Portul Galati, 1900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut,
Bravo sogarD! Nu mai "zgârie" nimica la ochi :D deci numai bine de discutat pe ele.
??Ë?i acum, ce scrie pe harta... (din amonte în aval, adic?? de la deal la vale, adic?? de la stânga la dreapta):
1. ??
2. ??
3. ?? "...N.F.R" Naviga?ia Fluvial?? Român?? - http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/N.F.R. , probabil "DEBARC(ader). NFR"
4. BURSA :D Cl??direa exist?? ?i azi.
5. a? zice: "DEBARC. NFR"
6. idem 5
7. "DEBARC. ??"
8. "DEBARC. ??"
9. "COMANDAMENTUL MARINEI"
10. "AGEN????IA...??"
11. "DEBARC. ??"
12. ??
13. "LLOYD AUSTRIAC" (dou?? pontoane)
14. a? zice: "COM. PORTULUI"
15. "UZINA ELECTRIC?"

Am marea rug??minte s?? confirma?i, s?? infirma?i ?i s?? completa?i aceast?? list??.
 
Merci de aplauze, Razvan, stai sa lamurim intai locatia si pe urma felicitarile, masa si dansul! :D

Misha, e grozav ca tu ai reusit sa citesti atatea lucruri acolo in poza aia de rezolutie slaba. Eu iti marturisesc ca nu am reusit sa citesc nimic de acolo!

Am mai gasit imaginea asta luata de pe site-ul Del Campe:

cas2ugki0hq46xjtw.jpg


Eu cred ca acolo se vede aceeasi cladire cu acoperis plat din panoramicul nostru si acelasi grup de cladiri industriale in fata ei, numai ca imaginea este luata mai din amonte si se vad mai multe lucruri pe acolo. Nu in ultimul rand, se vede si "terminatia" digului drept si inceputul digului inclinat asa cum este in fata Lloyds'ului Austriac. Terminatia digului se vede foarte bine si pe Bing maps si este in mod cert aceeasi.
 
In poza pusa de Victorian se observa o cabina foarte interesanta. Seamana foarte mult cu ceva produs de Auhagen. Era cumva o cabina cu proiect de provenienta straina ?
 
Buna dimineata domnilor,

locatia este corect precizata de voi. Este in dreptul strazii Portului pana la intersectia cu Garii. Zona este astazi greu accesibila, fiind ingradita si nu veti mai gasi decat niste cladiri jalnice. De fapt, zona este cunoscuta ca "portul vechi" printre galatenii mai in varsta si a fost puternic transformata intre 1974-1975. Astazi mai exista docurile, scarile de coborare exact ca in ilustrata. Doar calea ferata nu mai este. Ce a ramas din docurile vechi este napadit de vegetatie. Le vedeti pe bing maps aproape de intersectie Portului cu Garii unde sunt cateva barje ancorate si prinse in vegetatie.

Ca sa va ajute sa va pozitionati si mai exact, vedeti ca in dreapta spate a ilustratei se vede in planul departat silozul din Galati, constructie monumentala care exista si astazi. Se poate vedea bine cu bing maps in bazinul docurilor (existent si la momentul ilustratei si astazi).

De la mine pentru voi:



o panorama superba a portului vechi, de la Palatul Administratiei pana la moara Steaua, din varful unui catarg:



cateva fragmente din disparuta strada a Portului (strada exista a fost complet refacuta dupa 1975):



de pe docuri, interbelica:

 
Ce stalpi interesanti apar pe strada Portului pe ambele parti. Observ insa ca nu au si iluminare. Aceasta e pe cladiri din cate se poate observa. Intrebarea ar fi: pentru ce erau stalpii ? Telegraf sau transport de electricitate ? Iluminatul se facea cu gaz ?
 
Stalpi de acest fel au existat in toate orasele Romaniei, parte din ei au supravietuit, inclusiv in Bucuresti.
In poza in discutie, sunt doua tipuri. Cei de pe stanga doar sustin catenara tramvaiului si este mai mic de inaltime, cei de pe dreapta au lampi instalate (asa cum se vede la stalpul din planul departat). Sunt lampi electrice (se vad izolatorii) si la stalpul din prim-plan dreapta, se vede scripetele de coborare a lampii pentru intretinere.
Lampa de pe cladire este una de tip vechi, cu gaz aerian.

