Edydioram

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
panta poti sa o faci si de 4-5%, si poate merge, am facut eu niste teste si chiar si niste trocareli au rezistat chiar si la 6%
dar cred ca tii destul la locomotivele tale cat sa te gandesti ca cu cat panta e mai mica cu atat le menajezi (exact cum zicea florin mai sus)
offtopic: de fapt, ca tot suntem multi soferi pe aici, corect ar fi rampa, ca la urcare e problema; la coborare e mult mai simplu, sa traiasca gravitatia; mai greu la prima curba daca e panta mare, ca s-ar putea ca in loc de 10 cm sa coboare vreun metru
 
S-ar putea sa aiba nevoie de nisipare functionale pt rampa ( e corect, nu ? ) de 5%.
oricum, recomand cremaliera :D pentru epoca 1-2 :p.
ref la diorama aia din film... prima parte era 0e cumva?
 
la urcare e problema; la coborare e mult mai simplu
Gresit,
probleme mari apar si la coborare, nu doar la urcare, vagoanele pot deraia daca panta este mare pentru ca se imping unul intr-altul si este curba cu raza mica.

Si eu nu am discutat deloc despre ce panta poate urca o locomotiva/tren ci despre ce panta este recomandat sa facem.

Oricum, cel mai bine a punctat Cosmin, daca panta este mare iti va conditiona cumpararea materialului rulant pe viitor.
http://www.youtube.com/watch?v=dDoBJuGipiA&feature=related
La minutul 7.16 apare un helix imens,cred ca are 2m.Distanta intre nivele cred ca e mai mare de 10 cm deci si panta este mai abrupta de 2-3%,cred eu,si e la case mari.
Nu cred, panta pare mica, si tine cont si de raza curbei!
3% cu raza de 800 nu implica acelasi efort ca 3% cu raza de 500

Arunca un ochi si aici, este cum asemanator cu ideea lui Doru, helix in deal, panta este undeva la 4-5%, deci mare.
 
macleod a spus:
panta poti sa o faci si de 4-5%, si poate merge, am facut eu niste teste si chiar si niste trocareli au rezistat chiar si la 6%...

in linie dreapta ai facut testele?pe o curba in panta iti spun eu ca problemele se inzecesc :( ...toti cei care recomanda maxim 3% o stiu din proprie experienta,la o panta mai mare deja au avut probleme.
 
E clar ca nu ma voi abate de la recomandarile celor mai experimentati si patiti.Rampa v-a fi de 2-2,5%,in functie de cum imi ies calculele pe teren.V-a fi placaj sub sine si o sa incerc sa maresc raza.
 
good boy ! :evil: poate faci helix dublu daca tot maresti raza :evil:

te/ai gandit cum fentezi trenurile sa se intoarca pe diorama astfel incat sa le poti urca si cobora in subsol cu locomotiva in fata?
 
Daca face linie dubla la subsol poate face o bucla normala, daca face linie simpla atunci la bucla foloseste un ... (nu stiu cum se numeste dar am vazut pe undeva pe forum instalatia respectiva pentru a nu face scurt intre sine).
 
Jos vreau sa fac un triaj,deci voi avea posibilitatea sa decuplez locomotiva de garnitura si prin manevra pe o linie paralela sa treaca in celalalt capat al garniturii.Sus in gara am aceiasi posibilitate.Garnitura poate intra in helix si cu locomotiva in fata dar si in spate.
 
ma gandeam ca nu vrei sa atingi exponatele :). ai decuplare automata ?

o singura linie in helix inseamna modul de intoarcere ( bucla in scurt ) sus pe diorama. ramane de vazut cum le intoarce in traij: pe bucla (si aici iara trebuie evitat scurtul) sau din nou cu mana
 
@Edy,

revin putin la helix,

rasfoind putin pe la diorama x (cea de la link-ul postat de mine mai sus, adica asta), uite ce am scris eu dupa ce am finalizat acel helix:
...

