Primul tren RO-LA, înc?rcat cu tiruri în tranzit, a plecat miercuri noapte din Gara Dorne?ti spre Bulgaria
Primul tren de marf? înc?rcat cu 20 de tiruri a plecat dup? miezul nop?ii de miercuri spre joi, din Gara Dorne?ti, spre punctul terminus din localitatea Ruse din Bulgaria. Transportul face parte din cadrul unui proiect ini?iat de CFR Marf?, derularea acestui tip ecologic de transport fiind subven?ionat? de Uniunea European? prin intermediul Ministerului Mediului din România. Efectuarea unor asemenea transporturi pe culoarul care leag? nordul ??rii de Bulgaria se vrea o permanen?? în viitor, fiind vorba de un transport ecologic, cu avantaje însemnate pentru transportatori ?i beneficiarii lor.
RO-LA, tiruri înc?rcate pe vagoane de marf?
RO-LA înseamn? tiruri înc?rcate pe vagoane de marf?, un sistem creat în occident pentru a descongestiona c?ile rutiere de aglomer?ri. CFR Marf? SA, care va organiza acest tip de transport în România, are aceste vagoane în dotare în urma unei investi?ii costisitoare f?cute în urm? cu circa 14 ani. Dup? sus?inerea acestui proiect la Uniunea European?, exist? în acest moment sprijinul comunit??ii pentru derularea acestui tip de transport, el fiind subven?ionat prin intermediul Ministerului Mediului din cadrul Guvernului României.
Pentru demararea acestui tip de transport, conducerea CFR Marf? a ales culoarul magistralei 500, care traverseaz? România de la nord la sud, în încercarea de a descongestiona traficul greu de pe drumul european 85, care face leg?tura între Siret ?i Giurgiu. Pe garnitura de 20 de vagoane special construite este urcat acela?i num?r de tiruri, care sunt transportate pe calea ferat? pân? la Ruse, în Bulgaria, pentru a tranzita întreg teritoriul României. Fiind vorba de un transport ecologic, efectuat pe calea ferat? cu trac?iune electric?, acest proiect este sus?inut ?i subven?ionat de Comunitatea European? prin intermediul Agen?iei de Mediu din România. Aceste subven?ii sunt aprobate de Uniunea European? ?i primite de la statul român, astfel încât din costul unui astfel de transport subven?ia primit? de CFR Marf? din partea statului este de 60%.
Avantaje pentru ambele p?r?i implicate în acest tip de transport
Prin acest tip de transport, firmele de transport rutier scurteaz? durata de tranzitare a României, având în vedere c? ?oferii de tir trebuie s? conduc? un num?r de ore, dup? care au nevoie obligatoriu de odihn?. Prin practicarea acestui tip de transport pe calea ferat?, CFR Marf? pune la dispozi?ie ?i vagoane cu?et? special amenajate, unde ?oferii se pod odihni ?i pot relua drumul odihni?i a doua zi din Bulgaria. A?adar, la cele 20 de vagoane pe care sunt preluate tirurile sunt ata?ate dou? vagoane amenajate confortabil cu cu?ete ?i locuri pentru luat masa, unde ?oferii î?i petrec timpul pe parcursul c?l?toriei.
Fiind un coridor lung, de circa 550 de km, la aceast? or? a fost identificat? de c?tre conducerea CFR Marf? ca fiind cea mai rentabil? rut? pentru efectuarea unui astfel de transport, urm?torul coridor identificat pentru practicarea unui astfel de transport fiind între Giurgiu ?i Curtici. Un alt avantaj important al acestui tip de transport îl constituie poluarea redus? a transportului electric pe calea ferat?, fiind considerat cel mai nepoluant tip de transport. Tocmai acest lucru a fost încurajat de reprezentan?ii Uniunii Europene, prin compensarea a 60% din costurile organiz?rii transportului. Avantajele sunt importante ?i pentru beneficiarii acestui tip de transport, firmele de transport rutier economisind contravaloarea motorinei tirului, a rovinietei pe teritoriul românesc, ?i elimin? uzura pentru kilometrii nerula?i. De asemenea, tirurile care acceseaz? sistemul de transport RO-LA vor avea culoar diferit de trecere în vam?, pentru o deplasare mai rapid? în punctele de frontier?.
Plecarea trenurilor RO-LA se va face în curând din Gara Siret
Pentru o îmbarcare dintr-un punct cât mai apropiat de ie?irea din Vama Siret, reprezentan?ii CFR Marf? împreun? cu colegii lor de la CFR Infrastructur? s-au gândit la reabilitarea ?i reactivarea liniei de cale ferat? Dorne?ti-Siret, fiind începute ?i lucr?rile de amenajare în fosta gar?. Iordan Vintil?, director la Sucursala Moldova a CFR Marf?, ne-a declarat: ”Acum se face amenajarea terminalului de înc?rcare în Gara Siret, de unde inten?ion?m s? plece aceste trenuri în scurt timp. Practic, dup? parcurgerea a numai 2 km de la ie?irea din Vama Siret, camioanele vor fi îmbarcate în cadrul acestei platforme ?i vor tranzita ?ara spre Bulgaria. Avem un parc de astfel de vagoane specializate de 160 de buc??i. În func?ie de conlucrarea cu firmele de transport rutier ?i în func?ie de cererile acestora, în viitor sper?m ca aceste transporturi s? fie organizate zilnic sau ritmic. În aceast? ac?iune sunt mai mul?i implica?i, respectiv CFR Marf?, care asigur? c?r?u?ia, o firm? cu care noi colabor?m, Rofersped SA, care asigur? partea comercial?, tarifarea transportului ?i alte servicii colaterale.”
Din cele 160 de vagoane achizi?ionate în timpul ministrului Miron Mitrea, o parte au fost reactivate, dup? cum ne-a relatat Niculai Bosancu, consilier al directorului general al CFR Marf?: ”Aceste vagoanele au fost reparate cu câ?iva ani în urm?, fiind activate atunci 44 de vagoane din 160 la sec?ia IRV din Curtici. Dac? proiectul merge bine, o s? continu?m s? le face ?i pe celelalte apte circula?iei, f?când mai multe perechi de trenuri care s? ruleze cât mai des.”
Costul de transport al unui tir pe acest sistem de vagoane de marf? pân? în Bulgaria, pe o distan?? de circa 560 de km, ar fi de circa 300 de euro, avantajos având în vedere c? doar contravaloarea motorinei pentru un asemenea drum ar fi de circa 150 de euro. Trenul RO-LA a plecat în jurul orei 00.38, având or? de ajungere la Ruse ora 16.00, deci dup? circa 16 ore.
Voicu Marinic?, directorul general al CFR Marf?, este încrez?tor în derularea acestui proiect: ”Sunt convins c? va fi un succes, pentru c? sunt ?i alte ??ri din Europa care practic? acest tip de transport. În România suntem singurul operator care avem astfel de vagoane în dotare, iar ieri am semnat contractul de compensare cu Administra?ia Fondului de Mediu, conform c?ruia CFR Marf? prime?te subven?ia de 60% din contravaloarea transportului prestat. Noi trebuie s? convingem firmele de?in?toare de astfel de autovehicule de avantajele acestui sistem ?i ele sunt suficiente astfel încât s? le conving?.”
https://www.monitorulsv.ro/Local/2018-07-27/Primul-tren-RO-LA-incarcat-cu-tiruri-in-tranzit-a-plecat-miercuri-noapte-din-Gara-Dornesti-spre-Bulgaria