Imbunatatiri BR41 Roco nr.art.62316

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.673
643
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Superba locomotiv? cu abur BR41 Roco nr.art.62316 a sosit la c?ile mele ferate în 2010, de ziua mea
36.gif

Bineîn?eles, am corectat imediat micu?a gre?eal? a contramanivelei de pe partea stâng?, sl?bind u?or ?urubul ei de montare, ridicând-o de pe butonul profilat al ro?ii motoare ?i rearanjând-o corespunzâtor (chiar dac? acum st? PESTE cap?tul profilat ?i nu PE el) ?i strângând la loc ?urubul deja men?ionat. Aceasta a fost prima îmbun?t??ire
4.gif

De atunci au trecut mul?i ani de serviciu impecabil la trac?iunea trenurilor expres, accelerat ?i de marf?, locomotiva având în dotare mai întâi un decodor ESU LokPilot ?i mai apoi un decodor tOm. Datorit? modific?rilor de management la c?ile mele ferate, s-a decis sonorizarea (treptat? a) locomotivelor din parcul rulant, deci... a venit ?i rândul acestei locomotive la aceast? opera?iune.
 
Ultima editare:
Decodorul ales este un ESU LokSound V5.0 cu interfa?? NEM652, respectiv 8pt pini, fiindc? aceasta este interfa?a digital? a locomotivei. Mul?umesc înc? o dat? lui HGD atât pentru decodorul însu?i, cât ?i pentru înc?rcarea acestuia cu proiectul ESU S0024 corespunz?tor locomotivei BR41 cu c?rbuni
41.gif

Test?m decodorul pe standul de prob? ESU, apoi începem s? demont?m CU GRIJ? locomotiva:
IMG_000002.jpg

IMG_000004.jpg

IMG_000005.jpg

IMG_000006.jpg
 
Demont?m CU GRIJ? tenderul, în interiorul c?ruia se afl? motorul, interfa?a digital? ?i decodorul:
IMG_000007.jpg

IMG_000008.jpg

IMG_000009.jpg

IMG_000011.jpg

M-am amuzat plasând tenderul (singur!) pe ?inele rollertesterului, el fiind perfect capabil s? se alimenteze ?i s? execute comenzile care sunt lansate c?tre ansamblul locomotiv?+tender
21.gif
 
Conform proiectului acestei locomotive, motorul trebuie ridicat de pe ?asiu pentru a avea acces la interfa?a digital?, ceea ce am ?i f?cut.
IMG_000013.jpg

?inând cont de faptul c? urmeaz? ?i dotarea locomotivei cu un generator de fum Seuthe nr.11, comandat cu func?ia F8 ?i alimentat prin ie?irea AUX1 (ceea ce proiectul de sunet deja permite
15.gif
), am (re-re-re)verificat ca jumperul adecvat s? fie plasat în pozi?ia corespunz?toare, dup? care am montat în interfa?? conectorul noului decodor ?i am reasamblat de prob? tenderul. Între timp, conform prospectului decodorului, am asamblat camera de rezonan?? a difuzorului la dimensiuni maxime, fiindc? a?a (am în?eles eu c?) sunt cel mai bine reproduse frecven?ele joase.
IMG_000014.jpg

IMG_000016.jpg
 
  • Like
Reac?ii: anvo5555 ?i GFN
Eeeei, aici e aici... De obicei, în locomotivele cu abur difuzoarele sunt montate fie în cabin?, fie în cazan. Am c?utat exemple de opera?iuni similare executate de al?i pasiona?i ?i... n-am g?sit. Nefiind eu prea dispus s? demontez ?i locomotiva ?i, mai ales, s? mai plasez alte fire suplimentare de la ea pân? la tender, ce-mi d? în gând ideea?! Ia s? plas?m noi difuzorul chiar pe tender, pe fa?a care d? spre cabina locomotivei
4.gif

Dup? o gr?mad? mAAAAre de test?ri, nepotriviri, reveniri, lipiri, dezlipiri, mont?ri, demont?ri, pozi?ion?ri ?i repozi?ion?ri ale firelor etc. iat? rezultatul
18.gif

IMG_000018.jpg

IMG_000020.jpg

Pe scurt, difuzorul ajunge pân? în spa?iul cabinei, deci trebuie pozi?ionat suficient de sus ca s? nu ating? podeaua cabinei ?i s? permit? un joc vertical rezonabil între locomotiv? ?i tender, firele trebuie plasate astfel încât s? NU fie presate de piesele tenderului, s? nu fie prinse în angrenaje, s? nu se frece de piesele în rota?ie, s? nu aga?e piesele corespunz?toare din cabina locomotivei etc.?.a.m.d. deci... munca de crea?ie ?i de proiectare a fost mult mai dificil? decât munca de realizare efectiv?...
 
