Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Deci exista solutie!

Pacat ca nu am cunostinte de electronica mai intemeiate. Bine, pricep si eu ca R este rezistenta, C este condensator, T este tranzistor si D este dioda, dar sunt multe lucruri pe schema, pe care nu le inteleg. Pana la urma circuitul asta ar merge cu alimentatorul pe care-l am (cu transformatorul), inlocuind variatorul de viteza si sens? Si cum as schimba viteza/sensul? Vreo sansa sa gasesc asa ceva prin vreun magazin sau trebuie sa aleg calea mai grea si sa invat un pic de electronica? :p
 
Alimentatorul Piko bazaie pt. ca frecventa pwm este joasa; motoarele in 3 poli (Piko si Mehano Hobby) exagereaza un pic acest bazait.

Avantajul pwm este posibilitatea rularii la viteze mai mici decat cu alimentare in curent continuu.

In principiu, in analog nu ar trebui sa existe sacadare in mers; daca apare, este semn de lipsa rodaj, lubrefiere insuficienta sau contacte electrice proaste.

Fa-i mai intai un rodaj: rulare la viteza medie, pe un cerc de sine, 15 min intr-un sens, apoi 15 min in sens invers; intorci apoi locomotiva si repeti figura.
 
Exista ulei special de locomotive (apropos, de curiozitate, uleiul de mecanisme fine de ala care iti da la aparatele de ras electrice de la braun e bun de ceva sau mai bine ma duc si caut la magazine specializate ceva facut pentru locomotive).
De asemenea exista de la roco vaselina pentru angrenaje, care este buna pentru plasticaria dinauntru (e posibil sa apara zgomot si de acolo, dar totusi nu e bazait, e cel mult troncanit).
La contacte proaste cred ca se referea in special la contactul dintre roti si sine, pentru ca in general acolo apare problema, din cauza murdaririi sinelor. De asemenea, mai pot aparea probleme si la contactul intre roti si lamele, dar cand sunt acolo probleme merge cam peste tot prost, la sine murdare e posibil sa mearga prost doar in portiunile unde este sina cea mai murdara.
Ce nu mai inteleg este: din cate stiu la Mehano alimentatorul este doar un variator simplu, fara pwm (aici posibil sa gresesc si vreau sa fiu corectat). Daca nu exista pwm atunci curentul e stationar (atata timp cat nu ma apuc sa rotesc potentiometrul). Si atunci de unde bazaitul ?
 
Salut ,
Bazaitul poate sa fie si o rezonanta a carcasei .....
In orice caz ,o locomotiva care a stat muuuult in cutie trebuie curatata de ulei sau vaselina veche ,deoarece unele uleiuri sau vaseline se intaresc si se fac ca rasina .Dupa aceea trebuie gresat iarasi cu lubricanti noi.....aici atentie sa nu fie ulei sau vaselina care ataca plasticul !!!!
Gresat trebuie doar cu picatura .....prea mult nu este bine .Cate o picatura la punctele care misca in ambielaj ,si la roti dintate vaselina (dar putin de tot ).Si rodajul este foarte important .Daca locomotiva nu este chiar noua nu inseamna ca este si rodata....poate a stat doar nemiscata in vitrina sau cutie .De obicei aburoasele Mehano au un mers destul de fin ......
 
Raspunzand la intrebarea lui Macleod, poate ca alimentatorul Mehano nu e cu pwm, dar alimentatorul meu e Piko :)

Rudi, daca am inteles corect, ar fi bine sa desfac locomotiva, sa vad daca are nevoie de curatare (ma intreb cum imi voi da seama) si s-o ung daca e necesar. Oare motorul o fi in locomotiva sau in tender. Sper ca nu va fi prea greu sa pun totul la loc corect dupa ce am demontat unele lucruri :) Cam cat de des este necesara o asemenea intretinere?
 
