Schimbare de macaz (sau un altfel de 'N')

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Mutumesc de aprecieri.

@cornelTT: material rulant RTR gata de a rula pe ecartamentul de 9,42 mm nu exista dar conversia acestuia este foarte simpla pentru vagoane, simpla pentru locomotivele pe boghiu, si ceva mai complexa dar nu foarte pentru locomotivele fara boghiu, cu trei sau mai multe osii.

O etapa a conversiei consta in strunjirea rotilor sau inlocuirea acestora cu roti Finescale. O alta etapa, optionala, dar abordata de absolut toti modelistii 2mm este inlocuirea cuplelor Arnold cu cuple construite manual dar care sunt extrem de eficiente.

@Catalin: sper si eu din tot sufletul sa finalizez acest proiect...
 
A, si bineinteles exista intotdeauna varianta construirii materialului rulant din kit de alama, nikel-silver, white metal, plastic. Chiar si scratch-building.

Mai sunt si conversii complexe, cand, de exemplu, se pastreaza suprastructura (cutia) unui vagon si se inlocuieste complet sasiul.
 
Am experimentat si modul de construire "in situ" si pot spune ca este cel mai usor si cel mai curat mod de construire.

Asa cum spuneam mai sus, am lipit planul sinelor de placa de parchet laminat cu masking tape. Apoi, este plan am lipit fasii de banda adeziva transparenta, dubla fata.

A urmat pozitionarea traverselor peste desenul lor de pe plan. Ele s-au lipit de banda adeziva. Apoi le-am slefuit pe toate cu creionul cu fibra de sticla.

Am taiat cele doua sine, putin mai lungi decat urma lor din plan, am cositorit "talpa" pe toata lungimea. Cu grija am pozitionat sina peste traverse si am inceput cositorirea. De mare ajutor, fluxul si taierea a mici bucatele de fludor din rola. Lipiturile sunt perfecte si, vizual, nu arata rau deloc.





Am numerotat de la 1 la 4 toate incercarile.
 
Salut,

Sa nu te superi ca zic si eu o "carcoteala"....dar cred ca folosesti cam prea mult fludor....
E prea mult fludor , parearea mea ! 8)

Si cand zic asta, ma bazez pe cele vazute in filmuletele de prezentare ale celor de la "Fast Track ":

http://www.handlaidtrack.com/videos-a/144.htm?video=4knQPo0BR5Q&title=Soldering%20With%20SuperSafe%20Flux

....si uite si un "Guru" al fabricarii sinelor, Tim Warris lucrand la faimosul sau BRONX TERMINAL :

http://www.youtube.com/watch?v=NJznu3p77uk&feature=related

Cred ca cel mai bine e sa alegi o sarma de fludor cat mai mica in diametru....
Esential ar fi si un bun decapant, astfel te va ajuta enorm la lipire....

No acum, eu nu zic nu rautate :-?, ci doar ca e pacat de munca depusa...

Oricum, am inteles ca astea sunt numai incercari 8) .....

Marius.

PS: Ma intreb daca pot gasi in UK sabloane si pentru scara 1:87-HO.....cam cum e sablonul tau la N , numai ca pentru HO :D ...daca stii ceva, anunta-ma si pe mine !!
Multumesc !!!!
 
Asa este, am folosit mult fludor la primele incercari.

Pasta decapanta este INTERZISA. Nu se foloseste in modelism. Foarte importanta este cositorirea talpii sinei. Asa cum spuneam se foloseste flux si cositor / fludor. Daca traversele sunt curatate bine, nu mai este nevoie de altceva decat o cantitate mica de cositor.

La ce sablon te referi? Planul pe care il vezi in pozele mele este o mica parte din planul complet; acesta a fost proiectat cu ajutorul unei aplicatii - TEMPLOT. Este folosit pentru a crea modelul sinelor cat mai aproape de realitate.
 
