CF Sighet-Ocna Sugatag
<r>preluat din Jurnal filatelic nr. 52<br/>
<br/>
125 DE ANI DE LA INAUGURAREA LINIEI<br/>
DE CALE FERAT? îNGUST?<br/>
SIGHETU MARMA??Â?IEI - OCNA ???žUGATAG<br/>
1883 - 1 septembrie - 2008<br/>
<br/>
ââ???žMaramure? ?ar?? veche cu oameni f??r?? perecheââ?? zice versul unui vechi cântec popular.<br/>
Maramure?ul este un ?inut renumit pentru tradi?iile populare dar ?i cu multe frumuse?i ?i bog???ii naturale, situat la grani?a de nord-vest a ???rii unde în trecut se ajungea cel mai greu. Venind dinspre Baia Mare sau Satu Mare trebuie s?? str??ba?i mun?ii Gutâiului sau Hutei. Ora?ul Sighetu Marma?iei centrul regiunii, atestat documentar din 1334 (ora? alintat ?i ca punct unde se aga??? harta în cui) pân?? în anul 1872 era accesibil doar pe jos sau cu c??ru?a. La 19 noiembrie 1872, s-a deschis prima linie de cale ferat??, construit?? de M??ÂV, ce venea de la Satu Mare prin Halmeu, legând acest ora? de restul Austro-Ungariei. Lemnul, aurul verde din nesfâr?itele p??duri maramure?ene erau în centul aten?iei, precum ?i bogatele z??c??minte de sare de la ocnele saline de la Co?tiui, ???žugatag, Bocicoiul Mare ?i Izvoarele. în scurt timp în acest scop au fost construite în jurul Sighetului linii înguste pe care aceste bog???ii luau drumul spre Austro-Ungaria. Lemnul exploatat de pe valea râurilor Iza ?i Mara era adus cu c??ru?a, înc??rcat în vagoane ?i lua acela?i drum. Din aceste ra?ionamente economice se ia hot??rârea în 1883, s?? se construiasc?? în jurul Sighetului dou?? c??i ferate cu ecartament îngust pentru transportul s??rii: Sighet-Co?tiui (21,3 km) ?i Sighet Obor-Ocna ???žugatag (17,1 km). în acest scop se înfiin?eaz?? Societatea C??ilor Ferate ale S??rii din Maramure? (fila de concesiune 6009/1883). între timp se construie?te la Sighet o moar?? de sare, care a fost amplasat?? la marginea ora?ului, în apropierea viitoarei sta?ii de cale ferat?? C??mara la Sighet. Pe aceste linii înguste s-au transportat sare, lemn ?i c??l??tori din anul 1883 pân?? în anul 1926, când în baza legii publicate în Monitorul Oficial nr. 72, începând cu data de 1 mai 1926 cele dou?? linii de cale ferat?? îngust?? trec în administrarea CFR. Conform Ordinului nr. 88201 publicat?? în Foaia Oficial?? nr. 242/1926, prin r??scump??rare, liniile de cale ferat?? îngust?? ale s??rii devin proprietatea statului ?i cu acea dat?? Societatea C??ilor Ferate ale S??rii din Maramure? î?i înceteaz?? existen?a. Timp de 30 de ani aceste dou?? linii au fost administrate de CFR, iar la data de 16 martie 1956 pe baza unui ordin publicat în Foaia Oficial?? nr. 16 din 1956, ele au fost transferate în proprietatea ?i administrarea Ministerului Sliviculturii, fiind tranformate în linii industriale forestiere pentru tranportul lemnului, altor diferite m??rfuri ?i de c??l??tori. Odat?? cu terminarea ?i a exploat??rilor forestiere din zon??, f??r?? s?? se ?in?? cont de conservarea lor, între anii 1879-1881 aceste linii au fost desfin?ate ?i demontate efectiv pe teren. între anii 1883 ?i 1979 transbordarea m??furilor ?i c??l??torilor de la liniile înguste ???žugatag ?i Co?tiui pentru calea ferat?? normal?? se f??cea în sta?ia C??mara la Sighet, singura sta?ie de cale ferat?? din România care avea 3 ecartamente: îngust, normal ?i larg. <br/>
