decodoare locomotiva train-O-matic

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Dac?? tot sunt la capitolul "teste"... ei bine, de data aceasta am testat protec?iile la scurtcircuite
19.gif
. Bineîn?eles c?? scurtcircuitele dintre firul ro?u ?i cel negru declan?eaz?? protec?ia sta?iei
21.gif
, a?a c?? am trecut direct la alte combina?ii.
Scurtcircuitele care implic?? ie?irile de lumini ?i auxiliare, atât cu firul albastru cât ?i cu firele de alimentare, duc la stingerea luminilor / c??derea tensiunii pe ie?irile auxiliare, ceea ce ?i era de a?teptat. DAR... dup?? întreruperea ?i reluarea aliment??rii, atât luminile cât ?i ie?irile auxiliare ?i-au revenit complet
41.gif
. Scurtcircuitele acestora cu ie?irile de motor fie nu au nici un efect, fie cauzeaz?? mersul neregulat al motorului, cu revenire complet?? la normal dup?? dispari?ia lor.
 
Scurtcircuitele dintre firul albastru ?i firele de alimentare duc la declan?area protec?iei sta?iei digitale, cu revenire complet?? la normal dup?? restabilirea aliment??rii.
??Ë?i acum vine faza cea mai frumoas??, ?i anume scurtcircuitele ie?irilor de motor
4.gif
...
Ei bine, scurtcircuitele acestor ie?iri, fie ele între ele, fie între ele ?i alte fire, duc la oprirea locomotivei cu luminile stinse pentru 2-3 secunde, dup?? care, dac?? scurtcircuitul a disp??rut, locomotiva porne?te din nou tacticoas??, ca ?i când nimic nu s-ar fi întâmplat!!!
36.gif
 
???ži s?? v?? mai spun una: cel mai recent "eveniment" este memorat în CV30!
Dac?? avem curiozitatea (?i... modalitatea
15.gif
) de a citi acest CV ?i g??sim 1, atunci înseamn?? c?? a avut loc un scurtcircuit pe ie?irile de motor; dac?? g??sim 2, atunci s-a întâmplat ceva cu ie?irile auxiliare sau de lumini. Dac?? g??sim 0(zero), atunci fie nu s-a întâmplat nimic
16.gif
, fie... urmele celui mai recent incident au fost ?terse (de altcineva înaintea noastr?? sau poate chiar de noi
4.gif
) prin scrierea valorii 0(zero) în respectivul CV
21.gif
 
Singurul decodor despre care ?tiu eu c?? are aceast?? facilitate este LenzGoldMini, fiindc?? m-am luptat cu el la digitalizarea locomotivei BR62 Fleischmann N, de?i nu-i exclus ca ?i alte decodoare s?? o mai aib?? implementat??. în ceea ce m?? prive?te, eu unul m?? str??dui s?? NU provoc astfel de evenimente, deci recunosc c?? nu prea am acordat aten?ie acestui aspect.
 
Aspectele privitoare la oprirea general?? de urgen??? fiind acum rezolvate
41.gif
, locomotiva BR216 Brawa se comport?? excelent sub comanda acestui decodor...

... ?i nici E69 nu se las?? mai prejos
16.gif


Ambele locomotive, una modern?? ?i finu???, iar cealalt?? mai veche ?i mai... în consecin???
3.gif
, pot fi comandate foarte frumos de aceast?? versiune a decodorului train-O-matic. Ca o surpriz??, decodorul permite setarea ac?iunii de decuplare a trenului cu ajutorul cuplelor digitale
15.gif
, a?a c?? la locomotiva BR216 am setat în plus aceast?? func?ie, ac?ionat?? de F6. în finalul filmule?ului respectiv pute?i vedea mi?carea de decuplare. DAAA, ?tiu c?? înc?? nu am cuple digitale, ?i nici nu se afl?? vreun vagon cuplat la locomotiv??, dar... v?? pute?i imagina despre ce este vorba
21.gif
 
