Triunghi (bucla de intoarcere in DC)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Cum sa nu iti dea pozitia macazului directia de mers?
Pai spune-mi tu cum intri pe un macaz de pe abatut daca el e pe direct? Stiu ca la machete se poate, dar in realitate nu, si pana si la machete, daca sub macaz ai un motor tillig si faci chestia asta sigur obtii o deraiere.

Schema de legaturi, am zis te conectezi / te deconectezi, ce sa zic mai simplu de atat?

Considera si altii ca trebuie sa explic mai in detaliu principiul de functionare?
 
"te conectezi/deconectezi" se poate face in multe feluri si cu multe butoane , asta stim cu totii si tocmai de asta se discuta despre o schema cat mai simpla. Chiar nu am cum sa ghicesc varianta la care te gandesti :( . Fiind o schema atat de simpla precum zici , nu e mai bine totusi de desenat ? Sa vedem cate comutatoare/diode ne mai trebuie si de care, sa facem o comparatie la ce s-a mai dat pe aici... Sau e cam aceeasi cu a mea de la pagina 4 tot la acest subiect ( http://www.railwayfan.ro/images/usr/Sir_Vaska/bucla.jpg ) ? :roll:
Pai spune-mi tu cum intri pe un macaz de pe abatut daca el e pe direct?
Pe un macaz abatut sau neabatut se poate merge inainte si daca trece ceva prin cap , posibil sa se vrea de dat un pic inapoi tot pe acolo, mie mi s-a mai intamplat :D
 
@Sir "te conectezi / te deconectezi" inseamna ca acolo unde ai acele cleme izolatoare pui un releu, sau pui ce vrei tu, sau gaseste tu o solutie, nu ar trebui sa fie greu, eu doar ma refer la faptul ca legi sinele la curent, adica "te conectezi" inseamna ca nu mai ai cleme izolatoare ci ai curent ca si cum ai avea cleme de contact.

Daca gasesti pe undeva o schema cu modul in care se leaga la retea un motor de macaz tillig , s-ar putea sa descoperi ca poate fi folosit exact la chestia asta, stiu doar ca mai are inca 2 sau 4 fire pentru diverse functii, sincer nu mai tin minte pentru ce le poti folosi.

O sa studiez la club sambata problema si iti spun.
 
deci pare sa semene cu schema ce am postat-o eu cu cateva mesaje mai in urma:
http://www.forum.jucarii.com.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=581&start=45 ( http://www.railwayfan.ro/images/usr/Sir_Vaska/bucla_.jpg )
 
Nu chiar, la tine locomotiva trebuie sa se opreasca pe sectiunea izolata pentru a se schimba polaritatea. In varianta mea, nu, se opreste dupa macazul m3, unde oricum trebuie sa se opreasca pentru a schimba sensu de mers si pozitia macazului.

iti fac mai pe seara o schita
 
Nu se opreste , vezi descrierea. Locomotiva intra cursiv pe tronson iar la iesire de pe tronsonul izolat releul se declanseaza singur (datorita scurtcircuitului de scurta durata produs de locomotiva) :p ( http://www.railwayfan.ro/images/usr/Sir_Vaska/bucla_.jpg )
Reamintesc faptul ca pe principiul scurtcircuitului de scurta durata , produs de locomotiva, functioneaza si schemele automate.
 
skema aia de mai sus cu diode nu merge in digital,am testat-o io
pana la urma singura solutie este cea cu relee....asa cum este si in modulul de il
am(Lk100)
 
