Salut Cosmin,
Nu stiu cu precizie ce pardoseala initiala avea remiza Calafat, insa nu fa greseala sa crezi ca o simpla pardoseala din sapa din ciment sclivisit este tot una cu betonul armat.
Betonul armat, adica avand in structura bare din metal, a inceput sa fie folosit in mod sistematic in Europa abia cu incepere de la 1900.
Dar betonul in sine este cunoscut de pe vremea romanilor, mai multe structuri de-ale lor din beton fiind in picioare si azi. Una dintre cele mai celebre este templul denumit Panteon de la Roma. Eu tin minte copil fiind ca treceam pe langa bolta prabusita a unui pod roman pe drumul dinspre Hateg spre Petrosani. Soseaua era de fapt vechiul drum roman. Atat de buni erau inginerii romani, incat drumul lor a fost folosit 2000 de ani si inca este in picioare. Acum a fost asfaltat, s-a facut un nou pod alaturi de cel roman, pentru a pastra intacte vestigiile arheologice, iar drumul e in continuare folosit...
Deci beton se foloseste de o gramada de vreme. Mai mult decat atat, pentru constructia farului de la Eddystone (1756) inginerul englez John Smeaton a studiat betonul roman si a adaugat ingredientele lipsa re-inventand practic betonul hidraulic a carui formula se pierduse dupa antichitate. Este un beton care face priza si sub apa. Romanii il foloseau la cisterne si alte constructii hidraulice. Constructia tuturor marilor ecluze ale secolului al XIX-lea n-ar fi fost posibila fara folosirea acestui tip de beton.
La noi in tara, pentru constructia forturilor Bucurestiului incepute in 1884 s-a folosit in mod extensiv beton, care nu este beton ARMAT in intelesul clasic al cuvantului, adica nu are armatura de metal in el, cu toate ca ocazional s-au folosit sine de metal introduse in structura in unele locuri.
Deci pe la 1890 e perfect posibil ca remiza Jiblea sa fi avut o pardoseala din ciment sclivisit, care sa stea peste o infrastructura din piatra compactata, desi e posibil si sa fi avut direct o pardoseala din piatra (asa cum arata poza ta). Nu cred ca mergeau mai departe sa puna intr-un asemenea spatiu tehnic pardoseala din clincher ceramic (cum era in Gara de Nord de exemplu) fiindca ar fi fost extrem de scump si nu se justifica economic.