Oprire la semnal

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
train controller e super. l-am incercat eu pe roco cu un montaj adaptor pe USB...merge superb. Merge Train Controller de pe torrente ? Cat merge nu o jumatate de ora ? daca merge nosn stop trimite-mi si mie :lol: ca de cand il caut ,....am ajuns sa ma gandesc s ail cupar..dar..no money
 
ma bag si eu in discutie ptr ca tocmai mi-am facut un "bremsmodul" si vad ca merge, adica face ce trebuie.
schema utilizata este aici:
http://www.marklin-users.net/html/digital/DIbreakmodule.html

nu stiu acum sa spun daca merge si pe DCC insa pe AC (Marklin) merge perfect, franare si stop. iar la comutarea semnalului pleaca accelerand.
eu am inlocuit releul cu un switch prin care setez manual "semnalul".

ce am mai vazut pe site-ul bogobit.de si pare interesant este modulul de franare mai jmecher, Oneway, care din spusele lui Siegfried (tipul de la bogobit.de) face urmatoarea chestie:

un tren care vine pe sensul de "intrare" in semnal, la semnal rosu, va opri. dar, daca un tren vine din sens opus, chiar si cu semnalul pe rosu, va trece mai departe fara franare sau oprire.

modulul Oneway, care poate fi modificat si ptr varianta "Station", e mai scump (30+ eur) insa cel clasic facut de mine nu necesita mai mult de 10-15 lei
 
Am o intrebare legata de franarea la semnal. Ma pregatesc (asa cam peste 1 luna :) ) sa imi alimentez caile principale din diorama si am cateva decizii de luat.

Ma intereseaza in special modul DCC/DC de care s-a discutat si problema curentului DC care sa fie invers fata de directi de mers. Ma gandesc eu ca pe un bloc de linie sunt 2 relee reed sau senzori optici (pentru solutiile cu voltage drop ce folosesc transformatori nu se aplica) caz in care se poate pune curentul DC invers.

Idea:
- trenul circula de la vest spre est
- releul 1 (din vest) detecteaza primul si schimba polaritatea sistemului DC
- releul 2 (din est) comuta intre DCC si DC -> trenul se opreste
- in cazul garniturilor lungi trebuie sacrificat si blocul de unde a venit garnitura; in mod locgic pe acel bloc nu are cum sa existe alta garnitura deci poate fi comutat pe DC si el pentru a preveni un scurgeri de DC in DCC si viceversa
- daca sunt garnituri mai mare de 2 blocuri atunci cred ca e o problema cu diorama :p

Teoretic, detectarea ultimului vagon nu ar fi o problema. Daca releul 1 (din vest) detecteaza ultimul vagon va face aceeasi operatiune ca si prima data. Un avantaj ar fi ca garnitura ar putea circula impinsa caz in care principiile sunt aceleasi, trenul ar trebui sa se opreasca cu vagonul in fata semnalului de oprire.

Idei, pareri, corectii?
 
Trebuie sa ai in vedere in primul rand 2 chestii:
1. trebuie sa suporte decodorul dc brake (foarte multe suporta acest feature, deci e ok)
2. cand vei fi in bucla de dc brake farurile o sa fie aprinse indiferent de setarile date de tine (pentru ca locomotiva se va trezi pe analogic si va reactiona ca atare)

Oricum alta solutie simpla nu ai, singura solutie care sa fii sigur ca merge ar fi interfatare cu calculatorul, si ala sa transmita prin centrala semnalul de frana pentru locomotiva (plus ca va trebui sa stie sa pastreze undeva pozitiile locomotivelor, pentru ca de la reed nu-ti vine decat informatia ca o locomotiva e prin zona, dar nu ai de unde sa stii care anume).

Eu cand ma voi apuca de 'diorama' cred ca o sa incerc BOD-ul pe baza de circuit deschis/inchis intre linii (in felul asta se vor putea detecta trenuri oriunde pe blocul respectiv, nu numai in locul in care e releul reed). Si teoretic, daca fac niste artificii, pot fi detectate si vagoane izolate (pusa rezistenta intre roti, pentru a deschide circuitul). N-am testat inca (pentru ca n-am avut timp) dar cel putin teoretic totul suna promitator - mai vorbim la practica, atunci cand ii va veni si timpul ei.
 
Cred ca s-a mai zis pe aici pe undeva ca nu le poti avea pe toate :). Asa e, la intampinarea curentului DC vor fi mici inconveniente.

