Cu toate ca nu s-a mai postat cam demult pe acest topic sper sa va resuscitez interesul, mai ales ca unii participanti si-au luat niste angajamente iarna trecuta pe care nu le-au dus la bun sfarsit.
Ce pot sa va zic despre mine, m-am nascut in aceasta comuna, cunosc de la sursa diferite amanunte legate de caile ferate forestiere ce au strabatut aceasta zona si as dori sa stiu si mai multe. Deocamdata e dificil pentru ca nu sunt in tara dar in aceasta vara imi voi face "temele", va promit.
Deci cateva detalii despre comuna: Mai intai s-a numit Targu Cucu si a avut o importanta deosebita in transporturi pentru ca era la o distanta relativ egala intre Focsani si Rm Sarat si, totodata, intre Bucuresti si Iasi.
Aici a existat din vechime (cel putin 500 de ani) o statie de posta si un han, adica aici se schimbau caii la trasurile de posta si diligente si se innopta. Zona nu arata ca acum, inchipuiti-va ca celebrii codri ai Vlasiei impadureau toata zona de campie a Munteniei si Moldovei pana acum vreo 200 de ani, zonele cultivate fiind relativ mici, inconjurate de padurile de stejar.
De altfel, dupa 1800 soseaua nationala Bucuresti- Iasi pe care o stim azi era pavata cu barne de stejar. Nici macar nu-mi pot imagina 400 Km de drum pe care sunt puse de-a curmezisul barne de stejar, va dati seama cati stejari s-au folosit?
Un important proprietar de pamanturi din zona a fost Alexandru (Alecu) Plagino, originar din Fanarul constantinopolitan si ruda cu mai toate familiile domnitoare fanariote. Nu stiu in ce imprejurari a devenit mare latifundiar aici si cand anume, dar, tinand cont ca numele comunei a fost schimbat in 1865 in Plaginesti, deduc ca in sec XIX a fost "uns" mare boier de rudele lui ilustre de la Bucuresti. Era nepotul lui Barbu Stirbei, a fost prefect al Politiei Capitalei in timpul domniei acestuia, diplomat in Marea Britanie intre 1891-1893 si temporar in Italia si Franta. A avut un fiu celebru pentru ca a fost primul participant roman la Jocurile Olimpice , la cele din 1900 de la Paris.
Conacul familiei se gaseste (inca) sub forma de centru de vinificatie a Vinexport Focsani pe drumul spre Candesti, cam la un kilometru de centrul comunei. Faptul ca ar fi fost proprietarul caii ferate forestiere ce trecea prin apropiere e o noutate pentru mine.
Oricum, cert este ca nu a existat niciodata o cale ferata pana la conac deoarece acesta e pe un deal destul de abrupt aflat cam la 500 metri de linia forestiera ce trecea prin vale. Linia a fost folosita pana in 1970 cand, la inundatiile mari din acel an, o parte din terasament a fost luat de apele Ramnei, si cum transportul rutier lua avant in acei ani, s-a considerat ca e nerentabil sa fie reparata.
Dar a existat in zona o alta linie mult mai interesanta despre care as dori sa aflu mai multe amanunte, aceasta ajungea tot la Gugesti dar venea din zona vaii Dumitrestiului, trecea pe linia de demarcatie dintre Candesti si Tamboiesti si a fost desfiintata cu mult timp in urma, cred ca in perioada interbelica.
Batranii satului spun ca duminica trenul circula cu o fanfara pe platformele goale si toate satele de pe traseu se strangeau in toale de duminica pe marginea liniei, ceea ce cred ca era fantastic! Ceva urme au mai ramas, acum e drum pentru carute si tractoare prin vii, iar inspre Dumitresti exista o padure Plainosu care probabil era proprietatea boierului iar un loc in ea, mai despadurit se cheama "in rampa", unde cred ca se incarcau lemnele.
Ma opresc aici si imi cer scuze daca am dat prea multe amanunte offtopic dar cred ca erau necesare, va stau la dispozitie daca doriti mai multe date cu mentiunea ca vi le dau cand pot pt ca am in net mizerabil dar in august voi fi acasa si voi mai culege ceva informatii.