Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Am vorbit si cu niste colegi care se pricep la electronica, am citit si raspunsurile voastre, cred ca m-am lamurit. PWM-ul e generat de variator (nu de alimentator) si se pare ca nu prea am ce face cu el ca locomotiva sa nu bazaie. Pacat, pentru ca bazaie destul de tare si e cam deranjant.

In legatura cu mersul sacadat, voi curata sinele, voi verifica lubrifierea (inca nu stiu la ce sa ma astept, ce-ar trebui sa vad), poate voi pune niste poze sa vedeti si voi, voi face rodajul, poate se rezolva :)
 
macleod a spus:
Apropos, niste sine cam oxidate cu ce s-ar curata cel mai bine ? Ca alcoolul nu prea da rezultate, inca n-am incercat cu smirghel, dar cred ca foarte in curand, iar gumele de sters sina de la roco mi-e cam mila de ele, mai bine iau alte sine decat sa stric curatatorul de sina pe ele.
Iar legat de alimentatoare, teoretic tot ce am vazut la transformator

am vazut ca sunt ceva licori magice de curatat obiectele de crom de pe auto ( cred ca sunt ceva acizi si particule abrazive combinate ) s/ar putea sa mearga si la curatat sina de nichel. oricum, abraziv uscat nu o sa mearga prea bine...

referitor la variatorul de tensiune, eu am facut cu un LM350 dar trebuie racit ( nu lucreaza in pwm, nu genereaza "buz buz" ) pot cauta sch daca vrei.
 
Transformatorul e o piesa electronica de sine statatoare. Rolul lui e de a transforma tensiunea. Tipul curentului(AC/DC), frecventa(50hz) raman la fel. Alimentatorul e un subansamblu electronic format din mai multe componente, prima fiind un trafo. Dupa el vin alte piese care dau o anumita tensiune la iesire. Deci normal ca variatorul produce pwm-ul.
 
Pai cum vine aia transformator dc/dc ? Din cate stiu principiul de transformare se bazeaza pe variatia intensitatii curentului in timp.
Reductor de tensiune se poate cu niste rezistente de balast ceva, dar nu vad cum se poate ridica tensiunea in curent continuu.
 
@macleod
Cand am zis fluctuanta nu ma refeream la variatiile tensiunii de la priza.

Prin redresarea unei tensiuni alternative (+U) - (0) - (-U) se obtine o tensiune care variaza (+U) - (0) - (+U). Asa ceva este la iesirea alimentatorului Piko care include un transformator si puntea de redresare.
Partea de filtrare se face in variator.

Tensiunea de iesire spre sine are forma dreptunghiulara de tipul "tot sau nimic" cu factor de umplere variabil. Seamana a DCC de aceea unele decodoare chiar au probleme.

Avantajele acestui pwm sunt 2:
- pierdere f. mica de putere pe variator, care nu determina incalzirea sa
- la viteze mici, o tensiune continua mica nu ar reusi sa roteasca motorul; in pwm pulsuri de tensiune maxima dar rare reusesc rotirea cu unghiuri mici. Astfel se obtine mersul cu viteza mica, imposibil cu tensiune redusa. Principiul este folosit si de decodoare, dar acolo frecventa este mult mai mare si bazaitul dispare (sau nu :D )
 
In concluzie, daca as lega ceva la iesirea variatorului (intre variator si sine) (un coleg zicea ceva de un condensator legat intre firele de iesire ale variatorului) ca sa fac din curentul de iesire in regim pwm unul DC normal (fara pwm), as pierde rularea la viteze mici. Practic locomotiva ar porni deodat cu viteza mai mare . Cat de mare, ma intreb... Ar fi mai deranjant decat bazaitul asta groaznic? :p

Pana la urma se poate scapa cumva de bazait sau nu?
 
