@dantm : Locomotivele L-45-H de la CFF Viseu provin din foste locomotive CFR. La CFR intretinerea materialului rulant cat si a liniei a fost ceva foarte bine organizat, controlat, verificat si regulile de intretinere se respectau strict. Aceste locomotive au functionat foarte bine si in conditii de siguranta. Daca ar mai fi existat si azi liniile inguste CFR (Turda - Abrud, Sibiu - Agnita, Targu Mures - Band - Lechinta, Mihesul de Campie si Sovata, Alba Iulia - Zlatna, Satu Mare - Ardud si Ghilvaci - Ardud - Somcuta Mare, Satu Mare - Bixad si altele) aceste locomotive ar fi circulat si azi foarte bine, poate modernizate. Aceste locomotive au circulat pe liniile CFR unde, de regula, sinele erau de tip 40 sau 49 cu traverse de stejar pozate la o distanta mica intre ele astfel incat sinele sa suporte o sarcina pe osie mai mare. La liniile forestiere .... sa fim seriosi, liniile pe care se deraia la fiecare sfert de ora, vagoane fara frana cu aer, terasamente slabe si slabite de inundatii, locomotive si vagoane usoare care se puneau de catre tapinari pe linie cu rangile, placile de repunere pe linie sau cu vreun TAF sau IFRON de prin apropiere nu aveau cum sa suporte o locomotiva foarte buna dar destul de grea pentru aceste linii, in aceasta stare, asa cum este L-45-H. In aceste conditii locomotiva L-45-H trebuia ,,facuta" mai usoara. Daca cererea de locomotive cu abur de pe aceasta linie era in continua crestere datorita cresterii numarului de trenuri si de turisti, marfa trebuia sa circule cat mai mult cu locomotive diesel. Asadar, la o locomotiva atat de puternica nu se putea renunta si trebuia ,,usurata". Pai ce sa scoti de pe ea ? Motorul nu se putea scoate, transmisia hidraulica nu, reductorul inversor nu, cabina nu, generatorul electric nu .... Racirea apei de racire din motor se face ca la locomotivele adevarate, mai mica, insa pe acelasi principiu. Adica la fel ca la toate LDH-urile, ca la locomotivele 060-DA, ca la DC-uri, ca la DD-uri etc. cu radiatoare, schimbatoare de caldura pentru cedarea caldurii de la uleiul de transmisie si de la uleiul de motor apei de racire ce iese din motor si este pompata in radiatoare. In functie de temperatura apei din radiatoare exista un ventilator cu turatie variabila, antrenat hidrostatic, ce asigura racirea corespunzatoare a radiatoarelor indiferent de faptul ca locomotiva sta pe loc, se deplaseaza incet sau circula cu viteza stiind ca locomotivele au radiatoarele pe lateral si nu se pot raci ca la autoturisme. Dar, tinand seama ca radiatoarele sunt amplasate in ceea ce se numesc intre feroviari ,,pantaloni", cu ventilator de racire, cu instalatie hidrostatica, etc sunt destul de grele. La locomotiva din imagine, care era o locomotiva absolut normala, ca cele de la CFR, i-a fost demontata intrega instalatie de racire pentru a fi facuta mai usoara, in locul blocului de racire fiind acea platforma care se vede in imagine. I-a fost taiata fata blocului de racire ce contine farurile si peretele din fata si acesta a fost atasat la ceea ce a mai ramas din capota mare. Demult, am vazut si eu aceasta locomotiva in starea aceasta. Totusi pentru racirea absolut necesara a apei de motor i-a fost montat afara, pe uun cadru improvizat un radiator de Roman diesel sau Saviem (cred) luat probabil de la vreo basculanta sau camion abandonat de prin curte. Se pare ca totusi a mers asa un timp, nu stiu insa cat. Pana la urma si cei de la Viseu au inteles ca linia trebuie refacuta cat de cat si nu se poate circula pe orice fel de linie, mai ales ca pe acolo trec si trenurile cu mii de turisti. Cred ca in afara denivelarilor incrucisate din cale care au dus la rasturnarea locomotivei L-35-H din imagine, linia a fost refacuta cat de cat si nu mai este nevoie sa bricolezi locomotivele pe genunchi si sa le faci ,,mai usoare". Acum circula locomotive normale, nemodificate esential si la Viseu.