Adunatura mea de N-uri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
brcosminp a spus:
...In cele din urma m-am hotarat ca N-ul sa ramana scara "de joaca" iar HO-ul de holbat/vitrina...
Ai reusit sa exprimi intr-o singura fraza o idee pentru care mie mi-ar fi trebuit vreo 2-3 paragrafe
icon_salut.gif

Intr-adevar, trenurile N sunt o incantare sa le admiri in miscare, pe linii cu geometrii si curburi mai apropiate de realitate, insa nu prea te poti bucura de detalii atunci cand ele s-au oprit. Trenurile H0 nu prea arata realist ruland pe liniile de curburi mult prea stranse, necesare in spatiile limitate de care dispunem, insa multitudinea si finetea detaliilor le fac incantatoare atunci cand se lasa admirate stand pe loc 8)
Fiecare scara are avantajele si dezavantajele ei, iar mai departe este doar o chestiune de optiuni. Pentru unii este mai important aspectul realistic al intregului tren in miscare decat detaliile fiecarui component in parte, deci pentru ei sunt adecvate scarile N sau Z, iar pentru altii sunt mai importante detaliile si trec cu vederea liniile ferate nerealiste, deci prefera trenurile H0 sau chiar mai mari.
Asa ca micile rautati glumete gen "H0 = Horribly Oversized" (la care s-ar putea raspunde "N = Needlepoint" :D) nu-si au rostul, fiindca toate trenuletele sunt frumoase
hello2.gif

Felicitari pentru colectie! :aplauze: :aplauze: :aplauze:
 
Sal
Da, asa este, din nefericire aceasta este soarta celor care au acest hobby si locuiesc in apartamente. La hotararea lui Cosmin ader si eu pt ca diorama care am proiectat-o are 3.6 / 1.8 m, deci exclus asa ceva in apartament, concluzia H0 in vitrina, diorama pe N (noroc ca k.bay-ul este bine reprezentat la N).
Cosmin, spor in tot ceea ce ti-ai propus sa faci.
 
Multumesc pt. info Dragos si Dl Radulescu. Observ ca stam destul de bine ca nr. de km, problema este la calitate... Si din cei 11.000 km, 4.000 sunt electrificati destul de mult sub jumatate. Partea buna e ca fata de 2 tari din top 7 Europa - ca marime a retelei feroviare (Germania, Franta, Ucraina, Polonia, Italia si Spania) stam relativ bine la total retea vs. suprafata tarii (pe poz. a 5-a). Interesant....Ramane totusi problema calitatii :(
 
mpursu - total adevarat ! Mi-e greu sa-mi explic de ce totusi scara TT nu a luat o amploare mai mare, o gasesc ca cel mai bun compromis (detalii vs. spatiu).
Multumesc pt aprecieri :)
 
B74MRV - la HO stii ca suntem concurenti pe k-bay :D - ma rog, ca vanatori de material, ca si colectie sunt abia la inceput si am muuuult de recuperat - daca stau sa ma gandesc virusul ep. I de la tine l-am luat :) btw - a aparut astazi un vagon ep.I la pret bun la rubrica vanzari ....
La N in schimb bate vantul destul de tare in zona k-bay si pe piata si in colectia mea - am 1 garnitura de marfa si o loco - slaba miscarea ....
Multumesc pt incurajare, asemenea !
 
A, si inca o intrebare: De ce operatorii privati prefera diesel-urile ? Din cauza costurilor de achizitie (folosesc diesel-uri second-hand cu cost achizitie+eventuale reparatii - reduse ), costurile de exploatare sunt mai mici (inteleg ca in Germania pretul curentului este in urcare) sau pur si simplu datorita versatilitatii lor ?
 
buna,

scara TT nu are o raspandire mai mare pentru ca, desi dezvoltata in anii 1948-1950 in SUA a fost abandonata acolo si nu a cunoscut o dezvoltare mai mare decat in RDG si mai apoi prin exporturi in Europa de Est - tara cu cea mai mare dezvoltare in ziua de azi sub aspectul firmelor si productiei fiind Rusia, urmata de Germania, insa cu o cota de piata in Germania de aproximativ 5,4%

nu inteleg problema cu materialul K.Bay.Sts.B - aproape toate modelele de locomotive produse dupa 1860 au existat sau exista pe scara N fie ca modele de serie mare, fie serii mici (Bavaria, Lemke, Besenhart/Hammerschmidt, Railex, Railino, etc)... trebuie numai sa cauti si sa ai bugetul ;-)

privind operatorii privati germani, la transportul de pasageri domina familiile Desiro (Desiro classic, Diesel) ca automotoare si EuroRunner de la Siemens si Regio Shuttle (RS1) de la Bombardier; la traficul de pasageri privat dominanta Diesel este clara, la marfa proportia este mai mica pentru ca traficul se desfasoara in general pe magistrale mari, electrificate de minimum 50 de ani si interoperabilitatea conferita de familiile de locomotive moderne multisistem (TRAXX, EuroSprinter) este echivalenta cu cea a locomotivelor Diesel... aici proportia este cam de 50/50.