Daca te uiti in poza interbelica vezi stalpul (sunt de acelas tip) cu toate elementele (izolatori, fire de transport, scripete). Doar lampa este de generatie noua, mai mica.
 
Buna seara Catalin,

Multumesc frumos pentru minunatele imagini postate! Ca de obicei, cele doua imagini Galati 1 si 2 se pot imbina si formeaza o panorama. Mare pacat ca iti lipseste imaginea Galati 3 care ar completa panorama in partea dreapta, pana la imaginea Galati 4. Iata portiunea lipsa intr-o imagine din alt unghi:
cat06d8dref5mhq5g.jpg


Ce subiect minunat de diorama ar fi... tren de marfa + tramvai, Galati 1900! Te face sa visezi...

Later edit: Catalin, ai dreptate, cladirea care se vede in planul indepartat este chiar cladirea silozurilor. M-a indus in eroare dimensiunea cladirii, care este mult mai mare de fapt decat restul cladirilor din zona.

Iata si o imagine foarte frumoasa din bazinul docurilor:
cat0ctc0dzo68b738.jpg


Autorul cladirii silozurilor, ca si cele din Constanta, acelasi Anghel Saligni.
 
Dorin, nu neaparat. Ilustrata postata de tine este din aprox aceiasi zona cu ilustrata 1 postata de mine, doar ca este mai veche. Nu se vede palatul administratiei care urma sa fie construit unde vezi acel unghi al docului. Vezi si pozitia turlei de biserica din planul departat, este aceiasi in ambele poze. Ilustrata 3 ar fi trebuit sa ofere o imagine generala asupra orasului si in partea de jos poate ca surprindea docul.

Cele 3 ilustrate postate de mine sunt datate 1902, un amanunt care mi-a scapat cand am scris mesajul.
 
Multumesc de completare, Catalin!
Da, observasem si eu lipsa palatului administrativ si banuiam ca e ceva mai veche. Zona era sigur aceeasi pentru ca se observa aceeasi casa chiar pe malul Dunarii. E buna deci precizarea anului.

Iata in completare cele doua imagini ale tale 1-2 unite intr-o singura panorama. Din nou, am preferat sa las linia de unire dintre cele doua poze vizibila. De asemenea, am completat un pic partea de jos lipsa din imaginea a 2-a. ;-)

Enjoy!

cat16r24zruoe0e17.jpg
 
Dragi prieteni, maine voi face o vizita in zona Portului Galati. Sunt din acest oras si consider ca aveti tot dreptul de a afla lucruri despre ce a fost si ce-a mai ramas din Vechiul Galati.
Pentru inceput, un galatean, pe nume Adrian Zainescu s-a ocupat pentru culegerea tuturor informatiilor despre trecutul Galatiului prin fotografii vechi si foarte vechi dar si din prezent. Omul acesta a creeat o pagina pe Facebook dedicata acestor informatii, ce se numeste: ,,Vechiul Galati in imagini".

Insa va stau la dispozitie cu orice informatie -in masura cunostintelor mele- la dispozitie. Ori daca doriti fotografii, imi spuneti si va ajut cu placere!
 
Salut SergiuGabriel,
P??i pe tine te a?teptam...
Cred c?? cel mai util ar fi un fotoreportaj, dac?? vremea de afar?? î?i permite, pentru c?? Bing are imagini cam de 5 ani vechime ?i capitalismul imobilar pe zone industriale zburd?? la voi ca ?i la noi în Bucure?ti.
p.s. nu credeam c?? e bun feisbucu de ceva dar mâine verific ?i eu...
 