Sunt foarte nou în de-ale modelismului, de sisteme digitale nici nu vorbesc :D... aÂ?a c? lua?ži-m? uÂ?or dac? vorbesc prostii!
Din c?te Â?tiu (am citit), pe sisteme digitale nu conteaz? polaritatea (mai ales c? ele sunt alimenatate cu CA); cu alte cuvinte dac? o locomotiv? a primit comanda de mers înainte, face asta indiferent de cum Â?i ce curent ajunge la decodor.
Revenind la subiect... când locomotiva ajunge la "capetele" triunghiului vor fi necesare shimb?ri de direc?žie.
Am c?teva întreb?ri:
- Cum pot fi comandate aceste schimb?ri de direc?žie?
- Exist? vre-un standard vre-o conven?žie care este aplicat? la toat? DCC-urile (centrele de comand?) în cea ce priveÂ?te modalit??žile prin care un centru de comand? preia comenzi de schimbare de direc?žie de mers-oprire-pornire?
- Poate un centru de comand? identifica pozi?žia unei locomotive?
- Dac? da, cum poate face acest lucru - adic? este nevoie de o sec?žionare a c?ii de rulare, sau alte construc?žii speciale; aceste lucruri sunt valabile în cazul tuturor centrelor de comand??
Pun toate aceste întreb?ri pentru c? pentru mine este clar c? automatizarea complet? este posibil? numai prin comenzi "emise" de centrul de comand? pe baza pozi?žiei macazelor Â?i a pozi?žiei locomotivei pe traseul triunghiular. Spun asta de la premiza c? întoarcerea ar trebui s? fie complet automat?. Poate ar trebui l?murit? Â?i aceast? problem?: ce în?želege Bogdan prin automat? :D
Plec de la premiza c? este vorba de un circuit digital.
 
ceea ce spui tu este posibil insa cu f mare investitie si ekipament.toate statiile
functioneaza pe baza unei conventii intr-adevar,normele NMRA
o statie poate detecta o locomtiva si pozitia ei prin intermediul unei functii,feedback
,exista module electronice ptr asa ceva,s88 bus care face legatura intre aceste
module si statii.de curand au aparut decodoare bidirectionale,care permit "scrierea"
si "citirea" unui decodor....
ptr a obtine o completa automatizare,ori ai o interfata de legatura PC-statie si
atunci lasi programul sa faca tot,tu decat esti spectator..ori folosesti un sistem de
emisie-receptie intre locomotive si statie pe baza de sensori aplicati pe anumite portiuni de linie,sistem denumit Lissy,insa f costisitor(Fleischmann are deja
un program care cuprinde cam tot ekipamentul necesar acestui sistem)
acesti sensori dau comenzi locomotivei,intr-un anumit punct al traseului,gen...
lumini aprinse/stinse,fluier,sunete,reducere/marire viteze,skimbare sens etc...
 
??n aceste condi?žii poate Bogdan s? ne spun? ce în?želege prin bucl? automatizat?? :D
 
Problema triunghiului sau a buclei s-a tot discutat pe acilea. In digital se foloseste asa numitul modul de bucla sau scurt (Digital-Kehrschleifen-Modul), care in momentul intrarii locomotivei pe partea izlolata , schimba automat polaritatea circuitului si locomotiva isi continua drumul. Roco il are si este facut de Lenz. La Piko, Fleischmann si Uhlenbrock se gaseste inclus in booster-ul de 3 Amperi care este folosit cu Power Digi Box, Fleischmann Twin Center sau Intellibox. Standardul pentru s88 bus este inventat de Marklin este un bus invechit si face probleme. La ora actuala se folosesc module comandate prin Loco-net bus (Uhlenbrock 63340). Sunt mult mai rapide ca timp de raspuns si sunt foarte stabile. Se comporta bine si la lungimi mari ale firelor. Eu folosesc acest tip de module (Uhlenbrock 63340) de 1 an de zile si sunt foarte multumit. Sistemele gen Lissy de la Uhlenbrock si cel de la Fleischmann (nu mai stiu cum ii spune) sunt foarte scumpe. Iar comenzile la locomotive (lumini, sunet , viteza) se pot face cu ajutorul computerului fara a avea nevoie de astfel de sisteme gen Lissy.


Toate bune,
Pcg
 
@pcg

Train navigator ii spune la Fleischmann

P.S. explca-mi si mie mai bine cum iti merge modulul de la Uhlenbrock si Loco-net.eu asa vrea sa automatizez,insa fara calculator daca se poate...
 
@pcg: se tot vorbeÂ?te de schimbarea polarit??žii pentru a schimba direc?žia de mers a locomotivei... Â?i asta nu în?želeg. AÂ?a cum am citit în diverse locuri, într-un sistem digital nu ar trebui s? conteze polaritatea Â?inelor, locomotiva ar trebui s? merg? cu "fa?ža" la o comand? "înainteaz?" indiferent cum este polaritatea... GreÂ?esc, sau nu se aplic? la sistemul Digi 1 de la PIKO?
 
