- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
Excursie FeRoviaR?? 1 iunie 2008 -=- Linia secundar?? 608, Dorohoi ââ??â?? Ia?i<i></i>
Nu demult a?i putut citi reportajul în care am prezentat drumul FeRoviaR pân?? în Dorohoi. în continuare v?? voi prezenta linia secundar?? 608: Dorohoi ââ??â?? Ia?i. Cu o lungime de 154 de kilometri (Dorohoi ââ??â?? Le?cani ââ??â?? Ia?i), aceast?? linie se poate considera una dintre cele mai lungi linii secundare din România, putând fi comparat?? cu linia 804, Medgidia ââ??â?? Tulcea Ora? (144 de kilometri), linia 406, Ludu? ââ??â?? Bistri?a Bârg??ului (140 de kilometri) sau linia 402, Oradea ââ??â?? Halmeu (155 de kilometri).
Linia a fost dat?? în exploatare în 1896 ?i este în mare parte linie simpl??. Pân?? nu demult a fost considerat?? linia 613, iar acum poart?? num??rul 608. în construc?ia a aproape tuturor celor 24 de halte ?i g??ri (cu excep?ia g??rii din Ia?i, Le?cani, Dorohoi ?i a altor sta?ii cu trafic mic de c??l??tori) se reg??se?te faimoasa c??r??mid?? ro?ie de Ciurea. Viaductele ?i tunelul de la Movileni ââ??â?? 965 de metri lungime, anul construc?iei 1896 (construit în etapa a II-a a construc?iei tunelurilor din România, între 1881 ?i 1918) fac din aceast?? rut?? una dintre cele mai frumoase linii ferate din Moldova.
Trenul cu care am circulat între Dorohoi ?i Ia?i a fost Trenul Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, cu plecare de la ora 12:18 ?i sosire în capitala Moldovei la ora 16:36. Viteza medie ob?inut?? de trenul personal pentru cei 154 de kilometri a fost de 34 km/h. Compozi?ia trenului a constat din locomotiva diesel-electric?? 60-1160-5, având dou?? vagoane clasa a II-a, 20-57 (113-4, 846-9) ?i trei vagoane tot clasa a II-a, 20-47 (119-4, 385-1, 615-1).
Mai merit?? de men?ionat aici c?? cea mai mic?? raza minim?? a curbei se reg??se?te între sta?iile Dorohoi ?i Carasa ?i este de 350 de metri, în timp ce panta caracteristic?? maxim?? se reg??se?te între sta?iile Le?cani ?i Movileni ?i între sta?iile Movileni ?i Potângeni, având valoarea de 10 mm/m. Pe restul distan?elor este caracteristic?? o pant?? caracteristic?? de 2-3 mm/m.
Destul cu datele caracteristice, acum nu-mi r??mâne decât s?? v?? doresc vizionare pl??cut??! Pentru critici, sugestii ?i alte men?iuni, v?? rog s?? completa?i mai jos formularul de comentarii.<i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dorohoi<i></i>
10:20<i></i>
Trenul Personal 5583, Leorda ââ??â?? Dorohoi, a sosit în Gara Dorohoi cu câteva minute întârziere. Fiind cap??t de linie, aici, la Dorohoi, locomotivele trenurilor venite din direc?ia Leorda/Ia?i trebuie s?? fac?? rebrusment pentru a-?i putea continua traseul de lucru. Locomotiva diesel-hidraulic??, 89-0068-0, de?i avea tren spre Leorda la 11:50, înc?? nu se îndrepta spre cap??tul sta?iei pentru a rebrusa. A?a c??, pân?? atunci, v?? spun câte ceva despre Gara Dorohoi.
Locomotiva Trenului Personal, Leorda - Dorohoi, se odihne?te<i></i>
Gara Leorda, v??zut?? din strad??<i></i>
Afl??m de pe o plac?? ceramic?? plasat?? pe peretele g??rii despre calea ferat?? Leorda ââ??â?? Dorohoi c?? a fost dat?? în exploatare la 15 decembrie 1888. Un fapt interesant a fost acela c?? tot pe o plac?? ceramic?? apar to?i ?efii de sta?ie de la înfiin?area ei ?i pân?? în 1994. Despre municipiul Dorohoi pute?i citi aici sau aici, nu înainte de a ?ti c?? în ?i prin acest ora? s-au n??scut, au tr??it sau au trecut personalit???i importante ale României, ca: Spiru Haret, Nicu Gane, Ion Pillat ?i George Enescu.
???žefii sta?iei Dorohoi, de la înfiin?are ?i pân?? în prezent<i></i>
Vedere spre cap??tul liniei de la Dorohoi<i></i>
Dar iat?? c?? Trenul Personal 6491, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, a sosit în sta?ie pe linia a doua. Trenul a fost tras de locomotiva diesel-electric?? DA 1160 ?i a avut în spate 5 vagoane de clasa a II-a. Un element de construc?ie care m-a surprins la locomotiv?? a fost suspensia secundar?? pe elemente elastice metal-cauciuc.
Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi, ajunge la destina?ie în timp util<i></i>
5 vagoane proasp??t sosite de la Ia?i<i></i>
10:30<i></i>
Imediat dup?? ce a ajuns în sta?ie, locomotiva Trenului Personal venit de la Ia?i a fost dezlegat?? de la tren ?i s-a îndreptat spre cap??tul de linie, ca mai apoi locomotiva Trenului Personal venit de la Leorda s?? se îndrepte, ?i aceasta, c??tre acela?i loc.
Locomotiva diesel-electric?? 60-1160-5<i></i>
LDH 68 se îndreapt?? spre DA 1160<i></i>
în timp ce locomotivele fac rebrusment, m-am dus la un magazin din apropiere s??-mi iau ni?te alune de ron???it pe drum. Aveam de mers pân?? disear??, a?a c??, vorba aceea... pasiunea trece ?i prin stomac. Cu aceast?? ocazie, nu ezit s?? imortalizez câteva peisaje urbane ale municipiului Dorohoi.
Gara Dorohoi, v??zut?? dinspre ora?<i></i>
Peisaj urban<i></i>
Un atelier de d??r??cit lâna<i></i>
10:40<i></i>
Din mica mea vizit?? prin Dorohoi (mi-a? fi dorit s?? r??mân mai mult s?? vizitez ora?ul) m-am întors pe peronul g??rii. Aici, LDH 68 era legat?? la Trenul Personal 5582, Dorohoi ââ??â?? Leorda. Am vrut s?? prind în fotografii ?i cuplarea DA-ului la Trenul Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, cu care aveam s?? ?i c??l??toresc, îns?? erau mul?i CeFeRi?ti care deja se uitau la mine în mod suspicios. M?? deranjeaz?? aceast?? atitudine... Eu voiam doar s?? fac un reportaj despre linia 608!<i></i>
LDH 68 era preg??tit?? de plecare<i></i>
11:00<i></i>
Deoarece abia la 11 ?i 50 de minute avea s?? se mai mi?te cineva prin Gara Dorohoi, m-am dep??rtat de gar?? pân?? la borna kilometric?? cu num??rul 21. Mergând spre direc?ia Leorda, am z??rit un sabot ro?u care era montat pe o linie adiacent?? liniilor din Gara Dorohoi. în cap??tul ei era un c??rucior FeRoviaR pe patru ro?i ?i mai multe traverse din beton.
în dep??rtare, ni?te traverse ?i un c??rucior pe dou?? osii<i></i>
Vedere spre Leorda<i></i>
11:10<i></i>
Ajuns la cabina de unde se manipuleaz?? semafoarele mecanice din Gara Dorohoi, am v??zut în spatele meu un peisaj frumos: 5 semafoare de ie?ire din Gar?? plasate la aceea?i distan??? unul fa??? de cel??lalt, rezultând o cascad?? de semafoare mecanice de ie?ire. în fundal, se pot observa cele dou?? locomotive cu motoare diesel, unul care dezvolt?? 2.100 de CP, iar cel??lalt 1.250 de CP.
