@cosmin78
Sincer aÂ?a m? g?ndeam Â?i eu.
Cu alte cuvinte nici vorb? de
automatizare total? printr-un procedeu
simplu, pentru c? este nevoide de comenzi de schimbare a direc?žiei de mers a locomotivei.
??n cea ce priveÂ?te soli?žia pentru eliminarea scurtcircuitelor am o propunere (ce-i drept teoretic?) care seam?n? foarte mult cu una dat? mai înainte Florinn Â?i care s-ar putea implementa cu ajutorul a câtorva (chiar Â?i una) relee electro-magnetice care ar func?žiona dup? (în func?žie de) pozi?žia unor macaze. Prin asta de fapt se asigur? eliminarea unor scurt-circuite: întotdeauna un sector (între dou? macaze) pe care se poate circula, va avea o singur? polaritate:
Bucla s-ar compune din 3 macaze, dintre care un macaz (în cazul de fa?ž? B) ar fi separat de celelealte dou? (în cazul de fa?ž? A Â?i C) prin câte o sec?žiune izolat? (în cazul de fa?ž? 1 Â?i 2).
Regulile dup? care ar fun?žiona bucla sunt:
- sec?žiunile 1 Â?i 2 ar primi curent numai dac? macazul B este deschis câtre ele (cu alte cuvinte în orice moment numai una dintre cele dou? sec?žiuni ar primi curent) Â?i
- sec?žiunile 1 Â?i 2 Â?i macazul B ar primi curent dinspre macazul A sau C func?žie de pozi?žia macazului B.
Exist? Â?i variante mai simple, dar cea pe care o propun "rezolv?" Â?i problema prezen?žei mai multor locomotive în bucl?. De ex. dac? o locomotiv? a trecut de traseul A-B Â?i se îndreapt? spre C din B, chiar dac? vine o locomotiv? din direc?žia A Â?i se indreapt? spre B se va opri c?nd toate ro?žile ar ajunge pe sec?žiunea 1 pentru c? sec?žiunea nu ar avea curent conform primei reguli (macazul B este deschis spre direc?žia C pe care traseu se deplaseaz? prima locomotiv?. Chiar dac? s-ar schimba pozi?žia macazului B spre A tot nu s-ar produce scurt pentru c? în acel moment s-ar întrerupe alimentarea sec?žiunii 2.
Cred c? toat? aceast? automatizare se poate efectua cu un singur releu. Dou? dac? se vrea ca în timpul schimbarii macazului nici o sec?žiune s? nu fie sub tensiune.
Desigur se poate ad?uga c?te un mic întrerup?tor la capetele "exterioare" ale macazelor B Â?i C (ac?žionate prin trecerea ro?žilor) care s? comande schimbarea pozi?žiei respectivelor macaze, Â?i c?te un întrerup?tor pe ambele bra?že ale macazului A care s? stabileasc? pozi?žia macazului B (sau o alt? metod? de a sincroniza macazale A Â?i B) caz în care îndiferent din ce direc?žie se într? în bucl?, tot ce se va face manual este stabilirea direc?žiei macazului A Â?i schimbarea direc?žiei de mers a locomotivei în "capetele" B Â?i C
.
Astfel dac? bucla se abordeaz? prin traseele A-B, B-C Â?i C-A se vor întâmpla urm?toarele:
- în momentul în care locomotiva trece de macazul A, macazul B se pune pe pozi?žia deschis c?tre A; în acel moment
-- se pune sub tensiune sec?žiunea 1,
-- se pune sub tensiune Â?i macazul B cu polaritatea care se potriveÂ?te cu macazul A Â?i
-- se scoate de sub tensiune sec?žiunea 2;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe sec?žiunea din "spatele" macazului B acesta îÂ?i schimb? deschiderea c?tre macazul C; în acel moment
-- se scoate de sub tensiune sec?žiunea 1,
-- se pune sub tensiune sec?žiunea 2 Â?i
-- se inverseaz? polaritatea macazului B Â?i a sec?žiunii din "spatele" lui;
- se d? comand? pentru locomotiv? s?-Â?i schimbe direc?žia de mers Â?i locomotiva va merge cu spatele din B spre C;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe linia din "spatele" macazului C, va ac?žiona întrerup?torul de schimbare a macazului Â?i astfel macazul C se deschide c?tre A;
- se d? iar?Â?i comand? pentru schimbarea direc?žiei
de mers a locomotivei Â?i ea va înainta Â?i va ieÂ?i din bucl? pe direc?žia C-A;
Cu suguran?ž? cu cunoÂ?tiin?že mai avansate în ale electronicii, automatizarea se poate face Â?i cu circuite integrate, dar pentru cei care au idee numai de electrotehnic?, cu condi?žia s? se g?seasc? în comer?ž mini-relee-electromagnetice idea se poate implementa foarte uÂ?or (zic eu
)...
??n desen am încercat s? desenez cele dou? situa?žii corespunz?toare celor dou? pozi?žii ale macazului B. Culorile roÂ?u Â?i albastru reprezint? polaritatea iar gri reprezint? lipsa tensiunii pe sec?žiunea respectiv?.
- prima schem? arat? situa?žia când macazul B este deschis c?tre macazul A Â?i ca urmare sec?žiunea 1 este sub tensiune, sec?žiunea 2 nu este sub tensiune Â?i polaritatea sec?žiunii 1 si al macazului B corespunde cu polaritatea macazului A;
- a doua schem? arat? situa?žia când macazul B este deschis c?tre macazul C Â?i ca urmare sec?žiunea 1 nu este sub tensiune, sec?žiunea 2 este sub tensiune Â?i polaritatea sec?žiunii 2 Â?i al macazului B corespunde cu polaritatea macazului C.
Ce aÂ? mai ad?uga este, c? în cazul unei singure locomotive prin bucle nu s-ar ivi cazuri de întrerupere brusc? a tensiunii pe sec?žiunea pe care se afl? locomotiva în timul mersului. Astfel s-ar p?stra o not? de realism
. Probleme de realism ar apare în momentul în care o a doua locomotiv? ar p?trunde în bucl? Â?i ar ajunge pe o sec?žiune de izolare care nu se afl? sub tensiune
Aici poate ar trebui s? men?žionez c? sec?žiunile 1 Â?i 2 sunt cel pu?žin la fel de lungi ca cea mai lung? locomotiv?...
S? produc Â?i niÂ?te scheme de leg?turi electrice pentru relee Â?i întrerup?toare de la capetele macazelor B Â?i C?
Observa?žii?