Cel mai vechi si cel mai bine pastrat vagon CFR de cale ingusta a fost expus in luna august 2023 in Alba Iulia.
A fost fabricat la Gyor in 1912 cu nr. de fabricatie 16536-SZ. Lungimea peste tampoane 9,100 m , ampatament 4,300 m , Gr proprie 6625 kg. Avea 28 locuri.
Vagonul a intrat in parcul CFR dupa 1920 ca vagon clasa a-III-a. A circulat pana in anii 1940 cu seria si numarul de provenienta (fost vagon MAV) C. 59. In anii 1930 avea statia de domiciliu Turda.
In anul 1956 devine vagon de clasa a-II- BM. In anii 1970 era la Sibiu. In inventarul din 1978 figura cu numar BM 70 53 22-21 402-8.
Nu cunosc detalii despre vagon dupa scoaterea din parcul CFR.
In anul 2011 l-am pozat in curte la SIMC Cluj.
In anul 2018 a fost fotografiat in Alba Iulia de catre Valentin Ivanescu
A fost restaurat in anul 2023 la Atelierele Grivita Bucuresti.
Foto 2018 - facebook Valentin Ivanescu
====================================================================================================
Articole din presa locala
de pe alba24.ro un articol din 29,9,2022
Lucr?rile propuse pentru restaurarea vagonului:
Restaurarea acestei bijuterii pe ?ine a fost o sarcin? complex? ?i costisitoare, dar pasiunea ?i d?ruirea echipei de la Atelierele CFR Grivi?a SA Bucure?ti au reu?it s? aduc? vagonul într-o stare aproape perfect?. Valoarea lucr?rilor s-a ridicat la peste 200 de mii de lei, o sum? pe m?sur? cu importan?a istoric? ?i cultural? a acestei piese de colec?ie.
Traseul ini?ial al Moc?ni?ei, pornea din Gara Mare, intersec?ia cu Bdul. Ferdinand, apoi traversa ora?ul pe traseul nord-est, pe lâng? cimitirul „Maieri” ?i fortifica?ia bastionar?, paralel cu str?zile Tache Ionescu, Octavian Goga, Decebal ?i B?lcescu.
În zona locului de joac? actual, din vecin?tatea Pie?ei Constitu?iei, de azi, se g?sea Gara Mic?, mai exact în zona cl?dirii sediului Electrica din zilele noastre, sau Alba Iulia Cetate, de unde traseul continua spre nord, apoi spre vest, urcând panta pe actualele str?zi Marcus Aurelius ?i Septimius Severus.
Pe ambele str?zi se pot înc? observa urmele Moc?ni?ei.
Dup? traversarea celor dou? str?zi, linia traversa actualul teren al stadionului municipal ?i continua pe Calea Mo?ilor, prin satele Mice?ti ?i ?ard, intrând pe traseul actual dup? podul peste râul Ampoi.
Moc?ni?a din Alba Iulia, a f?cut parte din via?a ora?ului pân? în anul 1981.
Locomotiva pe aburi seria 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din re?eaua C.F.R destinate remorc?rii trenurilor de marf? ?i c?l?tori.
În anul 1972 a fost înlocuit? cu o variant? superioar? Diesel hidraulic?, produs? la uzinele FAUR Bucure?ti, datorit? traficului sporit de marf? ?i c?l?tori.
Este un UNICAT NA?IONAL, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngust?, p?strat într-o stare atât de bun?.
Vagonul a f?cut serviciul pe Regionala de cale ferat? Cluj pân? la desfiin?area c?ii ferate înguste Satu-Mare (1986) ?i Turda – Abrud (1997).
Între anii 1949 – 2012 locomotiva a avut ca ?i loca?ii: 1949-1972 Depoul de Locomotive Târgu Mure?; 1972-1974 Depoul de Locomotive Alba Iulia; 1974-1987 Depoul de Locomotive Târgu Mure?; 1987-1993 Depoul de locomotive Sibiu; 1993 -2011 Sera de Flori C.F.R Gurahon? – jud. Arad; 2011-2012 Remarul 16 Februarie Cluj; din 7 iunie 2012 este expus? în Municipiul Alba Iulia.