Am citit ce s-a mai discutat despre PC interface. E frumos si suna bine si voi incerca si eu o integrare cu PC (am deja un P75 gata de harjoneala) dar aici sunt multe probleme. Pe moment nu am posibilitatea sa-mi iau o centrala cu interfata seriala, asadar un booster home made de 3A ar fi solutia. Am gasit pe net o schema cu o punte H LMD18200. Boosterul ar fi de 3A iar semnalul de comanda in booster e un 0 - +5V. Cam atat scoate PC-ul de un port paralel (si mai e si semnal patrat). Ma mai gandesc inca daca sa investesc in decodoare de accesorii sau sa ma rezolv cu cateva multiplexoare/demultiplexoare & flip-flops.

S-a zis mai sus (si s-a zis adevarat) pentru a opri o locomotiva pe bloc trebuie sa ciclezi toate adresele si sa le pui pe 0. Daca mai ai si rateuri la trimitrerea pachetelor ar putea creste lag-ul de comunicare. Problema ciclarii cred ca se paote scoate iar PC-ul poate deveni constient de ce adresa circula pe o ruta stabilita. Practic orice parcurs e o linie dreapta presarata cu detecotare de pozitie si semnale . Daca stii starea semnalelor si adresa + pozitia initiala a locomotivei poti creea un algoritm care sa "monitorizeze" parcurul locomotivei bazundu-te pe semnalele primite de la senzori.

BOD pe baza circuitului deschis/inchis. M-am gandit si am cautat pe net despre ele. Banuiesc ca sunt cele care detecteaza caderea de tensiune pentru determinarea ocuparii. Problema cea mai mare aici e faptul ca daca ai un bloc de 1,2 m nu ai cum sa aprozimezi in cat timp ar trebui sa opresti garnitura pe bloc. Riscul e sa-ti opresti locomotiva fix la intrare pe bloc sau sa ratezi punctul de frana si sa intre pe blocul urmator. Sau imi imaginez eu gresit cum ar fi pozitionat semnalizat blocul?

Sincer, stau cu sufletul la gura sa vad ce au mai reusit unii/altii caci eu inca tai mormanele de polistiren. Vorba ta: mai vorbim la practica.
 
Mdea, intr-adevar, asa este cum ai zis tu in cazul caderii de tensiune. M-am gandit la 2 solutii (de fapt solutia e aceeasi, doar difera modul de detectare).
Deci o data am detectie pe tot blocul (sau pe tot blocul mai putin bucata fix de oprire) si inca un detector (fie de tensiune fie local - reed / hall / infrarosu) fix pe langa punctul de oprire. Cand locomotiva intra pe bloc si este detectata poate sa primeasca un semnal de micsorare viteza, urmand ca apoi fix in locul unde ar trebui sa se opreasca sa fie detectata si sa primeasca semnalul de oprire, daca este cazul.
Schema merge in teorie, dar iata ca se mai complica treaba si se inmulteste numarul de fire si cel de circuite, dar este mai real-time, in sensul ca poate detecta inclusiv o locomotiva care nu a vrut sa porneasca dupa ce s-a oprit. Altfel trebuie sa pastrezi distanta de 2 blocuri intre garnituri (adica ii dai drumul la locomotiva din spate de abia dupa ce locomotiva din fata a trecut de al doilea senzor reed, ca sa fii sigur ca a ajuns la punctul de control urmator si ca blocul din fata este liber - aka prima locomotiva sigur a iesit din blocul urmator, pentru ca deja incepe sa iasa chiar si din celalalt - sper ca m-am facut inteles). In varianta cu citire de tensiune, deja stiu clar cand o garnitura nu mai este in blocul urmator, pentru ca nu mai trece curent intre linii. Dar necesita o rezistenta pusa pe fiecare roata, pentru ca altfel detectez doar locomotiva, iar daca vreun vagon ramane pe sine atunci cutzu.
 
Iar legat de ce ziceai tu mai inainte cu pastrarea locatiilor de locomotiva, singurele probleme sunt la macaze, unde pe de o parte trebuie sa stii ca o locomotiva poate sa ajunga din blocul 1 in 2 sau 3 (sau poate mai multe, daca ai o schema de macaze mai complexa). Teoretic nu implica nicio problema, se poate rezolva cu un program rapid.
Problema adevarata consta in 'problemele' de la macaze (adica tu stii ca un macaz e pe directa, dar el sta bine mersi pe abatuta, ca ori nu s-a declansat ori era ceva pe sine ori etc). Aici si logica se mai complica, dar se poate realiza o verificare de genul: astept sa se ocupe blocul 2, daca a aparut 3 ca ocupat atunci e o problema si suna alarma la 112.
Problema problemei :D este insa urmatoarea: 2 trenuri se intalnesc in aceeasi gara venind din directii opuse (gara cu 2 linii, restul 1 singura linie). Unul intra normal pe abatuta, unul ar trebui sa intre pe directa dar macazul e setat aiurea pe abatuta. Nu stiu cum se poate face detectia asta doar cu 4 blocuri in gara, cum ar trebui sa fie in mod normal in schema. Solutia ar fi binenteles ceva de verificare direct in macaz, dar n-am auzit pana acuma de astfel de solutie din pacate.
 
Un BOD conectat la un segment scurt de linie (cativa cm) poate functiona ca un senzor de trecere si nu de ocupare.

Odata depasit senzorul, exista un segment de franare de lungime cunoscuta. Aici intervine partea frumoasa: decodoarele ESU LokPilot v3.0 au o functie care permite franarea pe aceeasi distanta indiferent de viteza de intrare :!:
 
macleod a spus:
Trebuie sa ai in vedere in primul rand 2 chestii:
1. trebuie sa suporte decodorul dc brake (foarte multe suporta acest feature, deci e ok)
2. cand vei fi in bucla de dc brake farurile o sa fie aprinse indiferent de setarile date de tine (pentru ca locomotiva se va trezi pe analogic si va reactiona ca atare.
La primul punct sunt de acord cu tine dar, la punctul doi mie practica mi-a dovedit cu totul altceva. Ceea ce vreau sa spun este faptul ca locomotiva, in momentul in care intra de pe portiunea de DCC pe portiunea de DC cu luminile aprinse, le va pastra tot asa si pe sectiunea DC. Respectiv daca luminile sunt stinse pe segmentul DCC vor fi stinse si pe sectorul DC. Daca timpul imi va permite voi face un mic filmulet pentru exemplificare.
 
@macleod - intentionez sa implementez si un sistem care sa ofere feedback despre pozitiile macazelor

@dac - ce zici despre ESU suna bine desi asta inseamna sa ai blocuri de exact aceeasi lungime. In cele zise de tine este o nota subtila care ar trebui luata in considerare: fiecare ar trebui sa evalueze ce familie de decodoare lis e potriveste mai bine pentru a asigura o automatizare cat mai buna a dioramei. Amestecul de decodoare poate duce la mici diconsofrturi

@wlab - nu pot decat sa ma bucur auzind concluzia ta. Acum trebuie sa fur inima unui calculator si sa fac un mic experiment pe decodoarele mele. Unul nu stiu exact ce e dar voi afla iar celalalt e un HGD custom :). Vom vedea.
 
@wlab7180 - despre ce decodor sau decodoare este vorba ? presupun ca ESU, dar ai testat cu mai multe ca sa poti oferi un feedback ? suna chiar foarte bine, dar din cate stiam macar pentru unele decodoare comportamentul este cel descris de mine (adica atunci cand nu mai primeste semnal dcc "uita" setarile de mai inainte).
Mai pusesem eu intrebarea mai inainte, dar se pare ca nu a raspuns nimeni (desi probabil as putea sa-mi dau singur raspunsul, daca as avea timp sa citesc tot protocolul de dcc): comenzile sunt executate atata timp cat sunt date ? sau le dai o data si dupa aia se executa ultima comanda pana cand primeste una asemanatoare care sa o contracareze pe prima ?
 
@Daniel - sa ne tii si pe noi la curent, ca suna foarte interesant, ma gandisem si eu la niste posibilitati, dar momentan erau doar teoretice, n-am testat nimic, si nici nu cred ca voi gasi prea curand timpul necesar.
 
@macleod
Pt. ca un decodor sa franeze la comutarea DCC -> DC in loc sa treaca in regim analog trebuie parcursi 2 pasi:
1. activarea franarii in DC (bit3 in CV51)
2. dezactivarea comutarii automate digital -> analog (bit2 in CV29)

Astfel, decodorul nu va mai trece in regim analog si va interpreta DC ca semnal comanda franare: locomotiva va decelera conform setarii din CV4, dar va pastra statusul celorlalte functii. Prin reglarea CV4 se poate stabili lungimea de franare in functie de viteza initiala (de intrare).

Cat timp este in DC nu se pot trimite comenzi noi catre locomotiva, dar se pot modifica parametrii (viteza, lumini, functii) pe care ii va primi dupa recomutarea in DCC.

La trecerea in sens invers DC -> DCC locomotiva primeste noua comanda (sau vechile setari daca nu au fost modificate) si va accelera conform CV3. Este importanta asadar setarea realista a valorilor CV3 si CV4.

Acest comportament ar trebui sa fie comun tuturor decodoarelor ce implementeaza functiile respective, este necesara deci, atat studierea prospectului cat si o testare prealabila.
 
Nu prea am urmarit toata discutia, as avea o intrebare cum ati presupus trecerea din dcc in dc ? Sau mai bine zis de unde provine dc-ul pe clocul de franare ?
 
Pai asta e un feature la unele (daca nu toate) decodoare DCC de pe piata. Atunci cand intalnesc curent continuu (din cate stiu eu trebuie sa fie in sens invers directiei de mers), automat decodorul franeaza locomotiva pana la oprire.
Ce-i drept trebuie avuta mare atentie la buffer-ul de trecere intre zona de dc si cea de dcc, pentru ca este posibil sa iasa scurt si ceva (decodor, booster, centrala) s-ar putea praji. O solutie destul de simpla ar fi comutarea la un moment dat pe un releu a blocului intreg din sursa dcc in dc, dar trebuie avut grija ca intreaga locomotiva sau garnitura, dupa caz sa fie in blocul respectiv, ca altfel persista riscul scurtului.
Din ce-am vazut insa prin niste specificatii de semafoare viessman cu 'bremsemodule', la ei 2 taieturi in sina ajungeau, lucru cu care nu prea sunt de acord, pentru ca exista posibilitatea ca o osie sa fie pe dcc si una pe dc, si cine stie ce iese (ca sa nu mai vorbim de cazul cel mai comun in care locomotiva are culegere de curent pe toate boghiurile).
 
Pai daca redresezi dcc-ul pe un bloc cu un releu, locomotiva cand trece de pe dcc pe dc nu face decat sa dubleze releul in scurt pe pozitia in care acesta este comutat sa furnizeze dcc... deci cand trece locomotiva peste izolatie nu face decat sa trimita si ea dcc pe linia cu dc... e ca si cum releul nu ar mai exista in momentul ala. dupa ce ajunge in totalitate pe blocul dc aceasta automat intra in regimul de franare programat... gresesc ?
 
s-ar putea sa ai dreptate, ma gandisem la un experiment in analog cu 2 portiuni alimentate separat din 2 surse separate, cand se facea trecerea automat trenurile o mai luau razna si prindeau viteza pentru un moment, desi trebuiau conform alimentarii sa mearga cu viteza mica (dar combinat cu tensiunea mai mare de pe circuitul din afara garii luau viteza)
alimentat si dc-ul din dcc redresat, cred ca ar putea functiona, dar ar trebui testat practic sa vedem ce si cum
 
Comutarea are loc dupa ce intreaga locomotiva a intrat pe segmentul de franare. Asta inseamna ca va fi comutata alimentarea atat a segmentului de franare cat si a unui segment scurt anterior (30cm).

Pt. ca rotile vagoanelor ce urmeaza sa nu faca scurt intre blocul anterior (DCC) si cel comutat (DC) izolatiile celor 2 sine trebuie decalate cu cativa mm (jumatate din distanta dintre osiile unui boghiu).



Daca timpul de comutare este prea mare si decodoarele (cu sunet) se reseteaza, atunci tensiunea DC nu se mai aplica releului ci segmentului de comutat prin intermediul unui circuit DCC-DC breaker

 
@Macleod
Pentru experimentare am folosit decodoarele ESU LokPilot V3 si Digitrax DZ125, pentru ambele obtinand aceleasi rezultate.
In perioada urmatoare voi experimenta comportamentul unui decodor home made, in aceleasi conditii de franare, avand speranta ca voi obtine rezultate asemanatoare.
In alta ordine de idei apreciez in mod deosebit talentul pedagogic al lui Dac( pe care din pacate pentru mine eu nu il am ) in a reda foarte succint si pe intelesul tuturor modul in care se face comutarea de pe DCC pe DC.
Ca si modul de comutare intre DCC si DC am folosit schema de la Paco DCC-DC breaker si un releu. Pentru pornirea de la semnal am avut de ales intre inversarea DC-ului sau trecerea de la DC la DCC. Deoarece in cazul secund locomotiva nu accelereaza in mod constant, ci pleaca direct cu viteza stabilita pe portiunea DCC, am ales prima varianta.