Liniile înguste ale s??rii cu ecartament 760 mm au fost construite între anii 1881-1883 au fost deschise succesiv pentru circula?ie pe 1 septembrie 1883, linia între Sighet Obor -Ocna ???žugatag (17,1 km) ?i pe 6 decembrie 1883 linia între Sighet-Co?tiui (21,3 km). Datele calendaristice cu inaugurarea liniilor au fost luate ca date reale din cartea ap??rut?? în colec?ia de istorie feroviar?? ,,Magyar Vas??Â?ti Epitekezésk Erdélybenââ?? (Construc?ii de C??i Ferate în Ardeal) - pag. 145, carte scris?? de dr. Horv??Â?th Ferenc ?i dr. Kubinszky Mih??Â?ly. Ambele linii au pornit din ora?ul Sighetul Marma?iei, (altitudine = 224 m) din Sta?ia de Cale Ferat?? îngust??, loca?ie distinct?? situat?? în apropiere de Cazarma Militar??, la circa 2 km de sta?ia de cale ferat?? normal?? ?i au p??truns în regiunea de dealuri aflat?? în partea de sud a ora?ului ajungând pân?? în marginea mun?ilor vulcanici Gutâi, zone bogate în z??c??minte de sare ?i aur verde - p??duri. Linia Sighet - Ocna ???žugatag pornea de la ramifica?ia Sighet Obor (km 0 + 042) spre sud, urcând pân?? la ocnele de sare de la ???žugatag (altitudine = 462 m) la km 21 + 395. Linia a fost construit?? ini?ial cu ?in?? de tip 10,8, cu sarcin?? pe osie de 5,4 tone ?i o viteza maxim?? de 20 km/h. Dup?? anul 1930 linia a fost refrac?iona??? cu ?in?? tip 11,8; 13,75; 23,1 ?i apoi cu 23,6 care au func?ionat pân?? la desfin?areââ??Â? linie cu traseu caracteristic pentru zon?? de munte: curbe aspre cu raze minime de 55 m, ramp?? maxim?? de 27 mm/m ?i rezisten??? caracteristic?? de de 30 kg/ton??. Pe acast?? linie au existat urm??toarele h??l?i ?i puncte de oprire: Sighet Obor, ??Â?igl??rie, Vad, Berbe?ti, Fere?ti, Giule?ti ?i ???žugatag sta?ie terminus. Circula?ia trenurilor se f??cea pe baz?? de cale liber?? de la sta?ie cap de linie pân?? la sta?ia final?? ?i retur, fiind cunoscut faptul c?? pe aceast?? linie îngust?? nu se f??ceau încruci???ri de trenuri, ?i nici nu se circula noaptea, aplicându-se principiul c?? întotdeauna pe sec?ia de circula?ie trebuia s?? se afle un singur tren. Remorcarea trenurilor se f??cea cu locomotive din remiza aflat?? în halta C??mara la Sighet, care a fost înfin?at?? la construc?ia liniei în 1883, având un parc de locomotive cu abur de cfi din seriile: 389, Maramure? I -III, 490, 764ââ??Â? iar dup?? 1974 ?i locomotive DHC 45 fabricate la Uzinele 23 August Bucure?ti. între 1839 -1965 au fost folosite la transportul de c??l??tori ?i dou?? automotoare de linie îngust??.<br/>
ing. L??ÂRINCZ TIBERIU<br/>
<br/>
Sursa: <URL url="http://razboifilatelic.blogspot.ro/2008_09_01_archive.html"><LINK_TEXT text="http://razboifilatelic.blogspot.ro/2008 ... chive.html">http://razboifilatelic.blogspot.ro/2008_09_01_archive.html</LINK_TEXT></URL></r>