Vedere spre Gara Dorohoi<i></i>
O cascad?? de semafoare mecanice de ie?ire<i></i>
Tot aceea?i cascad??, dar surprins?? pe vertical??<i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dorohoi<i></i>
11:20<i></i>
M-am întors c??tre Gara Dorohoi s?? prind plecarea Trenului Personal spre Leorda. Avea s?? porneasc?? la 11:50, în timp ce locomotiva trenului meu avea s?? fluiere plecarea la 12:18.
Trenuri în Gara Dorohoi<i></i>
Un ocean de bleo care intra în contrast cu verdele p??mântean ?i albastrul... FeRoviaR<i></i>
Detaliu cu DA 1160<i></i>
11:30<i></i>
Dac?? pe 11 mai 2008 l-am v??zut ?i l-am auzit pe d-nul inginer, Radu Bellu, în direct vorbind despre Burdujeni ?i despre Bucovina, în ziua de 1 iunie 2008, în timp ce ron???iam alune, am primit urm??torul mesaj pe telefon: "S??-i mul?ume?ti domnului V.I. pentru <<Locomotive cu ABUR, Anii 1854-2003, Radu Bellu, 425 de pagini de lux>>, album color pe care l-ai primit azi". Era s?? scap Canon-ul de mân?? de bucurie în timp ce m?? chinuiam s?? îndrept, neobservat, obiectivul minuscul al aparatului meu de fotografiat c??tre Sulzerul cu suspensie secundar?? modificat??. Ajuns seara târziu acas??, nu am adormit decât la ora 2 dup?? ce-am r??sfoit sutele de pagini cu poze ?i informa?ii. V?? mul?umesc, domnule V.I. pentru acel cadou minunat primit chiar de ziua copilului!<i></i>
Carte primit?? cadou de ziua Copilului<i></i>
11:40<i></i>
Unde nu exist?? un automotor Malaxa, se pune în circula?ie o locomotiv?? diesel-hidraulic?? ?i înc?? un vagon ?i se expediaz?? spre destina?ie. Soarele î?i plasa frumos razele pe caroseria locomotivei, astfel c?? din fotografia de mai jos reiese frumuse?ea primei zile de var?? din 2008.
Iat?? Trenul Personal cu un vagon, Dorohoi ââ??â?? Leorda<i></i>
Unul dintre rarele trenuri din România care au doar un singur vagon<i></i>
Locomotive diesel<i></i>
11:50<i></i>
Ora de plecare a Trenului cu un singur vagon a sosit, a?a c?? acesta pleac?? spre destina?ie. Pornirea locomotivei, semnalul dat de mecanic ?i plecarea din sta?ia Dorohoi poate fi urm??rit?? în videoclipul dedicat Excursiei FeRoviaRe pe ruta 608.
http://www.youtube.com/watch?v=0F3zS6bs8f8
12:00<i></i>
Astfel, Dorohoiul r??mânea doar cu un tren în gar??. în vagoanele acestuia au urcat mul?i c??l??tori, fiind ocupat în propor?ie de 20%, în fiecare compartiment fiind cel pu?in câte o persoan??. A?teptam cu ner??bdare plecarea Trenului Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, având în vedere distan?a pe care urma s?? o parcurg ?i curiozitatea pentru relieful ?i g??rile de pe traseu.
O ultim?? vedere spre cap??tul liniei din Dorohoi<i></i>
Cap??tul Trenului cu care urma s?? c??l??toresc 154 de kilometri<i></i>
12:20<i></i>
M-am suit în tren în ultimul vagon ?i am ocupat penultimul compartiment (ultimul fiind blocat de ?eful de tren). Plecarea trenului din Dorohoi am surprins-o în format video, astfel c?? v?? invit s?? o viziona?i în videoclipul prezentat anterior. P??rin?ii î?i petreceau copii s?? mearg?? spre ultima s??pt??mân?? din semestrul II la facult???ile sau la liceele din Ia?i. între sta?iile Dorohoi ?i Carasa se afl?? curbele cu cele mai mici valori ale razei minime a curbelor: 350 de metri, în timp ce declivitatea se situeaz?? la 5 mm/m.
A fost liber pe ab??tut?? cu vitez?? redus??, spre IA???žI<i></i>
Trenul f??cea o prim?? curb?? la stânga, iar verdele devinea tot mai verde<i></i>
Locomotiva acceler??<i></i>
A fost liber spre direc?ia Ia?i<i></i>
La revedere, Dorohoi! <i></i>
Ne îndrept??m spre Carasa<i></i>
Ne unduim spre Carasa ?i trecem primul viaduct<i></i>
Curb?? la stânga<i></i>
???ži curb?? la dreapta<i></i>
12:30<i></i>
Prima sta?ie de pe linia Dorohoi ââ??â?? Ia?i este halta de c??l??tori Carasa. Aceast?? gar?? se afl?? la 11 kilometri de Dorohoi ?i reprezint?? un sat de aproximativ 700 de locuitori. Carasa apar?ine de comuna Corl???eni, jude?ul Boto?ani. Cl??direa g??rii de aici seam??n?? cu celelalte construc?ii FeRoviaRe pe care le vom întâlni pe traseu. La parter se g??seau doar geamuri sparte, iar pancarta de ââ???žMi?careââ?? nu sugera deloc acest fapt, în timp ce în Sala de a?teptare probabil c?? aerul st??tut de acolo a?tepta vreo adiere mai cald?? de var??. Atât la Carasa...
L??s??m o linie dreapt?? în urm??<i></i>
1000 de metri pân?? în Carasa<i></i>
Un tei... o gar??... ?i atât<i></i>
Halta de c??l??tori Carasa<i></i>
Un monument istoric uitat de societate<i></i>
12:40<i></i>
Dup?? ce am plecat din Halta Carasa, mai lu??m câteva curbe a c??ror raz?? minim?? nu dep???e?te 510 metri, respir??m un aer curat ?i admir??m peisajele cu care relieful acestei ???ri ni l-a oferit.
Spre Halta Mateieni<i></i>
Circulam cu 50 km/h<i></i>
ââ??Â??i m?? apropiam de Mateieni<i></i>
O iarb?? înalt?? proasp??t cosit?? se va fi transformat în fâne?e numai bun?? de pus în grajd. Mirosul provocat îmi aduce aminte ?i acum de iezii bunicii mele din Manolea, când se zbenguiau prin gr??din?? ?i r??scoleau fânul uscat de un soare energic. ???ži totu?i... nu suntem în Manolea, ci în Mateieni. Aici câ?iva c??l??tori îmbr??ca?i în culori de var?? î?i îndreptau gândurile c??tre o destina?ie de duminic??. Despre acest sat ?tim c?? apar?ine comunei Dim??cheni (despre care se poate citi într-un articol de ziar publicat în presa local??), jude?ul Boto?ani. Tot aici, în Mateieni, exist?? o biseric?? ortodox?? care dateaz?? din 1833 ?i se nume?te ââ???žSfin?ii Trei Ierarhiââ??Â.