Salut,
Am mai g??sit o imagine care de identificare ?i subiect de modelism. Este vorba de Pesc??riile Statului, comples de cl??diri care apar ?i pe bing în dreptul intersec?iei str. G??rii nr.8 cu str. Portului.
http://www.flickr.com/photos/fotogalati/5502296609/in/set-72157626083011879/
De asemenea o c??utare Google Images cu acest subiect: "Pesc??riile Statului" v?? va îmbog???i colec?ia personal??.

De asemenea: http://portgalati.com/old-images.php pentru alte imagini de epoc??.
 
Salut,

o imagine din colectia personala cu pescariile de la Galati:



Descarcarea pestelui se facea sub acea copertina masiva din fier cu acces la Dunare. Tot acolo se facea si incarcarea materialului in vagoanele speciale de transport peste si de acolo spre pietele romanesti. Turnul cladirii adapostea bazinul de apa de 10/5m, instalatiile de producere a ghetii si de saramura. O conducta aducea apa din Dunare insa toata masinaria era actionata de pompe cu abur, de unde si cosul inalt din imagini.

In imagine se vede si catenara tramvaiului, pornit a circula prin Galati la 1900. Pe undeva pe forum avem si un vagon de transport peste produs de Ringhoffer, deci...putem visa, nu ?

Deja mi-e dor de o hamsie....
 
Minunata poza, Catalin, multumesc frumos!

Intr-adevar, avem poze si detalii cu vagoanele Ringhoffer, care trebuie sa fi fost incarcate aici.

Tin minte ca in 1980 am facut o calatorie prin Galati si in zona centrala am vazut o strada veche cu atmosfera tipica de oras dunarean, sortita pieirii. Cladirile erau deja golite si asteptau demolarea, dar chiar si asa, pe jumatate ruinate, erau atat de pitoresti. M-a cuprins jalea. Uitandu-ma la imaginile orasului de azi, nu pot decat sa ma intristez vazand cate lucruri am pierdut. Citeam undeva ca in China s-au apucat sa copieze cu totul orase turistice. Au construit o copie la scara reala a zonei din Paris unde este turnul Eiffel sau o copie identica a micului orasel Halstatt din Austria. Noi n-ar trebui sa copiem exemple aduse de aiurea, ci doar sa studiem ceea ce a fost si sa refacem. De putut s-ar putea, doar sa vrea cineva cu adevarat asta!

Ce poti sa-mi spui despre tramvai? Stiu ca ecartamentul era de 1000 mm si ca primele vagoane electrice de tramvai au fost aduse in Belgia. Dar mai multe detalii? Exista pe undeva o schita a acestora?
 
Buna Dorin,

esti printre norocosii care au mai prins acea Strade Mare ca a existat cam in fiecare oras din Vechiul Regat pana a fost pusa la pamant de buldozere si transformata intr-un bulevard anonim. Cu copiatul...nu stiu ce sa zic. Avem si noi un Eiffel la Slobozia :).

Referitor la tramvaie nu stiu mai multe decat se pot citi pe tramclub.org. Stiu ca si pe acolo sunt orgolii, specialisti, frusatrati etc. insa eu, ca un simplu cititor/amator am gasit mereu chestii foarte interesante.

Dar, il avem intre noi pe OnofreiSergiuGabriel, cunoscut militant pentru pastrarea istoriei transportului galatean si sunt convins ca ne va oferi informatii valide, extrem de corecte (nu de pe Wikipedia) despre aceste tramvaie din parcul initial. Eventual o schita, poate....
Il asteptam cu pozele din zona si cu ceva detalii despre tramvaiul de pe strada Portului.
 
Buna Catalin,
Dar, il avem intre noi pe OnofreiSergiuGabriel, cunoscut militant pentru pastrarea istoriei transportului galatean si sunt convins ca ne va oferi informatii valide, extrem de corecte (nu de pe Wikipedia) despre aceste tramvaie din parcul initial. Eventual o schita, poate....
Il asteptam cu pozele din zona si cu ceva detalii despre tramvaiul de pe strada Portului.

