Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Târâ?-gr?pi?... lucr?rile la BR44 continu?...
Deocamdat? am reu?it toate map?rile pe care mi le-am propus, inclusiv alocarea ie?irii AUX4 (l?mpi de pervaz) la func?ia F23, care acum NU mai "opre?te" turbogeneratorul :cool:
Dac? poate cineva s?-mi explice cum s? aloc ie?irea AUX2 pentru lumin? clipitoare din focar la sunetul c?rbunilor (sound slot 5), tare bine mi-ar prinde fiindc? lumini?a respectiv? s-ar activa ?i s-ar dezactiva odat? cu acest sunet.
 
LED-ul pentru iluminarea cabinei nefiind bine plasat, am trecut la remedierea situa?iei. Astfel, am tras afar? LED-ul din ?an?ul de pe tavanul cabinei unde-l plasasem ini?ial, am cur??at (cât s-a putut) ?an?ul respectiv ?i am lipit un alt LED imediat lâng? "lampa" din tavan. Una din cauzele vitezei cam... sc?zute cu care se efectueaz? aceste opera?ii (la propriu ?i la figurat) const? în uscarea cam înceat? a adezivului folosit. Totu?i nu-mi pare r?u fiindc? se mai poate interveni înainte de solidificare în caz de nevoie.
IMG_002957e.jpg

În acel ?an? am a?ezat "spatele" cabinei, pies? care tocmai a sosit pentru a o înlocui pe cea original?, afectat? de "interven?iile" mele. A mai sosit ?i setul de ?evi de pe cazan, necesar din acelea?i motive.
IMG_002960e.jpg
 
Ultima editare:
Ouf... înc? un pas înainte... am construit cele dou? "ghirlande" LED pe care le voi lipi sub pervazurile locomotivei...
IMG_003299e.jpg

IMG_003302e.jpg

Da, a?i v?zut bine, pe ambele ghirlande se afl? acum dou? LED-uri superminiatur? warmwhite înseriate, da'numai eu ?tiu cât am muncit în acest sens - m?sur?tori, t?ieri, dezizol?ri, cositoriri, veioz? puternic?, lup?, letcon cu vârf sub?iiiire, dezlipiri, lipiri etc.
 
OK, am construit ghirlandele, da'nu m-am gândit CUM ?i PE UNDE voi strecura firele
39.gif

Astfel, dup? o gr?mad? mare de manevre care au inclus sârmuli?e sub?iiiiiri, a?? de cusut ?i alte asemenea unelte high-tech
4.gif
, am reu?it s? strecor ghirlanda din stânga prin cabin?, pe lâng? spatele cazanului etc. ca s? ajung? sub pervazul respectiv (ouf...) ?i am început s? lipesc LED-urile.
IMG_003304e.jpg

NU am îndr?znit nici s? m? gândesc c? s-ar putea s? am ideea s? pun mâna pe frez? (poate... pe a mea proprie
24.gif
) ?i s? m? apropii pe o raz? de 10 kilometri de pervazurile locomotivei, ca s? dau jos l?mpile simulate sau s? le aplatizez capetele ca s? plasez LED-ul exact la locul potrivit (cui nu-i place... n-ARE ce face
33.gif
). Astfel, primul LED a?teapt? s? se solidifice adezivul acolo unde-l vede?i, iar al doilea LED se afl? exact acolo unde am planificat - doar nu degeaba am m?surat de 10ece ori înainte de a t?ia o dat? ?i bine - ?i a?teapt? la rândul lui pic?tura de adeziv aferent?.
 
Ultima editare:
Lucrurile au avansat surprinz?tor de rapid, a?a c?... iat? perechile de l?mpi de pervaz 1 ?i 3 lipite la locurile adecvate:
IMG_003309e.jpg

IMG_003310e.jpg

Ne facem curaj ?i mont?m cu FOARTE mult? aten?ie pe ?asiu ansamblul cazanului, fiind aten?i la TOATE firele care acum se afl? pe acolo, s? nu le prindem, s? nu le ag???m, s? nu le strivim între piese etc. Apoi începem s? aliment?m noile lumini?e :cool:
IMG_003311.jpg

IMG_003312.jpg

IMG_003313.jpg

Parc? nu ne vine s? credem, a?a-i? A?i remarcat lumina din cabin? ?i focul din focar? Iat? aici cabina, v?zut? dintr-un unghi mai... favorabil:
IMG_003314.jpg

IMG_003315.jpg

IMG_003316.jpg

IMG_003317.jpg

?i... iat? m?nunchiul de fire ?i rezisten?e de balast care vor trebui înghesuite în cabin? ?i în spa?iul dintre locomotiv? ?i tender
40.gif

