De fapt... ce-i aia "digital"?!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Pai nu e nevoie sa stea pe sine, chiar puse la loc in cutie dupa ce au fost rulate, adresa lor ramane in lista de refresh si consuma resurse de timp inutile, daca centrala nu a fost resetata. Trebuie verificat daca centralele mai noi sterg adresele nefolosite un timp din lista de refresh.

Chiar fara un sniffer, se pot da comenzi aiurea catre 100 de adrese diferite, viteze si functii, si se determina daca apare lag sesizabil la singura locomotiva de pe circuit.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Nu cred ca vreo centrala decenta sufera de lag de la numarul de locomotive. E foarte simplu ca orice comanda noua dai sa o pui in pachetul DCC imediat urmator pe sine, nu te obliga nimeni sa o pui la coada, dupa toate celelalte. Pana si ?21 avea aceasta facilitate :)
Se face simplu in cod cu o lista inlantuita sau structuri asemanatoare, care te lasa sa pui date (pachete DCC in cazul asta) oriunde ai chef in sir. Ca e una sau sunt 100 de locomotive, fix tot atunci ajunge o comanda noua.
Singura data cand ar putea sa apara lag e daca dai multe comenzi noi in acelasi timp, dar si aici poti sa faci prioritizari. De exemplu pachetele de schimbat viteza, si mai ales unul de emergency stop, inainte de cele cu functii.

In schimb, scosul pachetelor din lista pentru deviceurile ce necesita refresh (cum sunt locomotivele) nu cred ca e prea simplu si nici nu vad vreo bucata din standardul DCC care sa permita asta. Dar nu l-am mai citit din 2014, poate o fi aparut ceva nou intre timp.
Nu merge fiindca starea default a decodorului (e pe sine dar nu a primit nicio comanda) nu ai de unde sa o stii, si dupa ce ai dat o comanda nu ai cum sa revii la ce a fost inainte, fiindca e nedefinit, cum am zis. Era cu luminile aprinse sau nu? in ce sens de mers? Sunetul era pornit sau nu? etc.
Cel mai natural e ca un decodor ce nu mai primeste comenzi revine la starea default, dar nu stiu ca asta sa fie batut in cuie prin standard (ci doar ca trebie sa opresti locomotiva). Asadar, nu te poti baza pe asta.
Comenzile pentru accesorii ce nu necesita refresh, gen macaze, da, se pot scoate din lista dupa cateva repetari si cred ca toata lumea face asta.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Dup? înc? o pauz?, cauzat? de activit??ile ?i responsabilit??ile din lumea real?, revin (?i) la acest subiect.
Începusem s? descriu cam ce am putea întreprinde atunci când o singur? locomotiv? face nazuri pe c?ile noastre ferate digitale, în timp ce toate celelalte trenuri ?i accesorii digitale func?ioneaz? perfect. Într-o covâr?itoare majoritate a cazurilor, "vina" apar?ine decodorului din locomotiva respectiv? sau problemelor mecanice ?i/sau electrice ale locomotivei înse?i, deci pa?ii de urmat pentru remediere sunt u?or de dedus ?i de urmat.
Dar ce ne facem dac? nimic nu vrea s? func?ioneze pe c?ile noastre ferate digitale?! :oops:
 
Hai s? ne imagin?m un sistem digital de mici dimensiuni, cu pu?ine locomotive digitale care nu se las? controlate de sta?ia digital?. S? fie sta?ia de vin?, s? fie locomotivele sau... ?i-?i?
Dac? exist? prin preajm? un alt sistem digital compatibil despre care ?tim c? func?ioneaz? ?i c? are un proprietar în?eleg?tor :), atunci putem merge cu locomotivele bucluca?e la acel sistem ca s? le test?m. De aici putem ajunge la dou? concluzii foarte importante:
1) locomotivele func?ioneaz? perfect => decodoarele lor sunt perfect func?ionale => sistemul nostru feroviar (sta?ie, ?ine, conexiuni etc) are probleme;
2) locomotivele fac nazuri => decodoarele / locomotivele au probleme => sistemul nostru feroviar are mari ?anse s? fie OK.
Evident, este FOARTE important ca întregul sistem digital feroviar s? cunoasc? acela?i standard al semnalului digital, de exemplu DCC. Altfel risc?m ca decodoarele s? nu în?eleag? nimic din ceea ce încearc? sta?ia s? le transmit?, cu consecin?e grave pentru sta?ie ?i pentru trenuri. Astfel, este de la sine în?eles c? NU vom plasa trenuri sistem Maerklin pe ?inele unui sistem digital DCC fiindc? osiile trenului vor scurtcircuita ?inele. La fel, NU vom plasa trenuri DCC pe ?inele unui sistem digital Maerklin fiindc? trenurile nu vor putea primi nici curent ?i nici comenzi de la ?ine (conectate împreun?) & g?m?liile de pe mijlocul traverselor (pentru care trenurile DCC nu au patin?).
Dac? sunt câteva locomotive care acum func?ioneaz? perfect ?i câteva care înc? mai fac nazuri, atunci s-ar putea ca decodoarele acestora din urm? s? fie defecte sau s? nu recunoasc? standardul dorit de noi. Este de asemenea posibil ca înse?i locomotivele respective s? aib? probleme electrice ?i/sau mecanice, deci ?tim ce avem de f?cut.
 
