Imbunatatiri 060 EA CFR by Amintiri Feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
V? mai aminti?i de interfa?a MPU pentru aprinderea comandat? a farurilor centrale în sensul de mers? Scurt? recapitulare:
într-o prim? etap?, locomotiva 060-EA fusese dotat? de c?tre Conducerea C?ilor Ferate "La Ursu" cu un decodor ESU LokPilot V3.0 DCC, cu care interfa?a sus-amintit? func?ionase perfect. în ceea ce prive?te sonorizarea, problema acestui decodor const? în faptul c? NU este dotat cu interfa?? SUSI, deci a fost schimbat cu un LenzGold. Toate bune ?i frumoase, dar sonorizarea a venit la pachet cu dou? mici inconveniente în configura?ia respectiv?:

1) func?ia F1 activeaz? sunetul împreun? cu farurile centrale, ceea ce poate c? nici nu-i chiar a?a mare bai;

2) dac? farurile laterale sunt aprinse ?i nu am comandat aprinderea farurilor centrale, m-am pomenit c? farul central pe sensul de mers lumineaz? slab în timpul mersului, stingându-se complet în repaus, ceea ce chiar este o problem? fiindc?, indiferent de starea de mi?care a locomotivei, farul respectiv trebuie s? fie aprins complet sau stins complet.
 
Ultima editare:
Reamintim schema ini?ial?:

Problema 1 a fost rezolvat? foarte elegant (mul?umesc, Gyuri!) prin realocarea ie?irii AUX1 la func?ia F8.
în ceea ce prive?te problema 2 (pe care mi se pare c? am mai remarcat-o ?i la alte decodoare), am dedus c?, dintr-un motiv sau altul, pe AUX1 inactiv? apar impulsuri foarte înguste în timpul func?ion?rii motorului, impulsuri care sunt capabile s? deschid? u?or tranzistorul PNP. Ca s? m? asigur c? acest tranzistor r?mâne blocat, am încercat s? decalez poten?ialul emitorului în raport cu poten?ialul bazei, înseriind o diod? 1N4148 între emitor ?i plusul comun, cu anodul spre plus ?i cu catodul spre emitor. Astfel, atunci când AUX1 este inactiv?, baza devine u?or mai pozitiv? decât emitorul, ceea ce ar trebui s? asigure blocarea complet? ?i stabil? a tranzistorului PNP.
 
Ultima editare:
Ideea este bun?, dar... n-a func?ionat, în sensul c? farul central pe sensul de mers a continuat s? se aprind? u?or în timpul mersului. Am înseriat dou? diode ?i chiar trei, f?r? ca aceast? manifestare s? dispar?.
Hmmm... se pare c? aceste impulsuri parazite sunt mai puternice decât credeam, a?a c? am trecut la ac?iuni mai drastice. Am montat o diod? Zener de 5.1V în serie cu baza tranzistorului, astfel încât orice semnal sub 5.1V s? fie blocat. Deoarece nici aceast? manevr? n-a avut efectul scontat, am mai ad?ugat înc? o diod? Zener identic?, astfel încât s? blochez semnalele sub 10V. Surpriz? (sau nu), chiar ?i acum farul central s-a aprins u?or în sensul de mers!
Enervat de-a binelea, am montat un simplu LED înseriat cu o rezisten?? de 1k între AUX1 ?i plusul comun, dup? care am observat ce se întâmpl? în timpul mersului cu AUX1 activat ?i neactivat. Dup? cum era de a?teptat, cu AUX1 activat LED-ul a luminat constant atât în mers, cât ?i în repaus, iar cu AUX1 dezactivat LED-ul a r?mas complet stins atât în mers, cât ?i în repaus.
Concluzie: în timpul mersului, decodorul LenzGold emite impulsuri parazite FOARTE înguste pe ie?irea AUX1, care nu aprind un simplu LED, dar care sunt în stare s? deschid? un tranzistor.
 
Ultima editare:
Atunci... ce ne facem?
Am fost în stare s? m? gândesc la optocupluri, oglinzi de curent ?i alte acroba?ii electronice asemenea lor, pân? când... BINGO!!!... mi-a venit o idee excelent?, de mi-a ?i fost o ciud? imens? c? nu m-am putut gândit mai repede la ea. Anume: ce avem noi la AUX1 ?i ne deranjeaz?? Impulsuri foarte înguste care sunt sesizate ?i amplificate de tranzistorul nostru PNP. Cum împiedic?m aceste impulsuri foarte înguste s? ajung? la baza tranzistorului? Simplu, printr-un... filtru trece-jos!!!
Astfel, cu o rezisten?? de 1.2k ?i un condensator de 100n am construit rapid filtrul trece-jos la intrarea montajului meu. De data aceasta... tobele, v? rog... farul central pe sensul de mers a r?mas complet stins, atât în repaus cât ?i în mers, în condi?iile de func?ionare descrise mai sus.
 
Ultima editare:
Nu am mai înl?turat dioda 1N4148 din emitorul tranzistorului PNP, a?a c? interfa?a complet? arat? astfel:

În aceast? configura?ie, dac? farurile laterale sunt aprinse, farurile centrale sunt complet aprinse sau complet stinse dup? cum F8 este activat? sau dezactivat?, atât în repaus cât ?i în mers
113.gif

Pentru evitarea surprizelor de genul celei descrise mai sus, recomand montarea de filtre trece-jos la intrarea montajelor electronice comandate de ie?irile decodoarelor digitale.
 
