Înc? o cale ferat? din India în patrimoniul UNESCO
Calea ferat? Kalka – Shimla
Calea ferat? Kalka – Shimla este o linie cu ecartament îngust (762 mm) din nordul Indiei, care str?bate un traseu predominant muntos, de la Kalka la Shimla.Acesta este cunoscut pentru peisajul s?lbatic prezentat de colinele încojurate de sate izolate. Calea ferat? Kalka – Shimla a fost construit? în 1898, pentru a conecta Shimla, capitala de var? a Indiei din timpul Indiei Britanice, cu restul sistemului feroviar indian.În timpul construc?iei acestei c?i ferate,de-a lungul ei,s-au s?pat 107 tuneluri ?i s-au în?l?at 864 de poduri.Inginerul ?ef al proiectului a fost H.S. Herlington.
Locomotivele folosite în trecut au fost fabricate de Sharp Stewart and Company iar locomotivele mai mari care au fost folosite , erau fabricate de Hunslet Engine Company. Locomotivele diesel si cele diesel-hidraulice, au început s? func?ioneze din 1955 ?i respectiv 1970. Aceast? linie a fost declarat? cale ferat? de patrimoniu de guvernul Himachal Pradesh în 2007 iar în 2008 a devenit sit al Patrimoniului Mondial UNESCO, împreun? cu celelalte c?i ferate montane din India.
Istoric
Shimla a fost înfiin?at? de britanici la scurt timp dup? primul r?zboi anglo-gurkha, ?i este situat? la poalele mun?ilor Himalaya la o altitudine de 2169 m. Prin 1830, Shimla s-a dezvoltat ca o baz? important? pentru britanici. A devenit capitala de var? a Indiei britanice în 1864 ?i a fost de asemenea cartierul general al armatei britanice din India. Înainte de construc?ia c?ii ferate, leg?tura cu lumea exterioar? s-a facut cu co?ul în spate.
Linia Delhi – Kalka, cu ecartament larg (1676 mm) a fost deschis? în 1891.Calea ferat? Kalka – Shimla a fost construit? cu ecartament îngust (610 mm) de c?tre Delhi–Ambala–Kalka Railway Company, începând din 1898. Costul estimat a fost de 8.678.500 Rs (rupii), care s-a dublat în timpul construc?iei.Linia de 96.54km a fost deschis? traficului la 9 noiembrie 1903. Ea a fost inaugurat? de viceregele Indiei, Lord Curzon.
Din cauza costurilor ridicate de capital ?i de între?inere, precum si a condi?iilor grele de lucru, pe calea ferat? Kalka –Shimla a fost permis s? se perceap?, tarife mai mari decât pe alte linii. Cu toate acestea, compania feroviar? nu a devenit profitabil?, fiind cump?rat? de guvern, la 1 ianuarie 1906 pentru suma de 17.107.748Rs (rupii). În 1905, ecartamentul liniei a fost m?rit la 762 mm, pentru a se alinia standardelor departamentului de r?zboi al Indiei.
Aceast? rut? trece printr-un ora? numit Solan, care mai este cunoscut sub numele de mini Shimla.Un festival care celebreaz? zei?a Shoolini devi, dup? care este numit ora?ul, are loc în fiecare var? în luna iunie.
În 2007, guvernul Himachal Pradesh a declarat calea ferat?, proprietate de patrimoniu.Pentru aproape o s?pt?mân?, începând cu 11 septembrie 2007, o echip? de exper?i UNESCO, au vizitat calea ferat?, trecând-o în revist? ?i inspectând-o, în vederea unei eventuale select?ri ca sit în patrimoniu mondial.La 8 iulie 2008, calea ferat? Kalka –Shimla a devenit parte a Patrimoniului Mondial al Cailor ferate montane din India, al?turi de calea ferat? Himalayan? Darjeeling, calea ferat? montan? Nilgiri ?i gara Chhatrapati Shivaji Terminus din Mumbay.
