Colectia mea auto la 1/87

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Buna,

Ca o completare, modelul Wiking reprezinta o versiune "scurta" de O 404 RH si anume un RH 10 (oficial se scria 10 RH). Modelul "normal" de linie era RH 15, iar cel de turism (care exista de asemenea atat la Wiking cat si la Rietze) era RHD 15.

O 404 10 RH era destul de rar, fiind folosit doar in cateva regiuni. In schmib 15 RH se gaseau "pe toate drumurile", fiind un Kombibus foarte indragit in anii 1990, cu mult mai ieftin ca un autocar de turism adevarat precum 15 RHD.

Modelul Wiking ca BundeBus austriac e din pacate fantezist, la BundesBus au circulat doar O 404 13 RH ceva mai lungi si cu usa a doua dubla.
http://phototrans.eu/14,366086,11.html
http://www.lineoz.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=16112
(aici unul care a ajuns in Polonia)

La Mercedes-Benz Omnibusse din "vremuri vechi" cifrele reprezinta numarul de randuri de scaune, traditie care a supravietuit pana la integrarea alaturi de Setra in EvoBus.
 
MERCEDES O 302 (HO Classic)


Va urma...

PS: O intrebare pentru dl. Horia Radulescu? De ce autobuzele fabricate in Germania au "O" in denumire ? De la ce provine? Multumesc.
 
Buna,

O provine de la "Omnibus". De altfel si in ziua de azi filiala ieftina care produce autobuze si autocare a EvoBus GmbH se numeste Mercedes Benz Omnibusse, iar cea scumpa Setra Omnibusse. .

Acest O exista traditional numai la MB. La Setra e S, la Neoplan N etc.
 
  • Like
Reac?ii: Mao
Oare nu cumva ââ??Oââ?? vne de la Otomarsan, adic?? de la autocarele fabricate la Mercedes Benz T??Â?rk din Istanbul?
în anul 1991 defuncta ROMTUR a cumpar??t de la turci 50 de Otomarsane MB O 303, precum ?i 10 buc f??r?? ââ??Oââ??. Cele f??r?? ââ??Oââ?? erau aduse din Germania, pe când cele cu ââ??Oââ?? erau aduse le la Stambul. (ca fapt divers, de aici i s-a tras falimentul - a fost implicat direct primministru din acea perioada, Petric?? R.)
Se vedea clar diferenta de calitate între ââ??Oââ?? ?i f??r?? ââ??Oââ?? în sensul c?? cele nem?e?ti erau superioare la toate categoriile: finisaje, fiabilitate, ergonomie ...

Din p??cate Romtur a murit înaninte de explozia fotografiei digitale ?i a internetului, a?a c?? nu am g??sit poze cu înmatricularile ?i inscrip?ion??rile...
 
Sigur nu vine de la "Otomarsan", Mercedes foloseste "O-ul" dinainte de al doilea razboi mondial ! http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus
Si nu cred ca Hitler ar fi dat licenta turcilor !
 
Buna Eusebiu,

"Otomarsan" este o marca depusa care pe vremea aceea nici macar nu era proprietatea Mercedes Benz Türkye A.S. si nu are nimic de-a face cu "O"-urile de la autobuze si autocare introduse in anii 1940. Otomarsan a fost cumparata tarziu de MB, abia dupa ce carosasera cateva mii de sasiuri de O 302.

La inceput "O"-ul era important intrucat pe acelasi sasiu exstau versiuni camion (LKW, litera "L") si autobuz / autocar (Omnibus, litera "O"). De-a lungul anilor au existat de exemplu L 3500 / O 3500 (categoria de 3,5t), L 5500 / O 5500, L 6000 si O 6000, apoi la categoria usoara L 319 si O 319 s.a.m.d.

Daca iti amintesti, autocarele aduse din Iran produse de Irannational ca licenta Mercedes-Benz erau toate O 302, unele LHD 12 si altele LHD 14.

Si acum exista O-ul: Integro este O 550, Citaro este O 530, Travego este O 580. Modelele din Turcia aveau traditional numere cu prima cifra a modelului german din generatia precedenta pe care se bazeaza si cifra a doua marita cu cateva unitati: O 340 era versiunea ieftina de O 303, O 350 Tourismo I era versiunea ieftina de O 404, O 400 Tourismo II este versiunea ieftina de O 580.