Poate ca nu e cea mai recomandata, da trebuie. Eu am bagat lipiturile cu fludor moale, este de mi multe feluri, mai dur, mai moale, cu temp mai mica , etc.ca decapant, am folosit apa tare stinsa, pusa cu o pensulica mica exact intre linii si cleme. Cu un letcon mic de 15 W se disipa intre suprafete si nu se cunoaste dupa aia. La urma de tot, am neutralizat lipitura prin clatire cu apa si sapun la cele nelipite pe diorama. La celelalte, un burete cu clabuc de sapun face minuni. Uscat si atat. le am decand am facut diorama si nu a oxidat nici una. Incearca. pasta decapanta ramane pe suprafete si lucreaza in timp, e unsuroasa. Apoi nu stiu daca mai poti sa le vopsesti dupa ai cu rugina. Deci tot la sapun ajungi sa le speli. :D Spor la treaba, ca e mult de munca.
 
Eu folosesc pasta decapanta de cand ma stiu la orice este necesara ! Treaba cu curatatul e altceva, e normal sa cureti locul dupa ce o folosesti. De altfel si o lipitura normala se spala fiindca in cositorul de calitate exista decapant care murdareste putin zona lipiturii. In cazul lui Vali nu vad de ce nu ar fiolosi decapant mai ales ca totul este metal si stclotextolit, practic nu are cu ce sa afecteze. Daca e vorba doar de murdarie aceasta se curata cu diluant.
 
:D Pai oricum le construieste pe masa, nu direct. Asa ca poate folosi orice, oricum spala la urma cu peria si usuca bine. Da e mult tare de munca sa faci 8-10m de linie. Intradevar, iese bine rau, da e munca de chinez :evil:
 
O fi munca de chinez dar asta inseamna modelismul pana la urma ! Mie mi se pare bestial ceea ce face si apreciez foarte mult. Orice lucru facut manual are de 10 ori mai mult farmec decat ceea ce face fabrica, desi nu arata la fel. Si eu am o incercat sa fac o bretea insa m-am lovit de problema profilelor. Poate ma ajuta Vali cu cateva informatii de unde as putea sa schizitionez profil de sina code 55. Mai jos (cod 40 ) nu vreau sa incerc pentru ca sigur nu vor merge trenurile cum trebuie. Mai sus adica la code 80 nu ma bag fiindca nu iese geometria corect datorita profilului gigantic.

Vali astept cu mare interes evolutia lucrarilor tale si de asemenea te rog inca o data daca poti sa imi spui de unde se pot achizitiona profile I de pe continentul european ! Multumesc
 
sogard_2003 a spus:
Poate ma ajuta Vali cu cateva informatii de unde as putea sa schizitionez profil de sina code 55. Mai jos nu vreau sa incerc pentru ca sigur nu vor merge trenurile cum trebuie. Mai sus adica la code 80 nu ma bag fiindca nu iese geometria corect datorita profilului gigantic.

http://www.americantrains.ro/index.php?action=track&manufacturer=&scale=2&instock=2

firma e din Bucuresti...
In alta ordine de idei, cod 80 te va ajuta sa folosesti materialul rulant N produs in Europa. Poti masca partial profilul inalt la balastare/acoperire vegetatie, astfel incat sa nu te mai deranjeze vizual atat de mult.
 
@Catalin,

Cu exceptia locomotivelor si vagoanelor Piko vechi pe care le am din clasa a VII-a, tot materialul meu rulant european, fie ca este Minitrix, Arnold, Fleischmann sau Lima merge fara nici o problema pe linii Peco code 55. Iar materialul rulant Piko oricum nu merge bine, adica daca vezi ce poticnit merg locomotivele mele iti dai seama ca n-au nici o sansa sa-ti dea vreo satisfactie privindu-le cum functioneaza. De vagoane nici nu mai vorbesc, de regula osiile Piko sunt descentrate si vagoanele "tremura" din toate incheieturile pe drum drept. Eu le pastrez doar ca valoare sentimentala, in rest din pacate tehnologia din anii '70 e complet depasita. Ar putea sa fie transformate inlocuindu-le osiile, dar nu merita fiindca oricum tampografiile lor sunt extrem de grosolane si nu se potrivesc cu nimic. Plus ca sunt de regula DR epoca III! :D

