Expeditiile lui Horia: Linia imperiala uitata

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Inainte voi face insa o paranteza modelistica. Suntem doar pe un forum dedicat nu numai trenurilor reale, ci si miniaturilor lor. :)

Nu am putut sa trec pe langa CC 72000 si CC 72100 in colectia mea, nici pe H0 si nici pe N. Sunt pur si simplu prea interesante, atat optic, cat si prin istoria lor:

Ligne4_CC72000_Roco_H0_Mtx_N_beide_net.jpg


CC 72009 pe H0 in starea originala, cu ferestre coltare, este de la Roco. CC 72073 in schema de vopsire Arzens cu logo "spaghetti" si CC 72060 in schema de vopsire "En Voyage" pe N sunt de la Minitrix.

Am reprezentat de asemenea in colectia mea si un tren Corail Intercités al Liniei 4, in starea din anii 2010, inainte de aparitia schemei de vopsire Carmillon. Locomotiva este de la Minitrix, vagoanele Corail VU si VTU de la Piko:

Ligne4_Corail_Intercites_EpVI_net.jpg
 
Nu mai stiu ce tren era.

Am prins si eu in anul 2008 in Paris Est 2 locomotive, 139 si 140. Dupa configuratia locului, cred ca 140 a tractat trenul de la Mulhouse.


Pentru ca o locomotiva din aceasta serie a ajuns si la Iasi, am in colectie un model Roco. Urmeaza si vagoanele CFR pentru aceasta locomotiva.
DSC_7089 copy.jpg
 
Salut,

Am prins si eu in anul 2008 in Paris Est 2 locomotive, 139 si 140. Dupa configuratia locului, cred ca 140 a tractat trenul de la Mulhouse.

Da, probabil 72140 tocmai se dezlegase de la trenul cu care venisei. Doamne, ce curate erau! Pe vremea aceea aveau doar cativa ani de la remotorizare si se facea pe ele intretinere asa cum trebuie...

Pentru ca o locomotiva din aceasta serie a ajuns si la Iasi, am in colectie un model Roco. Urmeaza si vagoanele CFR pentru aceasta locomotiva.

Ar fi fain un tren accelerat sau rapid Bucuresti Nord - Iasi format din Bafld-uri 74.000 si tractat de CC 72000... :)
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
In vara anului 2016 Linia 4 a fost inchisa mai multe luni pentru lucrari importante de infrastructura. Atunci cand s-a redeschis, trenurile Intercités nu au mai fost formate din garnituri CC 72100 + vagoane VTU si VU Corail ci din material rulant nou.

Materialul nou sunt rame de tipul Alstom Coradia Liner. Se bazeaza pe Coradia Polyvalent, insa au o amenajare diferita. Stiu sa fuga cu 140 km/h sau dupa caz 160 km/h si sunt destinate traficului de parcurs mediu si lung (interregional) pe linii clasice. Sunt trenuri hibride adevarate, in masura in care "stiu" de asemenea sa mearga si sub catenara sau pot primi energia necesara motoarelor de tractiune de la agregate Diesel.

Prima intalnire cu un Coradia Liner, am avut-o in aprilie 2017. Primisem "sarcina" de la editura sa imortalizez primele trenuri cu material nou de pe Linia 4. Am ales locurile de poza clasice, insa la podul de piatra de pe Lanterne nu mi-a mers. Un tren Corail tras de o CC 72100 se auzea de la cativa kilometri, in schimb cum naiba sa sti cand vine un tren care fuge cu 160 km/h si se aude mai mult zgomotul cauzat de curentul de aer decat de motoarele Diesel? Nu puteam sta jumatate de ora cu aparatul la ochi in tantareala...

Am imortalizat deci primul Coradia Liner, trenul IC 104, de pe pod. Poza a fost si ea reprodusa in mai multe lucrari. A fost ocazia pentru mine sa imi dau seama cat de frumoasa este dantelaria metalica a stalpilor de telegraf:

DSC_4591_mod.jpg
 
A durat ceva pana m-am imprietenit cu ele. Sunt prea moderne, prea silentioase, au inlocuit ceva care imi era drag. Insa sunt adaptate PMR, sunt presurizate, in ciuda reputatiei constructorului sunt fiabile si de la introducerea lor traficul de persoane a crescut semnificativ.

Iata aici o rama similara, 85033, fotografiata in Langres. Nu face parte din parcul IC pentru Linia 4 ci din cel interregional al Regiunii Grand Est:

DSC_4530_mod_schnitt.jpg


Este frumoasa? Nu stiu. In orice caz, i s-a dat un design propriu fata de Coradia Polyvalent si cu toate acestea face in mod clar parte din aceeasi familie. E asa cum trebuie sa arate un tren de acest tip in ziua de azi, fara pretentii de TGV sau ICE insa nici cu forma eternelor Malaxe 700...
 