Oare as putea inlocui alimentatorul Piko care scoate 12V curent alternativ, 450 mA (cica pwm) cu un alimentator stabilizat care scoate curent continuu 12V 600 mA ca de exemplu acesta:

http://www.vitacom.ro/Products/61397/P_SUP_EU600/Alimentator-curent-continuu-600ma.html

Adica sa conectez alimentatorul acesta cu curnet continuu la variatorul Piko de sens/viteza... sper ca n-am zis o prostie colosala :p

Sau mai am prin casa si un alimentator care scoate curent continuu de 12V, 700 mA...
 
Poti inlocui transformatorul cu unul mai mare dar nu stii ce amperaj maxim suporta variatorul si risti sa-l arzi.

Pt. lubrefiere poti folosi :
pt. lagare osii http://www.jucarii.com.ro/produs.php?prodcod=840
pt. angrenaje http://www.jucarii.com.ro/produs.php?prodcod=3137

Este important sa fie curate contactele roti-lamele (si sa verifici ca lamelele apasa pe roti), rotile cu totul, sinele. Acestea din urma vin de obicei acoperite de o pelicula de ulei protector care trebuie indepartata cu alcool izopropilic inainte de prima folosire, altminteri "se va lua" si pe rotile locomotivei.
 
Hmm, deci pot inlocui alimentatorul Piko cu un altul, chiar daca cel Piko scoate curent alternativ si cel cu care-l inlocuiesc scoate curent continuuu? Interesant. Cu amperajul ai dreptate, m-am gandit si eu ca poate fi problema...

Sper sa nu fie intrebare prea amatoare: ce sunt angrenajele?

Sinele sunt noi noute si n-am stiut ca au o pelicula de ulei protector. Incerc sa curat atat sinele cat si rotile. Alcool izopropilic.. ce este si unde se gaseste? Spirtul sanitar n-ar fi un inlocuitor bun?

Contactele dintre roti si lamele sunt curate si bine apasate, am verificat :)
 
Din transformator e normal sa iasa curent alternativ, asa sunt toate.
Mai departe trece prin punte de diode cu condensator de filtrare, sau stai ca asta e doar la mehano (sau altceva care e fix curent continuu). La pwm sincer nu stiu exact cum este.
 
Da, am citit articolul de Wikipedia inca atunci cand Macleod a mentionat pwm-ul pentru prima data, pentru ca nu aveam habar ce inseamna. Dar nu reiese din el daca curentul pwm este produs de alimentator sau alimentatorul produce curent alternativ normal din care variatorul face curent pwm.

Am tot cautat pe net sa vad la ce intensitate de curent rezista variatorul Piko. Din adaptorul lui primeste AC de 12V si 450 mA. Incerc sa-mi dau seama daca as putea face un test cu alimentatorul celalalt pe care l-am (scoate DC 12V 700mA) fara sa ard ceva. Din pacate n-am gasit nimic.
 
Daca nu ma insel, alimentatorul Piko furnizeaza tensiune redresata dar nefiltrata, adica un fel de curent continuu dar fluctuant ca tensiune, iar filtrarea se face in variator; prin urmare acesta din urma poate fi alimentat si cu alte alimentatoare de curent continuu dar nu transformatoare simple.

Probleme pot apare in caz de scurt pe line, cand toata tensiunea ar cadea pe etajul final al variatorului; nu stiu daca are protectie la scurt si nici curentul maxim suportat de acest etaj final; o schema ar fi buna...

Desfa variatorul si pune o poza macro cu componentele, poate ne dumirim.
 
Ok, am sa incerc sa fac o poza seara, cand ma intorc de la locul de munca. Multumesc pentru raspuns :) Cu eventuala schimbare a alimentatorului sper sa rezolv bazaitul.

