Aparut acum cativa ani, vagonul de masuratori de la Piko s-a dorit probabil a fi raspunsul dat celui similar produs de ESU. Pornind de la un concept promitator, Piko Messwagen propune cateva functii noi, inovative, ce pot suscita interesul modelistilor. Intrat de curand in parcul dacrail, am avut ocazia de a-l studia in detaliu, incercand sa raspund la intrebarea daca Piko Messwagen este doar un "fancy gadget", sau daca poate mai mult, respectiv in ce masura poate fi considerat un instrument de precizie.
Am sa trec succint in revista aspectul exterior: un "boxcar" cu usi culisante bine realizat, cu un nivel de detaliere rezonabil, inscriptionari fine si cateva accesorii de detaliu, unele deja aplicate din fabrica. In spatele usilor culisante se afla: pe o parte ecranul OLED cu functii touch, pe cealalta accesul la microswitch-uri si cateva leduri.
Folosirea unui ecran OLED este binevenita, acesta avand un unghi larg de vizualizare si o luminozitate caracteristica ridicata ce il face utilizabil si in sali bine iluminate. Spre deosebire de vagonul ESU care are cate un ecran pe ambele laturi, Piko rezolva problema vizibilitatii in partea opusa a dioramei (sau chiar in tunele sau spatii de triaj inchise) prin... WiFi! Exista asadar un app ce poate fi instalat pe smartphone si care permite citirea comoda a tuturor parametrilor masurati de vagon in orice moment.
Spre deosebire de ESU care foloseste un senzor Hall si 4 magneti minusculi lipiti de osia de masura, Piko prefera o abordare diferita bazata pe un senzor optic. Pe langa acesta (care ofera informatii despre distanta si viteza), vagonul Piko ofera si senzori pentru inclinarea longitudinala (slope) si laterala (grade), pentru tensiunea la sine (DC sau DCC) si pentru bateria interna; prezenta acesteia face astfel posibila efectuarea masuratorilor si in absenta tensiunii la sine. Culegerea curentului se face prin lamele ce apasa pe circumferinta flansei celor 4 roti.
Bateria interna de 190mAh asigura o autonomie (declarata) de 2-3 ore si se poate incarca de la sine, dar si prin cablu USB de la un incarcator sau PC. Conectarea la PC permite si configurarea a pana la 15 ecrane cu informatii diferite precum si calibrarea senzorului optic. App-ul de pe smartphone permite calibrarea senzorilor de inclinare.
Derularea ecranelor cu informatii se poate face prin touch lateral stanga-dreapta fata de ecran, sau prin functiile F1 / F2 transmise de centrala catre adresa vagonului (implicit 50). F3 reseteaza distantele parcurse, iar F0 permite stingerea ecranului daca se foloseste aplicatia prin WLAN.
Ca un aspect inedit, Piko Messwagen ofera si un "sniffer" prin care se pot monitoriza viteza si functiile F0-F28 ale unei adrese de locomotiva.
Am sa trec succint in revista aspectul exterior: un "boxcar" cu usi culisante bine realizat, cu un nivel de detaliere rezonabil, inscriptionari fine si cateva accesorii de detaliu, unele deja aplicate din fabrica. In spatele usilor culisante se afla: pe o parte ecranul OLED cu functii touch, pe cealalta accesul la microswitch-uri si cateva leduri.
Folosirea unui ecran OLED este binevenita, acesta avand un unghi larg de vizualizare si o luminozitate caracteristica ridicata ce il face utilizabil si in sali bine iluminate. Spre deosebire de vagonul ESU care are cate un ecran pe ambele laturi, Piko rezolva problema vizibilitatii in partea opusa a dioramei (sau chiar in tunele sau spatii de triaj inchise) prin... WiFi! Exista asadar un app ce poate fi instalat pe smartphone si care permite citirea comoda a tuturor parametrilor masurati de vagon in orice moment.
Spre deosebire de ESU care foloseste un senzor Hall si 4 magneti minusculi lipiti de osia de masura, Piko prefera o abordare diferita bazata pe un senzor optic. Pe langa acesta (care ofera informatii despre distanta si viteza), vagonul Piko ofera si senzori pentru inclinarea longitudinala (slope) si laterala (grade), pentru tensiunea la sine (DC sau DCC) si pentru bateria interna; prezenta acesteia face astfel posibila efectuarea masuratorilor si in absenta tensiunii la sine. Culegerea curentului se face prin lamele ce apasa pe circumferinta flansei celor 4 roti.
Bateria interna de 190mAh asigura o autonomie (declarata) de 2-3 ore si se poate incarca de la sine, dar si prin cablu USB de la un incarcator sau PC. Conectarea la PC permite si configurarea a pana la 15 ecrane cu informatii diferite precum si calibrarea senzorului optic. App-ul de pe smartphone permite calibrarea senzorilor de inclinare.
Derularea ecranelor cu informatii se poate face prin touch lateral stanga-dreapta fata de ecran, sau prin functiile F1 / F2 transmise de centrala catre adresa vagonului (implicit 50). F3 reseteaza distantele parcurse, iar F0 permite stingerea ecranului daca se foloseste aplicatia prin WLAN.
Ca un aspect inedit, Piko Messwagen ofera si un "sniffer" prin care se pot monitoriza viteza si functiile F0-F28 ale unei adrese de locomotiva.