Ultima editare:
Foarte amuzat, am plasat din nou pe ?ine tenderul asamblat complet ?i am (re-re-re)f?cut testele de func?ionare. Tacticos, ca ?i când de când lumea numai asta ar fi f?cut, tenderul a puf?it, ?uierat, sâsâit, cl?n??nit etc ?i s-a deplasat pe ?ine, aprinzându-?i farurile conform sensului de mers
41.gif

Dup? alte aventuri cauzate de reasamblarea final? a tenderului cu locomotiva
10.gif
?i dup? testele de func?ionare în formul? complet?, Conducerea C?ilor Ferate "La Ursu" declar? reu?it? opera?iunea de sonorizare
36.gif

IMG_000024.jpg

IMG_000025.jpg

IMG_000027.jpg

IMG_000029.jpg

Poate c? aceasta nu este tocmai cea mai elegant? idee, dar am dorit s? evit orice modificare a pieselor existente, s? p?strez "totul-în-tender" ?i s? las libere geamurile cabinei. Sunetul se aude clar, frumos, puternic, f?r? distorsiuni ?i, mai ales, natural. Nu prea se sincronizeaz? puf?iturile cu mi?carea ro?ilor motoare, da'... mai vedem ce set?ri disponibile mai are decodorul în acest sens.
 
  • Like
Reac?ii: anvo5555 ?i GFN
În a?teptarea generatorului de fum, locomotiva BR41 tracteaz? tacticoas? trenul accelerat :cool:
IMG_001297_BR41_Roco_sunet.jpg



A?i remarcat ?i voi cele câteva sunete diferite ale sirenei lungi? Acestea sunt lansate aleatoriu de c?tre decodor la fiecare ac?ionare a tastei F2 :)
 
Ultima editare:
Finally... au mai sosit ni?te piese miniferoviare, printre care ?i generatorul de fum Seuthe nr.11 pentru aceast? superb? locomotiv?! Conform prospectului, tot ce am de f?cut este s? trag afar? piesa care întruchipeaz? co?ul ?i s? înfig generatorul în soclul respectiv, ceea ce am ?i executat.
IMG_002932e.jpg

IMG_002934e.jpg

Dup? ce am plasat locomotiva pe ?inele digitale, bucuros nevoie-mare am activat func?ia F8, cea care activeaz? ie?irea AUX1 alias generatorul de fum. Dup? câteva clipe de a?teptare (mai multe), f?r? nicio reac?ie din partea susnumitului dispozitiv ?i f?r? nicio cre?tere a curentului absorbit de locomotiv?, am scos generatorul ?i l-am testat atât cu ohmmetrul, cât ?i în conexiune direct? la ?inele digitale. Ambele rezultate au fost OK, deci generatorul este func?ional, astfel c?... am ajuns la concluzia pe care nici nu concepeam s? o iau în considerare: probleme de contact :p
Înainte de a trece la demontare, voi mai cerceta locomotiva ca s? v?d dac? în soclu ajung semnalele AUX1 ?i plus_comun. Wish me luck...
 