Cu timpul ne-am obisnuit unul cu celalalt. Le-am imortalizat pe rand in locurile "clasice" de poza, in care prinsesem si inaintasele lor.

Iata deci un IC Belfort - Paris-Est in locul de dimineata de langa Colombier in aprilie 2017:

DSC_4525.jpg


Si unul din trenurile de seara, de cealalta parte a comunei, in aceeasi zi:

DSC_4609.jpg
 
Cu vremea am invatat sa le ascult si sa le "aud". Asa ca in vara 2019 mi-a iesit si poza "cu podul de piatra", intr-o frumoasa zi de august in care apa de pe Lanterne era de asemenea foarte linistita:

DSC_4045.jpg


Cei de la redactie m-au intrebat mirati cum se face ca le trimiteam asa de multe poze cu Coradia Liner. Le-am raspuns simplu: "Intre timp am reusit sa ne imprietenim". Asa era. :)
 
Ar fi fain un tren accelerat sau rapid Bucuresti Nord - Iasi format din Bafld-uri 74.000 si tractat de CC 72000... :)

Revin cu mai multe date din revista TrenMagazin.
Locomotiva CC 72039 a plecat din Franta pe 14 octombrie si a ajuns la Bucuresti 10 ziele mai tarziu. A efectuat teste pe Bucuresti - Constanta cu 8 vagoane calatori, Bucuresti - Iasi, Bucuresti - Craiova, Ploiesti - Fetesti via Urziceni, Galati - Ploiesti cu tren marfa, Bucuresti - Brasov -Bod cu 8 vagoane calatori.
In 31.10.1970 locomotiva CC 72039 a tractat un tren format din 18 vagoane calatori pe relatia Bucuresti Nord - Barnova - Iasi si retur, pe rampele de 23% si 24%

CC 72039 in septembrie 1970 pe linia 4
foto Gerard Meilley - railpictures.net

Puteam sa avem asa locomotive la CFR. Din pacate s-au facut in tara locomotive DD si DC si rezultatul se vede astazi.
 
Din fotografia din 1970 remarc ca 72039 avea deja ferestrele coltare astupate. Probabil ca asa a si fost livrata. Doar numerele mici au avut coltare si s-a renuntat si la acestea repede la ele.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Evident, Linia 4 mai are si alte locuri faine pentru surprins trenuri. Unul ar fi impozantul viaduct de la Chaumont, numai ca pe el un Coradia Liner ar parea minuscul... :)

In cele ce urmeaza va voi mai prezenta cateva ipostaze.

Un contrast mai mare nici ca se poate: fosta gara din Port d'Atelier, inchisa de acum 10 ani si lasata in voia sortii, traversata intr-o zi ploioasa a anului 2017 de rama IC 105:

DSC_4874.jpg


Acelasi contrast insa mai fain si cu soare: gara Vitrey-Vernois, prezentata la inceputul reportajului, traversata de un Coradia Liner la 160 km/h in 2019:

DSC_4245_mod.jpg


Se remarca si aici in dreapta imaginii stalpii de telegraf metalici.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Pentru unele poze trebuie sa "tragi din greu". Ce poate fi mai penibil decat sa mergi la 220 km de casa pentru a poza un tren anume la o ora anume si chiar atunci soarele sa se ascunda in nori? :(

Photoshopul mai "salveaza" un pic situatia, insa insuficient. Ne aflam langa satul Montesson, la granita dintre Departamentele Haute-Saône si Haute-Marne:

DSC_4289_mod_schnitt.jpg


Cu o saptamana mai tarziu soarele a fost insa de partea mea: :)

DSC_4419_mod_schnitt.jpg


De remarcat ca intre timp campul din primul plan fusese recoltat. Cladirea albastra este fostul canton prezentat pe prima pagina care a supravietuit azi ca locuinta cu pasaj la nivel privat.
 
Si pozele de seara de inceput de toamna au farmecul lor. Suntem tot pe malul Saône, la Montureux-lès-Baulay, in ultima lumina a zilei:

DSC_4393_mod_schnitt.jpg


Uneori lipsa de punctualitate (din cauza unui incident de parcurs) te face sa astepti degeaba si sa fotografiezi trenul intarziat dupa ce s-a terminat si cu ultima lumina a zilei, ca aici langa Montesson, tot in toamna 2019:

DSC_4091.jpg
 
Tot langa Montesson exista un loc fain, din care se pot surprinde trenurile din profil in peisajul tipic al regiunii, cu sat si biserica pe fundal cu tot. Fata de CC 72100 + vagoane Corail, ramele Coradia Liner au lungimea potrivita pentru a intra complet in poza. Am vrut intotdeauna sa prind in cadru si caii de la ferma vecina (cu care am trait candva o poveste amuzanta - cu aceasta ocazie, salutari proprietarilor, oameni de treaba :) ). Pana la urma mi-a reusit si asta - din pacate watermark-ul Lokomotiv strica putin poza:

