De fapt... ce-i aia "digital"?!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Va salut cu respect. Cu respect si pt ca vorbiti pe alte limbi... Am impresia ca sint martian si dvs paminteni ...Dificil pt un incepator termenii astia...." servo-point" ..."hex-fileul" ...etc... cred ca noi astia hodorogii sintem in plop....noroc ca avem sprijin in dvs. specialistii si a mai pune cite o intrebare de " circ " pt voi...Nu trati in pianist - asta-i vita...
De exemplu: Ce fel de decodor sa cumpar pt BR41 piko - sau - pt BR 106 sau pt Roco AE 4/4 BLS ?....Aici e aici ....Avind o simpla centrala digitala Trix....Cui ma adresez ca sa le cumpar decodoare?...Astept o recomandare. Multumiri pt raspuns si ...
 
Scuze pentru reactia foarte intarziata :oops:
Practic, orice decodor digital trebuie sa functioneze dupa un anumit standard, care este respectat si de statiile digitale. Deci orice decodor digital ar trebui sa se inteleaga cu orice statie digitala, cel putin teoretic.
In practica, mai apar unele nepotriviri pe_ici_pe_colea, despre care tot pe Maestrii Digitalului ii rog sa povesteasca :D
 
Dup? o (alt?) pauz? mai îndelungat?, revin la acest subiect.
Pentru func?ionarea în sistemul digital, locomotivele, vagoanele ?i accesoriile (dup? caz) trebuie s? fie dotate cu decodoare digitale, care culeg comenzile transmise de centrala digital? prin ?inele c?ii ferate, le descifreaz? ?i le execut? dac? le sunt adresate.
OK, despre decodoare ?i func?iile lor am tot conversat aici, dar... ce este aceea "sta?ie digital?"?
 
Ultima editare:
Dispozitivul care traduce comenzile lansate de utilizator ?i le transmite la ?inele c?ilor ferate digitale într-o form? care poate fi recunoscut? de trenurile digitale este... da, a?i dedus corect... sta?ia digital? :cool:
Interfa?a cu utilizatorul con?ine butoane simple sau/?i rotative pe care utilizatorul le ac?ioneaz? dup? cum dore?te, precum ?i afi?aje alfanumerice, LED-uri etc. prin intermediul c?rora acela?i utilizator poate primi informa?ii despre comenzile lansate, despre starea sistemului, a trenurilor, a func?iilor activate/dezactivate etc. De obicei aceast? interfa?? are forma unui "handheld controller", adic? un dispozitiv de comand? ?i control pe care utilizatorul îl ?ine în mân?.
Transferul comenzilor de la handheld controller spre calea ferat?, respectiv transferul informa?iilor de la calea ferat? spre handheld controller, se execut? de c?tre o "cutie neagr?" (uneori chiar este neagr?, alteori este argintie sau de alte culori) pe care o numim "central? digital?", "amplificator digital", "booster" etc. Acest dispozitiv se conecteaz? la handheld controller, la sursa de tensiune ?i la ?inele c?ii ferate. Uneori centrala poate fi conectat? la un computer sau la un sistem mai dezvoltat de comand? ?i control.
Sursa de tensiune este constituit? dintr-un transformator coborâtor de tensiune, care de obicei ofer? circa 15V alternativ. Puterea livrat? de surs? poate fi mai mare sau mai mic?, în func?ie de num?rul de trenuri pe care sta?ia digital? este proiectat? s? le comande simultan.
 
Ultima editare:
Recitind subiectul, mi-am dat seama c? nu am prezentat suficient de bine diferen?ele dintre sistemul analogic ?i cel digital.
în sistemul analogic, motorul ?i luminile locomotivei sunt conectate direct la culeg?toarele de tensiune de la ro?i. Viteza de deplasare cre?te/scade odat? cu valoarea tensiunii de la ?inele c?ii ferate, iar sensul de mers este dat de polaritatea acesteia.

PLUS la ?ina din dreapta locomotivei (stânga imaginii) ?i MINUS la ?ina din stânga locomotivei (dreapta imaginii) => locomotiva înainteaz? (vine spre noi)

MINUS la ?ina din dreapta locomotivei (stânga imaginii) ?i PLUS la ?ina din stânga locomotivei (dreapta imaginii) => locomotiva merge înapoi (pleac? dinspre noi)
Sistemele electrice din toate mini-locomotivele sunt astfel concepute încât respect? aceast? regul? de sens.
Dac? pe ?inele aceleia?i c?i ferate analogice se afl? mai multe locomotive analogice, atunci toate vor reac?iona la fel, respectiv se vor deplasa mai repede sau mai încet în func?ie de tensiunea de la ?ine, iar sensul de deplasare va fi acela?i pentru toate. în acest mod, în sistem analogic nu exist? posibilitatea ciocnirii frontale a dou? trenuri, fiindc?... acest principiu de func?ionare împiedic? de la bun început circula?ia trenurilor în sensuri opuse pe aceea?i cale ferat?.
 