IMG_003318.jpg

Perechea de l?mpi de pervaz 2 se afl? la locul ei, pe piesa de pe ?asiu care sus?ine culisele, dar deocamdat? nu este alimentat? fiindc? tenderul cu decodor nu este conectat. Deci... s? mai avem pu?intic? r?bdare (cum bine zis-a Caragiale) pân? când vom vedea totul asamblat, cuplat, conectat ?i setat, astfel încât s? ne bucur?m de noile dot?ri ale n?zdr?vanei locomotive BR44 Roco :)
 
Ultima editare:
OK... Într-o prim? etap? am num?rat 6(?ase) fire suplimentare între tender ?i locomotiv?: dou? fire pentru difuzor, un fir pentru plusul comun al tuturor luminilor suplimentare (=trei), un fir pentru lumina focului (=patru), un fir pentru lumina din cabin? (=cinci) ?i un fir pentru l?mpile de pervaz (=?ase). De la colegul ?i prietenul nostru Gyuri primisem pentru beta-testare ni?te foarte simpatice benzi flexibile cu câte 6(?ase) trasee conductoare, împreun? cu dou? tipuri de conectoare adecvate...
IMG_003345e.jpg

IMG_003346e.jpg

IMG_003348e.jpg

... a?a c?, foarte încântat, m-am gândit c? acestea sunt tocmai bune pentru scopul descris :cool:
Da, dar... socoteala planificat? nu s-a potrivit cu cea de la fa?a locului... Locurile în care m? gândisem s? plasez conectoarele sunt fie inaccesibile, fie "intersectate" de piesele mobile ale tenderului ?i de cardan, iar lipirea firelor se complic? foarte mult atât din cauza dimensiunilor foarte mici ale pad-urilor, cât ?i din cauza indispensabilelor ?i omniprezentelor rezisten?e de balast.
 
Ideea unui decodor suplimentar de func?ii este foarte bun?. Totu?i, nu m-am gândit deloc la un astfel de dispozitiv fiindc? simpaticul decodor cu sunet ESU LokSound V5.0 are deja ie?irile pentru AUX2 (violet), AUX3 (roz) ?i AUX4 (verzuliu). Între cazan ?i ?asiu nu exist? deloc leg?turi electrice ?i... sincer s? fiu, nu doresc s? plasez miniconectoare cu fire ?i pini pentru transportul semnalului DCC de la ?asiu la cazan. Cât despre redemontarea ?i reasamblarea cazanului... vorba celebrului spot publicitar al unei celebre b?uturi r?coritoare, "don't even think about it". Totu?i, ce-i al t?u e al t?u, GFN, ideea este foarte bun? ?i, dac? porneam de la bun început în aceast? direc?ie, altfel ar fi stat acum lucrurile
41.gif

Sau... alt? idee n?stru?nic?, poate puteam pune însu?i decodorul în cazan al?turi de difuzor, iar spre tender puteam trece semnalul DCC cu dou? fire (are ?i tenderul colectoare la ro?i), comanda motorului cu alte dou? fire, plusul comun cu un fir ?i comanda farurilor spate cu înc? un un fir, deci puteam folosi conectorul original. Numai c? aceast? idee ar implica ?i interven?ii zdravene atât în cablajul locomotivei cât ?i în cablajul tenderului, deci... maybe not
9.gif
 
O umila sugestie in ceea ce priveste rezistentele de balast ar fi aceea a unei placi dedicate pentru ele. In cazul de fata, e un pic mai greu de pozitionat, date fiind spatiile disponibile. Am inceput un asemenea montaj folosind rezistente SMD in prima faza a digitalizarii locomotivei Re460, deoarece aveam intentia sa fac toate luminile absolut independente, pentru a realiza "schemele" elvetiene (am renuntat cand am gasit placile de lumina Luessi).
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Mul?umesc, anvo5555! Exact la rezisten?e SMD m? gândeam ?i eu, iar acum încerc s? îmi imaginez cum s? le instalez ?i unde anume. Aceast? lucrare este foarte complex? fiindc? locomotiva nu a fost deloc gândit? pentru a?a ceva, deci fac totul conform ideilor care mai vin, mai se las? a?teptate, mai nu prea corespund cu situa?ia concret? etc. De exemplu, doresc s? adun într-un nod toate terminalele "pozitive" ale noilor circuite LED din locomotiv?, pe care s?-l conectez la pad-ul de plus comun, iar toate toate rezisten?ele SMD spre terminalele "negative" s? fie plasate fie în locomotiv?, fie în tender. Dar, din cauza celor dou? ghirlande de l?mpi de pervaz, m-am pomenit c? îmi trebuie 7 fire! Astfel... mai caut alte solu?ii care s?-mi permit? s? m? gospod?resc pe 6 fire. De exemplu, ceva îmi spune c? rezisten?ele de balast pentru LED-urile din cabin? ?i din focar vor r?mâne în tender, iar cele dou? rezisten?e pentru l?mpile de pervaz se vor mul?umi s? se a?eze undeva prin cabin?.
 