Suntem a?tepta?i aici de c??l??tori<i></i>
O iarb?? cosit?? cu o mireasm?? de... amintiri din copil??rie<i></i>
ââ???žLa revedere, nepoate! S?? ai grij?? de tine!ââ??Â, zise bunicul<i></i>
12:50<i></i>
La Vorniceni vom întâlni cea de-a doua gar?? maiestuoas?? de pe traseul liniei 608. în aceast?? localitate tr??iesc în jur de 4.500 de oameni, astfel c?? se explic?? m??re?ia cl??dirii g??rii ?i num??rul mare de linii din Gara Vorniceni. ???žtiu, m?? ve?i întreba: ââ???žUnde sunt liniile?ââ?? R??spunsul este: ââ???žNu mai sunt!ââ?? Au disp??rut.
Revenind la atitudinea optimist?? pe care o mo?tenesc de la tat??l meu, vreau s?? amintesc c?? aceast?? comun?? are site de internet, unde g??sim informa?ii despre tradi?ii, obiceiuri, h??r?i ?i fotografii. Citez un mic fragment din istoricul care apare pe site: ââ???žîn 16 august, în gara Vorniceni, fl??c??i ?i b??rba?i plecau la unit???ile militare.<i></i>ââ?? Momentul era 1916, Primul R??zboi Mondial. De?i comuna este situat?? la o distan??? de 7 km de calea ferat??, totu?i în acea zi de 1 iunie 2008 erau mul?i c??l??tori care au optat s?? circule cu trenul.
Spiritul român de h??rnicie, cur???enie ?i cinste a d??inuit sute de ani ?i continu?? s?? d??inuie ?i în zilele de ast??zi. Din dorin?a de a ââ???žimortalizaââ?? cele mai importante momente ale urbei, oamenii cu inim?? patriotic?? au lansat revista ââ???žVorniceanulââ??Â, care poate fi r??sfoit?? ?i pe Internet. Totodat??, mai merit?? amintit c?? în apropierea ââ???žvetrei satuluiââ?? se afl?? un sit arheologic cucutenian.
Urm??toarea oprire: Vorniceni<i></i>
900 de metri pân?? în Vorniceni<i></i>
Un viaduct înainte de Halta Vorniceni<i></i>
Hale industriale p??r??site<i></i>
Cimitir de linii ferate<i></i>
C??l??tori în Halta Vorniceni<i></i>
Gara din Vorniceni<i></i>
La revedere, Vorniceni! <i></i>
La plecarea din Vorniceni am putut admira atât frumoasa gar??, cât ?i bog???ia de vegeta?ie care împrejmuia tot perimetrul punctului de oprire FeRoviaR. Din p??cate, la fel de observabile au fost ?i lipsa liniilor ferate care constituiau, odat??, o gar?? important?? ?i pre?uit??. Urm??toarea sta?ie de pe traseu a fost Mândre?ti, la 7 kilometri de Vorniceni. Pân?? a ajunge acolo, v?? invit s?? urm??ri?i filmul imaginilor...
Ne îndrept??m spre Halta Mândre?ti<i></i>
Un mic pârâia?, un mic viaduct, o mic?? fotografie<i></i>
Spre Mândre?ti<i></i>
13:00<i></i>
Multitudinea de curbe largi (raza minim?? = 570 de metri), precum ?i ?erpuirea trenului îmi spuneau, indirect, c?? merit?? s?? v?? redau orice fotografie realizat?? în acea superb?? zi de 1 iunie 2008. Deci... c??l??torim spre Halta Mândre?ti, pe 608, Dorohoi ââ??â?? Ia?i.
Cinci vagoane ?i-o locomotiv??, echipa perfect?? pentru o ?edin??? foto de neuitat<i></i>
Viteza maxim?? de croazier?? - 50 km/h<i></i>
Un alt viaduct<i></i>
???ži-o alt?? curb?? la dreapta<i></i>
Ce natur?? l??sam în urma... <i></i>
Despre Mândre?ti (sau Mîndre?ti, cum scrie pe pancarta CFR) am aflat c?? este un sat din comuna Ungureni. Aceast?? localitate este plasat?? de-a lungul unei creste de deal, iar cl??direa g??rii este plasat?? la 200-300 de metri de vatra satului. Momentul video în care am surprins plecarea trenului din Sta?ia Mândre?ti poate fi urm??rit aici.
Ne apropiem de Halta Mândre?ti<i></i>
Halta Mândre?ti<i></i>
Satul ?i cl??direa g??rii Mândre?ti<i></i>
13:10<i></i>
Urm??toarea sta?ie, la 5 kilometri dep??rtare de Mândre?ti, este chiar Halta Ungureni. Pân?? acolo am trecut printr-un viaduct frumos realizat care face punte peste râul Jijia. Tot pân?? acolo am str??b??tut curbe cu raza minim?? de înscriere de 460 de metri ?i declivit???i specifice unei zone de câmpie: 4 mm/m.
Pod FeRoviaR peste râul Jijia<i></i>
Dup?? un deal ?i dup?? o curb?? la stânga vom da de... <i></i>
...vom da de o alt?? curb?? la dreapta<i></i>
La orizont se distinge comuna Ungureni<i></i>
U?or, u?or ne înclin??m ?i ne apropiem de Ungureni<i></i>
Indicator permanent pentru acoperirea punctului de sec?ionare de pe sec?iile cu conducere centralizat?? a circula?iei trenurilor<i></i>
Iat?? c?? dup?? ce discul galben ne-a indicat c?? suntem pe o sec?ie cu conducere centralizat?? a circula?iei trenurilor, mecanicul locomotive diesel-electrice a redus viteza pentru a intra în Gara Ungureni. Despre aceast?? comun??, Ungureni, putem spune c?? tr??iesc aproximativ 7.000 de locuitori, iar numele acestui sat a venit de la cetele de ciobani transilv??neni (deci teritorii st??pânite de unguri) care treceau prin aceste locuri. Din cauza interesect??rii liniei de cale ferat??, 608, cu drumul jude?ean 29, Ungureni reprezint?? astfel un nod comercial în jude?ul Boto?ani.
Cât despre aspectul FeRoviaR al acestei sta?ii... este a treia gar?? maiestuoas?? pe care am întâlnit-o pe linia Dorohoi ââ??â?? Ia?i. Construit?? cu c??r??mid?? de la Ciurea, gara avea arborat un drapel tricolor care flutura în vânt. Tot în fa?a cl??dirii g??rii se aflau câ?iva pomi care contrastau cu c??r??miziul aprins sub razele calde ale soarelui.
Intrare în sta?ia Ungureni<i></i>
Ce l??s??m în urm??<i></i>
???ži ce ne a?teapt?? înainte<i></i>
în Halta Ungureni<i></i>
Un cântar ?i alte linii adiacente pentru manevrarea trenurilor de marf??<i></i>
Interiorul vagonului cu care am c??l??torit pân?? la Ia?i<i></i>
13:20<i></i>
Probabil a?i observat c?? în aceast?? gar?? erau mai mul?i c??l??tori, îns?? nu to?i aveau s?? c??l??toreasc?? cu Trenul Personal 6492, în care m?? aflam ?i eu. Ei a?teptau Trenul Personal 6493, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, care avea s?? vin?? în 5 minute dup?? ce am sosit în Ungureni. Acesta a fost tractat de locomotiva diesel-electric?? albastr?? cu fluier, DA 60-1291-8, având în spate 6 vagoane de c??l??tori clasa a II-a (4 vagoane seria 20-47 745-6, 171-5, 710-0, 607-8 ?i dou?? vagoane seria 20-57 106-8, 716-4) plus o locomotiv?? diesel-hidraulic??, LDH 80-0290-9.