Ultima editare:
Mircea,dar daca una sau mai multe locomotive in analog au polaritati diferite,ce s-ar intampla?Exemplu,am doua locomotive BR98,una Piko,cealalta nu ii cunosc indentitatea,care merg in sens invers una fata de cealalta si culmea una are viteza mai mica decat cealalta,este posibil asa ceva?Tin sa precizaz ca nu am intervenit cu nimic asupra lor,cel putin nu eu personal.
 
Din fabric?, toate mini-locomotivele ies cu conexiunile interne corect f?cute, a?a c? respect? regula de sens sus-men?ionat? (sau... a?a ar trebui)
Situa?ia descris? - dou? locomotive analogice merg în sensuri opuse pe aceea?i linie - se poate întâlni dac? s-a umblat într-una din ele ?i, din gre?eal?, au fost inversate conexiunile la motor.
Diferen?ele de vitez? sunt cauzate, evident, de caracteristicile diferite ale motoarelor & angrenajelor, diametrele diferite ale ro?ilor, greut??ile diferite ale trenurilor remorcate etc.
 
Ultima editare:
în sistemul analogic, oprirea unui tren se face prin simpla întrerupere a tensiunii la ?ine, dar în acest caz farurile locomotivei ?i luminile vagoanelor se sting. De asemenea, intensitatea luminoas? a acestor simpatice accesorii depinde în mare m?sur? de tensiunea de la ?ine, dar ?i viteza trenului depinde de acela?i parametru, deci luminile vor fi mai intense odat? cu cre?terea vitezei, respectiv mai slabe odat? cu sc?derea acesteia.
Totu?i, datorit? simplit??ii (aparente) a sistemului analogic, se pot realiza destul de u?or diverse automatiz?ri, cum sunt semafoarele care chiar comand? oprirea trenului care se apropie din fa??, dar las? s? treac? trenul care vine din spate (ca în realitate), capetele de linie pe care locomotivele intr? numai pân? la un anumit punct ?i ies înapoi numai la inversarea polarit??ii etc.
 
Ultima editare:
Mai pe la începutul subiectului...
mpursu a spus:
...statia digitala codifica actiunile posesorului (apasari sau rotiri de butoane) in impulsuri dreptunghiulare cu amplitudine fixa si cu forma indicata de Tyco in acest subiect (felicitari, Tyco), iar fiecare decodor receptioneaza si executa comenzile care ii sunt destinate. Astfel, la sine avem tensiune alternativa dreptunghiulara tot timpul, deci vagoanele care au sistemul de iluminat conectat direct la roti vor fi luminate tot timpul, indiferent daca stau sau daca merg. Locomotivele analogice nu prea au ce cauta pe caile ferate digitale, deoarece motoarele lor vor oscila puternic in jurul unei pozitii de echilibru, fara sa se roteasca, emitand un tiuit neplacut pentru auz si paraziti electrici in sistemul digital :-?
Mai multe locomotive digitale (înzestrate cu decodoare digitale) plasate pe aceea?i cale ferat? digital? vor reac?iona la comenzile transmise individual de c?tre posesor. De exemplu, în imaginile urm?toare avem pe aceea?i linie locomotivele digitale E69 ?i E10 din colec?ia mea, sub comanda sta?iei digitale LenzSet100:

De?i locomotiva E69 a primit ?i a executat comenzile de schimbare a sensului de mers (luminile farurilor s-au schimbat de la galben la ro?u), locomotiva E10 a r?mas în aceea?i stare fiindc? aceste comenzi nu i-au fost adresate ?i ei.
 