Traseul
Calea ferat? Kalka –Shimla a fost construit? pentru a conecta Shimla, capitala de var? a Indiei în timpul Indiei britanice, cu sistemul feroviar indian.Acum, Shimla este capitala Himachal Pradesh ?i Kalka este un ora? din districtul Panchkula Haryana. Traseul este renumit pentru peisajele ?i lucr?rile sale de art? (poduri ?i tunele).
Sta?iile
Linia urc? de la Kalka spre Shivalik Hills de la poalele Himalayei, str?bate câteva puncte importante, cum ar fi Dharampur,Solan, Kandaghat,Taradevi, Barog, Salogra, Totu (Jutog), Summerhill ?i ajunge la Shimla, la o altitudine de 2076 metri.
Tuneluri
Ini?ial au fost construite 107 tunele pe calea ferat? Kalka –Shimla ?i au r?mas în uz 102. Cel mai lung tunel este tunelul Barog.Colonelul inginer Barog a început lucr?rile la tunel de la ambele capete ?i pentru c? cele dou? galerii nu au coincis, a fost amendat simbolic cu o rupie. El nu a putut tr?i cu aceast? ru?ine ?i s-a sinucis în tunelul neterminat. Inginerul ?ef H.S. Herlington a finalizat tunelul mai târziu cu ajutorul lui Bhalku, un în?elept local.
Infrastructura
Linia are 864 de poduri. Calea ferat? are un gradient de putere de 3 %.Ea are 919 curbe, cea mai strâns? având 48 de grade (o raz? de 37,47 m).C???rarea de la 656 metri pân? la 2076 metri altitudine, la Shimla, unde se termin? linia, d? o digferen?? de altitudine de 1420 de metri.La construc?ia liniei s-a folosit ini?ial ?in? de 20,8 kg/m pentru ca mai târziu s? se treac? la ?in? de 29,8 kg/m.
Locomotivele
Primele locomotive folosite, au fost dou? de clas? B (0 – 4 – 0ST) sosite de pe faimoasa cale ferat? Darjeeling. Acestea erau construite pentru ecartament de 610 mm, dar în anul1901,au fost convertite pentru ecartamentul de 762 mm.Ele nu au fost suficient de puternice pentru condi?iile de lucru de pe aceast? linie ?i de aceea au fost vândute în 1908. Acestea au fost urmate de 10 ma?ini cu dispunerea ro?ilor dup? formula 0-4-2T, un model ceva mai mare, dup? un proiect introdus în 1902. Aceste locomotive cânt?reau 21,8 t fiecare, având ro?ile motoare cu diametrul de 762 mm ?i cilindrii de 304,8mm x 406,4mm.Ulterior au fost clasificate în clasa B de North Western State Railway. Toate aceste locomotive au fost fabricate de firma britanic? Sharp Stewart and Company.Locomotivele mai mari au fost introduse în circula?ie cu dispunerea ro?ilor dup? formula 2-6-2T, din care 30 au fost construite cu u?oare modific?ri între 1904 ?i 1910. Construite de Hunselt and the North Britsh Locomotive Company, aceste locomotive aveau aproximativ 39 t cu ro?ile conduc?toare de 762 mm ?i cilindrii de 355,6 mm x 406,4 mm. Aceste locomotive, clasate ulterior in categoria K ?i K2 de North Western State Railway, au fost folosite în cea mai mare parte a erei aburului, în traficul feroviar. O pereche de locomotive articulate, Kitson-Meyer cu formula 2-6-2 + 2-6-2 clasa TD au fost livrate în 1928. Ele au c?zut repede în dizgra?ie, deoarece era nevoie zilnic de o cantitate mare de marf? pentru a se justifica remorcarea unui tren cu una din aceste locomotive. În cautarea unui serviciu mai rapid, clien?ii au început s? apeleze la transportul rutier.Aceste locomotive de 69,09 t au fost curând transferate pe Kangra Valley Railway ?i ulterior au fost convertite la ecartamentul de 1000 mm pentru Pakistan.