Ultima editare:
În zilele noastre, n?zdr?vana 060 EA CFR by Amintiri Feroviare este dotat? cu un decodor ESU LokSound V4.0, înc?rcat ?i re(rerere)înc?rcat cu sunete din ce în ce mai potrivite pentru ea, iar farurile laterale au devenit albe/ro?ii, cu aceea?i nuan?? de alb ca farurile centrale. M? gândesc s?-i schimb pantografele ini?iale cu altele mai moderne ?i... cine ?tie ce alte idei de modernizare îmi mai vin :)
 
Ma intreb daca nu cumva impulsurile ce apar pe AUX1 sunt cuplaje inductive cu cele 2 bobine soc (de 22uH?) din vecinatatea firului ce duce in baza T1. Eu elimin de obicei aceste circuite de deparazitare a motorului si il conectez direct la decodor (parca asa recomanda si ESU daca nu ma insel).

Interesant este faptul ca filtre low-pass sunt implementate mai nou de producatori sub forma unor condensatoare (100nF?) legate direct in paralel pe led si care, impreuna cu rezistenta de limitare a curentului ledului formeaza un astfel de filtru ce poate elimina impulsuri de scurta durata (dar care ar putea fi vizibile).

IMG_0690.jpg

In imagine, placuta de lumini de la Taurus Piko Expert. Are cate un singur led SMD 0603 pentru ambele faruri: cel rosu in dreapta jos, cel alb in stanga, ambele au cate un condensator in paralel si rezistente serie de 3k.
La mijloc sus un led SMD 0805 alb rece montat de mine pentru "high beam" si alimentat printr-o rezistenta de 1k2. Se observa si locul pentru al 3-lea condensator in dreapta sus. Locomotiva vine cu ghiduri de lumini pentru toate ledurile.
 
Aventurile simpaticei locomotive electrice CFR nu s-au terminat... Am sesizat apari?ia unui zbârnâit mecanic într-unul dintre boghiurile acesteia, a?a c? am dat jos carcasa ?i, dup? dezlipirile/decupl?rile aferente, am dat la o parte ?i cablajul. Alimentând motorul direct la sârmele sale cu un alimentator DC reglabil, am identificat boghiul respectiv ?i... tare m-a? uita la el mai de aproape, da'n-am nicio idee despre cum anume l-a? putea da jos de pe ?asiu. Are cineva vreo idee în acest sens?
 
Hai s? ne (re)amintim cum arat? cablajul locomotivei mele, înainte de a fi ridicat de pe ?asiu:
IMG_1079e.jpeg

Uitându-m? eu cruci? ?i curmezi? c?tre boghiul bucluca? (n-am pozat), am ajuns la concluzia c? ar fi bine s? ridic piesa de deasupra melcului din angrenaj, care ?ine boghiul pe piesa/bara transversal? de pe ?asiu. Opera?iunea a reu?it în propor?ie de 75%, în sensul c? una din cele 4atru urechi de prindere n-a supravie?uit:
IMG_1084e.jpeg

Totu?i, odat? ridicat? aceast? pies?, am putut deta?a boghiul de pe bara transversal? sus-men?ionat?:
IMG_1082e.jpeg

Iat? aici piesa/bara transversal? respectiv?:
IMG_1083e.jpeg

Odat? eliberat boghiul, am putut s? deta?ez / examinez / cur?? melcul din angrenaj. Am uns melcul ?i lag?rele cu un spray wazelinowy, picurând cu generozitate mai multe pic?turi în mecanismul boghiului pe care NU l-am demontat mai departe. Dup? ce am observat c? boghiul func?ioneaz? mult mai bine acum, m-am apucat de reasamblare. Totu?i, gândindu-m? c? vor mai fi necesare astfel de opera?iuni, mi-a venit o idee de simplificare: dou? g?uri de 1 mm în capacul angrenajului (a doua poz? din acest mesaj), astfel încât s? pot picura ulei de mecanisme fine (sau chiar acest spray wazelinowy) în adâncitura acestei piese, de unde s? poat? picura mai departe în mecanisme (n-am pozat). Preventiv, am f?cut aceast? opera?iune ?i la cel?lalt boghiu.
Despre partea remont?rii... easier said than done :p fiindc? boghiul, capacul, cardanul ?i bara transversal? fac parte dintr-un puzzle foarte dificil de descifrat & manevrat (don't ask). Totu?i, dup? lupte seculare (cum bine zis-a Caragiale), am reu?it s? reasamblez boghiul pe ?asiu, dup? care a urmat remontarea cablajului cu cele 6ase lipituri ale firelor de la boghiuri ?i motor, respectiv cele 2ou? reconect?ri ale farurilor laterale. Probele f?r? carcas? au avut succes, respectiv cârâitul acela foarte sup?r?tor a disp?rut complet, a?a c? am rea?ezat carcasa pe ?asiu ?i am declarat locomotiva salvat? :cool:
Later edit: în aceast? imagine dintr-un mesaj anterior se v?d cele dou? capace gri ale angrenajelor de pe boghiuri:
P1160346_060EA.jpg
 
Ultima editare: