Colectia personala (CFR) gid

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salutare...

O ambitie personala, cea de a avea in colectie primele 6 locomotive 060 DA fabricate in Elvetia: 060-DA-001 .... 060-DA-006. Modele Albert Modell

xDSCN5531.jpg xDSCN5344.jpg xDSCN5627.jpg
xDSCN5510.jpg xDSCN5895.jpg xDSCN5888.jpg

Acum, pentru a evita starnirea de anumite zambete legate de vopselele folosite, voi posta si pozele originale ale acestor locomotive de la cele vremuri, dar la H0 :)

x2DSCN5531.jpg x2DSCN5344.jpg x2DSCN5627.jpg
x2DSCN5510.jpg x2DSCN5895.jpg x2DSCN5888.jpg

... cu ambalajul H0 aferent ...

xDSCN5522.jpg xDSCN5341.jpg xDSCN5625a.jpg
xDSCN5507.jpg xDSCN5892.jpg xDSCN5885.jpg
 
  • Like
Reac?ii: AdyAero ?i nae44
Asa cum am scris si pe FB: din pacate 002 si 004 trebuie sa ramana alb-negre ca sa fie cat de cat autentice. Atat schema de vopsire pe baza de nuante de verde cat si cea cu acoperisul alb sunt fantezii.
 
Da, asa e, am vazut si poze, color sau alb-negru, si alte discutii pe tema asta in trecut sau mai recent. Pare destul de ilogic ca primele 6 loco sa fie livrate in diferite culori unele de altele...
La H0 insa, pentru minimizarea monotoniei cromatice, sa le acceptam asa cum sunt ... :)
 
Intr-adevar, la 060-DA-004, pe care il am, acoperisul pare cam nefiresc de curat. Colorile inchise ale cutiei locomotivei arata chiar foarte bine, imi amintesc ca am vazut locomotive astfel vopsite cand eram copil. Daca imi mai amintesc bine din anii "70, cred ca, prin statia Targoviste Sud, la manevra era 060-DA-023 de Bucuresti Triaj (BcT). Aceea, sigur era vopsita precum DA-004, insa acoperisul era altfel, adica nu era in nici un caz alb. Acoperisul era argintiu mudar cu urme de talpi peste negreala de la muncitorii care au lucrat la revizie in hala. Din pacate, azi DA-023 cred ca este numai in amintirea noastra. Totusi, nu as vedea foarte dramatic acest acoperis alb. Mi-as imagina un scenariu in care locomotiva circula de mult timp, este titulara, mecanicii o ingrijesc, o spala la fiecare revizie lunara (cum era in acele vremuri) si, de ce nu, au revopsit din proprie initiativa acoperisul, fiind prea murdar. Sau, un alt scenariu, aceasta locomotiva a fost revopsita asa, repede, pentru a participa la o expozitie a realizarilor economiei nationale de undeva, nu stim unde. E doar o idee.
 
Pare destul de ilogic ca primele 6 loco sa fie livrate in diferite culori unele de altele...

Nu stiu ce ti se pare tie sau altui user al forumului logic sau ilogic pentru ca nu am cum sa am acces la informatiile din mintile voastre :) insa poti sa ma crezi pe cuvant ca au fost toate vopsite in aceeasi schema. Exista o lista de la SLM cu culorile folosite la 001 pana la 006.

Mai tarziu au existat destule variatii, chiar si din fabrica. Una din cele mai interesante era cea visinie prezentata la Targul de la Leipzig. Nu mai am numarul in minte insa era 060 DA 2xx.
 
Nu stiu ce ti se pare tie sau altui user al forumului logic sau ilogic pentru ca nu am cum sa am acces la informatiile din mintile voastre :) insa poti sa ma crezi pe cuvant ca au fost toate vopsite in aceeasi schema. Exista o lista de la SLM cu culorile folosite la 001 pana la 006.

Mai tarziu au existat destule variatii, chiar si din fabrica. Una din cele mai interesante era cea visinie prezentata la Targul de la Leipzig. Nu mai am numarul in minte insa era 060 DA 2xx.

Tu ai date exacte, noi restul, care nu le avem, mergem pe logica proprie si intuitie.... :)
Apropo, ca zicea cineva ca DA am avut si verde, dar probabil doar la targuri. Un DA verde, dar altfel dunga mediana, a fost in '73 alaturi de 060-EA-145.
Cel visiniu/crem, misto de altfel, in '66. 060 DA 212 sau 217 ?
 
Ultima editare:
Da, cel visiniu a fost prezentat in 1966. Ar fi un subiect fain pentru un model, s-ar potrivi cu Gags-ul Brawa prezentat si el cam tot pe atunci la Leipzig.

Privind 060 DA 001 la 006, daca amestecul de culori de la 004 poate fi oarecum acceptat daca inchizi un ochi si pe celalalt pui ochelarii cu dioptriile gresite, cum a scris Mircea mai sus, cu 002 nu ma pot impaca de fel; mi se pare absurd ca un importator sa comande un model fals, in deplina cunostinta de cauza, doar pentru a propune "altceva" celor care, asa cum scrii si tu mai sus, nu dispun de toata documentatia necesara si o pot lua "de buna"... :(
 
Mie mi-e foarte clar ca din fabrica toate locomotivele au fost livrate la CFR vopsite identic. Nu am nici cel mai mic dubiu. Problema era la scenariu. Daca ne gandim ca in acea perioada trecerea printr-o uzina reparatoare se facea o data la 4 ani sau la 400.000 de km (care se implineau primii) si tinand seama ca locomotivele au fost in serviciu cam 40 - 50 de ani fara modificari esentiale la schema de vopsire, este posibil ca ele sa fi fost revopsite de aproximativ 12 ori. In cele 12 perioade in care au avut alta vopsire sunt convins ca niciodata nu au iesit din uzina cu acoperisul alb. Dar, in acest interval este posibil (nu vreau sa spun sigur sau obligatoriu) ca o echipa de mecanici sa o fi vopsit (pe locomotiva lor) asa pentru a iesi in evidenta fata de alte locomotive. Este doar o presupunere de dragul unui scenariu posibil (repet, posibil, probabil dar nu sigur si nu documentat). Deci, daca presupunem, ca odinioara a fost posibil asa ceva, inseamna ca putem accepta acest scenariu. Nimeni nu a spus sau scris ca acest scenariu a avut loc imediat ce locomotiva a venit din fabrica. Locomotiva a aratat aproape identic mult timp si, candva, in viata ei, cineva s-ar fi putut gandi sa o faca cu acoperis alb. Scenariul e posibil sa se fi intamplat candva, nu stim cand, dar sigur nu a venit asa de la Winterthur, asta e clar. Nu cred ca cineva poate sa ne spuna cu certitudine ca locomotiva reprodusa la H0 este din anul X !

Acum daca tot am vorbit despre aceste locomotive mi-a trecut prin minte si o mica lista cu ,,elvetiencele" si un mic necrolog al lor. Nu am pretentia ca le stiu pe toate, nu ma cred vreun clarvazator insa din ceea ce am vazut eu si imi mai amintesc cred ca lucrurile au stat ca mai jos. Dar repet, daca altcineva are informatii mai exacte sa completeze lista, nu e obligatoriu sa ramana asa.

060-DA-001 - si-a incheiat serviciul la depoul Cluj. In 1995 in vara am fotografiat-o in stare de epava acolo. A urmat restaurarea si completarea ei la Dej, apoi reparatia in uzina din anii 2000 si este in viata la Dej, revopsita corect in 2019, stim asta.

060-DA-002 - Cred ca a fost retrasa de la Brasov, a stat in parcul rece, apoi a fost dusa la Triajul Ciceu de unde a trecut pe lumea cealalta.

060-DA-003 - Si-a incheiat cariera la depoul Piatra Olt probabil in urma unui incendiu, fiind foarte deformata la interior din cauza caldurii. A facut parte din lotul de vehicule feroviare ce au fost taiate experimental in 1995 la Titu pentru a se vedea cam ce cantitati de fier rezulta in urma taierii din fiecare tip. Acolo a murit 003, cred ca electrica 181 de Ploiesti (181 sper sa nu gresesc), automotorul Malaxa 958 de Timisoara etc ....

060-DA-004 - Si-a incheiat serviciul la depoul Pitesti. Imi aduc aminte ca in anii 90 mergeam pe acolo si era undeva pe linia cu DA-uri de langa gard, spre oras. Cred ca pe acolo prin apropiere si-a gasit si obstescul sfarsit. Din pacate nu am fotografiat-o, desi colegii imi tineau ,,scara" cu mainile impreunate pentru a ma urca pe mainile lor si a vedea ce mai este dupa gard de sus, peste gard. De cateva ori ne-a alergat si injurat paznicul de acolo, desi nu aveam nici un gand rau, sincer.

060-DA-005 - A fost de Sibiu unde in anii 90 pe la inceput inca exista in viata, nu era un sicriu pe roti. A sfarsit si ea in gulagul de la Ciceu. Daca nu gresesc, intr-o revista de atunci (oare Loki ? nu mai stiu) este o fotografie cu ea facuta de un strain chiar in depoul Sibiu.

060-DA-006 - Nu imi mai amintesc cu exactitate, dar cred ca am vazut-o in valea plangerii de la triajul Ciceu (azi Siculeni).

O seara frumoasa tuturor.
 
060-DA-005 - A fost de Sibiu unde in anii 90 pe la inceput inca exista in viata, nu era un sicriu pe roti. A sfarsit si ea in gulagul de la Ciceu. Daca nu gresesc, intr-o revista de atunci (oare Loki ? nu mai stiu) este o fotografie cu ea facuta de un strain chiar in depoul Sibiu.
in revista LOKi nr 5 din 1995.

Hai sa iti fac ziua mai buna.
Locomotiva 060-DA-004 in anii 1960.


Sursa - diapozitiv didactic realizat la cererea CFR de catre studioul Alexandru Sahia.
 
Multumesc pentru aprecieri.

@Gam3 da, banuiam ca in revista Loki dar nu eram sigur.

In imaginile de mai sus se vad si perechea de tuburi de 3,5 bar ce se foloseau intre doua locomotive pentru comanda multipla. Erau si prizele cu 39 de contacte pe traversa frontala a locomotivelor. In acele vremuri probabil numai statia radio continea electronica. Pentru a se putea transmite aerul de reglaj al regulatorului mecanic al motorului diesel de la locomotiva din capat, neputandu-se face acest lucru electric in vremea aceea, se legau aerul reglat de mecanicul de locomotiva din postul primei locomotive de aerul dupa reglajul postului de la a doua locomotiva prin aceste tuburi de 3,5 bar. Practic prin aerul de reglaj dintre locomotive (ce trecea prin aceste tuburi la a doua locomotiva) se comanda de catre mecanicul din prima locomotiva ca si cum ar fi fost singura insa asigura acelasi reglaj si pe a doua locomotiva unde nu era nevoie sa fie nimeni. Asa se reglau motoarele diesel simultan la doua locomotive. Dar, despre comanda multipla a locomotivelor la CFR este inca mult de discutat si povestit. Daca vreti, o sa povesc cu alta ocazie, nu vreau sa monopolizez subiectul.

Dragut este ca pe pupitrul de conducere al mecanicului se vad inca cele doua comutatoare (intrerupatoare pachet) de la care se porneau motoarele diesel de la prima si de la a doua locomotiva dintr-un singur post. Asa au venit din Elvetia. Apoi, o vreme au mai existat, apoi s-au demontat, apoi era o tabla pe pupitru pe care scria ,,diesel 1" si dedesubt ,,diesel 2", in dreptul fiecarui comutator existand un singur comutator de fapt. Apoi a ramas un singur comutator, uitandu-se de al doilea diesel. Ca sa nu vorbesc despre cum functionau bietele locomotive inanite de dec 1989. Fie locomotivele nu aveau baterii sau erau decapacitate si nu aveai voie sa opresti motorul diesel. La o locomotiva i se oprea motorul o data pe luna cand mergea la revizie si se putea porni pe robotul din depou. In rest ... si la alimentari nu se oprea. Fie, tot din cauza bateriilor extrem de slabe ce nu asigurau lansarea dupa o stationare mai lunga, la pornire mecanicul trebuia sa scurteze drumul curentului prin cati mai putini consumatori pentru a reusi lansarea. Pentru acest lucru trimitea mecanicul ajutor in sala masinilor sa apese cu ambele maini contactorii in blocul electric cu mana in laveta si capul intors in lateral pentru a nu fi ars pe fata de eventualele flame ce puteau uneori razbate prin camerele de stingere (si ele uneori sparte sau care nu stateau bine). Simultan cu munca ajutorului, tot pe intuneric pentru a nu avea consumatori pe locomotiva la pornire, mecanicul tragea de parghiile de la regulator (,,coarne" cum le spuneau) si turau de acolo manual motorul diesel, fiind lasat incet - incet din coarne la relanti daca acesta se mentinea. Cu asemenea baterii de acumulatori daca ratai lansarea, a doua nu avea cum sa mai aiba loc. Daca o ratai pe prima nu mai putea porni. De duceai la impiegat si cereai o locomotiva de ajutor sa te ia de acolo. Apoi, la depou, de duceai in pozitia ghiocelului si asteptai la coada in fata la usa de la camera pe care scria ,,iarta-ma". Si cereti-ma in spatele usii nu era draguta prezentatoare. Si cand te gandesti ca azi, unii mecanici reclama ca ,, ... nu le merge frigiderul sau aerul conditionat " Dar fiecare cu orizontul lui, ma rog ...
 
Daca vreti, o sa povesc cu alta ocazie, nu vreau sa monopolizez subiectul.

Sunt convins c? exist? interes pentru a?a subiect.
?tii cum au mers în dubl? trac?iune primele 6 locomotive? 002 ?i 004 au circulat împreun??


iata si o imagine cu DA 002.
Sursa - diapozitiv didactic realizat la cererea CFR de catre studioul Alexandru Sahia.




gidule, mai pune o bere deoparte :)
 
Lasand DA-ul pentru moment si ... More deeply back in time ...
Una dintre mai multele locomotive imprastiate prin Europa la final de WWI, locomotive ale armatei germane zic, a fost si cea ajunsa 3672 CFR la noi in Romania.
Mai jos, prezentare model H0 functional inca :) prin ateliere Bucuresti - Grivita ...


WhatsApp Image 2020-12-05 at 14.36.43 (1).jpeg WhatsApp Image 2020-12-05 at 14.36.41.jpeg WhatsApp Image 2020-12-05 at 14.36.42 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-12-05 at 14.36.42 (5).jpeg WhatsApp Image 2020-12-05 at 14.36.42 (7).jpeg
 
E model Piko. Îl recunosc dup?... biele
4.gif
 
Salut,
Sigur garnitura este real facuta ca si model ?
Dupa numarul de ferestre de pe vagonul real, as zice ca nu...dar no...
La vagonul real is 6 ferestre, la modelul Roco vad ca sunt 7 ferestre + 1 ferestra la usa...

Craciun Fericit !
Merry Xmas !
Marius.