La o parte... sose?te Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi<i></i>
DA 1291, în capul Trenului venit din Ia?i<i></i>
Locomotiv?? albastr??... Sulzer... cu fluier! <i></i>
Din nou, roman??? între dou?? Trenuri... Personal<i></i>
13:30<i></i>
Dup?? câteva minute cât s?? coboare c??l??torii veni?i dinspre Ia?i ?i s?? urce c??l??torii care voiau s?? mearg?? spre Dorohoi, locomotiva Trenului Personal 6493, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, ?uier?? din mândrul fluier ?i-?i mi?c?? vagoanele spre direc?ia Nord-Est (Dorohoi).
Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi, p??r??se?te Gara Ungureni<i></i>
Al ?aselea vagon al trenului, f??r?? c??l??tori<i></i>
LDH 290, vehiculul motor ââ???žclandestinââ?? de pe Trenul Personal, Ia?i ââ??â?? Dorohoi<i></i>
Dup?? mai bine de 25 de minute de sta?ionare, locomotiva trenului cu care c??l??toream î?i ambala motorul diesel, a ?uierat din goarna-i g??l??gioas?? ?i am plecat, de pe linie ab??tut??, din frumoasa Gar?? a satului Ungureni.
Un vagon Eacs vechi pus pe boghiuri Y25 CS, sau K, cum îi zicea tat??l meu, mi-a dat impresia c?? acum, ca pasionat FeRoviaR, sunt asemeni unui arheolog care fuge dup?? orice schelet de dinozaur, care caut?? s?? estimeze data de la care acel dinozaur (vagon, cale ferat??, locomotiv??) nu a mai tr??it, care caut?? s?? extrag?? frumosul ?i emo?ia din praf, din mucegai, din rugin??, din trecut. ???ži totu?i, sper c?? dinozaurii vor reap??rea! ???ži vor reap??rea!<i></i>
Gara Ungureni<i></i>
Un vagon singuratic, semn c?? aici se f??cea mult?? treab??<i></i>
Ie?im din Gara Ungureni<i></i>
13:40<i></i>
în drum spre urm??toarea sta?ie, Dângeni Nord, am întâlnit din nou un pod peste râul Jijia, dup?? care mai apoi fumul de Sulzer care ie?ea din locomotiv?? nu reu?ea nici pe departe s?? murd??reasc?? atmosfera, ci mai degrab?? s??-i dea un aer pu?in mai ââ???žtehnologicââ??Â. Densitatea aerului curat pe metru cub dep???ea cu mult puterea de poluare a unui simplu motor de câteva mii de cai putere. 640 de metri ââ??â?? atât m??soar?? raza minim?? a celei mai ââ???žpericuloaseââ?? curbe, în timp ce declivitatea maxim?? r??mâne tot în jurul valorii de 4mm/m.
Spre Dângeni Nord<i></i>
Podul peste râul Jijia<i></i>
în curbe, ?inele trosnesc, iar caii zburd?? veseli pe câmpii<i></i>
Spre Halta Dângeni Nord<i></i>
Natura verde-verde<i></i>
1000 de metri pân?? în sta?ie<i></i>
13:50<i></i>
???ži iat?? c?? dup?? 42 de kilometri parcur?i de la Dorohoi ajungem în halta Dângeni Nord. Aici erau vreo cinci c??l??tori care a?teptau trenul sosit la fix. Locul de a?teptare reprezint?? o barac?? acoperit?? de 5 metri lungime pe 2 metri l???ime. Aceast?? sta?ie reprezint?? un preambul la sta?ia Dângeni, care este singurul nod de cale ferat?? de pe ruta Dorohoi ââ??â?? Le?cani.
Halta Dângeni Nord<i></i>
Sala de a?teptare pentru c??l??tori<i></i>
Trecem podul peste Jijia ?i ne îndrept??m spre Gara Dângeni<i></i>
Confort interior contra praf exterior<i></i>
Un stâlp de telegraf mai vesel decât restul<i></i>
Dângeni este sat ?i centru de comun??, totodat??, în jude?ul Boto?ani. A?ezarea a fost întemeiat?? înc?? de pe vremea lui ???žtefan cel Mare, iar ocupa?ia principal?? a s??tenilor este agricultura. Aici exist?? tractoare ?i multe alte utilaje agricole, iar cernoziomurile carbonatice foarte fertile abia a?teapt?? s?? fie lucrate. De aici ar putea pleca zeci de vagoane cu grâne pentru pâinea noastr?? cea de toate zilele. Tot de aici ar putea pleca vite, ovine sau alte animale domestice pentru alimentarea hipermarketurilor dornice de produse cât mai de calitate.
A?a cum se vede ?i în imagini, racordul pentru linia Dângeni ââ??â?? S??veni înc?? mai exist??. Spun ââ???žînc??ââ?? deoarece o mare parte din linie a fost afectat?? de alunec??ri de teren sau a fost dezmembrat?? par?ial de... cet???enii României. Aceast?? cale ferat?? a fost dat?? în exploatare pe 5 iulie 1991.
G??sim frumos scris în revista ââ???žForum culturalââ??Â, anul II, nr. 4 din decembrie 2007, pagina 11, c??: ââ???žUna dintre liniile ferate care au stat în aten?ia autorit???ilor române înc?? dinainte de primul r??zboi mondial a fost cea de pe traseul Dângeni ââ??â?? R??d??u?i (Prut), a c??rei construc?ie [ââ??Â?] a început în 1916, dar a fost abandonat?? imediat, din cauza începerii ostilit???ilor militare, în august acela?i an. De-abia dup?? ?apte decenii, proiectul a fost reluat ?i executat par?ial, pe traseul Dângeni ââ??â?? S??veni, traseu pe care, dup?? o scurt?? perioad?? de func?ionare, ast??zi nu se mai circul??.<i></i>ââ??Â
Aceast?? linie cuprinde una dintre cele mai frumoase lucr??ri de art?? din Moldova, viaductul de la Vl??sine?ti (aprox. 400 de metri lungime). Podul st?? s?? cad?? din cauza incompeten?ei celor de la CFR de a conserva ?i de a g??si solu?ii pentru reînvierea traficului de c??l??tori pe ruta Dângeni ââ??â?? S??veni. Un articol contemporan realizat obiectiv despre aceast?? cale ferat?? p??r??sit?? pute?i citi aici.
Mai multe imagini ?i detalii despre Gara din S??veni pute?i accesa vizionând clipul propus de pasionatul FeRoviaR, BobbyTM. De asemenea, acest subiect a avut interes de discu?ie ?i pe forumurile FeRoviaRe de profil, deci pute?i citi mai multe pe Train-Sim, pe Railwayfan pe Trenuletz, iar acum exist?? ?i pe Lokomotiv.ro.
în dreapta imaginii se vede linia S??veni ââ??â?? Dângeni<i></i>
Dou?? linii de cale ferate care au ajuns la o... <i></i>
...Confluen???<i></i>
Ce urmeaz??? <i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dângeni<i></i>
Vedere spre S??veni, respectiv Ungureni<i></i>
???ži intr??m în Dângeni! <i></i>
Liniile G??rii Dângeni<i></i>
Un peron p??r??sit... O linie p??r??sit??... <i></i>
Gara Dângeni<i></i>
14:00<i></i>
Trecem neîntârzia?i prin Gara Dângeni ?i, a?a cum a?i observat ?i în imaginile anterioare, activitatea acestei g??ri s-a limitat la a deservi numai transportului de c??l??tori. Totu?i, merit?? amintit c?? este a patra gar?? de pe traseul liniei 608 care de?ine acel design celest ?i culoarea c??r??mizie de Ciurea.