Operarea cu locomotive cu abur a trenurilor regulate s-a încheiat în 1971.
Primele locomotive diesel care ?i-au început activitatea în 1955 pe linia Kalka-Shimla au fost din clasa ZDM-1, produse de Arnold Jung Lokomotivfabrik (articulate, având dou? motoare puternice). Prin anii 70 ele au fost adaptate ?i reclasificate ca NDM-1, fiind folosite pe Matheran Hill Railway.În anii 60 au fost introduse locomotivele de clas? ZDM-2, produse de Maschinenbau Kiel (MAK). Acestea au fost mai târziu transferate pe alte linii.
Astazi pe aceast? linie opereaz? locomotivele diesel-hidraulice din clasa ZDM-3 (700 CP la 50 km/h), produse între 1970-1982 de Chittaranjan Lokomotive Works, cu un singur corp ?i cabin? pentru condus în ambele direc?ii.?ase locomotive din aceea?i clas? au fost construite între 2008-2009 de Central Railway Loco Workshop Parel, cu componente actualizate, cu dubl? cabin?, care asigur? o mai bun? vizibilitate a liniei.
Materialul rulant
La deschiderea c?ii ferate, s-au folosit vagoane conven?ionale cu patru ro?i ?i boghiuri. Din cauza greuta?ii lor, doar patru vagoane cu boghiuri puteau fi tractate de locomotivele din clasa 2-6-2T. Pentru cre?terea capacita?ii acestor vagoane, în 1908 întregul stoc a fost modificat în vagoane cu boghiuri cu lungimea de 10 m ?i l??imea de 2,13 m, folosindu-se cadre din o?el. Pentru a mic?ora ?i mai mult greutatea, acoperi?urile au fost construite din aluminiu.Reducând greutatea, locomotivele puteau tracta acum ?ase vagoane mai mari, m?rind astfel capacitatea de transport. Exemplul acesta a fost folosit la începuturile construc?iei de vagoane ,pentru reducerea greut??ii lor. Materialul rulant pentru m?rfuri a fost construit pe un ?asiu comun din o?el cu lungimea de 9,14 m ?i l??imea de 2,13 m. Se construiau vagoane de doua feluri: acoperite ?i descoperite, cele descoperite aveau o capacitate de 19,3 t iar cele acoperite de 17,8 t.
Trenuri
Pe aceast? linie circul? mai multe tipuri de trenuri:
- Trenuri cu scaune confortabile ?i servicii de mas?
- Kalka –Shimla Express cu vagoane de clasa I ?i II, cu locuri nerezervate.
- Himalayan Queen cu locuri rezervate, care se cupleaz? în Kalka cu Mail express train sub acela?i nume ?i Kalka Shatabdi, ce vine de la Delhi.
- Kalka Shimla Passenger cu vagoane de clas? I ?i II ?i locuri nerezervate.
- Automotor feroviar folosit ini?ial pentru a transporta c?l?tori de clas? superioar? cu locuri pentru clasa I, prev?zut cu acoperi? de sticl? ?i posibilitatea de a privi în partea din fa??.
- Shivalik Queen: aceste vagoane de lux pot fi rezervate de cupluri sau grupuri de pân? la opt persoane prin biroul IRCTC Chandigarh ?i ata?ate la trenurile regulate. Au patru compartimente mobilate elegant, desp?r?ite cu covoare de perete, cu ferestre mari ?i dou? grupuri sanitare . C?l?toria cost? 4200 INR (rupii indiene) pentru patru cupluri, inclusiv masa de prânz.
Sursa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kalka%E2%80%93Shimla_Railway
Cateva imagini:
Tren în gara Taradevi în 2005
Tren de pasageri pe viaduct
Automotor în gara Shimla
Locomotiv? cu abur în gara Shimla
Himalayan Queen train