Dragi prieteni si colegi de "suferinta",
Poate unii dintre voi stiti deja ca subsemnatul sunt pasionat de multi ani de zile de scara N si de mai ales de epocile "mici". Pe langa piticii astia, de catava vreme a mai inceput sa ma bantuie inca unul, si asta mai ales dupa ce am vazut minunile de pe site-ul N Tram:
http://www.n-tram-shop.de/epages/17779503.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/17779503/Categories
Este vorba, mai precis despre modele de vehicule de pasageri la scara 1:160 circuland insa pe o linie Z cu ecartamentul de 6.5 mm, ceea ce corespunde practic la scara respectiva cu o linie de ecartament metric. Pe scurt, este vorba despre Nm.
Drept urmare, am inceput sa fac un scurt inventar al tramvaielor metrice din Romania. Ele nu sunt prea multe, se pot numara practic pe degetele unei singure maini.
Fara a intra in detalii istorice, intr-o ordine scrict aleatorie avem asa:
1)Sageata Verde de la Arad
2)Tramvaiul din Iasi
3)Tramvaiul din Galati
4)Tramvaiul din Sibiu
Dintre acestea, ultimele doua apartin trecutului. In prezent, dupa cate stiu eu, doar Aradul si Iasul se mai pot mandri cu retele de tramvai metrice aflate in exploatare.
Cate ceva despre tramvaiul din Galati se poate gasi pe topicul "Portul Galati" asa ca in acest subiect am decis sa adun cateva informatii despre tramvaiul din Sibiu.
Acesta are pentru mine o semnificatie aparte pentru ca prin 1965 l-am vazut in functiune prin centrul orasului si m-au impresionat teribil acele vehicule care se strecurau agil pe strazile inguste ale orasului. Am revenit dupa mai multi ani in Sibiu doar pentru a descoperi ca vehiculele care ma fascinau disparusera. A ramas doar linia exterioara care facea legatura cu Dumbrava si mai departe cu Rasinariul, desi inteleg ca si aceasta e aproape desfiintata in bunul mers al lucrurilor din Romania.
Din fericire, chiar daca vehiculele au disparut, informatiile inca n-au disparut cu totul. Asadar, subiectul prezent este dedicat in intergime tramvaiului vechi din Sibiu, cel pe care l-am vazut in functiune pe vremea cand eram copil si incerc sa adun aici o mana de informatii pentru cei care ar putea avea aceleasi pasiuni ca si mine. Va rog ca in masura in care aveti informatii si eventuale corecturi, sa nu ezitati sa le faceti.
Asadar, incep prin a face precizarea ca informatiile pe care le detin se bazeaza, pe langa ceea ce-am putut gasi pe net despre subiect, in principal pe cartea "Entstehung u. Entwicklung der Hermannstaedter elektrischer Stadtbahn 1893-1947" publicat in 1947 la Sibiu de domnul inginer Sigmund Dachler, carte pe care am avut placuta surpriza s-o gasesc in colectia Bibliotecii Judetene Constanta.
Inceputurile tramvaiului sibian dateaza din 1904, data la care municipalitatea a decis introducerea unui serviciu public de transport, fiind importate de la Budapesta un numar de patru omnibuze pentru transport in comun. Practic, era vorba despre niste troleibuze alimentate cu fir aerian. Din putinele poze care s-au pastrat si care pot fi gasite pe net (eu am reusit sa gasesc fara mari probleme patru imagini diferite, dintre care una apare si in cartea sus-amintita) era vorba despre un soi de trasuri care la spate aveau o osie cu roti cu spite ca de caruta, iar in partea din fata un boghiu pe doua osii (cu acelasi tip de roti) actionat electric prin alimentare de la cablul aerian. Directia omnibuzului se facea prin rotirea boghiului motor intr-un pivot central. Vehiculul arata foarte pitoresc, dar totodata primitiv iar relatarile despre functionarea acestuia nu fac decat sa confirme impresia: in exploatare, respectivele vehicule s-au dovedit nu numai improprii scopului pentru care au fost achizitionate, ci de-a dreptul periculoase: rotile respective aveau simultan o problema de rulare si totodata de aderenta pe strazile pavate cu piatra cubica. Nu in putine randuri omnibuzul a sarit in mod inoportun de pe carosabil pe trotuar si in unele randuri s-a lovit chiar de constructiile de la marginea drumului. Dupa numai cateva luni s-a renuntat la folosirea acestora si s-a dat dreptate unui specialist local, doctorul Carl Wolff, care avertizase inca de la inceput in privinta omnibuzului rutier si favorizase introducerea unui tramvai pe sine.
Astfel ca anul 1905 aduce cu sine un nou inceput, realizandu-se o asociere intre municipalitatea orasului si uzina electrica a acesteia, cu binecuvantarea Ministerului de Interne ungar (hotararea numarul 40.830 II din 27 Aprilie 1905) pentru dezvoltarea unei retele de tramvai urban pe teritoriul orasului Sibiu.