Gara Dângeni<i></i>
Vechi racorduri spre hale industriale p??r??site<i></i>
Ie?im din Gara Dângeni<i></i>
întâlnim unul dintre ultimele semafoare mecanice de pe linia 608<i></i>
Liniile din Dângeni înc?? ne implor?? aten?ie<i></i>
Nu demult a?i putut citi reportajul în care am prezentat drumul FeRoviaR pân?? în Dorohoi. în continuare v?? voi prezenta linia secundar?? 608: Dorohoi ââ??â?? Ia?i. Cu o lungime de 154 de kilometri (Dorohoi ââ??â?? Le?cani ââ??â?? Ia?i), aceast?? linie se poate considera una dintre cele mai lungi linii secundare din România, putând fi comparat?? cu linia 804, Medgidia ââ??â?? Tulcea Ora? (144 de kilometri), linia 406, Ludu? ââ??â?? Bistri?a Bârg??ului (140 de kilometri) sau linia 402, Oradea ââ??â?? Halmeu (155 de kilometri).
Linia a fost dat?? în exploatare în 1896 ?i este în mare parte linie simpl??. Pân?? nu demult a fost considerat?? linia 613, iar acum poart?? num??rul 608. în construc?ia a aproape tuturor celor 24 de halte ?i g??ri (cu excep?ia g??rii din Ia?i, Le?cani, Dorohoi ?i a altor sta?ii cu trafic mic de c??l??tori) se reg??se?te faimoasa c??r??mid?? ro?ie de Ciurea. Viaductele ?i tunelul de la Movileni ââ??â?? 965 de metri lungime, anul construc?iei 1896 (construit în etapa a II-a a construc?iei tunelurilor din România, între 1881 ?i 1918) fac din aceast?? rut?? una dintre cele mai frumoase linii ferate din Moldova.
Trenul cu care am circulat între Dorohoi ?i Ia?i a fost Trenul Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, cu plecare de la ora 12:18 ?i sosire în capitala Moldovei la ora 16:36. Viteza medie ob?inut?? de trenul personal pentru cei 154 de kilometri a fost de 34 km/h. Compozi?ia trenului a constat din locomotiva diesel-electric?? 60-1160-5, având dou?? vagoane clasa a II-a, 20-57 (113-4, 846-9) ?i trei vagoane tot clasa a II-a, 20-47 (119-4, 385-1, 615-1).
Mai merit?? de men?ionat aici c?? cea mai mic?? raza minim?? a curbei se reg??se?te între sta?iile Dorohoi ?i Carasa ?i este de 350 de metri, în timp ce panta caracteristic?? maxim?? se reg??se?te între sta?iile Le?cani ?i Movileni ?i între sta?iile Movileni ?i Potângeni, având valoarea de 10 mm/m. Pe restul distan?elor este caracteristic?? o pant?? caracteristic?? de 2-3 mm/m.
Destul cu datele caracteristice, acum nu-mi r??mâne decât s?? v?? doresc vizionare pl??cut??! Pentru critici, sugestii ?i alte men?iuni, v?? rog s?? completa?i mai jos formularul de comentarii.<i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dorohoi<i></i>
10:20<i></i>
Trenul Personal 5583, Leorda ââ??â?? Dorohoi, a sosit în Gara Dorohoi cu câteva minute întârziere. Fiind cap??t de linie, aici, la Dorohoi, locomotivele trenurilor venite din direc?ia Leorda/Ia?i trebuie s?? fac?? rebrusment pentru a-?i putea continua traseul de lucru. Locomotiva diesel-hidraulic??, 89-0068-0, de?i avea tren spre Leorda la 11:50, înc?? nu se îndrepta spre cap??tul sta?iei pentru a rebrusa. A?a c??, pân?? atunci, v?? spun câte ceva despre Gara Dorohoi.
Locomotiva Trenului Personal, Leorda - Dorohoi, se odihne?te<i></i>
Gara Leorda, v??zut?? din strad??<i></i>
Afl??m de pe o plac?? ceramic?? plasat?? pe peretele g??rii despre calea ferat?? Leorda ââ??â?? Dorohoi c?? a fost dat?? în exploatare la 15 decembrie 1888. Un fapt interesant a fost acela c?? tot pe o plac?? ceramic?? apar to?i ?efii de sta?ie de la înfiin?area ei ?i pân?? în 1994. Despre municipiul Dorohoi pute?i citi aici sau aici, nu înainte de a ?ti c?? în ?i prin acest ora? s-au n??scut, au tr??it sau au trecut personalit???i importante ale României, ca: Spiru Haret, Nicu Gane, Ion Pillat ?i George Enescu.
???žefii sta?iei Dorohoi, de la înfiin?are ?i pân?? în prezent<i></i>
Vedere spre cap??tul liniei de la Dorohoi<i></i>
Dar iat?? c?? Trenul Personal 6491, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, a sosit în sta?ie pe linia a doua. Trenul a fost tras de locomotiva diesel-electric?? DA 1160 ?i a avut în spate 5 vagoane de clasa a II-a. Un element de construc?ie care m-a surprins la locomotiv?? a fost suspensia secundar?? pe elemente elastice metal-cauciuc.
Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi, ajunge la destina?ie în timp util<i></i>
5 vagoane proasp??t sosite de la Ia?i<i></i>
10:30<i></i>
Imediat dup?? ce a ajuns în sta?ie, locomotiva Trenului Personal venit de la Ia?i a fost dezlegat?? de la tren ?i s-a îndreptat spre cap??tul de linie, ca mai apoi locomotiva Trenului Personal venit de la Leorda s?? se îndrepte, ?i aceasta, c??tre acela?i loc.
Locomotiva diesel-electric?? 60-1160-5<i></i>
LDH 68 se îndreapt?? spre DA 1160<i></i>
în timp ce locomotivele fac rebrusment, m-am dus la un magazin din apropiere s??-mi iau ni?te alune de ron???it pe drum. Aveam de mers pân?? disear??, a?a c??, vorba aceea... pasiunea trece ?i prin stomac. Cu aceast?? ocazie, nu ezit s?? imortalizez câteva peisaje urbane ale municipiului Dorohoi.
Gara Dorohoi, v??zut?? dinspre ora?<i></i>
Peisaj urban<i></i>
Un atelier de d??r??cit lâna<i></i>
10:40<i></i>
Din mica mea vizit?? prin Dorohoi (mi-a? fi dorit s?? r??mân mai mult s?? vizitez ora?ul) m-am întors pe peronul g??rii. Aici, LDH 68 era legat?? la Trenul Personal 5582, Dorohoi ââ??â?? Leorda. Am vrut s?? prind în fotografii ?i cuplarea DA-ului la Trenul Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, cu care aveam s?? ?i c??l??toresc, îns?? erau mul?i CeFeRi?ti care deja se uitau la mine în mod suspicios. M?? deranjeaz?? aceast?? atitudine... Eu voiam doar s?? fac un reportaj despre linia 608!<i></i>
LDH 68 era preg??tit?? de plecare<i></i>
11:00<i></i>
Deoarece abia la 11 ?i 50 de minute avea s?? se mai mi?te cineva prin Gara Dorohoi, m-am dep??rtat de gar?? pân?? la borna kilometric?? cu num??rul 21. Mergând spre direc?ia Leorda, am z??rit un sabot ro?u care era montat pe o linie adiacent?? liniilor din Gara Dorohoi. în cap??tul ei era un c??rucior FeRoviaR pe patru ro?i ?i mai multe traverse din beton.
în dep??rtare, ni?te traverse ?i un c??rucior pe dou?? osii<i></i>
Vedere spre Leorda<i></i>
11:10<i></i>
Ajuns la cabina de unde se manipuleaz?? semafoarele mecanice din Gara Dorohoi, am v??zut în spatele meu un peisaj frumos: 5 semafoare de ie?ire din Gar?? plasate la aceea?i distan??? unul fa??? de cel??lalt, rezultând o cascad?? de semafoare mecanice de ie?ire. în fundal, se pot observa cele dou?? locomotive cu motoare diesel, unul care dezvolt?? 2.100 de CP, iar cel??lalt 1.250 de CP.