@Pok

intelegi gresit lucrurile.....
se vbeste de skimbarea polaritatii in interiorul buclei pentru ca altfel se produce
scurt-circuit,kiar daca este in digital cu ~AC
acum te intreb eu...ai vazut cum arata o bucla de intoarcere? :D
ai observat ca este sectionata intr-un anumit loc( in 2 locuri mai precis),skimbarea
polaritatii este facut pe acest segment ce rezulta in urma sectionarii,pentru ca
locomotiva sa isi continue drumul
 
@cosmin78

Sincer aÂ?a m? g?ndeam Â?i eu.
Cu alte cuvinte nici vorb? de automatizare total? printr-un procedeu simplu, pentru c? este nevoide de comenzi de schimbare a direc?žiei de mers a locomotivei.

??n cea ce priveÂ?te soli?žia pentru eliminarea scurtcircuitelor am o propunere (ce-i drept teoretic?) care seam?n? foarte mult cu una dat? mai înainte Florinn Â?i care s-ar putea implementa cu ajutorul a câtorva (chiar Â?i una) relee electro-magnetice care ar func?žiona dup? (în func?žie de) pozi?žia unor macaze. Prin asta de fapt se asigur? eliminarea unor scurt-circuite: întotdeauna un sector (între dou? macaze) pe care se poate circula, va avea o singur? polaritate:

modelismschema3iz1.png


Bucla s-ar compune din 3 macaze, dintre care un macaz (în cazul de fa?ž? B) ar fi separat de celelealte dou? (în cazul de fa?ž? A Â?i C) prin câte o sec?žiune izolat? (în cazul de fa?ž? 1 Â?i 2).
Regulile dup? care ar fun?žiona bucla sunt:
- sec?žiunile 1 Â?i 2 ar primi curent numai dac? macazul B este deschis câtre ele (cu alte cuvinte în orice moment numai una dintre cele dou? sec?žiuni ar primi curent) Â?i
- sec?žiunile 1 Â?i 2 Â?i macazul B ar primi curent dinspre macazul A sau C func?žie de pozi?žia macazului B.
Exist? Â?i variante mai simple, dar cea pe care o propun "rezolv?" Â?i problema prezen?žei mai multor locomotive în bucl?. De ex. dac? o locomotiv? a trecut de traseul A-B Â?i se îndreapt? spre C din B, chiar dac? vine o locomotiv? din direc?žia A Â?i se indreapt? spre B se va opri c?nd toate ro?žile ar ajunge pe sec?žiunea 1 pentru c? sec?žiunea nu ar avea curent conform primei reguli (macazul B este deschis spre direc?žia C pe care traseu se deplaseaz? prima locomotiv?. Chiar dac? s-ar schimba pozi?žia macazului B spre A tot nu s-ar produce scurt pentru c? în acel moment s-ar întrerupe alimentarea sec?žiunii 2.
Cred c? toat? aceast? automatizare se poate efectua cu un singur releu. Dou? dac? se vrea ca în timpul schimbarii macazului nici o sec?žiune s? nu fie sub tensiune.

Desigur se poate ad?uga c?te un mic întrerup?tor la capetele "exterioare" ale macazelor B Â?i C (ac?žionate prin trecerea ro?žilor) care s? comande schimbarea pozi?žiei respectivelor macaze, Â?i c?te un întrerup?tor pe ambele bra?že ale macazului A care s? stabileasc? pozi?žia macazului B (sau o alt? metod? de a sincroniza macazale A Â?i B) caz în care îndiferent din ce direc?žie se într? în bucl?, tot ce se va face manual este stabilirea direc?žiei macazului A Â?i schimbarea direc?žiei de mers a locomotivei în "capetele" B Â?i C;).

Astfel dac? bucla se abordeaz? prin traseele A-B, B-C Â?i C-A se vor întâmpla urm?toarele:
- în momentul în care locomotiva trece de macazul A, macazul B se pune pe pozi?žia deschis c?tre A; în acel moment
-- se pune sub tensiune sec?žiunea 1,
-- se pune sub tensiune Â?i macazul B cu polaritatea care se potriveÂ?te cu macazul A Â?i
-- se scoate de sub tensiune sec?žiunea 2;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe sec?žiunea din "spatele" macazului B acesta îÂ?i schimb? deschiderea c?tre macazul C; în acel moment
-- se scoate de sub tensiune sec?žiunea 1,
-- se pune sub tensiune sec?žiunea 2 Â?i
-- se inverseaz? polaritatea macazului B Â?i a sec?žiunii din "spatele" lui;
- se d? comand? pentru locomotiv? s?-Â?i schimbe direc?žia de mers Â?i locomotiva va merge cu spatele din B spre C;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe linia din "spatele" macazului C, va ac?žiona întrerup?torul de schimbare a macazului Â?i astfel macazul C se deschide c?tre A;
- se d? iar?Â?i comand? pentru schimbarea direc?žiei
de mers a locomotivei Â?i ea va înainta Â?i va ieÂ?i din bucl? pe direc?žia C-A;