Greutatea locomotivei de la Alba Iulia, este de 20,5 tone, cu o lungime de 7,05 m ?i atingea o vitez? maxim? de 30 km/h”, au transmis reprezentan?ii municipiului pe pagina de Facebook.
Sursa foto
www.albaiuliainfo.ro
A fost fabricat la Gyor in 1912 cu nr. de fabricatie 16536-SZ. Lungimea peste tampoane 9,100 m , ampatament 4,300 m , Gr proprie 6625 kg. Avea 28 locuri.
Vagonul a intrat in parcul CFR dupa 1920 ca vagon clasa a-III-a. A circulat pana in anii 1940 cu seria si numarul de provenienta (fost vagon MAV) C. 59. In anii 1930 avea statia de domiciliu Turda.
In anul 1956 devine vagon de clasa a-II- BM. In anii 1970 era la Sibiu. In inventarul din 1978 figura cu numar BM 70 53 22-21 402-8.
Nu cunosc detalii despre vagon dupa scoaterea din parcul CFR.
In anul 2011 l-am pozat in curte la SIMC Cluj.
In anul 2018 a fost fotografiat in Alba Iulia de catre Valentin Ivanescu
A fost restaurat in anul 2023 la Atelierele Grivita Bucuresti.
Foto 2018 - facebook Valentin Ivanescu
====================================================================================================
Articole din presa locala
de pe alba24.ro un articol din 29,9,2022
FOTO: Un vagon al moc?ni?ei care circula între Alba Iulia ?i Zlatna va fi restaurat. Cum va ar?ta ?i unde urmeaz? s? fie expus
Prim?ria Alba Iulia vrea s? restaureze un vagon de moc?ni??, pentru expunerea acestuia în zona în care se afl? ?i ultima locomotiv? care f?cea serviciul pe linia de cale îngust? ce ce f?cea leg?tura cu Zlatna. De asemenea, odat? restaurat, vagonul va putea fi utilizat ca spa?iu pentru punct de...
alba24.ro
- restaurarea ?asiului prin sablare, înlocuirea zonelor corodate ?i protec?ie anticoroziv?
- restaurarea carcasei vagonului prin înlocuirea tablei corodate a vagonului cu p?strarea solu?iei originale (nituire cu nit POP), recondi?ionarea/înlocuirea treptelor de scar?, înlocuirea barelor de urcare în vagon
- vopsirea exterioar? total? a vagonului, inclusiv protec?ia cu lac anti-grafiti ?i rezistent la UV a cutiei vagonului
- realizarea ?i montarea pe vagon de ferestre cu lam? de lemn l?cuit ?i geam termopan
- recondi?ionarea u?ilor existente pe vagon cu u?i din lemn l?cuit ?i prev?zute cu geam
- termo ?i fonoizolarea vagonului prin montarea pe pere?ii interior, acoperi? ?i sub podeaua interioar? a unui strat din vat? mineral? ca?erat cu folie de aluminiu
- realizarea ?i montarea de pere?i interiori din melamin? imita?ie lemn ?i plafoane din melamin? de culoare alb?
