria anilor 1880 existau unele turnate din fonta, extrem de filigrane (solide? hmmmm) care au rezistat uneori pana dupa 1950, cand Rawie a cucerit toata Germania de Vest...
 
uite unul simpatic aici.


adica
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Dcp_1623_Prellbock_021004.jpg/180px-Dcp_1623_Prellbock_021004.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1123/893481341_6c60ab3299.jpg?v=0

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Dcp_1623_Prellbock_021004.jpg


si off topic, cum a estimat cineva prost distanta de franare:
http://www.welt.de/multimedia/archive/00693/ice_delle_jpg_DW_Ha_693641g.jpg

daunele au fost enorme, de schimbat cuple si tampoane pe 14 unitati si un sasiu de vagon indoit...
 
De cand am inceput sa construiesc aceasta diorama, am montat si apoi demontat sinele de doua ori.

Sper ca a treia oara sa fi fost cu noroc. Avand trei zile libere si imboldit de nevasta-mea care ma tot tachina spunandu-mi ca nu vede nimic concret, am hotarat sa instalez sinele.

Am refolosit sinele si macazele Peco Code 55 pe care le am de la prima incercare (nu a fost necesar sa mai cumpar nimic in afara de o sina flexibila - ??Â?2.50) si, fara absolut nicio planificare, am inceput sa le insir pe blatul construit acum aproape doi ani.

Iata ce a iesit:



In locurile de imbinare a sinelor voi pune, sub sine, traverse si apoi balast.

Am hotarat sa folosesc la aceasta diorama numai materiale pe care sa le am deja, sa nu mai cumpar decat strictul necesar. Din acest motiv am renuntat sa mai folosesc terasament (pluta, burete etc) si am pus sinele direct pe blat.

Ce cheltuieli nu am putut evita au fost cele pentru unelte:



De la stanga la dreapta:

- Six-foot Way Gauge (util pentru instalarea sinelor perfect paralele cu si fara peron intre linii;
- spiral de 3 mm care se introduce in capul hexagonal al oricarei surubelnite electrice;
- Tracksetta pentru linii curbe (9 si 12 in) si pentru linie dreapta;
- gauritoare arhimedica (Archimedes Drill) - alta traducere nu gasesc - indispensabila in gaurirea traverselor in vederea fixarii sinelor in cuisoare; daca s-ar bate cuisoarele printr-o traversa negaurita aceasta s-ar putea deforma;
- impingator (puncher) - din nou, nu stiu care ar fi traducerea pentru o astfel de scula; cuisoarele nu se bat cu un ciocan ci se infig in placaj;
- cleste pentru taiat sina (Xuron);
- fierastrau pentru taiat sina (Roco) util mai ales pentru indepartarea primei/primelor traverse din sina flexibila in vederea montarii cuplelor (fishplates);
- set de pile.
 
Salut ,
la marimea respectiva nu cred ca arata bine prea incarcata sau cu linie dubla......
Dar ce era bine ,daca nu se monta sinele paralel cu blatul .Si dau dreptate lui Dorel :macazul acela nu arata bine acolo jos (prea aproape de margine.
 
De fapt, stand sa ma gandesc bine, pana acum am montat si demontat de trei ori sinele. Deci ce am facut azi, a fost cea de-a patra montare a lor. Dar nu va dau satisfactie :D si nu demontez sinele a patra oara pentru nimic in lume.

Apoi, merg pe principiul "mai putin inseamna mai mult" cum spune prietenul Horia (vezi si segmentele lui de diorama OBB. Ca si gluma, daca ar fi sa extrapolam, acesta regula ar trebui sa sune cam asa: "Daca mai putin inseamna mai mult, atunci nimic inseamna totul" :D Oricum, nici dimensiunile blatului nu sunt generoase: 120 x 60 cm. Prin urmare, nu are rost sa incarc...

Acel macaz de la marginea dioramei este pus acolo pur si simplu "de umplutura". Chiar daca mi-am propus sa nu mai cumpar nimic pe langa ceea ce am deja, pe de alta parte am dorit sa folosesc cam tot ce am. Mai am inca vreo trei segmente de sina Roco si, cum nu am putut cupla-o cu sinele Peco, ma gandeam sa le folosesc pe post de linii dezafectate, eventual cu o ruina de vagon pe ele. Dupa ce am vazut pozele cu diorama TT a lui Dorel, cu siguranta asa voi proceda.

In ce priveste paralelismul sinelor cu marginea blatului, aici poate este influenta britanica. Pe aici, toate planurile de circuite si mai tot ce vezi pe la expozitii asa sunt: sine paralele cu muchiile. Am incercat sa reduc putin acest aspect prin montarea unui macaz putin invers decat ar fi fost normal.
 
Salut Vali,

Am si eu o intrebare fiindca am vazut ca folosesti acel "six foot gauge" pentru verificarea paralelismului sinelor. Mi se pare o scula extrem de simpla si de utila, dar nu trebuie sa uitam ca sinele Peco sunt de fapt britanice, gandite deci pentru N-ul britanic adica scara este 1:148, iar gabaritul este cel standard britanic, mai mic decat ce folosim noi aici pe continent. Din ce comparatii ai facut, cum se "pupa" asta cu gabaritul feroviar standard continental, transpus la scara N continentala 1:160?

Vreau sa spun, nu ai avea probleme ruland la distanta "britanica" dintre doua sine paralele, doua trenuri continentale? Cum arata, puse impreuna, o garnitura N britanica si una continentala? se vede cu ochiul liber diferenta de scara?