Esti sigur ca nu ai gresit persoana? :roll:

SCNR
 
Catalin...din pacate la Galati este o vreme extraordinar de urata. Ploua neincetat de 2 zile. Ploaie mocaneasca...Pamantul este supra-imbibat cu apa. Cu toate astea insa m-am avantat dar...pana la un punct de unde nu mai puteam inainta oricat am incercat. Nu am reusit pur si simplu. Am incercat o fotografie de la distanta insa nu am obiectiv tele, ci un 18-55. Lipsa parasolarului...a facut ca stropii marunti sa cada pe lentila si deci am esuat in fotografiile propuse. Apoi a inceput ninsoarea care s-a transformat in lapovita. Oricum...am promis, o sa ma tin de cuvant!
Revenind la topic. Linia de tramvai de pe cheul Portului Galatean care apare in vechile fotografii este si azi prezenta doar ca peste ea s-a construit actualul cheu/dig. Insa cand Dunarea este scazuta, dezvaluie vechiul cheu al Portului si implicit acea linie. Acea linie era folosita la transbordarea marfurilor din vagoane CFR in navele care acostau. Tramvaiul, avea capat tot aici si continua pana in dreptul Palatului Navigatiei apoi urca pe str. Portului ( azi in mare parte demolata...) ajungea in fosta Piata Regala ( Biserica Mavramol), continua pe Balcescu apoi catre Piata Mare ( azi Piata Centrala). Bine,...din Portul Galati, de-alungul vremii au existat mai multe trasee de tramvai. De exemplu din Port la un moment dat linia de tramvai pleca in doua directii: spre Centru pe str. Portului si o alta linie pe str. Dogariei catre Gara CFR. Chiar una din vechile fotografii ale strazii Heliade Radulescu ( actuala str. Garii) scoate in evidenta bifurcarea liniei de tramvai in dreptul statuii soldatului roman din Piata Garii....In fine...este mult de spus si cel mai bine o pot spune batranii Galatiului...Putinii batrani care au mai ramas in viata...desi multi dintre cei care au prins acele vremuri...sunt trecuti in lumea dreptilor din pacate.
 
OnofreiSergiuGabriel a spus:
Catalin...
[...]
Revenind la topic. Linia de tramvai de pe cheiul Portului Galatean care apar in vechile fotografii este si azi prezenta doar ca peste ea s-a construit actualul chei/dig. Insa cand Dunarea este scazuta, dezvaluie vechiul cheu al Portului si implicit acea linie. Acea linie era folosita la transbordarea marfurilor din vagoane CFR in navele care acostau.

Tu confunzi linia de cale ferata cu linia de tramvai.

linia de cale ferata avea ecartament 1435mm si pleca din gara CFR ajungand pe chei. Pe aceasta linie circulau vagoanele CFR si se facea transbordarea marfurilor.

linia de tramvai avea ecartament 1000mm si trecea pe strada Portului si nici daca voia tramvaiul nu putea sa ajunga pe chei. Victorian te-a intrebat despre tramvai (ala mic, cu troliu care circula pe strada Portului incepand cu 1900).

Linia de tren nu a fost acoperita ci scoasa dupa sistematizarea si mutarea portului. Zona nu a fost acoperita decat de nepasare.

Te mai asteptam si cu alte informatii interesante !

Sa nu uit: cand Dunarea scade se vede vechiul chei cu protectia de lemn. Calea ferata nu a fost niciodata construita la cota respectiva ci in partea superioara a digului acolo unde astazi e un fel de parcare si un parc. Era la cota 0 a actualei Cladiri a Administratiei Fluviale (vezi pozele de pe pagina anterioara, in special cea din perioada interbelica). Zona respectiva nu a fost si nu este supusa inundatiilor si nu are legatura cu cota fluviului (decat in situatii exceptionale cand Dunarea a inundat toata partea joasa a orasului).
 
Da...e vina mea. Am uitat sa pecific. Linia de tramvai era paralela cu cea de tren. Ceea ce se vede azi este de fapt fosta linie de cale ferata, a carei portiune a ramas pe vechiul cheu! Restul a fost scoasa. Linia de tren era situata aproape de marginea cheului, iar linia de tramvai pe str. Portului.