Sub comanda decodorului ESU, motorul emite acel bâzâit caracteristic în ritmul trecerii colectoarelor prin dreptul periilor (zz-zz-zz), pe când sub comanda decodorului train-O-matic nu am auzit decât un foarte u?or bârâit (rrrrr) aproape insesizabil, care ar putea fi asimilat cu zgomotul mecanic al motorului ?i al angrenajelor. Bineîn?eles, aceste zgomote apar numai atunci când motorul se afl?? în func?iune.
Cât despre mersul "la pas", adic?? pe treapta 1 de vitez?? (eu folosesc 28 de trepte), suprema?ia absolut?? revine lui train-O-matic fiindc?? tasta F3 are efect chiar ?i aici, respectiv înjum??t???e?te chiar ?i aceast?? vitez?? minim??! La ESU, tasta F3 nu are efect la treapta 1 de vitez??.
 
Mircea, bazaitul ESU este dat de frecventa cu care decodorul citeste BEMF oprind pulsurile PWM. Aceasta frecventa probabil este prea ridicata (~50Hz). Daca t-o-m foloseste o citire BEMF mai rara (<20Hz) atunci efectul acustic este cel pe care il indici tu.

In ceea ce priveste treapta 1, functionalitatea ESU este cea corecta:
treapta 1 este viteza minima la care locomotiva merge lin; o viteza mai mica decat minima nu are sens.

Daca vrei, treapta 1 este 'originea' axei vitezelor; algoritmul de injumatatire nu ar trebui sa fie v = Vx / 2 ci v = (Vx - V1) / 2 + V1 unde V1 este viteza treptei 1. Astfel, nici o treapta nu ar avea viteza sub V1, iar viteza minima ar fi chiar... minima ! :D
 
Din motive independente de (bun??)voin?a mea, activitatea de testare a simpaticelor decodoare tOm a cam r??mas în "ralenti" (accent pe ultimul "i", dup?? cum bineîn?eles c?? ?ti?i). Totu?i, istoria acestor decodoare la c??ile mele ferate este legat?? de aventurile n??zdr??vanei locomotive BR39 Fleischmann, împreun?? cu decodorul tOm pe care i l-am montat permanent. Ceea ce înc?? nu cred c?? am apucat s?? v?? spun este c?? înc?? o locomotiv?? din colec?ia mea a primit un decodor tOm, ?i anume BR41 Roco. Astfel, dou?? frumoase locomotive cu abur, create de doi fabrican?i diferi?i, func?ioneaz?? cu aceste decodoare, deci... testele au continuat...
 
în primul ?i în primul rând, îmi era o ciud?? IMENS? fiindc?? opririle ambelor locomotive erau relativ bru?te, incomparabil mai rapide decât pornirile, oricât de mult cre?team valorile din CV-urile corespunz??toare. S??r??cu?ul Gyuri, numai el ?tie cu câte e-mailuri interminabile l-am bombardat pe aceast?? tem??! Totu?i, pân?? la urm?? ?i-a dat seama despre ce era vorba (recunosc, marele meu defect este c?? uneori dau atâtea detalii încât nu se mai deslu?e?te ideea principal??
4.gif
) ?i mi-a dat solu?ia: CV64 = 0! Acum ambele locomotive fac porniri ?i opriri leeeeente ?i frumoaaaase cu CV3 = CV4 =15
41.gif
 
între timp, Gyuri lucra în continuare la optimizarea softului din decodoarele tOm ?i îmi trimitea periodic versiunile actualizate. Cu noile softuri înscrise în decodoare, eu testam comportamentul celor dou?? locomotive ?i îmi pl??cea ce vedeam
36.gif

