Dupa parerea mea, perceptia culorilor este diferita de la individ la individ. Nu as merge pana la daltonism, insa fiecare vede aceeasi culoare diferit. Noi credem ca vedem aceeasi culoare insa, in realitate, vedem aceeasi culoare fiecare dintre noi cu alta nuanta diferita. Noi putem jura ca vedem acelasi lucru, insa, ca sa fim obiectivi, doar credem acest lucru. Asa percepem noi, asta este sigur, dar trebuie sa admitem ca nu toti percep la fel. Macar in teorie este asa. Nu sunt medic oftalmolog, insa asa cum in copilarie vedeam pefect si foarte aproape si la distanta mare fara ajutor, (de ex ochelari), dupa 45 de ani lucrurile se schimba incet - incet. Eu cred ca si perceptia culorilor merge cam in aceeasi directie la fiecare individ. Deci, si perceptia culorilor cred ca este relativa mai mult sau mai putin.
Daca vorbim de aparatura, pot sa va spun cu siguranta ca si senzorii aparatelor difera de la producator la producator ca perceptie a culorilor. Din ce stiu, in absolut aceleasi conditii de iluminare, ca exemplu, senzorii aparatelor foto de la Nikon au o tenta mai rece, verde-albastruie, iar cei de la Canon au o tenta mai calda, mai galbuie. Peste acest fapt, se suprapune si temperatura de culoare cu care este facuta imaginea, chiar daca vorbim despre acelasi aparat. Fiecare fotograf, in functie de perceptiile sale, isi alege temperatura de culoare cea mai potrivita. Si de aici apar diferente de nuante.
Daca vorbim despre partea de redare a imaginilor, si aici apar diferente. In functie de fiecare ecran al aparatului, fotograful isi alege temperatura de culoare si expunerea cu care face pozele. Adica, daca un alt fotograf si-a modificat setarile ecranului aceluiasi aparatului foto, va percepe imaginea diferit. Imaginile acestea diferite vor fi redate si ele pe ecrane diferite. Fiecare monitor sau ecran de laptop va reda oarecum diferit aceeasi imagine in functie de producator. La fel, aceleasi monitoare pot avea fiecare setari diferite. Unele redau imaginea cu anumite tendinte de culoare fie ca sunt defecte, fie ca sunt reglate diferit de fiecare utilizator fie ca ele nu sunt etalonate din diferite motive. E cunoscut ca monitoarele pentru prelucrare profesionala de imagine redau diferit aceeasi imagine in comparatie cu un monitor pentru texte. Apare redarea diferita a imaginii in special prin iluminarea uniforma a intregii suprafete a ecranului spre deosebire de un ecran banal care are o iluminare mai slaba la colturi si pe margini. Si diferentele pot continua. Un Mac este diferit ca redare de celelalte. Si putem continua.
De asemenea, nuantele difera de la o zi la alta chiar daca fotografiem acelasi vagon. Intr-o zi cu soare nuantele se vad intr-un fel, intr-o zi cu nori se vad altfel, daca este spre seara se vad in alt fel, etc. Difera si de la un anotimp la altul. Spre exemplu, vara, la pranz, soarele are o orbita diferita de cea de iarna. Vara, la pranz, soarele luminaza obiectele de sus, aproape perpendicular pe suprafata pamantului si lasa o umbra mica pe pamant, foarte pregnanta. Toamna tarziu, iarna, soarele, de exemplu dimineata devreme sau la apus, ilumineaza din lateral obiectele lasand umbre galbene, laterale, foarte lungi, ideale fotografiilor dramatice sau narative.
Daca este sa vorbim despre vagoane, apar si aici destule diferente. Vopseaua si vopsirea vagonului difera destul de mult. Desi vagoanele sunt vopsite cu vopsea cu acelasi cod RAL, nu de fiecare data producatorul respecta cu strictete codul. Am vazut de multe ori, alaturate, vagoane vopsite cu aceeasi vopsea cu acelasi RAL dar care, in lumina, aratau diferit. Nu caut vinovati dar exista diferente, nu foarte mari, dar exista. Asta este clar. Pot fi influentate si din cauza lacului de vopsea diferit chiar daca este aplicat peste aceeasi vopsea.
Si inca ceva. Dupa cum este cunoscut, toti operatorii vor sa-si repare vagoanele la un pret cat mai mic. De la echipamentele de siguranta circulatiei nu se poate face exceptie. Asta este clar si nu se fac compromisuri. Si atunci reducerile pot veni de la diverse alte echipamente sau chiar de la vopsea. Daca s-ar folosi o vopsea epoxipoliuretanica, asa cum s-a folosit la prima vopsire a locomotivelor electrice seria 477 (Elodiile) aceasta ar fi foarte stabila. Mult mai rezistenta la uzura, sablare cu particule, la radiatile ultraviolete si mult mai stabile din punctul de vedere al nuantei de culoare, acestea se folosesc cu succes si in tehnica feroviara. E usor de vazut ca aceste locomotive si-au pastrat culoarea aproape intacta si dupa 7 ani de la vopsire. Folosirea vopselei epoxi este insa foarte scumpa. Este mult mai buna, dar trebuie sablata cutia vehicului pana la luciu metalic, trebuie folosit un chit special pentru aceasta vopsea (nu se pot depune sute de kg de chit), conditii mai restrictive de vopsire etc. Vopseaua obisnuita cu care se vopsesc vagoanele de serie de la noi nu este atat de rezistenta. Se poate observa ca, acelasi vagon care a stat in soarele torid al verii si tabla vagonului avea 80 grd, dupa numai doi sau trei ani, luciul vopselei ii paleste si culoarea este mai mata. Nu mai vorbesc si de vegetatia si crengile de pe langa linie care a zgariat de sute de ori vopseaua vagonului. In aceste zgarieturi s-a depus mizeria care a reactionat sau nu cu vopseaua. De multe ori este ca o haina decolorata spalata de sute de ori. Uneori, pe vopseaua mata mai apare si o pata mare de ulei veche, care, si ea, schimba nuanta aceleiasi vopsele deja matuite sau nu. Conteaza destul de mult in ce moment din viata vagonului s-a facut fotografia. Cu siguranta diferente vor apare, dupa parerea mea.
Avand in vedere toate aceste relativitati, eu cred ca este imposibil sa spui ce este sigur corect si sigur adevarat. Opinia fiecaruia este, pana la urma, subiectiva, sa nu uitam asta.