Te intreb fiindca de fapt intre 1:160 si 1:140 este o diferenta de scalare de 1,081.
la N continental un metru este 6.25 mm.
La N britanic, un metru este 6.7567 mm.
La N continental un om ar trebui sa aiba 10.75 mm.
La N britanic, acelasi om ar trebui sa fie 11.62 mm. Deci iaca, deja incepe sa conteze!

Si apropo, multumesc frumos pentru brosurile referitoare la constructia dioramei: extrem de utile!

Sanatate buna,
 
Salut Dorin,

Da, stiu de diferenta dintre cele doua N-uri. Si Horia mi-a mai atras o data atentia. Ideea este ca in acea zona am folosit distanta intre sine CU peron intre dar eu nu voi pune un peron ridicat acolo. Asadar, vagoanele nu vor avea de ce sa se loveasca.

Din pacate nu am nicio garnitura la scara N britanica. Am doar un vagon care este foarte scurt.
 
terasament Woodland

<r><QUOTE author="victorian"><s>
victorian a spus:
</s>Vali, <br/>
<br/>
Din cate am inteles eu terasamentul acela de la Woodland Scenics izoleaza excelent zgomotul, insa nu cumva este cel care are prostul obicei ca in cativa ani de zile sa se faramiteze complet? <br/>
<br/>
Daca este asa, e mai buna varianta asta cu terasamentul de pluta!<e>
</e></QUOTE>

Eu il folosesc de vreo 5- ani , chiar mai bine si sant mai multumit decat de pluta. Odata ca e mult mai usor de asezat pe teren, in special la curbe, pt ca are o taietura pe mujloc, cam pe 1/4 din grosime, putand sa fie desfacut in 2 benzi si lipite diferit, iar alta calitate e materialul. Se aseamana cu bazaconia aia sintetica de pus sub parchetul lamelar, ca o spuma. Nu se usuca, nu se contracta si nu duruie ca pluta cand se usuca. La roco usa.com in Miami, am vazut un stand din osb care avea montat pe el terasament de pluta si terasamentul nou de la woodland.Si se simtea diferenta tare mult. Tipul fugarea locomotive grele pe HO pe cele 2 linii si puteai asa sa-ti dai seama de zgomot si care e mai buna ca absorbant de vibratii si zgomote. Se livreaza in placi sau role pe toate dimensiunile, se lipeste bine. Pluta trebuie inmuiata inainte daca vrei sa o curbezi, la abur, da oricum ai sansa sa crape si sa se coscoveasca. ca orice mat natural lucreaza in timp. Iar dupa lipire se acopera cu balast si se imbiba cu lapte de aracet, care prinde foarte bine pe el.</r>
 
A mai trecut un an si eu nu am mai avanzat deloc cu constructia mea. :D :D :D

Ba din contra!!!

O perioada am incercat diverse configuratii, folosind si sabloanele PECO pentru macazele Code 55:



Apoi, pentru ca am vrut sa incerc cat mai multe tipuri de sina am mai demontat o data sinele PECO code 55 si am construit un alt traseu, si mai simplu, cu sine PECO Setrak - sunt sinele sectionale, neflexibile.

In plus, am intentionat sa atenuez zgomotul (a se citi "huruiala") care aparea la rularea trenului pe sine.

Prin urmare, am cumparat foi (tigle) "tiles" de pluta si le-am lipit de blat cu un adeziv pe baza de latex, deci foarte elastic, si care cred ca este adezivul perfect pentru lipirea sinelor de terasament; singurul dezavantaj: pute rau de tot, a peste...

 
Alte avantaje ale Copydex-ului: nu este toxic, nu lipeste instantaneu (foarte util cand sunt necesare ajustari "in teren") si se curata foarte usor de pe maini.

Dupa ce am lipit toate foile de pluta (din pachetul de 9 am folosit 8) am trecut la sine.

Adeziv pe ambele suprafete (prima data pe dosul traverselor, asteptat 10 minute si apoi pe pluta) dupa care pozitionarea.



Si toate sinele in pozitie:



Simplu circuitul, nu? Si nici nu il vad foarte atragator d.p.d.v. al operarii...

Cateva detalii de sub blat:



Am fost foarte mandru de ideea mea de a fixa cablurile cu Masking Tape; lipeste foarte bine si, la nevoie, se indeparteaza foarte usor.

Pentru ca am vrut sa vad cum se comporta actionarile de macaze Peco, am pus la unul din macaze motorul.

Parerea mea este ca actionarile nu sunt deloc realiste - miscarea acelor este mult prea brusca. Dar sunt ieftine si solutia ideala in fiddle yard sau backscene.

Si cu asta am finalizat aceasta diorama. Cel putin pentru mine. In curand o voi dona la una din multele asociatii "de profil" din zona. Poate voi continua lucrul la ea acolo sau se va gasi altcineva care sa o duca mai departe, nu stiu inca.

Din alte motive, ce vor face parte dintr-un alt topic, am in pregatire un nou proiect.
 
De ce renunti la mica planseta ? Eu cred ca e un loc numai bun sa invarti trenuletele cand ai chef sa le mai vezi in actiune nu numai in vitrina .
 
zici ca se smucesc acele...au arc?daca au resort,atunci el este vinovatul pentru smucit.si apoi electromagnetii...ca sa ai o miscare "prototipicaly" trebuie sa scoti arcul ala si sa pui un servo sau ceva asemanator (precum actionarile alea de la Fulgurex ,pe baza de motoras)...