Salut din nou Mihai,
Ai perfecta dreptate, orasul Galati este teribil de interesant si avea de toate, doar ca din pacate noi nu vorbim despre orasul modern, ci despre cel vechi, iar acest oras a fost in mare parte pierdut, fiind greu incercat in ambele razboaie mondiale.
In ultimele zile am studiat cate ceva despre trecutul mai indepartat al devenirii urbanistice a orasului. Din pacate, spre deosebire de orasul vecin Braila unde exista pe net planuri inca de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, pentru Galati n-am reusit sa gasesc asa ceva, desi la fel ca si Braila, ca si Constanta si alte orase din zona, orasul a avut candva o centura fortificata medievala, din pacate distrusa in totalitate de armatele rusesti la jumatatea secolului al XIX-lea.
Hai sa dezbatem un pic deci dezvoltarea orasului dupa acest moment, cand orasul a inceput sa-si revina, spre sfarsitul secolului al XIX-lea.
Trebuie sa precizez inca de la inceput, pentru cei care vor sa aprofundeze aspectul istoric si geografic al zonei, ca Galati era principalul port la Dunare al principatului Moldovei, in timp ce Braila era principalul port la Dunare al principatului vecin Tara Romaneasca. La Braila Dunarea se desparte in doua brate asa ca apa devine insuficienta pentru ca adancimea sa permita accesul unor nave de pescaj maritim sa patrunda mai sus. In limbaj tehnic se cheama ca Dunarea este "maritima" numai pana la Braila, mai departe putand avea acces numai navele fluviale, adaptate pentru mers in ape mai putin adanci.
Acest fapt explica de ce in perspectiva istorica au existat DOUA orase de asemenea marime amplasate atat de apropiat. Intre ele era o granita si fiecare oras era portul maritim al unui principat diferit, desi de aceeasi limba.
Desigur, in ziua de azi, granita dintre Moldova si Tara Romaneasca fiind stearsa de pe harta de mai bine de 150 de ani, acest aspect nu mai are importanta si din multe puncte de vedere cele doua orase Braila si Galati functioneaza in tandem, ca un sistem urban bipolar.
Sa ne intoarcem insa in timp pana la cel mai vechi moment pe care l-am putut gasi prezentat intr-un plan. Iata pentru inceput deci un plan destul de schematic, dar care e suficient pentru nevoile noastre de a intelege trecutul orasului. Este vorba depre o carte postala din secolul al XIX-lea:
Asezarea, inca de pe vremea cand era un port la Dunare aparat de o cetate, a profitat de cadrul natural deosebit, o ridicatura de pamant cu o faleza puternica spre Dunare si cu o panta mult mai lina spre vest si sud, precum si spre orasul invecinat Braila. Orasul avea deci o vedere panoramica asupra Dunarii, (din pacate in mare parte obturata azi de blocurile inalte) si probabil ca in egala masura imaginea panoramica se prelungea in trecut si inspre sud-vest, spre Braila. Cum ar spune un strateg militar, un loc cum nu se poate mai potrivit de a fi ocupat de o armata care intentiona sa controleze teritoriul respectiv. Pe sub aceasta ridicatura de pamant a fost facut tunelul pe care spuneai ca l-ai descoperit, si care permite trenului, adus aici in 1872, sa ajunga pana la gara si spre zona de antrepozite din spatele garii, vizibila schematic. Tot aici se vede vechiul nucleu urban al orasului, alcatuit din strada Domneasca, terminata spre sud de piata Regala, de unde se cobora prin Strada Mare spre strada Portului. Dincolo de strada Domneasca este partea mai noua a orasului, cu strada paralela Traian, unde era spitalul Elisaveta Doamna care va reprezenta mai tarziu punctul terminus al tramvaiului de care vorbeam inainte.
Pentru ca pe plan se vede traseul caii ferate, adusa in oras dupa 1872, dar nu se vede bazinul docurilor, sapat la 1892, putem considera ca imaginea reprezinta orasul intre cele doua momente, probabil cam pe la inceputul Regatului Romaniei, proclamat in 1881:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Actul_proclamarii_Regatului_Romania.jpg
Va mai atrag atentia asupra unor aspecte interesante. Strazile mentionate in plan corespund perfect legaturilor functionale ale orasului cu localitatile invecinate. "Strada Tecuci" este fara indoiala calea spre Tecuci, asa dupa cum "Strada Brailei" este drumul spre Braila iar "Strada Reni" este calea spre localitatea Reni aflata la mica distanta peste Prut, azi in Ucraina. De asemenea, nu am argumente fizice in momentul de fata deci astept confirmari sau infirmari din partea cuiva mai priceput, insa daca ar fi sa ghicesc, as zice ca "strada Traian" sau "drumul lui Traian" denumeste in mod traditional in Romania vechile drumuri facute de stapanirea romana si deci vorbeste despre prezenta militara romana in aceasta zona, fie in perioada imediata ocuparii Daciei fie, mai degraba, in perioada mai tarzie bizantina.