Automotoare seria 77-900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
fratilor, este chiar verde cu galben? chiar ca arata a brotac, Dorin are dreptate! ;)

si cand ma gandesc ca atunci cand am vazut primele 46 cu schema asta ma gandeam ca arata chiar bine... nu-mi dadea prin cap ca o vor pune pe 77-uri sau pe celelalte Malaxa! :(
 
Da, Horia, schema in sine arata bine, insa din pacate nu se poate aplica pe orice! Acum in drum spre Sibiu am vazut in cateva randuri locomotive electrice modernizate in schema coloristica "delfin" rosu cu alb, si de fiecare data mi s-a parut extrem de reusita. Aceeasi schema de vopsire, insa in gama verde/galben pe automotoarele 77 mi se pare in mod clar o nereusita. Acestor venerabile masini ar trebui sa li se respecte varsta si sa nu mai fie facute "experimente" de design pe ele, ci sa ramana in schema de vopsire clasica in care au fost realizate de Malaxa.

Dar cum spuneam si mai demult, o schema de vopsire aiurea nu-i un lucru asa de grav, cu o mana de vopsea se remediaza :D
 
ai dreptate, Dorin...

insa e cineva capabil sa-mi zica, daca oficial rosu a ramas la E-uri si albastru la D-uri (aparuse deja o Malaxa pe boghiuri gri-albastra in schema Delfin) de ce la astea mici au trecut la galben-verde?
 
Salutari prieteni,

Va prezint un material oferit cu amabilitate de Dan Staneasa (dan70) pentru forumul Lokomotiv.

Urmeaza matrialul :

Modernizare automotoare S900

Actualul proces de modernizare include inlocuirea motorului diesel si a cutiei de viteze (firma MARUB), precum si introducerea unui sistem automat de comanda si diagnoza, inclusiv posibilitatea controlului, dintr-o singura cabina de conducere, a doua automotoare (firma TEHMIN).
Impreuna cu alti doi colegi, am realizat sistemul automat de comanda si diagnoza
si am reproiectat intreaga instalatie a automotorului.
Sistemul de comanda si diagnoza asigura:
- pornirea si oprirea motorului diesel;
- controlul turatiei motorului diesel;
- realizarea procesului de inversare a sensului de mers;
- controlul instalatiei de iluminat;
- controlul nisiparelor;
- preluarea informatiei de viteza de la vitezometru, informatie necesara
procesului de inversare a sensului de mers;
- afisarea a diferiti parametri pentru mecanic pe un display (turatia motorului
diesel, treapta de viteza atinsa, tensiune pe baterie/tensiunea de incarcare,
curentul de incarcare/descarcare baterie, temperatura uleiului din cutia de viteze,
temperatura apa sistem de racire motor diesel in limite normale, presiune ulei
sistem de ungere motor diesel in limite normale, etc. )
Nota: mecanicul poate urmari acesti parametri pentru ambele automotoare
in cazul utilizarii in cuplu.
- diagnoza pentru motorul diesel, cutia de viteze si alte subsisteme ale
automotorului.
Sistemul implementeaza o retea clasica de comunicatie pentru vehiculele feroviare.
Exista un bus de tren (retea CAN) care s-a introdus pentru a se putea controla doua automotoare din aceasi cabina de conducere.
Exista un bus de vehicul (retea CAN, protocol CANopen) care leaga cele doua displayuri de diagnoza cu un CPU care colecteaza informatii de la diferite comutatoare si butoane, generind, conform unui algoritm implementat de mine, comenzi catre motor, cutie de viteze, inversor, nisipare, etc.
Pentru a se putea comunica cu motorul diesel si cutia de viteze se utilizeaza
o retea de date CAN, protocol J1939.
Legatura dintre retelele CANopen si J1939 este realizata cu un gateway
(un CPU cu doua porturi CAN).
Gatewayul contine o aplicatie software, realizata de mine, care realizeaza
conversia CANopen-J1939 si invers.
Convertorul RS485/RS232 este utilizat pentru a prelua date de viteza
si diametrul rotii automotorului, care vin pe o retea RS485, in CPU,
care este dotat cu un port RS232.
Motor diesel Volvo, tip TAD720VE.
Cutie automata Allison, familia 3000.

Dan Staneasa
 
Continuare :

1. Pina acum s-au modernizat 10 S900:
920, 940 - Depoul TimiÂ?oara
979, 990 - Depoul TimiÂ?oara
951, 970 - Depoul TimiÂ?oara
962,971 - Depoul TimiÂ?oara
928,967 - Depoul Tecuci

Aplicatia software realizata de mine permite cuplarea a 4 automotoare S900
in comanda multipla.
CFR a cerut ca aceste automotoare sa lucreze in cupluri de cite doua
(de aici si modul in care le-am prezentat).
Displayul de diagnoza, instalat in fiecare post de conducere, permite, acum,
afisarea datelor a maxim doua automotoare cuplate, asa cum a cerut CFR
(aplicatia software pentru display a fost realizata de un coleg de-al meu).