Firma nou infiintata se va numi "Hermannstaedter Elektrische Staedtbahn A.G." (Societatea pe actiuni de Tramvaie Electrice Sibiu)
Nu va voi plictisi cu detalii, constructia liniilor si a pavajului in zona aferenta au fost incredintate firmei Michael Hirsch din Budapesta iar primul traseu, intre gara Sibiu si Erlenpark a fost inaugurat in 8 septembrie 1905. Avea o lungime totala a traseului in exploatare de 2.390 metri (3.373,6 m lungime efectiva a liniilor) si o zona cu o declivitate maxima de 6.8% (o cifra absolut imensa, dar care poate fi vazuta ca atare in poze, este panta de la "Ursuline")
Vehiculele erau alimentate cu 600V curent continuu din uzina electrica a orasului.
Tramvaiele care au inceput exploatarea acestui traseu erau produse de firma Schlick, aceeasi care a produs primele patru omnibuze si pe care a fost nevoita sa le ia inapoi, furnizand in schimb patru vehicule motoare pe doua osii, fiecare osie fiind actionata de un motor electric de 23CP, astfel incat un vehicul avea o putere totala de 46CP. Toata partea electrica era produsa de AEG Berlin.
Poate cineva ma ajuta sa transform caii putere de la 1905 in KW conform standardelor actuale?
Alaturi de cele patru vehicule motoare primite in schimbul omnibuzelor, s-au mai cerut inca doua iar anul urmator inca unul, astfel incat in anul 1906 tramvaiul Sibiu avea in total pe traseu sapte vehicule motoare, numerotate 1-7.
Cam atat pentru moment, dar haide sa vedem si niste poze. Iata aici:
http://www.tursib.ro/images/istoric/tramvai-1.jpg
http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_54043.jpg
http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_92383.jpg
http://www.patrimoniu.sibiu.ro/images/uploads/istorie/omnibusul_1904.jpg
cateva imagini ale periculosului omnibuz din 1904
iar aici: http://www.razvanpop.ro/blog/wp-content/uploads/2013/10/inaugurarea-tramvaiului-electric-1905.jpeg
o imagine (din cele doua disponibile pe net) ale tramvaiului numarul 1 plecand in cursa inaugurala.
Enjoy, si La Multi Ani Fericiti pentru 2015!
Poate unii dintre voi stiti deja ca subsemnatul sunt pasionat de multi ani de zile de scara N si de mai ales de epocile "mici". Pe langa piticii astia, de catava vreme a mai inceput sa ma bantuie inca unul, si asta mai ales dupa ce am vazut minunile de pe site-ul N Tram:
http://www.n-tram-shop.de/epages/17779503.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/17779503/Categories
Este vorba, mai precis despre modele de vehicule de pasageri la scara 1:160 circuland insa pe o linie Z cu ecartamentul de 6.5 mm, ceea ce corespunde practic la scara respectiva cu o linie de ecartament metric. Pe scurt, este vorba despre Nm.
Drept urmare, am inceput sa fac un scurt inventar al tramvaielor metrice din Romania. Ele nu sunt prea multe, se pot numara practic pe degetele unei singure maini.
Fara a intra in detalii istorice, intr-o ordine scrict aleatorie avem asa:
1)Sageata Verde de la Arad
2)Tramvaiul din Iasi
3)Tramvaiul din Galati
4)Tramvaiul din Sibiu
Dintre acestea, ultimele doua apartin trecutului. In prezent, dupa cate stiu eu, doar Aradul si Iasul se mai pot mandri cu retele de tramvai metrice aflate in exploatare.
Cate ceva despre tramvaiul din Galati se poate gasi pe topicul "Portul Galati" asa ca in acest subiect am decis sa adun cateva informatii despre tramvaiul din Sibiu.
Acesta are pentru mine o semnificatie aparte pentru ca prin 1965 l-am vazut in functiune prin centrul orasului si m-au impresionat teribil acele vehicule care se strecurau agil pe strazile inguste ale orasului. Am revenit dupa mai multi ani in Sibiu doar pentru a descoperi ca vehiculele care ma fascinau disparusera. A ramas doar linia exterioara care facea legatura cu Dumbrava si mai departe cu Rasinariul, desi inteleg ca si aceasta e aproape desfiintata in bunul mers al lucrurilor din Romania.
Din fericire, chiar daca vehiculele au disparut, informatiile inca n-au disparut cu totul. Asadar, subiectul prezent este dedicat in intergime tramvaiului vechi din Sibiu, cel pe care l-am vazut in functiune pe vremea cand eram copil si incerc sa adun aici o mana de informatii pentru cei care ar putea avea aceleasi pasiuni ca si mine. Va rog ca in masura in care aveti informatii si eventuale corecturi, sa nu ezitati sa le faceti.