- montarea în vagon a unei podele din lemn de esen?? tare, l?cuit
- montarea de scaune cu cadru metalic ?i ?ezut+sp?tar+rez?m?tori bra? realiza?i din lemn l?cuit (6 b?nci x 2 locuri, 10 scaune x 1 loc)
- realizarea ?i montarea de supor?i de bagaje corespunz?tori fiec?rui loc de ?ezut, din fier forjat ?i plas? din ?nur de m?tase
- montarea de draperii m?tase la fiecare fereastr?, inclusiv la u?i
- montarea în vagon a unei instala?ii electrice cu l?mpi de iluminat, dintre care dou? în exteriorul vagonului ?i prize în interiorul vagonului, tablou de distribu?ie montat în interiorul vagonului
- vagonul va fi dotat cu racord extern pentru alimentarea sa la tensiunea de 230 V
- suspensia vagonului urmeaz? s? fie dotat cu arcuri în foi, f?r? rol func?ional
- recondi?ionarea ?i protec?ia anticoroziv? a osiilor
VIDEO| Moc?ni?a din Alba Iulia, din nou pe ?ine dup? aproape 40 de ani: Cum arat? vagonul restaurat, unic în România
VIDEO| Moc?ni?a din Alba Iulia, din nou pe ?ine dup? 39 de ani: Cum arat? vagonul restaurat, unic în România Vagonul restaurat al Moc?ni?ei care circula la Alba Iulia a fost în sfâr?it amplasat pe ?ine, în aceast? dup? amiaz?, dup? aproape 40 de ani. Amplasarea vagonului nu a fost lipsit? de...
ziarulunirea.ro
Traseul ini?ial al Moc?ni?ei, pornea din Gara Mare, intersec?ia cu Bdul. Ferdinand, apoi traversa ora?ul pe traseul nord-est, pe lâng? cimitirul „Maieri” ?i fortifica?ia bastionar?, paralel cu str?zile Tache Ionescu, Octavian Goga, Decebal ?i B?lcescu.
În zona locului de joac? actual, din vecin?tatea Pie?ei Constitu?iei, de azi, se g?sea Gara Mic?, mai exact în zona cl?dirii sediului Electrica din zilele noastre, sau Alba Iulia Cetate, de unde traseul continua spre nord, apoi spre vest, urcând panta pe actualele str?zi Marcus Aurelius ?i Septimius Severus.
Pe ambele str?zi se pot înc? observa urmele Moc?ni?ei.
Dup? traversarea celor dou? str?zi, linia traversa actualul teren al stadionului municipal ?i continua pe Calea Mo?ilor, prin satele Mice?ti ?i ?ard, intrând pe traseul actual dup? podul peste râul Ampoi.
Moc?ni?a din Alba Iulia, a f?cut parte din via?a ora?ului pân? în anul 1981.
Locomotiva pe aburi seria 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din re?eaua C.F.R destinate remorc?rii trenurilor de marf? ?i c?l?tori.
În anul 1972 a fost înlocuit? cu o variant? superioar? Diesel hidraulic?, produs? la uzinele FAUR Bucure?ti, datorit? traficului sporit de marf? ?i c?l?tori.
Vagon unicat în ?ar?
Vagonul Moc?ni?ei de la Alba Iulia, este un vagon de cale îngust?, construit în anul 1912, la Uzinele Gyor, din Ungaria.Este un UNICAT NA?IONAL, fiind singurul exemplar clasa pe 2 osii pentru cale îngust?, p?strat într-o stare atât de bun?.
Vagonul a f?cut serviciul pe Regionala de cale ferat? Cluj pân? la desfiin?area c?ii ferate înguste Satu-Mare (1986) ?i Turda – Abrud (1997).
Între anii 1949 – 2012 locomotiva a avut ca ?i loca?ii: 1949-1972 Depoul de Locomotive Târgu Mure?; 1972-1974 Depoul de Locomotive Alba Iulia; 1974-1987 Depoul de Locomotive Târgu Mure?; 1987-1993 Depoul de locomotive Sibiu; 1993 -2011 Sera de Flori C.F.R Gurahon? – jud. Arad; 2011-2012 Remarul 16 Februarie Cluj; din 7 iunie 2012 este expus? în Municipiul Alba Iulia.
Greutatea locomotivei de la Alba Iulia, este de 20,5 tone, cu o lungime de 7,05 m ?i atingea o vitez? maxim? de 30 km/h”, au transmis reprezentan?ii municipiului pe pagina de Facebook.
Sursa foto
www.albaiuliainfo.ro