Cu suguran?ž? cu cunoÂ?tiin?že mai avansate în ale electronicii, automatizarea se poate face Â?i cu circuite integrate, dar pentru cei care au idee numai de electrotehnic?, cu condi?žia s? se g?seasc? în comer?ž mini-relee-electromagnetice idea se poate implementa foarte uÂ?or (zic eu :D)...

??n desen am încercat s? desenez cele dou? situa?žii corespunz?toare celor dou? pozi?žii ale macazului B. Culorile roÂ?u Â?i albastru reprezint? polaritatea iar gri reprezint? lipsa tensiunii pe sec?žiunea respectiv?.
- prima schem? arat? situa?žia când macazul B este deschis c?tre macazul A Â?i ca urmare sec?žiunea 1 este sub tensiune, sec?žiunea 2 nu este sub tensiune Â?i polaritatea sec?žiunii 1 si al macazului B corespunde cu polaritatea macazului A;
- a doua schem? arat? situa?žia când macazul B este deschis c?tre macazul C Â?i ca urmare sec?žiunea 1 nu este sub tensiune, sec?žiunea 2 este sub tensiune Â?i polaritatea sec?žiunii 2 Â?i al macazului B corespunde cu polaritatea macazului C.

Ce aÂ? mai ad?uga este, c? în cazul unei singure locomotive prin bucle nu s-ar ivi cazuri de întrerupere brusc? a tensiunii pe sec?žiunea pe care se afl? locomotiva în timul mersului. Astfel s-ar p?stra o not? de realism ;). Probleme de realism ar apare în momentul în care o a doua locomotiv? ar p?trunde în bucl? Â?i ar ajunge pe o sec?žiune de izolare care nu se afl? sub tensiune :( Aici poate ar trebui s? men?žionez c? sec?žiunile 1 Â?i 2 sunt cel pu?žin la fel de lungi ca cea mai lung? locomotiv?...

S? produc Â?i niÂ?te scheme de leg?turi electrice pentru relee Â?i întrerup?toare de la capetele macazelor B Â?i C?

Observa?žii?
 
Salut
@pok trebuie sa platesti pentru drept de autor la @florin , ca a spus acelasi lucru cu cateva mesaje mai inainte :D
Singura diferenta pare sa fie la tine doua intreruperi in plus langa macazul B , dar nu le vad rostul. Daca se merge pe ideea asta, sunt suficiente intreruperile de la macazele A si C ( sau se poate intrerupe numai la macazul B ).
Schema de legaturi nu ar fi atat de complicata in cazul unui macaz automat , in schimb pentru unul manual trebuie adaptat ceva la mecanism.
 
@sir vaska
Ai dreptate... Â?i nu :D Sec?žionarea este necesar? pentru a evita scurtutile cauzate de prezen?ža a dou? locomotive în bucl? sau prezen?ža unei locomotive pe o sec?žiune "necirculabil?".
De ex. dac? o locomotiv? a parcurs intervalul A-C, C-B Â?i se deplaseaz? pe distan?ža B-C Â?i o alt? locomotiv? ar vrea s? se deplaseze pe distan?ža C-B, dac? n-ar exista sec?žiunea 2 (scoas? de sub tensiune) s-ar produce un scurt. La fel, chiar dac? n-ar exista o a doua locomotiv? Â?i locomotiva noastr? s-ar deplasa pe distan?ža C-B în condi?žiile în care macazul B ar fi deschis spre A Â?i nu spre C cum ar fi normal, s-ar produce un scurt.
Cu alte cuvinte este o bucl? sigur? care elimin? orice posibiliatate de scurt. Â?i asta vroia Bogdan, nu? Toat? securizarea se poate efectua cu 4 perechi de clipsuri de leg?tur? din plastic, un releu electric sau mecanic legat la macazul B Â?i ceva cabluri pentru realizarea leg?turilor electrice...