Cat despre acele "Otomarsan", acestea purtau doar la export in tarile sarace codul "O 303" care era de fapt fals, intrucat Otomarsan-ul era o recarosare "inalta" pe sasiu de O 302 LHD 15 cu motor de camion si nu avea nimic de-a face cu mult mai modernul O 303 RHD. In Turcia acelasi autocar purta codul "O 302". Dupa preluarea integrala de catre Mercedes-Benz Omnibusse aceste coduri au disparut complet, pentru a nu le confunda cu modelele originale MB (O 303 s-a mai fabricat in serie mica si dupa aparitia in 1991 a lui O 404).

P.S.: "parintele" acestui subiect a fost mai rapid :D
 
O completare la ultimul mesaj.

Aceasta afirmatie:
Si nu cred ca Hitler ar fi dat licenta turcilor !

este eronata.

Lasand la o parte faptul ca respectivul personaj nu avea nimic de zis in acordarea unei licente comerciale (exemplu fiind nenumaratele cazuri de procese castigate de firme din Germania in anii 1930 si 1940 in care una sau alta din autoritatile statului s-au opus exportului de produse si tehnologie catre anumite tari neutre sau potential opuse politic in care in TOATE cazurile tribunalele au dat dreptate firmelor respective motivand prioritatea libertatii comertului in fata unor considerente neclare de stat - bineinteles atata vreme cat nu era vorba de tehnologie militara), Turcia avea in epoca Atatürk relatii economice deosebit de stranse cu Germania.

Cea mai mare parte a materialului rulant feroviar si a tehnologiei feroviare turcesti din anii de dupa primul razboi mondial provine integral din Germania. Aceasta colaborare s-a continuat si dupa schimbarea de regim in Germania dupa 1949, in prioritate cu R.F.G. dar si cu R.D.G.

In aceste conditii, daca in Turcia s-ar fi creeat o fabrica de autobuze in anii 1940 (adica de carosari la scara mare) ar fi fost probabil vorba de o licenta germana.
 
Acum ,ca am stabilit provenienta "O-ului" si am stabilit ca "acel personaj" n-are nicio legatura cu acordarea licentei MB , Turciei, sa continuam cu celalalt mare producator de autobuze/autocare :

SETRA S150 H (IMU)


SETRA S 215 HD (Herpa)


SETRA S 315 HD (Rietze)


Va urma...
 
Buna,

Asa cum spuneam, Setra si Mercedes-Benz Omnibusse se afla din 1994 sub acelasi "acoperis", si anume EvoBus GmbH, filiala de autobuze si autocare a grupului Daimler. Nu mai sunt concurenti de 20 de ani ci parteneri, concurenta este NeoMan (Neoplan si M.A.N.).

Autocarul produs de Herpa nu este un S 315 HD ci un 315 HDH, cu punte super-inalta. Se recunoaste usor dupa osia din spate amplasata altfel si "cutiile pentru accesorii si bagaje mici" plasate deasupra rotilor din fata si din spate.

Rietze a produs si 315 HD, si 315 HDH (plus alte Kombibusse, 315 UL, 315 H, 315 GT, 315 GT-HD) iar Herpa numa 315 HDH.

De un asemenea Setra S 315 HD fabricat in 1994 (FR-AZ-958) ma leaga amintiri deosebite, intrucat e primul autocar pe care "am pus mana" acum mai bine de cincisprezece ani. Era o masina deosebita, pe langa el un banal O 404 arata ca o Dacia 1100 langa un BMW 3.0 CSI... :D
 
Nu domnul, intr-adevar 215 HD este un 215 HD, generatia a doua de dupa 1984 cu grila de la radiator vopsita in negru (pana in 1983/84 era cromata).

Herpa are insa si un 315 HDH in program, si acela a existat si el ca model Müller Reisen in negru, similar cu 215 HD al tau, asa ca le-am confundat. Mea culpa. :oops:

Chiar asa, 315 HDH Herpa nu ai? :D
 
Pai nu, de la Rietze ai un 315 HD, ceea-ce nu este acelasi lucru cu 315 HDH.

Herpa a produs din seria 200:
S 215 SL - autobuz urban, 12m, 2 osii.
SG 221 UL - autocar interurban articulat, 19m, 3 osii.
S 215 HD - autocar de turism punte inalta, 12m, 2 osii
S 215 HDH - autocar de turism punte super-inalta, 12m, 3 osii
S 215 HDH USA - idem, varianta pentru America cu alta caroserie, 3 osii
S 228 DT - autocar de turism etajat (cu 2 punti), 12m, 3 osii.

Din seria 300, un singur autocar:
S 315 HDH - autocar de turism punte super-inalta, 12m, 2 osii.

Deci ai avea de unde sa alegi, iar 315 HDH Herpa e mai fin ca 315 HDH Rietze.