Dar ce ne facem dac? nu g?sim în apropiere un alt sistem feroviar compatibil?! :oops:
Încerc?m s? ne descurc?m pe cont propriu :)
Putem încerca s? evalu?m "starea de s?n?tate" a sta?iei digitale, ?inând cont de principiul de func?ionare pe care-l g?si?i descris în atât în literatura de specialitate, cât ?i în paginile acestui subiect. Pe scurt, semnalul DCC este dreptunghiular, bipolar ?i respect? standardele NMRA în ceea ce prive?te amplitudinea, duratele, pantele, codificarea etc., iar distorsiunile sale pot duce la disfunc?ionalit??i zdravene.
Ar fi excelent dac? am dispune de un osciloscop cu care s? vizualiz?m forma semnalului DCC atât la bornele sta?iei deconectate de la calea ferat?, cât ?i în diverse puncte ale c?ilor noastre ferate digitale, dup? reconectare. Dac? observ?m abateri de la forma standardizat?, atunci... BINGO! :cool:... deja ?tim c? sta?ia ?i/sau c?ile ferate au probleme, deci ?tim ce avem de f?cut.
Dac? sta?ia singur? emite semnalul corect, dar la ?ine g?sim semnal distorsionat, înseamn? c? trebuie s? c?ut?m condensatoare uitate în paralel cu ?inele, diode uitate în serie cu sectoare izolate pentru automatiz?ri în sistem analogic, contacte imperfecte între tronsoanele c?ii ferate etc. În sistemul feroviar digital, semnalul DCC corect trebuie s? fie disponibil pe absolut toate ?inele c?ii ferate respective.
Dac? sta?ia îns??i emite semnalul DCC gata distorsionat... atunci e clar, dar se verific? totu?i ?i c?ile ferate, pentru a se identifica eventualele cauze care au putut duce la defectarea sta?iei, gen scurtcircuite, condensatoare etc.
Dac? semnalul DCC este corect, atunci decodoarele ?i/sau locomotivele bucluca?e au probleme, deci iar??i ?tim ce avem de f?cut.
 
Ultima editare:
Dar dac? nu avem osciloscop ?i nici vreo posibilitate de a-l împrumuta?! :oops:
Încerc?m (din nou) s? ne descurc?m pe cont propriu, de?i prea multe nu putem face în acest sens. Eventual putem încerca s? detect?m prezen?a ambelor alternan?e ale semnalului DCC, cu ajutorul unui LED ro?u-verde bipolar ?i/sau cu ajutorul unui voltmetru analogic înseriat cu o diod? de comuta?ie sau chiar cu o banal? diod? redresoare.
Înseriem LED-ul bicolor bipolar cu o rezisten?? de 1-2 kiloohmi. Conect?m acest ansamblu la bornele sta?iei digitale decuplate de la ?inele c?ii ferate, apoi îl conect?m la ?inele c?ii ferate cuplate la sta?ie. Dac? LED-ul lumineaz? galben-portocaliu, atunci ambele alternan?e sunt emise cu amplitudini destul de egale, deci putem spera c? totul este OK(ish
4.gif
). Dac? vedem lumin? ro?ie sau verde, înseamn? c? una dintre alternan?e fie nu este emis?, fie are o amplitudine mult inferioar? celeilalte alternan?e, deci... aplic?m cele men?ionate mai sus.
Cu voltmetrul înseriat cu o diod? putem m?sura amplitudinile celor dou? alternan?e. Evident, catodul diodei vine conectat la borna plus a voltmetrului, care ar fi bine s? fie analogic deoarece va media impulsurile redresate ale semnalului DCC. Conect?m acest ansamblu cu anodul diodei la ?ina din dreapta (s? zicem) ?i borna minus a voltmetrului la ?ina din stânga, m?surând astfel amplitudinea alternan?ei "pozitive". Invers?m conectarea la ?ine (sau la bornele sta?iei, evident), m?surând astfel amplitudinea alternan?ei "negative". Dac? valorile coincid, atunci putem spera c? totul este OK(ish
4.gif
), iar dac? nu corespund... a se citi mai sus.
 