Ultima editare:
Un alt aspect interesant al sistemului digital const? în faptul c? locomotivele vor respecta sensul de mers comandat de c?tre utilizator indiferent de pozi?ia lor pe ?ine! Dac? o locomotiv? cu abur digital? va fi plasat? pe calea ferat? cu cazanul spre stânga sau spre dreapta, ea va pleca totdeauna cu cazanul înainte dac? va primi comanda "înainte", respectiv cu tenderul înainte dac? va primi comanda "înapoi". La fel, dac? o locomotiv? electric? sau diesel digital? va primi comanda "înainte", ea va porni cu cabina 1 înainte, iar dac? va primi comanda "înapoi" va porni cu cabina 2 înainte.
Automatiz?rile sunt mai dificil de realizat în sistemul digital, dar... pot fi mai spectaculoase. Imagina?i-v? o locomotiv? cu abur digital?, cu sunet ?i fum, încetinind ?i oprind lent în fa?a unui semafor ro?u, men?inându-?i pornite toate func?iile (lumini, sunet, fum), apoi pornind la fel de lent atunci când semaforul trece pe verde! Sau imagina?i-v? aceea?i locomotiv? urcând înceti?or pe o turnant?, oprindu-se acolo ?i fiind rotit? u?or, cu toate func?iile pornite, pân? când este direc?ionat? spre linia dorit? sau chiar întoars? la 180 de grade, apoi plecând tacticoas? spre noua destina?ie :cool:
 
Ultima editare:
Re: De fapt... ce-i aia

Pe lâng? multiplele avantaje evidente ale sistemului digital, pot s? mai apar? ni?te mici probleme care nu erau chiar atât de evidente în sistemul analogic. Decodoarele digitale sunt foarte preten?ioase în ceea ce prive?te recep?ionarea semnalului DCC, astfel c? micile pierderi de contact electric dintre ?ine, ro?i ?i colectoare pot avea ca efect opriri bru?te ale locomotivei, urmate de plec?ri de pe loc la restabilirea contactului. În sistem analogic, iner?ia rotoarelor ?i a volantelor puteau men?ine rota?ia motoarelor chiar ?i în scurtele momente de întrerupere a aliment?rii, astfel c? locomotiva putea dep??i por?iunea de linie ferat? cu probleme. În sistem digital, motoarele sunt alimentate de ie?irile adecvate ale decodoarelor digitale, care se opresc la cea mai mic? întrerupere a semnalului DCC ?i, dup? restabilirea contactului, au nevoie de un foarte scurt interval de timp pentru repornire. Astfel, poate ap?rea riscul ca locomotiva digital? s? r?mân? blocat? pe por?iunea de cale ferat? unde s-a pierdut contactul electric, deoarece iner?ia motorului n-o mai ajut?. Aceste manifest?ri devin ?i mai evidente în cazul locomotivelor dotate cu lumini, sunet ?i alte func?ii, deoarece toate acestea se dezactiveaz? la pierderea contactului, iar revenirea acestora în stare activ? s-ar putea s? necesite intervale mai mari de timp.
Aceste situa?ii se pot evita prin cur??area temeinic? a ?inelor, a ro?ilor ?i a culeg?toarelor de tensiune. Sau... unele decodoare de genera?ie mai nou? au posibilitatea de conectare a unui modul tampon, care înmagazineaz? electricitate în timpul func?ion?rii normale a locomotivei, pe care o pot oferi în momentele de pierdere a contactului electric astfel încât locomotiva se poate deplasa în continuare, dep??ind por?iunea cu probleme.
 
Ultima editare:
Re: De fapt... ce-i aia

<r>Salut. <br/>
<br/>
As sumariza digitalul in flexibilitate totala si complexitate limitata de cele mai multe ori de imagintie. Se pot rula un numar foarte mare de modele si accesorii, toate controlate independent unele de celelalte ( centralele digitale noi permit 2048 de locomotive si 1024 de macazuri, semafoare si alte accesorii, unele chiar mai mult de atat). Frumusetea la digital este ca poate fi folosit de oricine are o centrala digitala si garnituri dotate cu decodor. Din punt de vedere al configurarii decodoarelor, aici se poate ajunge de la setarile implicite accesibile oricui, care permit rularea (mai mult sau mai putin decenta) a modelelor, pana la o configuratie foarte complexa a "maniacilor" ( in care ma aflu si eu) in care se pot customiza sute de CV-uri pentru a atinge comportamentul dorit al modelului. Evident cu un minim de configurare locomotivele dotate cu decodor DCC pot sa ruleze fara probleme in sistem clasic DC, pastrand setarile si manifestand un conportament influntat mai mult sau mai putin de o parte din CV-uri.<br/>
<br/>
E pacat sa nu folosim sistemul DCC (digitalul) cand in ziua de astazi acesta este foarte accesibil si este total indicat atunci cand traseul este altceva decat un oval sau daca dorim sa ruleze mai mult de 2 garnituri sau in sensuri opuse. Digitalul a fost inventat pentru a usura viata modelistilor. Pasul la digital a insemnat renuntarea la sutele de relee, zecile de variatoare si sutele de metrii de fire care mai de care mai incurcate in favoarea unui sistem inteligent, centralizat, capabil sa comande absolut totul, evindent impreuna cu dotarea modelelor cu decodoare capabile sa decodeze comenzile DCC si sa le transmita catre organele abilitate pentru a le efectua ( motoare, bobine, led-uri, servomecanisme, etc).<br/>
<br/>
Toate bune si spor la trenulit! ... evident in DIGITAL! <E>;)</E></r>
 