2. S700 nu difera mult de S900 din punct de vedere al automatizarii.
Cutia automata de viteze este aceeasi ca si la S900: ALLISON, model 3060.
Motorul diesel este tot Volvo, dar mai puternic: TAD750VE.
Sper ca primul cuplu de doua automotoare S700 (716+757) va iesi cit mai curind
din MARUB.
Trebuie sa le mai testam in cuplu, si gata!
Si aici, CFR a cerut ca aceste automotoare sa lucreze in cupluri de cite doua.
3. S1000 are cutia automata de viteze aceeasi ca si la S900: ALLISON model 3060.
Motorul diesel se intentioneaza sa fie tot TAD750VE.
Cuplul 1018+1029 este deja la MARUB, asteptind sa fie modernizat.
Un fapt anecdotic, de cind lucram la MARUB:
Acest cuplu, 1018+1029, se dorea sa fie modificat, pentru a fi utilizat de SAAF.
O unitate urma sa fie dotata cu cabine tip cuseta, iar cealalta, cu o sala de sedinte
si bucatarie.
Un grup electrogen urma sa asigure alimentare 3x400Vca, 50Hz, pentru incalzire,
iluminat, aer conditionat, bucatarie, etc.
Nu s-a mai facut nimic in acest sens, si a ajuns sa fie modernizat pentru calatori.

Dar, am realizat instalatia electrica pentru 3 automotoare S700, exploatate de
conducerea CFR (regionale, etc.).
Nu le mai stiu numerele, dar toate au fost dotate grup electrogen 3x400Vca, 50Hz,
cu instalatii de aer conditionat pentru cusete, sala de sedinte si cabine de conducere (!),
precum si cu o bucatarie moderna.

4. Atit motoarele diesel, cit si cutiile de viteza sint in constructie pentru utilizare auto.
S-a adoptat aceasta solutie pentru un pret cit mai mic.
Displayurile de diagnoza sint, de asemenea, produse destinate pietei auto (vehicule
grele, de constructii sau pentru agricultura).
PLC-urile, automatele programabile, sunt 100% "ceferiste" respecta SR EN 50155
(echipament electronic pentru vehicule feroviare).
Linia de bus de tren este CAN - CANPowerline.
UIC 556 standardizeaza WTB (Wire Train Bus) ca bus de tren.
Utilizam acest bus la vagoanele AV200CFR (ASTRA Arad) si la vagoanele
etajate tip 26-16, 35-16 ale REMAR Pascani.
Aici nu s-a cerut o asemena complicatie, nodul de bus de tren utilizat de noi fiind
o alternativa eficienta la cel standardizat.
Busul de vehicul este CAN - CANopen.
CEI61375 va standardiza utilizarea CANopen ca bus de vehicul, alaturi de MVB
(Multifunction Vehicle Bus), PROFIBUS (de la Siemens) si Ethernet.
CAN este o retea de date dezvoltata de Bosch, initial, pentru domeniul auto
(vezi www.can-cia.de, organizatia care se ocupa de standardizarea CANopen)
Au aparut diferute protocoale si diferite domenii de utilizare, inclusiv feroviar.
J1939 este utilizat pentru comunicatia de date auto
(vezi www.sae.org/standardsdev/groundvehicle/j1939.htm).
Motorul si cutia de viteze fiind auto, utilizeaza acest bus de date.

Sper ca am oferit niste date interesante pentru cei care activeaza pe
forum.lokomotiv.ro si care sint interesati de automotoare.

Cu stima,
Dan Staneasa
 
imi poate spune si mie ce se va intampla cu automotoarele malaxa 77+78 de la arad si daca le vor trimite la alte depouri pentru ca din 27 sectiile pe care circulau vor fi deservite de regio-trans :( :( :(
 
in sfasit dispar vechiturile astea de la arad ? nu imi vine sa cred , eu unu le-as da la topit fara sa ma gandesc nici 1 secunda :evil:
 
Alex12, vrei s? spui c? din 27 februarie 2009, aceste motoare nu vor mai circula pe rutele cunoscute în Arad: adic? Arad-Gr?niceri, Arad.-ChiÂ?ineu CriÂ?? Vor fi preluate de Regiotrans? Dac? e aÂ?a m? pun s? mai fac poze la aces?ži veterani ai c?ii ferate româneÂ?ti
:(
 
karpaty a spus:
in sfasit dispar vechiturile astea de la arad ? nu imi vine sa cred , eu unu le-as da la topit fara sa ma gandesc nici 1 secunda :evil:

Permite-mi sa nu fiu de acort cu tine , pentru vechiturile astea vin la pozat o gramada de nemti , austrieci , unguri ,etc = bani veniti in romania.
Aceste vechituri sunt excelente pentru populatia locala care distrug tot pe ce pun mana ,pentru amuzament.
Pentru asemenea calatori eu as baga vagoane de marfa :D
Sunt curios cat vor rezista automotoarele franeze, pana vor fi mazgalite , taiate , sparte geamurile etc si vor arata mai rau ca vechiturile... :evil:

27 este termenul scadent de preulare, unele voci spun 25, inca nu e nimic sigur, daca aflu ceva va anunt.