nu inteleg referinta
inteleg ca in Germania pretul curentului este in urcare
in ce republica bananiera se plateste curentul electric? pe fiecare linie operatorii, fie ei publici/nationali sau privati, platesc pretul de trasa (pe fiecare tren si kilometru operat) la reteaua de infrastructura respectiva, asa cum este si in Romania...
 
A, in privinta k.bay-urilor sau a materialului de ep. I ma refer la piata autohtona atat la modele noi cat si la modele rulate. In oferta principalilor comercianti de machete feroviare scara N este putin prezenta, ce sa mai vorbim de k.bay.... E drept, exista solutia aducerii pe comanda pentru cele din catalogul anului curent sau a e-bay-ului pentru cele ce nu se mai produc (partea proasta cu e-bay-ul este ca cel putin in ceea ce ma priveste, pachetele ajung din ce in ce mai rar si m-am cam lecuit) Deci pt un colectionar pe N posibilitatile sunt limitate - modele de ep. IV - V se mai gasesc pe ici colo insa alcatuirea unei colectii de ep. I consider ca e o aventura in Romania. Nici pe HO nu e usor insa de bine de rau am reusit sa adun ceva material ep.I cu preturi decente. Un colectionar adevarat nu se da insa batut mai ales ca modelele ep. I pe N sunt, fara a exagera, extraordinare !
 
In privinta ponderii mari a locomotivelor diesel in parcurile operatorilor privati ma refer de exemplu la situatia in care ar prefera sa foloseasca o loco diesel pe un traseu electrificat - banuiesc ca nu e acelasi cost per km perceput de reteaua de infrastructura - adica energia electrica totusi se plateste in mod indirect si avand in vedere ca pretul curentului a crescut cu 15,8% fata de 2008, pretul per kw fiind unul dintre cele mai ridicate din Europa ma gandesc ca se reflecta asupra costurilor de exploatare. In cazul transportului de calatori inteleg ca operatorii privati acopera zone mai putin exploatate de operatorul national si liniile respective sunt cu pondere mare neelectrificate deci se explica preferinta pt diesel.
 
buna,
In cazul transportului de calatori inteleg ca operatorii privati acopera zone mai putin exploatate de operatorul national si liniile respective sunt cu pondere mare neelectrificate deci se explica preferinta pt diesel.

nimic mai fals; in Germania transportul regional este finantat de tarile independente din cadrul federatiei (Länder, spre exemplu Baden-Württenberg, Rheinland-Pfalz sau Bayern) si fiecare traseu este scos la licitatie; castiga cea mai buna oferta, atat sub aspect financiar cat si sub cel al materialului rulant.

de exemplu, DB AG (prin filiala sa de trafic regional de calatori DB Regio) a pierdut in ultimii ani o sumedienie de legaturi pe linii foarte importante si care aduceau bani in fata mai multor operatori privati din simplul motiv ca nu a fost in stare sa aduca materialul rulant necesar. la licitatie se cereau rame trase/impinse sau automotoare de maxim 5 ani vechime si care sa polueze putin, operatorii privati au avantajul de a putea lua material in Leasing (de exemplu trenuri FLIRT, Desiro ML, RS1), care atunci cand incep sa invecheasca se returneaza la leaser si pleaca in Cehia sau in alta parte iar DB nu putea participa decat cu propriile trenuri, unde nu prea exista nimic mai nou de 10-12 ani... sa nu uitam ca Talenturile 643 si 644, Desiro Classic 642, "Balena" 641, etc, toate au acum peste 10 ani, si nu sunt inca amortizate economic...

Diesel sub catenara este un lux extrem de scump, pe care si-l permite doar DB Regio, DB Bahn si DB Schenker... la operatorii privati in trafic de marfa, singurele locomotive de linie Diesel sunt cateva "Class 66", cateva "Blue Tiger 1/2" si EuroRunner ER20 si versiunea echivalenta de la Bombardier, TRAXX, plus "antichitati" de genul V200.1 remotorizate... pe linii scurte si in trafic local predomina insa tractiunea Diesel la firmele private, fie cu locomotive vechi remotorizate sau reconstruite fie cu locomotive Vossloh / MaK.

multe firme de transport foloseau locomotive Diesel inchiriate doar pentru ca acestea erau deja omologate in tarile vecine (Belgia, Olanda, Franta, etc.); dupa generalizarea locomotivelor multisistem din familiile EuroSprinter si TRAXX, tractiunea Diesel de lunga distanta nu mai are decat un rol marginal...