Rezisten?ele alea sunt multe. De ce nu grupezi led-urile astfel încât fiecare grup cu rezisten?a lui? Adica 1 rezisten?a pentru luminile din cabin?, una pentru luminile de pervaz, ?.a.m.d...

Când am iluminat plugul, mi-am prins urechile la o chestie extrem de simpl?, cositorirea împreun? a firelor de aceea?i culoare. Asta dup? ce le-am fixat la locurile lor.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Între cazan ?i ?asiu nu exist? deloc leg?turi electrice ?i... sincer s? fiu, nu doresc s? plasez miniconectoare cu fire ?i pini pentru transportul semnalului DCC de la ?asiu la cazan. Cât despre redemontarea ?i reasamblarea cazanului... vorba celebrului spot publicitar al unei celebre b?uturi r?coritoare, "don't even think about it".

Daca la HO e asa greu s gasesti loc in ditamai locomotiva, nu pot decat sa ma bucur ca sant la N. Macar am un serios motiv in lipsa de spatiu. Despre conectori intre tender si cazan, la N sant cateva specii care au conector intre ele. M-am lovit cel mai rau la grosimea firelor. Daca sant cat de cat rigide, cele 6 fire intre piese opun rezistenta in curba si tenderul sare, mai ales cand este mic si usor. La N nici macar nu visez lumini laterale la sasiu. Cel mai mic SMD este de doua ori cat capul celui mai gras mecanic pe care il am. Macar la tine ma uit si ma bucur cand vad ca reusesti
 
Spa?iul este o problem? chiar ?i într-o ditamai locomotiva H0
4.gif
deci... ne conform?m ?i proced?m în consecin??. T?iem la dimensiune cele 4atru fire care duc spre anozii celor 4atru ansambluri LED, le dezizol?m cu ajutorul unei unghiere cu limitator digital, r?sucim împreun? cele 4atru capete ?i... le cositorim, având FOARTE mare grij? la manevrarea letconului încins pe lâng? cabina de plastic a locomotivei.
IMG_003349e.jpg

Conform unei scheme a conexiunilor electrice realizat? anterior, cositorim snopul plus_comun pe pad-ul adecvat al conectorului.
IMG_003351e.jpg

Scurt?m firele care duc spre catozii LED-urilor din focar ?i din cabin?, le dezizol?m ?i le cositorim la pad-urile conectorului conform aceleia?i scheme de conexiuni.
IMG_003353e.jpg

Pe pad-ul din centru-sus cositorim un "T" format din dou? rezisten?e de câte 910 ohmi, identice cu cea men?ionat? aici, prin intermediul c?rora vor primi alimentare cele dou? ghirlande de l?mpi de pervaz. Pe ultimele dou? pad-uri cositorim firele spre difuzorul din cazan.
IMG_003357e.jpg

Ouf...
 
OK, acum lu?m la puricat tenderul. Avem nevoie de un fir suplimentar plus_comun albastru ?i de un fir suplimentar AUX4 la fel de verzuliu ca acesta, care s? plece de la cablaj la conectorul care se va afla undeva suuuus pe carcas?. C?ut?m un loc unde s? cositorim firul verzuliu suplimentar ?i, fiindc? nu exist?, facem noi unul, r?zuind u?or traseul de lâng? insula-de-cositor existent?. Dup? cositorire, acolo lipim firul verzuliu AUX4 suplimentar. Identific?m o insul?-de-cositor unde se afl? plusul comun ?i lipim acolo firul albastru plus_comun suplimentar.
IMG_003359e.jpg

Conect?m decodorul la cablaj ?i lipim firul verzuliu AUX4 al decodorului la insula_de_cositor sus-men?ionat?. Admir?m conectorul (preg?tit anterior) care va prelua semnalele suplimentare plus_comun, dif1, dif2, AUX2, AUX3, AUX4 ?i le va transporta spre locomotiv? prin panglica flexibil? cu 6ase trasee conductoare. Pentru lumina alb? din cabin? ?i pentru lumina ro?ie din focar am plasat dou? SMD-uri de câte 1.5k pe pl?cu?a unde se afl? lipit conectorul, înseriate cu pad-urile respective.
IMG_003360e.jpg

