BR64 si 131.004?
Ufff, mai Srazvi, atata am tot auzit si ras-auzit basmul asta cu "asemanarea" dintre BR 64 si seria CFR 131, incat acuma chiar m-am suparat si vreau sa "demonetizam" putin mitul acesta!
Hai sa consideram situatia ipotetica in care un modelist are la dispozitie un model de BR 64 bine realizat, si vrea sa faca o CFR 131 pe baza ei.
Sa stii ca situatia nu este pe de-a-ntregul ipotetica in ceea ce ma priveste, eu chiar am un sasiu de BR 64 Minitrix la scara N si am incercat efectiv sa vad la ce il pot folosi!
Partea cea mai dificila de realizat este sasiul, deci presupunem ca modelistul nostru ar incepe prin a verifica in ce masura sasiul modelului sau de BR 64 se potriveste la o CFR 131.
Va constata urmatoarele:
BR 64 este o locomotiva "simetrica" avand formula osiilor 1C1, unde rotile de pe osiile alergatoare si purtatoare au diametrul de 800 mm, iar rotile cuplate au diametrul de 1440 mm. Distanta dintre rotile locomotivei este de 2700 intre axele rotilor alergatoare si purtatoare, respectiv de 1840 mm intre cele trei osii cuplate.
CFR 131 este tot o locomotiva "simetrica" avand formula osiilor 1C1, unde rotile de pe osiile alergatoare si purtatoare au diametrul de 950 mm, iar rotile cuplate au diametrul de 1200 mm. Distanta dintre rotile locomotivei este de 2600 intre axele rotilor alergatoare si purtatoare, respectiv de 1500 mm intre cele trei osii cuplate.
Deci in acest moment, modelistul nostru ar incepe sa aiba mari probleme in adaptarea sasiului sau de BR 64, fiindca difera sensibil SI diametrele tuturor rotilor, SI distantele dintre ele. Practic, daca vrea sa obtina un model autentic si nu doar o facatura aproximativa, la faza asta modelistul nostru ar trebui sa renunte la a mai folosi sasiul lui de BR 64 si sa inceapa sa faca un model de la 0.
Si tine cont ca pana acum am vorbit doar de diametrele rotilor si distantele dintre ele, n-am spus nimic despre diferentele semnificative de distributie de care pomenea MPU mai sus, si cu atat mai putin despre diferentele de cazan, pozitie a domurilor, forma cosului, forma marchizei, forma rezervelor de carbuni etc. Toate acestea impreuna ar implica de fapt realizarea unei carcase complete de la 0.
Te-ai lamurit acum ca de fapt SINGURA asemanare intre cele doua locomotive este doar formula osiilor?
Salutari din Constanta,
Dorin