Vedere spre Gara Dorohoi<i></i>
O cascad?? de semafoare mecanice de ie?ire<i></i>
Tot aceea?i cascad??, dar surprins?? pe vertical??<i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dorohoi<i></i>
11:20<i></i>
M-am întors c??tre Gara Dorohoi s?? prind plecarea Trenului Personal spre Leorda. Avea s?? porneasc?? la 11:50, în timp ce locomotiva trenului meu avea s?? fluiere plecarea la 12:18.
Trenuri în Gara Dorohoi<i></i>
Un ocean de bleo care intra în contrast cu verdele p??mântean ?i albastrul... FeRoviaR<i></i>
Detaliu cu DA 1160<i></i>
11:30<i></i>
Dac?? pe 11 mai 2008 l-am v??zut ?i l-am auzit pe d-nul inginer, Radu Bellu, în direct vorbind despre Burdujeni ?i despre Bucovina, în ziua de 1 iunie 2008, în timp ce ron???iam alune, am primit urm??torul mesaj pe telefon: "S??-i mul?ume?ti domnului V.I. pentru <<Locomotive cu ABUR, Anii 1854-2003, Radu Bellu, 425 de pagini de lux>>, album color pe care l-ai primit azi". Era s?? scap Canon-ul de mân?? de bucurie în timp ce m?? chinuiam s?? îndrept, neobservat, obiectivul minuscul al aparatului meu de fotografiat c??tre Sulzerul cu suspensie secundar?? modificat??. Ajuns seara târziu acas??, nu am adormit decât la ora 2 dup?? ce-am r??sfoit sutele de pagini cu poze ?i informa?ii. V?? mul?umesc, domnule V.I. pentru acel cadou minunat primit chiar de ziua copilului!<i></i>
Carte primit?? cadou de ziua Copilului<i></i>
11:40<i></i>
Unde nu exist?? un automotor Malaxa, se pune în circula?ie o locomotiv?? diesel-hidraulic?? ?i înc?? un vagon ?i se expediaz?? spre destina?ie. Soarele î?i plasa frumos razele pe caroseria locomotivei, astfel c?? din fotografia de mai jos reiese frumuse?ea primei zile de var?? din 2008.
Iat?? Trenul Personal cu un vagon, Dorohoi ââ??â?? Leorda<i></i>
Unul dintre rarele trenuri din România care au doar un singur vagon<i></i>
Locomotive diesel<i></i>
11:50<i></i>
Ora de plecare a Trenului cu un singur vagon a sosit, a?a c?? acesta pleac?? spre destina?ie. Pornirea locomotivei, semnalul dat de mecanic ?i plecarea din sta?ia Dorohoi poate fi urm??rit?? în videoclipul dedicat Excursiei FeRoviaRe pe ruta 608.
http://www.youtube.com/watch?v=0F3zS6bs8f8
12:00<i></i>
Astfel, Dorohoiul r??mânea doar cu un tren în gar??. în vagoanele acestuia au urcat mul?i c??l??tori, fiind ocupat în propor?ie de 20%, în fiecare compartiment fiind cel pu?in câte o persoan??. A?teptam cu ner??bdare plecarea Trenului Personal 6492, Dorohoi ââ??â?? Ia?i, având în vedere distan?a pe care urma s?? o parcurg ?i curiozitatea pentru relieful ?i g??rile de pe traseu.
O ultim?? vedere spre cap??tul liniei din Dorohoi<i></i>
Cap??tul Trenului cu care urma s?? c??l??toresc 154 de kilometri<i></i>
12:20<i></i>
M-am suit în tren în ultimul vagon ?i am ocupat penultimul compartiment (ultimul fiind blocat de ?eful de tren). Plecarea trenului din Dorohoi am surprins-o în format video, astfel c?? v?? invit s?? o viziona?i în videoclipul prezentat anterior. P??rin?ii î?i petreceau copii s?? mearg?? spre ultima s??pt??mân?? din semestrul II la facult???ile sau la liceele din Ia?i. între sta?iile Dorohoi ?i Carasa se afl?? curbele cu cele mai mici valori ale razei minime a curbelor: 350 de metri, în timp ce declivitatea se situeaz?? la 5 mm/m.
A fost liber pe ab??tut?? cu vitez?? redus??, spre IA???žI<i></i>
Trenul f??cea o prim?? curb?? la stânga, iar verdele devinea tot mai verde<i></i>
Locomotiva acceler??<i></i>
A fost liber spre direc?ia Ia?i<i></i>
La revedere, Dorohoi! <i></i>
Ne îndrept??m spre Carasa<i></i>
Ne unduim spre Carasa ?i trecem primul viaduct<i></i>
Curb?? la stânga<i></i>
???ži curb?? la dreapta<i></i>
12:30<i></i>
Prima sta?ie de pe linia Dorohoi ââ??â?? Ia?i este halta de c??l??tori Carasa. Aceast?? gar?? se afl?? la 11 kilometri de Dorohoi ?i reprezint?? un sat de aproximativ 700 de locuitori. Carasa apar?ine de comuna Corl???eni, jude?ul Boto?ani. Cl??direa g??rii de aici seam??n?? cu celelalte construc?ii FeRoviaRe pe care le vom întâlni pe traseu. La parter se g??seau doar geamuri sparte, iar pancarta de ââ???žMi?careââ?? nu sugera deloc acest fapt, în timp ce în Sala de a?teptare probabil c?? aerul st??tut de acolo a?tepta vreo adiere mai cald?? de var??. Atât la Carasa...
L??s??m o linie dreapt?? în urm??<i></i>
1000 de metri pân?? în Carasa<i></i>
Un tei... o gar??... ?i atât<i></i>
Halta de c??l??tori Carasa<i></i>
Un monument istoric uitat de societate<i></i>
12:40<i></i>
Dup?? ce am plecat din Halta Carasa, mai lu??m câteva curbe a c??ror raz?? minim?? nu dep???e?te 510 metri, respir??m un aer curat ?i admir??m peisajele cu care relieful acestei ???ri ni l-a oferit.
Spre Halta Mateieni<i></i>
Circulam cu 50 km/h<i></i>
ââ??Â??i m?? apropiam de Mateieni<i></i>
O iarb?? înalt?? proasp??t cosit?? se va fi transformat în fâne?e numai bun?? de pus în grajd. Mirosul provocat îmi aduce aminte ?i acum de iezii bunicii mele din Manolea, când se zbenguiau prin gr??din?? ?i r??scoleau fânul uscat de un soare energic. ???ži totu?i... nu suntem în Manolea, ci în Mateieni. Aici câ?iva c??l??tori îmbr??ca?i în culori de var?? î?i îndreptau gândurile c??tre o destina?ie de duminic??. Despre acest sat ?tim c?? apar?ine comunei Dim??cheni (despre care se poate citi într-un articol de ziar publicat în presa local??), jude?ul Boto?ani. Tot aici, în Mateieni, exist?? o biseric?? ortodox?? care dateaz?? din 1833 ?i se nume?te ââ???žSfin?ii Trei Ierarhiââ??Â.
Suntem a?tepta?i aici de c??l??tori<i></i>
O iarb?? cosit?? cu o mireasm?? de... amintiri din copil??rie<i></i>
ââ???žLa revedere, nepoate! S?? ai grij?? de tine!ââ??Â, zise bunicul<i></i>
12:50<i></i>
La Vorniceni vom întâlni cea de-a doua gar?? maiestuoas?? de pe traseul liniei 608. în aceast?? localitate tr??iesc în jur de 4.500 de oameni, astfel c?? se explic?? m??re?ia cl??dirii g??rii ?i num??rul mare de linii din Gara Vorniceni. ???žtiu, m?? ve?i întreba: ââ???žUnde sunt liniile?ââ?? R??spunsul este: ââ???žNu mai sunt!ââ?? Au disp??rut.