Ultima editare:
Dac? rezultatele testelor de mai sus ne spun c? sta?ia digital? ar putea fi OK(ish
4.gif
), iar locomotivele noastre tot nazuri fac, atunci putem încerca s? le test?m pe ele.
Decupl?m sta?ia de la calea ferat? existent?. Construim o cale ferat? provizorie din câteva tronsoane preferabil drepte, pe care le verific?m cu mare aten?ie s? NU aib? încorporate condensatoare sau diode (fiindc? DA, chiar exist? ?i a?a ceva), ?i o conect?m direct la ie?irile sta?iei. Pe aceast? cale ferat? provizorie, a?ezat? preferabil pe covor, plas?m una dintre locomotivele bucluca?e ?i încerc?m s?-i trimitem comenzi, de exemplu aprindere/stingere faruri. Dac? ne ascult?, atunci schimb?m sensul de deplasare, F?R? a o porni din loc, ?i verific?m dac? farurile se schimb? automat conform sensului de mers. Dac? ?i acum locomotiva ne ascult?, atunci d?m comenzi de mers încet înainte, oprire, înapoi, oprire etc. Dac? ?i acum ne ascult?, respectiv atât motorul cât ?i farurile respect? comenzile noastre, atunci deocamdat? am sc?pat, locomotiva este controlabil? din sta?ie (ouf...) ?i se confirm? c? sunt probleme de propagare a semnalului digital pe calea ferat? existent?.
Dac? locomotiva face nazuri ?i pe aceast? cale ferat? provizorie, atunci fie sta?ia are probleme, fie decodorul / locomotiva. Din p?cate, mai exist? ?i posibilitatea s? aib? probleme atât sta?ia, cât ?i decodorul / locomotiva :confused:
 
Dac? nazurile locomotivei digitale under test continu?, atunci deconect?m calea ferat? provizorie de la sta?ie ?i o conect?m la un alimentator analogic sau la o surs? de tensiune continu? reglabil? 0 - 14V, deocamdat? pe pozi?ie Zero.
Pe scurt, decodoarele digitale pot recunoa?te automat sistemul analogic ?i se pot comporta ca atare. Astfel, la detectarea unei tensiuni continue (sau pulsatorie cu aceea?i polaritate - ceea ce nu prea este recomandat), decodorul va "conduce" locomotiva ca ?i când nici n-ar exista în interfa?a digital? a acesteia. Astfel, dac? la ?ina din dreapta avem plus ?i la ?ina din stânga avem minus, locomotiva digital? înainteaz?, iar dac? la ?ina din dreapta avem minus ?i la ?ina din stânga avem plus, locomotiva digital? d? înapoi, la fel ca orice locomotiv? analogic? aflat? în aceast? situa?ie. Evident, farurile se schimb? automat conform sensului de mers, iar viteza depinde de valoarea tensiunii de la ?ine.
Putem încerca s? test?m integritatea decodorului folosindu-ne de aceast? caracteristic?. Plas?m locomotiva digital? pe calea ferat? provizorie, aflat? acum în regim analogic, ?i încerc?m s? o deplas?m înainte ?i înapoi prin tensiune ?i polaritate. Apoi ridic?m locomotiva, o întoarcem cu 180 de grade, o plas?m înapoi pe calea ferat? provizorie ?i repet?m testul. Dac? în cel pu?in una din aceste 4atru situa?ii locomotiva reac?ioneaz? nea?teptat, atunci sigur decodorul sau îns??i locomotiva prezint? probleme.
Putem verifica integritatea locomotivei înlocuind decodorul cu dummy-connectorul venit împreun? cu aceasta. Plas?m locomotiva (redevenit? analogic?) pe calea ferat? provizorie (tot analogic?) ?i repet?m testul anterior. La fel, dac? în cel pu?in una din aceste 4atru situa?ii locomotiva reac?ioneaz? nea?teptat, atunci sigur ea are probleme electrice ?i/sau mecanice.
 
În eventualitatea în care TOATE aceste teste dau rezultate pozitive, dar situa?ia de la c?ile noastre ferate digitale NU s-a ameliorat deloc... atunci avem de-a face cu alte probleme imposibil de detectat ?i de rezolvat prin astfel de metode.
De exemplu, dac? atât sta?ia cât ?i decodorul par s? fie OK dar tot nu se pot în?elege, atunci probabil standardele lor difer?, ceea ce nu mai putem verifica decât prin alte mijloace mai avansate, de exemplu cu o alt? sta?ie digital? 100% func?ional? ?i cu posibilitate de citire a CV-urilor, citind cu mare aten?ie prospectele etc.
La fel, dac? locomotiva digital? nu reac?ioneaz? deloc la modul de func?ionare analogic, atunci este posibil ca decodorul s? fi fost setat s? refuze func?ionarea în acest regim, ceea ce... a se citi mai sus.
În speran?a c? acest tutorial de digital-troubleshooting poate fi util, v? mul?umesc pentru aten?ie ?i v? doresc... s? NU fi?i pu?i în situa?ia de a-l aplica! :D
 
Pân? nu uit (din nou)
4.gif

Dac? sta?ia digital? pare s? fie OK dar decodorul continu? s? fac? nazuri, atunci se poate încerca resetarea decodorului prin scrierea valorii 8 în CV8, solu?ie valabil? pentru marea majoritate a decodoarelor. Aceast? opera?ie se poate face cu orice sta?ie digital?, indiferent dac? are sau nu capacitatea de a citi & afi?a valorile reale ale CV-urilor. Astfel se ?terg toate set?rile personalizate, corecte sau nu, ?i decodorul revine la set?rile implicite cu care a ie?it din fabric?. Dac? acum decodorul se comport? normal, atunci de vin? au fost ni?te set?ri gre?ite, iar dac? nici acum situa?ia nu s-a îmbun?t??it, atunci clar decodorul are probleme.