Legat de panta, da, sunt valabile aceleasi reguli, as spune chiar mai stricte daca se poate, daca pentru un tronson de linie dreapta o panta de 4% este acceptabila, eu as zice ca la helix nu prea. O garnitura mai serioasa ar avea probleme sa urce, doar anumite locomotive ar putea sa traga, majoritatea ar patina.
Deci si aici totul este relativ, depinde de raza de curbura aleasa (cu cat este mai mare cu atat frecarea este mai mica), lungimea garniturii, numarul de spire.

Pe helixul prezentat mai sus garnitura de 10 vagoane a urcat fara probleme, dar nu am testat decat cu locomotiva Trix care trage extrem de bine.

Panta pe helixul de la diorama x a fost destul de mare chiar la intrare pentru ca nu am avut de ales, dar imediat dupa ce linia de la nivelul 1 a intrat sub helix, panta a fost de aproximativ 3.16% (dupa calculele mele).

Alte sfaturi :
- trebuie sa se lucreze numai cu linie flexibila
- linia trebuie sa fie pusa perfect drept (adica nu inclinata spre interior, nu inclinata spre exterior)
- de ce nu se poate lucra cu segemente curbe de linie rigida? pentru ca prin geometria lor, atunci cand sunt puse in panta, rezulta o usoara inclinare a liniei spre interiorul curbei.
 
frate, am fost si eu departe juma de ora si s-a umplut deja pagina ... vad ca are lumea chef de vorba ... deci sa o luam pe rand

@florinn: pai asta am zis si eu, mai ironic, si anume la panta mare totul e ok pana la prima curba (si nu neaparat foarte stransa); acolo incepe cu adevarat distractia; oricum am vazut ca in pante de cca 4-5% (cam atat cred ca erau, nu am avut cum sa masor exact) parca mai bine se auzea la urcare decat la coborare, locomotivele erau destul de fortate la coborare (ce-i drept, nu erau de cea mai buna calitate, dar nici vagoanele din spate nu erau foarte grele); deci cel putin "la auzite" parca erau fortate mai mult la coborare decat la urcare

@cosmin78: da, testele le-am facut in linie dreapta (sa traiasca vechea galerie care a fost pe post de panta reglabila)

si apropos, ca nu s-a zis, si nu stiu daca e cazul la tine, dar fereste-te cat poti de macaze in panta/rampa; pot cauza mari probleme pe viitor (deraieri & shit)
 
Deci panta nu v-a fi mai mare de 3%.Macaze nu poate fi vorba,si o sa ma straduiesc sa maresc raza macar la 100.Am o diferenta de nivel de 45 cm,47 cu tot cu blatul dioramei,vor fi 5 nivele.Am inteles ca 10 cm intre nivele sunt deajuns pentru orice locomotiva,chiar cu pantografe
 
Deci, ca sa incheiem odata,
omului ii trebuiesc date concrete, asa fiecare poate sa zica ce a vazut, ce a auzit, dar nu-l ajuta.
Hai sa il ajutam concret.

Macazele in panta functioneaza daca sunt puse cum trebuie, la fel cum ai probleme cu macaze puse incorect poti avea si cu sina daca e pusa incorect.

Pot da exemple nenumarate cu macaze puse in panta, curba, curba+panta, ce vrei tu, care functioneaza fara probleme.

Ca e dificil sa pui corect un macaz in panta si ca e mult de lucru ("reglat") e alta poveste si sunt de accord.
 
edy a spus:
Deci panta nu v-a fi mai mare de 3%.Macaze nu poate fi vorba,si o sa ma straduiesc sa maresc raza macar la 100.Am o diferenta de nivel de 45 cm,47 cu tot cu blatul dioramei,vor fi 5 nivele.Am inteles ca 10 cm intre nivele sunt deajuns pentru orice locomotiva,chiar cu pantografe

Catenara vine pe la 70 mm, deci pantograful ridicat putin mai sus, 80-85, depinde de model.
 
E perfect....Eu ma duc la culcare.Maine am de alergat prin magazine dupa placaj daca nu gasesc o sa i-au osb cel mai subtire.helixul o sa fie la vedere,deci necamuflat intr-un munte sau altceva,trebuie pluta intre placaj si sina?Ma gandesc ca fiind descoperit sa nu fie prea zgomotos.
O seara buna tuturor!