Bâzâitul respectiv este pretul platit pentru rularea mai stabila a locomotivei la viteze mici, respectiv mentinerea aprinsa a farurilor cu LED (sau chiar cu becuri :idea:) la viteze mici sau chiar atunci cand locomotiva sta pe loc.
Asa cum explicam si in alte subiecte, alimentarea PWM inseamna livrarea catre consumator a unor impulsuri de amplitudine constanta si factor de umplere variabil. Rotorul motorului alimentat in PWM va oscila cu frecventa respectiva in jurul unei pozitii de echilibru, pana cand latimea impulsurilor va fi suficienta pentru a declansa rotirea acestuia. Daca frecventa acestor impulsuri este sub 16kHz, atunci oscilatiile respective sunt audibile sub forma unui bâzâit sau tiuit. "Salvarea" noastra este data de cresterea frecventei semnalului PWM peste limita audibilului, respectiv peste 20kHz. Montajul meu, despre care ti-am povestit, chiar asta face :D
 
Hmm, m-ai facut curios, cred ca o sa scot alimentatorul piko din tipla macar sa-l testez. Voiam sa scap de el, dar acuma daca zici ca pe langa mersul la viteze mici (pe care-l stiam) are efect si la luminarea farurilor. Uite de aia ziceam mersi intr-un mesaj anterior, ca oricand afli lucruri noi pe forumul asta, chiar si dupa 2 ani de trenulism.
Pe de alta parte, pana la urma sa inteleg ca oricum locomotiva "bazaie", si in pwm analog, si cu decodor digital, oricum ar fi. Numai ca peste 16kHz sau 20kHz poate sa bazaie cat vrea, ca celt mult pisicile ar mai auzi-o, si asta numai pana la o anumite frecventa, in rest bazaie cat vrea in ultrasunete, noi nu o auzim deci conform legilor realitatii nu exista, nu ?
 
Mpursu, cand ziceai ca alimentatorul construit de tine furnizeaza curent continuu in regim pwm peste 20kHz, te refereai la asta, corect?:

http://api.photoshop.com/home_79600...dc3972993c5db7470b7/1024.jpg?md=1282927367000

Sunt unele lucruri pe care nu le inteleg pe schema (la ce e bun cel de-al doilea comutator langa sine, ce sunt Q1, Q2, etc.). Este un lucru la el care mi-se pare a fi punctul slab al alimentatorului: faptul ca viteza si sensul se controleaza separat. La variatorul Piko e forate comod faptul ca nu poti schimba sensul decat reducand mai intai viteza la 0. Daca inteleg bine, pe schema ta P1 100K ar fi potentiometrul care controleaza viteza.

Ma intreb daca exista vreo instalatie electrica care, atasata la iesirea variatorului Piko, ar modifica curentul primit de la variator astfel incat frecventa PWM la iesire sa fie peste 20kHz...
 
BazsoDombiAndras a spus:
Este un lucru la el care mi-se pare a fi punctul slab al alimentatorului: faptul ca viteza si sensul se controleaza separat. La variatorul Piko e forate comod faptul ca nu poti schimba sensul decat reducand mai intai viteza la 0. Daca inteleg bine, pe schema ta P1 100K ar fi potentiometrul care controleaza viteza.

Se poate face dar necesita sursa dubla ( traf cu priza mediana )
cauta "A Modernized "Toy" Throttle" in pagina asta :
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Throttles.html12

BazsoDombiAndras a spus:
Ma intreb daca exista vreo instalatie electrica care, atasata la iesirea variatorului Piko, ar modifica curentul primit de la variator astfel incat frecventa PWM la iesire sa fie peste 20kHz...