@ Vali: urmaresc cu mult interes desfasurarea micului tau exercitiu de modelism adevarat. Chiar daca lipiturile sunt un pic cam mari, cred ca nu-i o problema fiindca oricum vor fi mascate prin balastare. Imi place si layout-ul pe care l-ai ales. Simplu si natural, but with a twist ;-)

Astept cu interes sa te vad cum o sa faci macazele! Spor la treaba!
 
Buna Dorin,

ca modelist mai mult decat incepator cred ca undeva curand cod 55 se va impune in fata codului 80 pentru simplul motiv ca, inclusiv modelistii romani, devin tot mai "culti" si mai doritori de realism. Tehnologia de azi permite maxim de detalii inclusiv la N si evident, de ce sa nu ne dorim si sine realiste ??? Sau eventual home-made ...

Dar, intr-o mica intalnire avuta in Bucuresti cu cativa "colegi de suferinta" am pus pe o masa sine Atlas cod 55 si am plimbat vagoane Minitrix, locomotive de la aceiasi firma si FLM. Fara suparare, insa " atingeau " si nu cred ca zgomotul specific era doar in capul meu. Sau era ?? :x
Poate asta e motivul pentru care modelistii americani numesc osiile europenilor " pizza cutter " ... E adevarat, nu am incercat sine Peco 55 ci doar Atlas.

Dar, pana obtinem dovezi solide (vorba reclamei) sa revenim la ce face Vali, ca face bine !
 
@Felippe,

Cand am zis de sablon, apoi ma refer la sablonul acesta din fotografia ta:

http://i1179.photobucket.com/albums/x389/valentinvoica/2mm%20Layout/Layout/IMG_0677.jpg

....numai ca nu la N, ci la HO...

Marius.

PS: Si legat de decapant, pana si cei de la Fast track dau cu ceva, o substanta inainte de a face lipiturile....
Clar, acea substanta are rol de decapant, ai vazut si in filmulete ca fludorul se lipste foarte frumos si fara probleme....

Aha, hai ca am cautat si am gasit: pasta aceea din filmulet este de fapt un flux cu acid ???...nu prea ma pricep la chestii din acestea electrice, asa las cunoscatorii sa se pronunte 8)....

Iata si link-ul cu pasta:
http://www.handlaidtrack.com/Kester-Acid-Paste-Flux-p/sp-30.htm

Acum, daca folosesti, asa cum am mai recomandat si eu pe forum, pasta de decapat Rothenberger ( sau orice alta pasta de decapat Cupru ), ei bine, aceasta e o pasta de decapat pentru tevi de Cupru, utilizate in instalatii sanitare....
..... pai, vreau sa spun ca aceasta pasta este foarte buna, isi face treaba, DAR, ca e cu dar, decapeaza/ corodeaza mai mult decat trebuie....adica, dupa ce cositoresti, tot locul acela devine ia o culoare verde si cam trebuie sa freci bine sina pana scapi de acel aspect....altfel, acea bucatica de "sina verde" nu va face nici un contact electric !!!!
Acum, eu am folosit-o doar cand aceasta era ultima solutie posibila !!!!
===============================================

PPS: Si DA, ceea ce faci tu aici este absoulut senzational :aplauze: ....
Nu stiam ca se poate gasi asa ceva si in EU, chiar daca la scara N....
Mult spor in continuare !!!....si nu te grabi :D 8) !
 
Buna seara Catalin,

Si eu cred la fel, ca fiecare dintre noi evoluam in calitate de iubitori ai modelismului iar sensul progresului este acela de a incepe sa apreciezi mai mult realismul in toate aspectele lui de manifestare. Iar aici cand compari o sina Fleischmann cu terasament code 80 cu o sina Peco mai putin inalta, code 55, avantajul in favoarea ultimei devine evident din primul moment.

