tfa2003 a spus:
Trecand peste caracteristicile tehnice, mie seria 185 sau 189 a lui Siemens nu-mi place ca design.
Nu acelasi lucru pot sa spun de 182 sau 1044/1144.
Deci, o loco urita. (Am avut si un model H0 de 189, dar l-am maritat). Vad ca e versiunea cu 2 pantografe, deci cam fara x sisteme. Ma rog, ajungea sa coste cat China...
Sunt curios cum se va descurca pe aici, oricum 40 de ani in exploatare nu-i dau...
Stii cum se spune: gusturile nu se discuta. Unora designul acesta le place, altora nu, si este normal sa fie asa.
Acum comentariile tehnice:
-seria 185 nu este a lui Siemens ci a unei locomotive produsa de Bombardier, aproape similara ca design;
-designul nu este in general definit de constructor, ci de utilizator, situatie valabila atat pentru DB (care a comandat aproape in acelasi timp seriile 185 si 189 de la doi producatori diferiti - design bazat pe seria mai veche 152 a lui Siemens), cat si pentru OBB (care a ales singura designul pentru seria Taurus 1016/1116/1216 pe baza unui concurs de solutii).
-OBB se pare ca a avut un gust artistic mai rafinat, dar sa nu uitam ca acest design cuprinde si o componenta legata de forma aerodinamica obligatorie la viteze mari (230 km/h) cum este cazul "Taurus"; la seria 189 acest lucru nu e necesar, fiind o locomotiva orientata cu precadere spre transport de marfa, cu viteze de pana la 140 km/h (la ei marfa circula in mod frecvent cu 120 km/h si uneori chiar mai mult).
-versiunea completa cu "x" sisteme nu avea nicio justificare economica in RO, atat timp cat operatorul nu intentioneaza sa opereze in tarile cu retea DC, ba mai mult, complica mentenanta. Pretul nu este unul mare pentru performantele si interoperabilitatea oferite, iar in DE amortizarea unei astfel de locomotive se face in cca. 6 ani, dupa care alti 30 de ani operatorul o foloseste aproape gratis.
In ceea ce priveste durata de utilizare, timpul va decide, dar ca idee, costurile cu mentenanta sunt extrem de mici, aproape neplauzibile pentru un produs asa complex; In plus, daca adaugam recuperarea a pana la cca. 20% din energie, rezulta avantaje nete pentru client.
Si mie mi-au placut si imi plac locomotivele LE5100 sau LE3400, am crescut cu ele, dar tehnologia avanseaza si oricat le-am moderniza ele nu mai pot tine pasul cu timpul. Cele 4 motoare ale seriei 189 sau ale 1216 produc cu 25% mai multa putere decat cele 6 motoare ale LE5100, asta in conditiile unui consum cu 15% mai mic de energie.