Revenind la atitudinea optimist?? pe care o mo?tenesc de la tat??l meu, vreau s?? amintesc c?? aceast?? comun?? are site de internet, unde g??sim informa?ii despre tradi?ii, obiceiuri, h??r?i ?i fotografii. Citez un mic fragment din istoricul care apare pe site: ââ???žîn 16 august, în gara Vorniceni, fl??c??i ?i b??rba?i plecau la unit???ile militare.<i></i>ââ?? Momentul era 1916, Primul R??zboi Mondial. De?i comuna este situat?? la o distan??? de 7 km de calea ferat??, totu?i în acea zi de 1 iunie 2008 erau mul?i c??l??tori care au optat s?? circule cu trenul.
Spiritul român de h??rnicie, cur???enie ?i cinste a d??inuit sute de ani ?i continu?? s?? d??inuie ?i în zilele de ast??zi. Din dorin?a de a ââ???žimortalizaââ?? cele mai importante momente ale urbei, oamenii cu inim?? patriotic?? au lansat revista ââ???žVorniceanulââ??Â, care poate fi r??sfoit?? ?i pe Internet. Totodat??, mai merit?? amintit c?? în apropierea ââ???žvetrei satuluiââ?? se afl?? un sit arheologic cucutenian.
Urm??toarea oprire: Vorniceni<i></i>
900 de metri pân?? în Vorniceni<i></i>
Un viaduct înainte de Halta Vorniceni<i></i>
Hale industriale p??r??site<i></i>
Cimitir de linii ferate<i></i>
C??l??tori în Halta Vorniceni<i></i>
Gara din Vorniceni<i></i>
La revedere, Vorniceni! <i></i>
La plecarea din Vorniceni am putut admira atât frumoasa gar??, cât ?i bog???ia de vegeta?ie care împrejmuia tot perimetrul punctului de oprire FeRoviaR. Din p??cate, la fel de observabile au fost ?i lipsa liniilor ferate care constituiau, odat??, o gar?? important?? ?i pre?uit??. Urm??toarea sta?ie de pe traseu a fost Mândre?ti, la 7 kilometri de Vorniceni. Pân?? a ajunge acolo, v?? invit s?? urm??ri?i filmul imaginilor...
Ne îndrept??m spre Halta Mândre?ti<i></i>
Un mic pârâia?, un mic viaduct, o mic?? fotografie<i></i>
Spre Mândre?ti<i></i>
13:00<i></i>
Multitudinea de curbe largi (raza minim?? = 570 de metri), precum ?i ?erpuirea trenului îmi spuneau, indirect, c?? merit?? s?? v?? redau orice fotografie realizat?? în acea superb?? zi de 1 iunie 2008. Deci... c??l??torim spre Halta Mândre?ti, pe 608, Dorohoi ââ??â?? Ia?i.
Cinci vagoane ?i-o locomotiv??, echipa perfect?? pentru o ?edin??? foto de neuitat<i></i>
Viteza maxim?? de croazier?? - 50 km/h<i></i>
Un alt viaduct<i></i>
???ži-o alt?? curb?? la dreapta<i></i>
Ce natur?? l??sam în urma... <i></i>
Despre Mândre?ti (sau Mîndre?ti, cum scrie pe pancarta CFR) am aflat c?? este un sat din comuna Ungureni. Aceast?? localitate este plasat?? de-a lungul unei creste de deal, iar cl??direa g??rii este plasat?? la 200-300 de metri de vatra satului. Momentul video în care am surprins plecarea trenului din Sta?ia Mândre?ti poate fi urm??rit aici.
Ne apropiem de Halta Mândre?ti<i></i>
Halta Mândre?ti<i></i>
Satul ?i cl??direa g??rii Mândre?ti<i></i>
13:10<i></i>
Urm??toarea sta?ie, la 5 kilometri dep??rtare de Mândre?ti, este chiar Halta Ungureni. Pân?? acolo am trecut printr-un viaduct frumos realizat care face punte peste râul Jijia. Tot pân?? acolo am str??b??tut curbe cu raza minim?? de înscriere de 460 de metri ?i declivit???i specifice unei zone de câmpie: 4 mm/m.
Pod FeRoviaR peste râul Jijia<i></i>
Dup?? un deal ?i dup?? o curb?? la stânga vom da de... <i></i>
...vom da de o alt?? curb?? la dreapta<i></i>
La orizont se distinge comuna Ungureni<i></i>
U?or, u?or ne înclin??m ?i ne apropiem de Ungureni<i></i>
Indicator permanent pentru acoperirea punctului de sec?ionare de pe sec?iile cu conducere centralizat?? a circula?iei trenurilor<i></i>
Iat?? c?? dup?? ce discul galben ne-a indicat c?? suntem pe o sec?ie cu conducere centralizat?? a circula?iei trenurilor, mecanicul locomotive diesel-electrice a redus viteza pentru a intra în Gara Ungureni. Despre aceast?? comun??, Ungureni, putem spune c?? tr??iesc aproximativ 7.000 de locuitori, iar numele acestui sat a venit de la cetele de ciobani transilv??neni (deci teritorii st??pânite de unguri) care treceau prin aceste locuri. Din cauza interesect??rii liniei de cale ferat??, 608, cu drumul jude?ean 29, Ungureni reprezint?? astfel un nod comercial în jude?ul Boto?ani.
Cât despre aspectul FeRoviaR al acestei sta?ii... este a treia gar?? maiestuoas?? pe care am întâlnit-o pe linia Dorohoi ââ??â?? Ia?i. Construit?? cu c??r??mid?? de la Ciurea, gara avea arborat un drapel tricolor care flutura în vânt. Tot în fa?a cl??dirii g??rii se aflau câ?iva pomi care contrastau cu c??r??miziul aprins sub razele calde ale soarelui.
Intrare în sta?ia Ungureni<i></i>
Ce l??s??m în urm??<i></i>
???ži ce ne a?teapt?? înainte<i></i>
în Halta Ungureni<i></i>
Un cântar ?i alte linii adiacente pentru manevrarea trenurilor de marf??<i></i>
Interiorul vagonului cu care am c??l??torit pân?? la Ia?i<i></i>
13:20<i></i>
Probabil a?i observat c?? în aceast?? gar?? erau mai mul?i c??l??tori, îns?? nu to?i aveau s?? c??l??toreasc?? cu Trenul Personal 6492, în care m?? aflam ?i eu. Ei a?teptau Trenul Personal 6493, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, care avea s?? vin?? în 5 minute dup?? ce am sosit în Ungureni. Acesta a fost tractat de locomotiva diesel-electric?? albastr?? cu fluier, DA 60-1291-8, având în spate 6 vagoane de c??l??tori clasa a II-a (4 vagoane seria 20-47 745-6, 171-5, 710-0, 607-8 ?i dou?? vagoane seria 20-57 106-8, 716-4) plus o locomotiv?? diesel-hidraulic??, LDH 80-0290-9.
La o parte... sose?te Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi<i></i>
DA 1291, în capul Trenului venit din Ia?i<i></i>
Locomotiv?? albastr??... Sulzer... cu fluier! <i></i>
Din nou, roman??? între dou?? Trenuri... Personal<i></i>
13:30<i></i>
Dup?? câteva minute cât s?? coboare c??l??torii veni?i dinspre Ia?i ?i s?? urce c??l??torii care voiau s?? mearg?? spre Dorohoi, locomotiva Trenului Personal 6493, Ia?i ââ??â?? Dorohoi, ?uier?? din mândrul fluier ?i-?i mi?c?? vagoanele spre direc?ia Nord-Est (Dorohoi).