OK... testele mele au ar?tat c? tenderul este în perfect? stare ?i c? trimite spre locomotiv? plusul comun ?i AUX1. Prin conectorul locomotivei, plusul comun ajunge la lamela care atinge cilindrul metalic al generatorului de fum, ceea ce este bine, dar borna central? a soclului nu are contact electric cu niciun pin al respectivului conector. Deci din nou sunt nevoit s? iau în considerare o solu?ie pe care n-o doream, anume demontarea locomotivei :p
?inând cont c? prospectul actualei versiuni nr.art.62316 nu sufl? niciun cuvin?el despre demontarea locomotivei, pe net nu g?sesc nimic în acest sens ?i de?urubarea singurelor dou? ?uruburi nu m? ajut? deloc... v? întreb pe voi, ave?i cumva un prospect al versiunii vechi, cu becule?e care trebuiau înlocuite în caz de nevoie? Sau... a mai demontat cineva o BR41 Roco?!
Later edit: am reu?it pân? la urm? s? ridic cazanul de pe ?asiu (don't ask!) doar ca s? observ c? firul care trebuia s? duc? spre borna central? a soclului era bine-mersi desprins. DAR concep?ia conexiunilor din locomotiv? este cel pu?in ciudat?: firul AUX1 intr? în cazan al?turi de plusul comun ?i semnalele de mers înainte ?i înapoi, iar firele pentru ro?i_dreapta ?i ro?i_stânga merg la ?asiu, toate firele fiind prinse în acela?i conector. Semnalul AUX1 este adus la ?asiu (!!!) printr-un pin vertical luuuuuung care intr? în cazan ?i atinge o lamel? conectat? la firul respectiv, iar de la pinul respectiv de pe ?asiu ajunge din nou la cazan (!!!) prin acel fir pe care l-am g?sit desprins :mad:
IMG_002940e.jpg

Sunt FOARTE nepl?cut surprins de aceast? "solu?ie" constructiv? (asta ca s? NU folosesc alte cuvinte mai... adecvate, dar care nu fac parte din vocabularul meu). Astfel, doar voi repeta întrebarea de mai sus, dac? a mai demontat cineva o BR41 Roco.
 
Ultima editare:
Da'chiar nu puteau marii speciali?ti Roco s? duc? un fir direct prin cazan la piesa respectiv??!?!? :mad:
Dac? a? putea demonta cazanul, ASTA a? face în locul conexiunii de la cazan la ?asiu ?i de acolo înapoi la cazan. Dar, cum m? mai a?teapt? o locomotiv? cam la fel de demontat? (BR44 Roco, dac? v? mai aduce?i aminte), deocamdat? m? voi mul?umi (vorba vine :p) s? refac conexiunea a?a cum a fost "gândit?" (cu acelea?i ghilimele de mai sus).
 
Ultima editare:
OpeRRa?iunile de RReasamblaRRe seam?n? cu un puzzle caRRe musai tRRrebuie RRespectat întocmai (cine ?tie cunoa?te
4.gif
). Astfel:
1) de?urub?m ?i demont?m borna central? a soclului generatorului de fum, cu FOARTE mare grij? ca s? nu sar? arcule?ul din interior;
2) scoatem "rezervoarele" de pe pinul acela luuuuung de pe ?asiu ?i debobin?m firul care trebuie s? ajung? la borna sus-men?ionat?;
3) cu foarte mult? aten?ie cositorim firul pe pl?cu?a metalic? din componen?a bornei centrale;
IMG_002941e.jpg

4) cu foarte mult? aten?ie reasambl?m borna central?, ap?sând piesele componente ?i SPERÂND s? nu sar? arcule?ul cu toate piesele componente cu tot
63.gif
, apoi rebobin?m firul pe lâng? pin ?i a?ez?m rezervoarele;
IMG_002942e.jpg

5) cu ?i mai mult? aten?ie ata??m ?asiul la cazan, astfel încât s? nu sar? arcule?ul de la osia purt?toare ?i nici cel din borna sus-men?ionat?, s? nu ag???m firele, s? nu strâmb?m/rupem piesele etc. (don't ask!);
IMG_002943e.jpg

6) în?urub?m borna central? (OUF!!!) ?i lamela elastic? pentru osia alerg?toare, mont?m osia alerg?toare, verific?m (iar??i ?i iar??i) continuitatea dintre conectorul locomotivei, lamela pentru marginea generatorului ?i borna central?, dup? care mont?m generatorul, plas?m locomotiva pe ?inele comandate de programatorul digital ?i... ne bucur?m de primii v?l?tuci de fum
113.gif

IMG_002946e.jpg

7) ducem locomotiva pe liniile ferate digitale, îi ata??m un tren ?i îi admir?m sunetele, fumul, mi?carea mecanismelor ?i mersul imperial
69.gif

IMG_002952e.jpg

Dup? toate aceste aventuri... în sfâr?it, locomotiva BR41 Roco beneficiaz? de dot?rile pe care le merit? pe deplin: sunet ?i fum
41.gif
 
Ultima editare:
BR41 Roco a revenit în ateliere pentru ni?te verific?ri care necesit? separarea tenderului de locomotiv? (bâzâit puternic al motorului la mers repede înapoi, aprindere ?ov?ielnic? a farurilor de la tender etc). Conectorul fiind cam greu de tras, penseta a sc?pat peste fire ?i... accident!
IMG_006994R.jpg

Cum s? remediez a?a ceva? :(
Later edit: firul respectiv duce la culeg?toarele de tensiune de la ro?ile de pe dreapta.
 