Hai s? mai reîmprosp?t?m acest subiect :)
Pe scurt, toate componentele unui sistem miniferoviar digital (locomotive, vagoane, macazuri, semafoare etc) sunt comandate individual prin intermediul unui semnal digital omniprezent, care con?ine toate comenzile respective codificate adecvat de c?tre centrala digital?. În marea majoritate a cazurilor sistemul este DCC (Digital Command and Control), a?a c? m? voi referi în continuare la acesta.
Deci centrala digital? prime?te ?i centralizeaz? (chiar a?a) comenzile lansate de utilizator ?i le codific?, formând semnalul DCC care, dup? amplificarea oferit? de etajele finale, este transmis în TOT sistemul miniferoviar digital, atât prin intermediul ?inelor (pentru trenuri) cât ?i prin intermediul unor magistrale separate. Fiecare component? digital? este dotat? cu câte un decodor digital care poart? câte o adres? unic?, fiind astfel capabil? s? recunoasc? ?i s? execute comenzile lansate c?tre aceasta. Toate componentele digitale recep?ioneaz? ?i descifreaz? semnalul DCC, îns? fiecare va executa numai comenzile care îi sunt adresate.
Cum s-ar spune prin filme, what can go wrong?! Cu alte cuvinte, ce s-ar putea s? nu mearg? cum trebuie într-un sistem miniferoviar digital? Destule...
4.gif
 
  • Like
Reac?ii: dac ?i GFN
De exemplu, observ?m c? o locomotiv? digital? r?mâne total inert? pe ?inele sistemului feroviar digital, în timp ce toate celelalte componente digitale func?ioneaz? perfect :(. Ce ne facem?
Începem cu cazul cel mai simplu, ?i anume nepotrivirea adresei locomotivei cu adresa c?tre care ne tot c?znim s? transmitem comenzi. Spuneam mai sus c? TOATE comenzile c?tre TOATE componentele digitale sunt transmise prin TOT sistemul digital, dar fiecare component? î?i descifreaz? & execut? numai comenzile care îi sunt destinate. Astfel, mai întâi citim adresa locomotivei respective, opera?iune care este posibil? pe marea majoritate a sta?iilor digitale. Dac? locomotiva se las? citit? ?i sta?ia digital? îi afi?eaz? adresa corect?, atunci e bine, înseamn? c? decodorul acesteia este OK ?i tot ce avem de f?cut este s? retransmitem comenzi c?tre adresa pe care tocmai am citit-o. De exemplu, noi tot transmiteam comenzi c?tre adresa 5 în timp ce locomotiva avea de fapt adresa 15, deci era ?i normal ca locomotiva s? nu reac?ioneze fiindc? respectivele comenzi nu îi erau adresate ;)
S? zicem c? locomotiva s-a l?sat citit?, deci acum îi cunoa?tem adresa ?i putem s?-i trimitem comenzi. Dac? locomotiva execut? acum toate comenzile lansate c?tre ea, atunci totul este OK. Dac? locomotiva refuz? s? se pun? în mi?care, atunci exist? probleme fie cu motorul acesteia, fie cu conexiunile decodorului spre motor sau chiar cu etajul final de comand? a motorului din decodorul digital, deci se vor lua m?surile adecvate. Dac? locomotiva refuz? s?-?i activeze luminile sau alte func?ii, atunci se urm?resc acelea?i aspecte de mai înainte, de data aceasta referitoare la dispozitivele "rebele" din componen?a locomotivei. Dup? remediere, locomotiva digital? trebuie s? func?ioneze impecabil.
S? zicem c? locomotiva nu poate fi citit? din cauza sta?iei digitale care nu are aceast? facilitate. Atunci încerc?m s? verific?m integritatea locomotivei digitale cu ajutorul facilit??ii decodorului digital de recunoa?tere a sistemului analogic. În marea majoritate a cazurilor, o locomotiv? digital? plasat? pe ?inele unui sistem miniferoviar analogic va func?iona ca o simpl? locomotiv? analogic?. S? ne reamintim: plus pe ?ina din dreapta ?i minus pe ?ina din stânga înseamn? înaintare a locomotivei cu viteza dat? de valoarea tensiunii de la ?ine, iar inversarea polarit??ii duce la inversarea sensului de deplasare. Dac? locomotiva digital? r?spunde la alimentarea analogic?, atunci locomotiva este OK ?i adresa ei nu este cea care credeam noi c? ar fi. În acest caz, singura solu?ie ar fi scrierea unei noi valori în CV1 ?i... notarea acesteia, astfel încât pe viitor s? ?tim sigur adresa corect? a respectivei locomotive. Dac? locomotiva digital? NU r?spunde la alimentarea analogic?, atunci... este posibil ca decodorul s? fi fost programat astfel încât s? NU reac?ioneze la un astfel de regim (da, se poate!), sau este posibil ca locomotiva s? aib? probleme de contact, probleme cu conexiunile spre decodor sau decodorul defect.
 
Ultima editare:
... o locomotiv? digital? r?mâne total inert? pe ?inele sistemului feroviar digital, în timp ce toate celelalte componente digitale func?ioneaz? perfect...

Aici ar mai fi ceva de adaugat:

Daca pachetele de date de la centrala catre accesorii (macazuri, bariere, semafoare) sunt transmise doar de cateva ori la momentul actionarii (intrucat nu exista pericolul sa fie pierdute pachete - accesoriile fiind conectate ferm la circuit), alta este situatia cu decodoarele din locomotive.

Contactele imperfecte inerente roti - sine (zone murdare, portiuni izolate macazuri, etc.) creeaza posibilitatea pierderii sau alterarii unor pachete de date; solutia este asadar transmiterea repetata a acestora catre locomotive in ideea ca urmatorul pachet va fi receptionat corect. O locomotiva oarecare nu poate monopoliza comunicarea cu centrala si atunci aceasta trimite secvential pachete de date catre toate locomotivele comandate.

Initial, centrala trimite pachete doar catre prima locomotiva folosita; ulterior, pe masura ce se folosesc mai multe locomotive, centrala va trimite pachete pe rand catre fiecare dintre acestea. Aceste pachete se transmit continuu (deci nu doar la momentul actionarii) si contin informatii despre STAREA locomotivei (viteza, sens si functii active) si se transmit chiar daca locomotiva nu a mai fost folosita intre timp si are viteza 0 si functii inactive.

Cu cat sunt mai multe locomotive folosite, cu atat mai rar acestea vor primi pachete proprii si va creste astfel intarzierea posibila (lag-ul) dintre comanda data si executia ei. Intrucat exista o limita practica a acestui lag, centralele limiteaza numarul maxim de locomotive ce pot fi folosite simultan (de ex. Piko Digi1 - 12, NanoX - 16). Centrala isi creeaza asadar o lista cu locomotivele folosite (active sau nu) - numita lista de 'refresh'. Cand capacitatea listei este depasita - la incercarea de a folosi inca o locomotiva - centrala va scoate din lista cea mai veche locomotiva, chiar daca aceasta era in mers iar restul erau inactive. Un decodor care nu mai primeste refresh timp de o secunda isi intrerupe de obicei brusc functionarea (pentru a nu deveni un pericol pe traseu).

Solutia este restartarea centralei, care va sterge lista de refresh. Este foarte posibil ca centralele mai noi (mai 'destepte') sa scoata din lista locomotivele inactive (dupa un anumit timp) si sa faca astfel refresh doar la cele cu cel putin o functie activa. Pentru testarea limitelor centralei, se poate folosi un 'sniffer' pentru DCC: https://forum.lokomotiv.ro/threads/showdcc-un-sniffer-pt-dcc.8408/
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
La 100 locomotive ar trebui sa ai vreo trei bustere de cate 3A, sau o centrala XL si asta in cazul ca stau doar cu farurile aprinse .Si in cazul farurilor conteaza generatia locomotivelor, adica ce tip de bec au mare mic sau in cazul celor cu leduri ce lumini sunt aprinse pe locomotiva .
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
O locomotiva consuma doar stand pe sina cu luminile aprinse intre 14 si 20mA, deci daca am avea 100 simultan se ajunge la un consum de1.4 - 2A, ar ramane loc de 1A ca sa rulezi pe rand cate una.