?ti?i cum se spune, "mai bine" este inamicul lui "bine". Ei bine
3.gif
, actualizarea versiunilor softurilor din decodoare a mai cauzat ?i mici incidente, cum am descris aici (josul paginii). Pe scurt, actualizarea respectiv?? a "destabilizat" func?ionarea decodorului, cauzând declan?area protec?iei la supraînc??lzire f??r?? s?? fie cazul. Problema a fost rezolvat?? printr-o nou?? actualizare a softului, ?i de atunci încolo simpatica BR39 func?ioneaz?? din nou impecabil
41.gif
 
De la inceputul lunii sunt unul dintre fericitii posesori ai unui decodro tOm. Decodorul, pe langa avantajul dimensiunilor reduse (unul din putinele decodoare ce a putut incapea in noua BR 82 Piko), este foarte robust, un 2N3055 al decodoarelor (care, la randul lui, e ca un tanc) si are avantajul valorii reduse a zgomotului de fond, chiar si pe motoare cu trei poli, condensator si bobine (bineinteles in sistem digital Roco). In rest, felicitari baietilor de la Train-O-Matic si in special lui Gyuri pentru efortul depus in crearea unui decodor care sa ne satisfaca nevoile si sa fie un adversar redutabil pentru decodoarele Lenz, ESU, Uhlenbrock si altele.
 
V?? prezint o facilitate FOARTE simpatic?? ?i instructiv?? implementat?? în decodoarele tOm: m??surarea ?i afi?area temperaturii acestora!
36.gif

Da, a?i citit bine
16.gif
. Pentru evaluarea temperaturii decodorului, aceast?? func?ie este binevenit??. Procedura este urm??toarea:
1) se aduce locomotiva pe programming-track;
2) se activeaz?? ?i se dezactiveaz?? func?ia F5;
3) se cite?te CV133, rezultatul fiind tocmai temperatura decodorului exprimat?? în grade Celsius
41.gif

Valoarea temperaturii astfel m??surat?? nu este chiar cea mai precis?? din lume, dar este suficient?? pentru evaluarea înc??lzirii decodorului în timpul func?ion??rii.
 
Am ?i f??cut m??sur??tori pentru 3rei locomotive din colec?ia mea, realizate de 3rei produc??tori diferi?i ?i dotate cu decodoare tOm. Anume, le-am l??sat s?? ruleze o or?? cu viteza 14, iar din 10 în 10 minute le-am adus pe programming-track, am activat-dezactivat F5 ?i am citit CV133. Iat?? ?i rezultatele:

... cu men?iunea c?? locomotiva cu abur BR39 este realizat?? de Fleischmann, locomotiva cu abur BR41 de Roco, iar locomotiva diesel BR216 de Brawa.
 
Dup?? câteva mici peripe?ii, care au implicat ?i ni?te mici interven?ii în programmer, am putut relua testele cu simpatica locomotiv?? electric?? E69 Piko, pe care am înzestrat-o cu o interfa??? digital?? provizorile ?i cu un decodor tOm. Deoarece sesizasem c?? locomotiva pierdea foarte frecvent contactul electric, am cur???at bine-bine-bine ro?ile ?i arcurile. Aceast?? opera?iune nu a avut rezultatul scontat, a?a c?? am dat jos arcurile ?i am montat dou?? lamele de cupru care ating ro?ile pe suprafa?a lor interioar??. Astfel contactul electric s-a îmbun??t???it sim?itor
16.gif

în timpul testelor am observat c?? locomotiva dispune de dou?? bobine în serie cu bornele motorului, dar nu are ?i condensatorul conectat la bornele respective, fapt care mi-a ridicat probleme la actualizarea softului din decodor. Dup?? alte câteva teste, condensatorul care a r??mas conectat la bornele motorului, completând astfel celebrul filtru "pi", este unul de 100nF. Acum decodorul din E69 Piko ascult?? de absolut toate comenzile, inclusiv aceea ce actualizare a softului. Morala? Nici o locomotiv?? DCC f??r?? filtru "pi"!