Deservite de automotoare vor fi clar in continuare urmatoarele trenuri :

P 3729 Arad 5:55 - Sintana 6:29 - Nadab 6:53 - Zerind 7:28
P 3730 Zerind 8:00 - Nadab 8:19 - Sintana 8:53 pana la Arad circula remorcat de P 3122 Brad - Arad - Timisoara Nord

P 3743 Arad 11:58 - Sintana 12:33
P 3744 Sintana 12:38 - Arad 13:14

P 3745 Arad 13:22 - Sintana 13:58 - Nadab 14:26 - Chisineu Cris 14:33
P 3746 14:47 Chisineu Cris 14:47 - Nadab 14:53 - Sintana 15:27

P 3128 Gurahont 14:03 - Sebis 14:33
P 3127 Sebis 14:38 - Gurahont 15:11

Posibil si acestea.
P 3737 Sintana 17:10 - Nadab 17:34 limitat
P 3748 Nadab 19:28 - Sintana 20:07 limitat

De asemenea sunt zvonuri ca va fi desfiintata remiza, iar automotoarele mutate in depoul mare.
In cazul in care nu vor fi gata adaparile automotoarelor Carevelle pana la termenul limita Regiotrans va incepe provizoriu operarea cu automotoare inchiriate de la depoul Arad(tot un zvon)
 
M? îndoiesc c? auomotoarele RegioTrans vor fi vandalizate precum cele de la CFR (mi-aduc aminte de senza?žia de epoc? de piatr? pe care am avut-o c?l?torind cu un 78-1000 anul trecut de la Arad la Aradu Nou... melamin? spart?, jeg, mizerie, ?žig?nie Â?i mirosurile de rigoare)... ?žinând cont totuÂ?i c? la CFR 90% sunt blatiÂ?ti. La RegioTrans nu le va merge Â?i vor trebui s? îÂ?i ia bilete. Controlorul (nu naÂ?ul ca la CFR) va fi un filtru eficient împotriva vandalilor.

Sunt convins c? c?l?torii frecven?ži ai rutelor respective se vor bucura când vor vedea c? beneficiaz? Â?i ei de condi?žii cât-de-cât civilizate: c?ldur? în trenuri, scaune tapi?žate Â?i suspensii bunicele. M? îndoiesc c? va fi cineva care va regreta ,,vechiturile" din anii '30-'40 folosite de CFR C?l?tori, în care înghe?ži iarna Â?i care te zdruncin? de î?ži muÂ?ti limba.
 
Vise,

Cand seria 1000 a venit de la Tecuci in 2005 a fost ca noua , au trecut 4 ani si stii cum arata.

Cand erau tapitate erau taiate de catre calatori , iar cu musamaua infundau wc-urile.
Stiu caz in care au fost aruncate pur si simplu banchetele cu burete si musama dintr-un 900 pe geam pe Nadab-Graniceri.

Graniceriul si Sinnicolaul Mare sunt sectii cu probleme , vandalii sunt de obicei elevi navetisti.
Un conductor nu prea are ce face impotriva a 10 indivizi cu biceage...

PS : Caldura merge foarte bine, chiar mai bine ca in garnituri, de foarte multe ori am inghetat in trenul Arad-Caransebes :D
PS 2 : Si LVT-urile care nu sunt din anii 30 zdruncina , chiar mai rau, asta e suspensia.

La Timisoara vad ca au inlocuit curse LVT cu seria 900
 
Lasa ca mai zilele trecute a venit un prieten la mine sa ma intrebe ce e cu trenul asta privat care merge la Resita.
Cica a venit nasul si a spus :,,da ba si tu 2 lei de o bere ca pina la Resita imi bag.... in el de tren"
Asa ca uscaturi mai sint si la Regiotrans.
De acord ca nu o sa distruga totul asa repede pentru ca am observat mai mult personal pe tren.
 
Dane , sincer m-as mira ca nashul sa fi facut gestul asta.... un gest de felul asta il costa serviciul. Posibil sa fie un nash proaspat venit de la CFR si inca nu sa prins cum sta treaba la privat, nu trebuie sa-l prinda decat o data... a doua oara va fi calator in trenul regiotrans... cu bilet!