Asadar, incep prin a face precizarea ca informatiile pe care le detin se bazeaza, pe langa ceea ce-am putut gasi pe net despre subiect, in principal pe cartea "Entstehung u. Entwicklung der Hermannstaedter elektrischer Stadtbahn 1893-1947" publicat in 1947 la Sibiu de domnul inginer Sigmund Dachler, carte pe care am avut placuta surpriza s-o gasesc in colectia Bibliotecii Judetene Constanta.
Inceputurile tramvaiului sibian dateaza din 1904, data la care municipalitatea a decis introducerea unui serviciu public de transport, fiind importate de la Budapesta un numar de patru omnibuze pentru transport in comun. Practic, era vorba despre niste troleibuze alimentate cu fir aerian. Din putinele poze care s-au pastrat si care pot fi gasite pe net (eu am reusit sa gasesc fara mari probleme patru imagini diferite, dintre care una apare si in cartea sus-amintita) era vorba despre un soi de trasuri care la spate aveau o osie cu roti cu spite ca de caruta, iar in partea din fata un boghiu pe doua osii (cu acelasi tip de roti) actionat electric prin alimentare de la cablul aerian. Directia omnibuzului se facea prin rotirea boghiului motor intr-un pivot central. Vehiculul arata foarte pitoresc, dar totodata primitiv iar relatarile despre functionarea acestuia nu fac decat sa confirme impresia: in exploatare, respectivele vehicule s-au dovedit nu numai improprii scopului pentru care au fost achizitionate, ci de-a dreptul periculoase: rotile respective aveau simultan o problema de rulare si totodata de aderenta pe strazile pavate cu piatra cubica. Nu in putine randuri omnibuzul a sarit in mod inoportun de pe carosabil pe trotuar si in unele randuri s-a lovit chiar de constructiile de la marginea drumului. Dupa numai cateva luni s-a renuntat la folosirea acestora si s-a dat dreptate unui specialist local, doctorul Carl Wolff, care avertizase inca de la inceput in privinta omnibuzului rutier si favorizase introducerea unui tramvai pe sine.
Astfel ca anul 1905 aduce cu sine un nou inceput, realizandu-se o asociere intre municipalitatea orasului si uzina electrica a acesteia, cu binecuvantarea Ministerului de Interne ungar (hotararea numarul 40.830 II din 27 Aprilie 1905) pentru dezvoltarea unei retele de tramvai urban pe teritoriul orasului Sibiu.
Firma nou infiintata se va numi "Hermannstaedter Elektrische Staedtbahn A.G." (Societatea pe actiuni de Tramvaie Electrice Sibiu)
Nu va voi plictisi cu detalii, constructia liniilor si a pavajului in zona aferenta au fost incredintate firmei Michael Hirsch din Budapesta iar primul traseu, intre gara Sibiu si Erlenpark a fost inaugurat in 8 septembrie 1905. Avea o lungime totala a traseului in exploatare de 2.390 metri (3.373,6 m lungime efectiva a liniilor) si o zona cu o declivitate maxima de 6.8% (o cifra absolut imensa, dar care poate fi vazuta ca atare in poze, este panta de la "Ursuline")
Vehiculele erau alimentate cu 600V curent continuu din uzina electrica a orasului.
Tramvaiele care au inceput exploatarea acestui traseu erau produse de firma Schlick, aceeasi care a produs primele patru omnibuze si pe care a fost nevoita sa le ia inapoi, furnizand in schimb patru vehicule motoare pe doua osii, fiecare osie fiind actionata de un motor electric de 23CP, astfel incat un vehicul avea o putere totala de 46CP. Toata partea electrica era produsa de AEG Berlin.
Poate cineva ma ajuta sa transform caii putere de la 1905 in KW conform standardelor actuale?
Alaturi de cele patru vehicule motoare primite in schimbul omnibuzelor, s-au mai cerut inca doua iar anul urmator inca unul, astfel incat in anul 1906 tramvaiul Sibiu avea in total pe traseu sapte vehicule motoare, numerotate 1-7.
Cam atat pentru moment, dar haide sa vedem si niste poze. Iata aici:
http://www.tursib.ro/images/istoric/tramvai-1.jpg
http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_54043.jpg
http://www.tribuna.ro/images-up/2014_08_01_0_11_acum-110-ani-sibiul-a-avut-omnibuz-electric_92383.jpg
http://www.patrimoniu.sibiu.ro/images/uploads/istorie/omnibusul_1904.jpg
cateva imagini ale periculosului omnibuz din 1904
iar aici: http://www.razvanpop.ro/blog/wp-content/uploads/2013/10/inaugurarea-tramvaiului-electric-1905.jpeg
o imagine (din cele doua disponibile pe net) ale tramvaiului numarul 1 plecand in cursa inaugurala.
Enjoy, si La Multi Ani Fericiti pentru 2015!