DSC_4445_mod_schnitt.jpg


Sub acest aspect, Coradia Liner e un adevarat progres. Cand trecea o CC 72100 bietele animale o zbugheau la fuga, asa cum o fac si azi cand trece singurul marfar saptamanal. La rama moderna nici macar nu se uita. :)
 
Am vorbit ieri de "singurul marfar". Nu era o gluma ci din pacate purul adevar. Pe intreg tronsonul de est al Liniei 4, de la Langres spre Belfort, nu exista decat o miscare pe sens de circulatie, dupa necesitati. E vorba de o firma pentru prelucrarea metalelor de langa Port d'Atelier care se incapataneaza sa primeasca si sa livreze produse pe calea ferata.

Prin urmare acest faimos marfar cu orar facultativ nu este usor de surprins. Am avut norocul sa-l gasesc intr-o seara din toamna anului 2019 in Port d'Atelier, remorcat de o locomotiva Vosslok/MaK DE18 nou-nouta a CFL Cargo:

DSC_4338_kl.jpg


Am asteptat cu rabdare sa treaca Coradia Liner-ul de seara pentru a surprinde marfarul si in linie curenta. Si aici a fost, la propriu, "ultima lumina a zilei":

DSC_4406_mod_schnitt.jpg
 
Asa se incheie, in ultima lumina a zilei, scurtul meu periplu pe aceasta magistrala uitata de vreme. Cu ce impresii am ramas? Unele foarte amestecate. Pe de o parte o linie cu un traseu genial, cu o ambienta fabuloasa si o istorie aparte pe care revin oricand cu placere. Pe de alta parte o incredibila risipa de infrastructura, asa cum mai spuneam. Daca traficul ar fi mai variat, plimbarea de-a lungul liniei ar fi o placere completa. Asa pot numai sa pozez ce circula azi si sa-mi amintesc de ce a fost odata...
 
Buna seara,

Dupa aproape cinci ani, o pandemie lasata cu suspendari de trenuri si un numar de schimbari administrative m-am intors de-a lungul "Liniei imperiale uitate".

De ce? Mai mult din curiozitate, ca sa constat schimbarile. Si ca sa gasesc noi locuri din care sa pozez, altele decat pozitiile consacrate.

Fotografiile din mesajele care urmeaza au fost facute pe parcursul a trei zile in ultimile doua saptamani. Cum garniturile sunt monotone (aceleasi Coradia Liner, doar cinci pe ambele sensuri in fiecare dupa-amiaza si patru marfare pe saptamana) trebuie sa inovezi daca vrei sa faci poze de calitate. ;)

Incep cu punctul cel mai indepartat de casa. Iata un Coradia Liner trecand cu viteza stabilita (160 km/h) prin gara abandonata Vitrey-Vernois:

DSC_1538_mod.jpeg


Am mai publicat o poza asemanatoare, facuta in 2019, aici

Ce s-a schimbat de atunci? Ramele Coradia Liner sunt un pic mai murdare la botic, acolo unde nu ajunge peria. Si schimbarea cea mai mare e cea mai putin vizibila, singurul element pe care-l vede oricine fiind doar autocolantul regiunii Grand Est pe cutie. Nu mai sunt Corail Intercités, sunt TER (trenuri express regionale), adica finantate din banii regiunilor. Pentru calatori nu s-a schimbat prea mult, doar unele orare au fost ajustate si unele trenuri prelungite pana la Mulhouse.
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Punctul cel mai indepartat al celor trei zile a fost a fost o trecere la nivel cu CF intre Montesson si Anrosey, pe un drum agricol. Ca vehicul am folosít-o pe fidela si (speram) nemuritoarea "Vulpita", care intre timp se apropie de 600.000 km la bord fara nici o interventie mecanica:

DSC_1578_mod49634f95fa8dc86f.jpeg


Am mers cu ea pentru ca e singura din colectie compatibila cu drumurile neasfaltate si pe caldurile din aceste zile imi trebuia o masina climatizata. :)

Abia ajunsesem la bariera cautata pe imaginea din satelit cand m-am trezit cu un TER de la Paris Est catre Mulhouse trecand prin fata ochilor:

DSC_1573_mod.jpeg


Locul era fain, doar directia trenului gresita. Insa ca sa fie soarele de partea mea a trebuit sa astept pana la trenul care a trecut dupa ora 17:

DSC_1589_mod.jpeg


Pe urmatorul, cu un ceas mai tarziu, l-am "prins" cu un unghi ceva mai mic:

DSC_1600_mod.jpeg


Pacat ca pe acolo nu mai circula nici un tren pe lumina dupa ora 19, atunci as fi avut soarele in pozitia perfecta. In orice caz, locul a fost inregistrat in memorie. :)