privind modelele K.Bay.Sts.B pe scara N, cunosc personal cativa conationali de-ai nostrii care posedda colectii impresionante bavareze, fara a locui in afara tarii... colectii adunate cu... perseverenta! :D
 
F utile informatiile interesanta postura de perdant a DB.
Cat despre k-bay la N, ce sa zic...de la anul incepe aventura :)
 
Bine v-am regasit, sanatosi, sper ! Continui prezentarea materialului diesel printre scarpinaturi caci, deh, cand eram mic eram prea ocupat cu joaca incat sa mai fac si varsat de vant...
Inainte de a trece la locomotivele electrice va prezint ultima reprezentanta a locomotivelor diesel: Ludmilla - o loco extrem de populara in RDG intre anii 1970-1980 - fiind folosita atat pentru transportul de persoane cat si pentru cel de marfa. DR a achizitionat 709 de astfel de piese de la fabrica din Woroschilowgrad.
Modelul prezentat este produs de Brawa, exteriorul este realizat f. atent insa nu am vazut ce se afla dincolo de carcasa si intentionez sa vad cat mai tarziu ... bine, deja stiu deoarece am "zarit" schema cu piesele componente si in plus am aflat si de Brawa operata de Sogard insa refuz sa cred ca Brawa lucreaza la acest nivel :(
Deci DR 132 659-4 Brawa 61005 EP.4





 
Felicitari pentru colectie si multa sanatate. Si lasa scarpinatura!
Referitor la aceasta loco refuz sa cred ca are transmisia din ventile de bicicleta... Daca tot ai timp mai arata-ne din colectia ta. Ai putea deschide si o prezentare DRG si K.Bay pe H0...
Sanatate!
 
Salut Alex, multam !!
Din pacate, si pentru aceasta loco au ales acelasi sistem avansat de transmisie. Cat despre HO, ce sa zic, incerc sa fac zilele astea cat mai multe legate de trenulism cine stie cand ma mai intalnesc cu 2 saptamani de stat numai in casa ....
Astept cu interes si prezentarea lucrarilor de la diorama ta..Spor !
 
Ok, dam drumul electricelor:
Incepem cu o loco din clasa 110 - DB 110 426-4 TRIX din start-set-ul 11478 ep. V. Provine din clasa E10 si este o locomotiva pt tractiune de persoane. De mentionat, ca element specific acestei locomotive cuta verticala prezenta pe cabina - Bügelfalte.







 
Continuam cu DB 101 048-7 ROCO 23451 EP. V repezentanta a clasei 101 folosita de DB Fernverkehr AG (divizie a DB AG ce opereaza toate trenurile intercity si intercity expres pe teritoriul Germaniei) si conceputa ca inlocuitoare a clasei 103 care la inceputul anilor '90 incepea sa contina piese f. rulate si pt care reparatiile erau din ce in ce mai costisitoare (ca idee, media anuala a unei loco din clasa 103 era de aprox. 350.000 km). A fost produsa de catre ADtranz in 145 buc. intre anii 1996-1999 si are o viteza de top de 220 km/h.



 
Dar haideti sa vedem si o piesa din clasa 103. Locomotivele din clasa 103 au fost produse intre 1970-1973 intr-un numar de 145 de exemplare (va suna cunoscut ? :) si au fost concepute pentru tractiunea trenurilor de persoane cu componenta serioasa (400 tone) la viteze de 200 km/h devenind piesa de baza a TEE. A fost retrasa in 2003.
Modelul prezentat a fost produs de Arnold nr. 2350, DB 103 121-0 ep. IV







 
Buun, avem o reprezentanta a clasei 120 (120.1) produsa in 65 de exemplare intre 1987-1989. Planul original era de a se contrui pana la de 2.000 de asemenea exemplare insa a fost oprit de privatizarea DB iar exemplarele produse au fost preluate de DB Fernverkehr. Folosita in transportul de calatori dezvolta o viteza maxima de 200 km/h.
Deci DB 120 146-6 FLEISCHMANN 7353 ep.V







 
Sa trecem un pic granita in Austria, gasim aici 3 serii reprezentative ale ÖBB 1043, 1044 si urmasa 1144.

Seria 1043 a fost fabricata intr-un numar de 10 buc. intre 1971-1974 de catre ASEA Suedia. Destinate in principal transportului de marfuri au fost retrase din circulatie in 2001 cand au fost vandute catre SJ. Atingeau o viteza maxima de 135 km/h.
Modelul este produs de Fleischmann 7367 ÖBB 1043.008-0 si sunt curios daca are cineva poze cu ea ceferizata.