Începem s? asambl?m tenderul, cu FOARTE mare grij? la integritatea firelor, ?i a?ez?m de prob? conectorul sus-men?ionat la locul unde ne-am gândit s?-l pozi?ion?m.
IMG_003362e.jpg

IMG_003363e.jpg

Facem o prob? a transmisiei, conectând panglica la cele dou? conectoare ?i aducând semnalele respective la pad-urile conectorului pentru tender.
IMG_003367e.jpg

Nu am pozat/filmat, a?a c?... v? ve?i mul?umi s? m? crede?i pe cuvânt c? FUNC?IONEAZ?!!!
69.gif
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero
Revenim la tender ?i... descoperim c? am r?t?cit piesa plat? din plastic negru pe care decodorul trebuia s? se a?eze deasupra motorului, astfel încât s? nu se intersecteze cu volantul :oops:
Totu?i, remediem situa?ia cu o bucat? de band? dublu-adeziv?
4.gif
?i relu?m cercet?rile pentru a?ezarea firelor care vor duce la conector semnalele deja men?ionate.
IMG_003371e.jpg

Pân? la închiderea tenderului mai e cale lung?, deci... va urma :)
 
Ultima editare:
Lucr?rile au avansat surprinz?tor de repede, a?a c?... iat? o prim? încercare de închidere a tenderului. Se observ? cele 6ase fire care urmeaz? a fi cositorite la conectorul pe care îl vedem în imaginea din mesajul anterior. Pe unde ies aceste fire?! Prin marginea pilit? corespunz?tor a piesei care imit? c?rbunii, sub care se va a?eza conectorul sus-men?ionat.
IMG_003416e.jpg

IMG_003419e.jpg

OK, ne-am asigurat c? piesa care imit? c?rbunii poate fi a?ezat? corect, f?r? pericole pentru fire. Acum lipim la locul potrivit conectorul, ne lu?m din nou inima-n din?i ?i... t?iem firele la dimensiunile adecvate, le dezizol?m cu unghiera cu limitator digital, le cositorim capetele, le a?ez?m corespunz?tor ?i le lipim pe pad-urile conectorului conform schemei de conexiuni realizat? în prealabil.
IMG_003421e.jpg

IMG_003422e.jpg

OUF... dup? ce ne lini?tim (fiindc? opera?ia de mai înainte a fost în stil brain-surgery), verific?m integritatea conectoarelor ?i a panglicii flexibile...
IMG_003425e.jpg

IMG_003428e.jpg

... ?i observ?m cu mare bucurie c? TOATE conexiunile sunt func?ionale: difuzorul, lumina din cabin?, lumina din focar ?i perechile 1 ?i 3 ale l?mpilor de pervaz :cool:
Acum putem închide tenderul de-a binelea...
IMG_003433e.jpg

IMG_003434e.jpg

... ?i va urma opera?iunea de lipire a conectorului din locomotiv? pe tavanul cabinei...
 
Conectorul din locomotiv? s-a a?ezat frumos pe tavanul cabinei, iar m?nunchiul de fire nu prea se vede datorit? culorii negre a acestora.
IMG_003478e.jpg

Astfel, pentru prima dat? dup? nici-nu-mai-?tiu-cât? vreme, locomotiva BR44 Roco s-a pomenit reasamblat? complet, inclusiv cu banda-flexibil?-cu-?ase-trasee montat? în cele dou? conectoare.
IMG_003485e.jpg

Din acest unghi nu se vede banda, dar se v?d... l?mpile de pervaz, lumina din cabin? ?i focul din focar.
IMG_003486e.jpg

IMG_003487e.jpg

IMG_003488e.jpg

S? le vedem mai bine :)
IMG_003491e.jpg

IMG_003490e.jpg

IMG_003489e.jpg

?i iat? ?i banda flexibil? cu ?ase trasee, prin care noile semnale ajung de la tender la locomotiv?.
IMG_003500e.jpg

Acum urmeaz? etapele de reglare a decodorului, astfel încât s? se adapteze la mecanica locomotivei ?i, mai ales, s? ofere cele 6ase puf?ituri regulamentare la o rota?ie complet? a ro?ilor, ca orice locomotiv? cu 3rei cilindri care se respect? :cool:
 
Excelent, felicitari!
La final, poate merita o mana de vopsea neagra pe cablu + rezistoare + conectori, ca sa fie in ton cu restul?
 
  • Like
Reac?ii: mpursu