ma tem ca nu
 
Reiau aici explicatiile din subiectul respectiv, plus niste mici completari :D
VDD este tensiunea pozitiva de alimentare a montajului, care poate fi de 14 - 16 V. In functie de pozitia cursorului potentiometrului, montajul emite impulsuri de 12 - 14 V (din VDD se scade tensiunea de saturatie a tranzistorului) cu factorul de umplere intre 2% - 98%. In pozitia "min", montajul emite impulsuri foarte inguste, care aprind farurile LED, dar inca nu misca motoarele. Miscand cursorul spre pozitia "max", latimea impulsurilor creste, iar motoarele incep sa se roteasca cu viteze din ce in ce mai mari. Sensul de deplasare poate fi inversat cu ajutorul comutatorului SW1 - preferabil NU in timpul mersului :-?. Acest montaj ofera posibilitatea mersului stabil al locomotivelor si la viteze foarte mici, spre deosebire de cazul alimentarii trenului cu o simpla tensiune continua de valoare variabila, cand reducerea tensiunii provoaca reducerea vitezei, dar si a cuplului motor, mersul locomotivelor la viteze foarte mici devenind problematic. Datorita faptului ca farurile LED nu au inertie termica, lumina acestora este perfect vizibila si atunci cand trenurile stau pe loc, intensitatea luminoasa crescand usor odata cu cresterea vitezei de deplasare.
Ideea nu este noua (practic am dezvoltat un montaj din cartea "301 montaje electronice"), iar alimentarea PWM a motoarelor de curent continuu este des utilizata in automatizari, modele telecomandate etc., existand chiar si circuite integrate specializate pentru asa ceva.
Din pacate, acest alimentator PWM nu prea este compatibil cu locomotivele digitale, chiar daca acestea recunosc si alimentarea in curent continuu, fiindca decodoarele sunt "dezorientate" de impulsurile primite, pe care nu mai stiu cum sa le interpreteze.
 
Montajul meu este protejat la scurtcircuit - mai degraba la supracurent :D - prin grupul Q2-R3. Anume, daca valoarea curentului prin rezistenta R3 ajunge la 1A, atunci caderea de tensiune de la bornele ei ajunge la 0.68V, ceea ce deschide tranzistorul Q2, care pune la masa baza lui Q1, blocandu-l. Astfel, curentul prin tranzistorul Q1 si circuitul mini-feroviar este limitat la 1A. Pentru curenti admisibili de valori mai ridicate, se dimensioneaza corespunzator rezistenta R3.
 
VSS = masa
VDD = tensiune de alimentare, pozitiva in raport cu masa
U1A, U2A = porti NAND trigger-Schimdt din componentza circuitului integrat 4093 (acesta are 4atru asemenea porti, deci cu un singur 4093 se pot construi doua asemenea alimentatoare - ceea ce eu am si facut 8))
Circuitul integrat 4093 se alimenteaza astfel: pinul 7 la VSS (masa), iar pinul 14 la o tensiune stabilizata la 12V sau chiar la 9V, separata in acest mod de alimentarea circuitului "de forta".
 
Deci practic pentru a construi acest alimentator, ma prezint la magazin cu ormatoarea lista:

1x IC 4093
1x R 2.2KOhm
1x R 2.7 KOhm
1x R 0.68 Ohm (slabe sanse sa gasesc)
1x condensator 1nF
2x dioda 1N4148
1x dioda 1N4001
1x tranzistor BC172
1x tranzistor BD651
1x potentiometru max 100 KOhm
1x comutator

Intrebari :)

1. Curentul de intrare de 14-16V trebuie sa fie DC? Cam la ce amperaj? Sa zicem 500 mA e OK?
2. De ce e nevoie de comutator cu 6 pini in loc de unul normal cu 2 pini? Ce se intampla daca in schema prezentata comuti partea de jos a comutatorului? Sau defapt cele doua "sageti" ale comutatorului se muta impreuna, astfel schimbandu-se polaritatea? Daca da, exista sansa sa gasesc comutator cu 6 pini din asta la magazin de electronice? Poate rezolv cu 2 comutatoare de 3 pini (mai incomod la folosire pentru ca trebuie actionate amandoua)
3. Presupunand ca am dreptate si curentul sursa e DC, VDD se leaga la borna + a alimentatorului si VSS la -?
4. La U1A si U1D numerele 1,2,3,12,13,11 reprezinta pinii IC-ului 4093?

Mersi pt. raspunsuri si pentru rabdare :)