Trenul Personal, Ia?i - Dorohoi, p??r??se?te Gara Ungureni<i></i>
Al ?aselea vagon al trenului, f??r?? c??l??tori<i></i>
LDH 290, vehiculul motor ââ???žclandestinââ?? de pe Trenul Personal, Ia?i ââ??â?? Dorohoi<i></i>
Dup?? mai bine de 25 de minute de sta?ionare, locomotiva trenului cu care c??l??toream î?i ambala motorul diesel, a ?uierat din goarna-i g??l??gioas?? ?i am plecat, de pe linie ab??tut??, din frumoasa Gar?? a satului Ungureni.
Un vagon Eacs vechi pus pe boghiuri Y25 CS, sau K, cum îi zicea tat??l meu, mi-a dat impresia c?? acum, ca pasionat FeRoviaR, sunt asemeni unui arheolog care fuge dup?? orice schelet de dinozaur, care caut?? s?? estimeze data de la care acel dinozaur (vagon, cale ferat??, locomotiv??) nu a mai tr??it, care caut?? s?? extrag?? frumosul ?i emo?ia din praf, din mucegai, din rugin??, din trecut. ???ži totu?i, sper c?? dinozaurii vor reap??rea! ???ži vor reap??rea!<i></i>
Gara Ungureni<i></i>
Un vagon singuratic, semn c?? aici se f??cea mult?? treab??<i></i>
Ie?im din Gara Ungureni<i></i>
13:40<i></i>
în drum spre urm??toarea sta?ie, Dângeni Nord, am întâlnit din nou un pod peste râul Jijia, dup?? care mai apoi fumul de Sulzer care ie?ea din locomotiv?? nu reu?ea nici pe departe s?? murd??reasc?? atmosfera, ci mai degrab?? s??-i dea un aer pu?in mai ââ???žtehnologicââ??Â. Densitatea aerului curat pe metru cub dep???ea cu mult puterea de poluare a unui simplu motor de câteva mii de cai putere. 640 de metri ââ??â?? atât m??soar?? raza minim?? a celei mai ââ???žpericuloaseââ?? curbe, în timp ce declivitatea maxim?? r??mâne tot în jurul valorii de 4mm/m.
Spre Dângeni Nord<i></i>
Podul peste râul Jijia<i></i>
în curbe, ?inele trosnesc, iar caii zburd?? veseli pe câmpii<i></i>
Spre Halta Dângeni Nord<i></i>
Natura verde-verde<i></i>
1000 de metri pân?? în sta?ie<i></i>
13:50<i></i>
???ži iat?? c?? dup?? 42 de kilometri parcur?i de la Dorohoi ajungem în halta Dângeni Nord. Aici erau vreo cinci c??l??tori care a?teptau trenul sosit la fix. Locul de a?teptare reprezint?? o barac?? acoperit?? de 5 metri lungime pe 2 metri l???ime. Aceast?? sta?ie reprezint?? un preambul la sta?ia Dângeni, care este singurul nod de cale ferat?? de pe ruta Dorohoi ââ??â?? Le?cani.
Halta Dângeni Nord<i></i>
Sala de a?teptare pentru c??l??tori<i></i>
Trecem podul peste Jijia ?i ne îndrept??m spre Gara Dângeni<i></i>
Confort interior contra praf exterior<i></i>
Un stâlp de telegraf mai vesel decât restul<i></i>
Dângeni este sat ?i centru de comun??, totodat??, în jude?ul Boto?ani. A?ezarea a fost întemeiat?? înc?? de pe vremea lui ???žtefan cel Mare, iar ocupa?ia principal?? a s??tenilor este agricultura. Aici exist?? tractoare ?i multe alte utilaje agricole, iar cernoziomurile carbonatice foarte fertile abia a?teapt?? s?? fie lucrate. De aici ar putea pleca zeci de vagoane cu grâne pentru pâinea noastr?? cea de toate zilele. Tot de aici ar putea pleca vite, ovine sau alte animale domestice pentru alimentarea hipermarketurilor dornice de produse cât mai de calitate.
A?a cum se vede ?i în imagini, racordul pentru linia Dângeni ââ??â?? S??veni înc?? mai exist??. Spun ââ???žînc??ââ?? deoarece o mare parte din linie a fost afectat?? de alunec??ri de teren sau a fost dezmembrat?? par?ial de... cet???enii României. Aceast?? cale ferat?? a fost dat?? în exploatare pe 5 iulie 1991.
G??sim frumos scris în revista ââ???žForum culturalââ??Â, anul II, nr. 4 din decembrie 2007, pagina 11, c??: ââ???žUna dintre liniile ferate care au stat în aten?ia autorit???ilor române înc?? dinainte de primul r??zboi mondial a fost cea de pe traseul Dângeni ââ??â?? R??d??u?i (Prut), a c??rei construc?ie [ââ??Â?] a început în 1916, dar a fost abandonat?? imediat, din cauza începerii ostilit???ilor militare, în august acela?i an. De-abia dup?? ?apte decenii, proiectul a fost reluat ?i executat par?ial, pe traseul Dângeni ââ??â?? S??veni, traseu pe care, dup?? o scurt?? perioad?? de func?ionare, ast??zi nu se mai circul??.<i></i>ââ??Â
Aceast?? linie cuprinde una dintre cele mai frumoase lucr??ri de art?? din Moldova, viaductul de la Vl??sine?ti (aprox. 400 de metri lungime). Podul st?? s?? cad?? din cauza incompeten?ei celor de la CFR de a conserva ?i de a g??si solu?ii pentru reînvierea traficului de c??l??tori pe ruta Dângeni ââ??â?? S??veni. Un articol contemporan realizat obiectiv despre aceast?? cale ferat?? p??r??sit?? pute?i citi aici.
Mai multe imagini ?i detalii despre Gara din S??veni pute?i accesa vizionând clipul propus de pasionatul FeRoviaR, BobbyTM. De asemenea, acest subiect a avut interes de discu?ie ?i pe forumurile FeRoviaRe de profil, deci pute?i citi mai multe pe Train-Sim, pe Railwayfan pe Trenuletz, iar acum exist?? ?i pe Lokomotiv.ro.
în dreapta imaginii se vede linia S??veni ââ??â?? Dângeni<i></i>
Dou?? linii de cale ferate care au ajuns la o... <i></i>
...Confluen???<i></i>
Ce urmeaz??? <i></i>
Semafoare mecanice de ie?ire din Gara Dângeni<i></i>
Vedere spre S??veni, respectiv Ungureni<i></i>
???ži intr??m în Dângeni! <i></i>
Liniile G??rii Dângeni<i></i>
Un peron p??r??sit... O linie p??r??sit??... <i></i>
Gara Dângeni<i></i>
14:00<i></i>
Trecem neîntârzia?i prin Gara Dângeni ?i, a?a cum a?i observat ?i în imaginile anterioare, activitatea acestei g??ri s-a limitat la a deservi numai transportului de c??l??tori. Totu?i, merit?? amintit c?? este a patra gar?? de pe traseul liniei 608 care de?ine acel design celest ?i culoarea c??r??mizie de Ciurea.
Gara Dângeni<i></i>
Vechi racorduri spre hale industriale p??r??site<i></i>
Ie?im din Gara Dângeni<i></i>
întâlnim unul dintre ultimele semafoare mecanice de pe linia 608<i></i>
Liniile din Dângeni înc?? ne implor?? aten?ie<i></i>