Ultima editare:
Stu cum este cand se intampla asa ceva, pot sa te ajut cu o cupla cu pini si cabluri sertizate, cumparata de pe Aliexpress.
Fix de aceeasi problema m-am lovit cu o locomotiva Roco BR 44 DRG (62160) tot o vechitura de pe Ebay , am povestit acum ceva timp pe topicul meu .
Astept un mail cu nr. tau de telefon sa vorbim detalii si te ajut cu cea mai mare placere.
 

Ata?amente

  • 20210925_211200.jpg
    20210925_211200.jpg
    210,6 KB · Vizualiz?ri: 5
  • 20210925_211054.jpg
    20210925_211054.jpg
    214,7 KB · Vizualiz?ri: 5
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: dcm ?i mpursu
Cu dou? ace cu g?m?lie am reu?it s? demontez conectorul metalic respectiv. Am r?sucit firele de sârm?, le-am introdus cu grij? în cap?tul adecvat al conectorului metalic ?i am aplicat cu letconul o pic?tur? miiiicu?? de cositor, f?r? lup?, doar cu ochelarii de citit. Dup? ce m-am asigurat c? lipitura este OK, am împins înapoi conectorul în piesa alb? de plastic ?i l-am reasamblat.
IMG_006997R.jpg

Chiar ?i la aceast? or? celebrul Murphy nu doarme ?i... mi-a transmis ideea c? a? putea optimiza lipitura. A?a c? am reluat manevra cu cele dou? ace, am tras afar? conectorul ?i am încercat s? împing mai mult firul, ajutat de letcon. Lipitura a devenit ?i mai solid?, este adev?rat, numai c? izola?ia neagr? s-a cam retras vreo 2-3mm
9.gif
. Eh... deocamdat? am reconstituit conectorul alb ?i l-am l?sat a?a :)
 
Din ciclul "foaie verde b?? / n-ai de lucru? f?-?i!"
4.gif

Dac? tot am demontat tenderul pentru cercet?ri ?i locomotiva st?tea prea bine nederanjat?, eu cu gândul la datorie, ce-mi d?-n gând ideea?! (cum bine zis-a Caragiale)
IMG_007044R.jpg
IMG_007046R.jpg

Da, am dat jos capacul cutiei de fum (parc? a?a se nume?te), aducând la lumina zilei pl?cu?a de cablaj cu cele dou? LED-uri pentru iluminarea farurilor ?i cu... contactul care duce la cilindrul metalic al generatorului de fum. Astfel, se pare c? tocmai mi-am f?cut front de lucru pentru identificarea ?i optimizarea traseelor spre aceast? spectaculoas? component? a locomotivei, deci se pare c? urmeaz? o nou? demontare a locomotivei
10.gif
dar de data aceasta va fi cu folos.
 
V-am mai spus c? Murphy nu doarme. N-am avut de lucru ?i, opintindu-m? zdrav?n, am reu?it s? trag afar? pl?cu?a cu cele dou? LED-uri albe care lumineaz? farurile laterale ?i farul central (yeeeeey)... rupând cele trei fire care vin la ea (boooo). OK, firul albastru ?i cel ro?u s-au rupt de la lipituri ?i pot fi cositorite din nou pe pl?cu?? datorit? pozelor de mai sus, dar firul negru care duce la contactul spre cilindrul metalic al generatorului de fum s-a rupt de undeva din interiorul cazanului. Astfel, reiau întrebarea referitoare la modul de demontare a cazanului BeRii41, ca s? nu (mai) merg pe bâjbâite ca în cazul BeRii44. Chiar doresc s? v?d ce se afl? în interiorul cazanului ?i s? optimizez traseul semnalului AUX1.