Inteleg de la Vali ca acelasi sentiment il ai atunci cand compari sinele code 55 cu sine code 40 de la 2mm scale Association. Eu am obiceiul sa vizitez regulat de cativa ani site-ul lor (acelasi care poate fi gasit ca link in semnatura lui Felippe) si sa ma minunez de imaginile deosebit de realiste ale materialului lor rulant. Ba chiar imi zic ca "atunci cand voi creste mare" o sa ma apuc si eu de asa ceva! :D

In privinta materialului rulant american Atlas, sunt absolut de acord ca rotile lor RP25 arata mult mai realist decat "pizza cutters" europene. Eu unul insa am totusi marea problema ca nu-mi place nici de frica materialul rulant american, pe care il consider prea mare si prea patratos. Asa ca nu prea am de ales. Totusi, sunt putin uimit ca incercarile facute de voi cu Minitrix pe Atlas code 55 aveau un asemenea rezultat. Pe sinele mele Peco code 55 merge perfect orice vagon Minitrix! Sa fie "code 55" american diferit de cel britanic? Nu stiu ce sa spun, fapt este ca prevad un viitor stralucit pe piata europeana sinelor Peco!
 
sesamcave a spus:
...

PS: Si legat de decapant, pana si cei de la Fast track dau cu ceva, o substanta inainte de a face lipiturile....
Clar, acea substanta are rol de decapant, ai vazut si in filmulete ca fludorul se lipste foarte frumos si fara probleme....

Aha, hai ca am cautat si am gasit: pasta aceea din filmulet este de fapt un flux cu acid ???...nu prea ma pricep la chestii din acestea electrice, asa las cunoscatorii sa se pronunte 8)....

Pasta decapanta nu se foloseste pentru pentru ca, oricat de bine ai curata, ramane in golurile microscopice din lipituri.

Din acest motiv se foloseste flux-ul despre care am amintit de cateva ori. Acesta poate fi inlocuit cu succes cu acidul fosforic care ar trebui sa se gaseasca mai usor. Eu am folosit un flux special destinat lipirii pentru Nikel-Silver (exista vreo 7 tipuri de flux, pentru fiecare tip de material in parte). Apoi exista solutii speciale cu care se trateaza materialul dupa lipire...
 
Marius, din pacate nu cred ca se gaseste acel sablon si la H0.

Aceste sabloane, si multe altele (aici se numesc 'jig', in traducere, matrita) au fost construite tocmai pentru a ajuta modelistii la fine scale (2mm, 4mm, EM gauge etc) sa isi construiasca singuri sinele pentru ca acestea nu se gasesc "de-a gata".

Totusi, eu am ajuns la concluzia ca pot construi sinele mai usor fara acest jig, ci doar folosind 'track gauge'-urile:

 
Am lipit si planul pe blat:



Nu as fi considerat ca este o realizare demna de a fi mentionata printr-un mesaj separat daca nu ar fi fost de adus vorba despre adezivul folosit.

Este vorba despre 3M Spray Mount si, daca il gasiti in Romania, nu ratati ocazia sa il cumparati.



Am lipit planul de hartie pe suprafata de lemn a blatului in mai putin de 3 minute. Imi imaginez cat de usor ar fi de lipit, de exemplu, un terasament preformatat din spuma sau pluta. Adio cocoloase sau zone neacoperite de adeziv, nu mai este nevoie de pensule, spatule sau alte unelte...

Spray Mount mai ofera si avantajul repozitionarii.
 
Te cred Florine.

Nici eu nu l-am folosit doar pentru ca mi s-a parut ca e bun si usor de folosit, ci am avut feedback-u pozitiv al catorva alti modelisti britanici care l-au folosit, unii dintre ei avand dioramele construite acum mai bine de 15 ani.