Ramane celalt aspect: mersul sacadat la viteze mici. Mi-as incerca norocul prin curatarea sinelor noi si a rotilor de stratul protector pe care ar putea sa-l aiba. Tocmai am citit despre alocoolul izopropilic, se pare ca nu e deloc ca ethanolul (care este in spirtul sanitar). Totusi, curatarea asta trebuie facuta neaparat cu alcool izopropilic sau merge si altceva ce gasesc prin casa (de exemplu spirtul sanitar). Eu alcool izpropilic prin magazine n-am prea vazut (desi pana acum nu m-am prea uitat pentru ca n-aveam nevoie).
 
Alcool izopropilic gasesti la magazinele de electrice/electronice. Schimbarea alimentatorului este utila daca ai nevoie de curent mai mare (mai multe locomotive care merg simultan, sau cu sunet, lumini si fum).
Schimbarea nu va rezolva bazaitul care este generat in variator.

In principiu, toaleta sinelor o poti face si cu alcool sanitar dar nu este prea indicat intrucat lasa un reziduu albastru.
Mersul sacadat la viteze mici este un (d)efect al decodoarelor nereglate (poate ai deja decodor instalat ?)
Verifica-i contactele, lubrefierea (de obicei Mehano pune fie prea mult, fie deloc), fa-i rodajul si vezi dupa daca mai sacadeaza.
 
Deci, ca sa clarific totul, tu ai de la PIKO doua parti de alimentare:
1. Transformatorul, cel pe care il bagi in priza, si care iti da la mufa pe care o conectezi in variato0r 12 volti, curent alternativ.
2. Variatorul, care in el are un montaj electronic constituit dintr-un redresor (deci din cutiuta aia alba cu un buton mare, rosu ies 12 volti curent continuu), un generator dreptunghiular (nu ca forma lui, ci semnalul pe care il scoate apare pe osciloscop ca in prima poza e pe wikipedia- numai liniile negre), un montaj pentru varierea tensiunii de iesire, la PIKO cu un potentiometru logaritmic (la care tensiunea creste asa: )...si cam atat


P.S. Sa imi fie iertate nepriceperea in desenarea graficelor si eventualele greseli strecurate in descrierea alimentatorului


P.S.S. Andras, tu la sine ai curent continuu, datorita redresorului din variator
 
Apropos, niste sine cam oxidate cu ce s-ar curata cel mai bine ? Ca alcoolul nu prea da rezultate, inca n-am incercat cu smirghel, dar cred ca foarte in curand, iar gumele de sters sina de la roco mi-e cam mila de ele, mai bine iau alte sine decat sa stric curatatorul de sina pe ele.
Iar legat de alimentatoare, teoretic tot ce am vazut la transformator scoate alternativ, ca asta e scopul lui. Unele alimentatoare gen laptop au intr-adevar partea de redresare, filtrare, protectie si ce o mai fi in ele, de aceea pot sa scoata curent continuu. Dar nu sunt transformatoare, sau mai bine zis nu sunt numai transformatoare.
Teoretic un variator non-pwm (la pwm nu bag mana in foc, ca nu stiu) ar putea merge si daca la intrare ar avea curent continuu. Pentru ca ar trece curentul doar prin 2 din cele 4 diode ale puntii, iar condensatorul de filtrare in continuu e ca si cum ar fi firul rupt acolo. Singura diferenta ar fi caderea de tensiune pe diodele puntii, care ar trebui scazuta din tensiunea la bornele de intrare (dar asta e deja cantitativ, nu mai e calitativ).
Voiam sa-l contrazic pe dac dar cred ca are totusi dreptate. Tensiunea de la prize, mai ales in rromania e destul de fluctuanta, ceea ce inseamna ca automat si tensiunea de la bornele de iesire ale alimentatorului este fluctuanta. Intrat in variator, puntea de diode nu are cum sa stabilizeze nimic, poate condensatorul de filtrare sa mai egalizeze cat de cat, dar nu m-as baza pe el foarte tare. In concluzie, daca variatorul nu are ceva zener prin ele tensiunea la iesirea variatorului va fi cu siguranta variabila in timp.