Buna seara gid,
Am discutat deja cu Florin (gam3) despre Hecht BC, mi-a zis si el acelasi lucru, banuiesc ca aveti aceiasi sursa.
Se poate, insa cred ca nu suntem singurii care studiaza istoria vagoanelor de calatori ale CFR.
Atunci de asta ce sa mai zici: Austria ep. 3-5, Germania ep 3-5, Ungaria, Romania, Elvetia si alte modele, toate in aceiasi "faimoasa colectie" - parca asa ii este numele, nu?!
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2486
Poate ca m-am exprimat eu intr-un mod putin neclar si imi cer scuze pentru asta. Ceea-ce vroiam sa spun este ca nu regasesc nici un concept clar in spatele vagoanelor "retro" asa cum le numesti, adica vad numai vagoane de anii 1930, 1950, 1960 si 1980 care nu pot forma una sau mai multe garnituri impreuna pentru ca atunci cand circula unul nu mai exista sub aceasta forma celalalt.
Buna seara Radu,
Chiar doream sa deschid o discutie despre epoci (care sper sa se finalizeze cu o cronologie + descriere cat mai exacta), in care sa aducem in discutie si aceste variatii de vopsire/inscriptinare.
Cu placere, insa nu pe subiectul omului despre colectia sa personala. :lol: Deschide te rog o discutie pe aceasta tema la subiectul potrivit (documentatii) si voi participa acolo cu placere, cu conditia ca pe viitor sa iti amintesti de regulile de baza ale bunei cuviinte si sa folosesti cel putin in discutiile cu mine o formula de politete la inceputul si la sfarsitul mesajului. Daca iti amintesti de aici si chiar si de pe alte forumuri, am obieciul sa nu discut cu oamenii pe care ii consider nepoliticosi si nu as vrea sa te pun in aceasta categorie ci mai degraba sa ma gandesc ca te-ai grabit si ai uitat ceva... :|
Acum concret despre vagoane, mai intai Breda Aafld 50.004:
La Breda o sa ma mai studiez problema acasa, ca sa ma uit dupa banda de care zici tu, dar parca nu imi amintesc sa o fi vazut.
L.E.: In fotografia cu Breda Aafld 50.004, de la sfarsitul anilor 50, nu exista nici o dunga pe vagon. Vagonul este cat se poate de corect.
Cat se poate de corect? As spune ca din pacate mai fals de atata nu se poate, Radu. Hai sa facem putina istorie.
La CFR reforma claselor s-a facut la jumatatea lui 1956 iar banda galbena a fost introdusa in 1958. Intreg parcul de vagoane de calatori in epoca era vopsit in albastru inchis, albastrul s-a generalizat dupa 1948 iar la verde s-a revenit dupa 1960. Daca tu ai folosit ca sursa de documentare fotografia oficiala a vagonului, cea care exista ca extras destul de bun sub forma de fisa si la Muzeul CFR, atunci ar fi trebuit sa vopsesti cutia sa in albastru si ar fi fost corecta ca Aafld 50.004 fara dunga pentru anii 1956-58 sau ca Bafld 50.004 pentru anii 1949-1956. Daca e verde, atunci e de dupa 1960, probabil chiar 1962 si atunci are dunga, insa atunci nu ai nici o fotografie cu vagonul ales. Socotind insa ca atat in 1956 cat si in 1960 era inca in vigoare normativul de inscriptionare din 1929 (revizuit de mai multe ori) si ca acesta a ramas in vigoare pana in 1965, poti sa-i pui dunga galbena si sa-l "vinzi" clientului tau ca vagon din anii 1960, insa inainte de 1968. Bineinteles statia de domiciliu si data de revizie trebuie sa corespunda, las la o parte micile greseli in forma si amplasamentul inscriptiilor pe lonjeron.
La Hechtul AB (cu revizie in anii 30) te-as ruga sa ne indici exact greselile de inscriptionare. Noi am pornit de la poza asta: http://img.index.hu/imgfrm/2/7/6/7/IMG_0011102767.jpg , iar restul inscriptiilor sunt inspirate de la vagoanele din epoca, astfel ca nu cred ca sunt mari abateri.
La
Vagonul accidentat in 1937 la manevra in Ungaria (ABald. 30470) a ramas in Ungaria, a fost reparat (!!!), a circulat la MAV (CFR a primit alt vagon fost MAV la schimb). Fostul ABald. 30470 a trait inca mult si bine, a ajuns apoi la GySEV si a "murit" incendiat in anii 1980. De ce ti-e scris tot nu scapi...
Vagonul ar trebui sa fie in totalitate inscriptionat dupa normativul din 1929, care se poate consulta de exemplu in Foaia Oficiala CFR, la Arhivele Statului din Bucuresti. Inscriptiile ar fi trebuit sa fie in totalitate albe (nu crem), inclusiv pe lonjeron, cartusul RIC ar fi trebuit sa fie in forma tipica, lunga (de exemplu, cu toate retelele pentru Franta, in anii 1950 mai era doar "F" - vezi in poza de pe Fortepan). Lipsesc (sau poate nu vad eu) insemnul pentru robinetul franei automate Westinghouse si inscriptia "T.A.", ambele in rosu aprins.
Hecht-ul BC e inspirat dupa poza asta: http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_12689.jpg . Intradevar, culoarea nu se poate distinge, poate fi verde, poate fi albastru. De aceea poate ne indici documentatia pe care ati avut-o la indemana, din care reiese vopsirea in albastru. Si sunt curios si asupra nuantei de albastru.
Daca datarea pozei este corecta (1951) - personal cred ca este, intrucat vagonul este deja inmatriculat ca BCa
fld nu ca BCald iar cartusul RIC este in forma postbelica "scurta" - vagonul trebuia sa fie albastru. Din poza nu se distinge data de revizie, insa cartusul RIC este la ambele vagoane identic formal, ceea-ce este evident o greseala.
Despre documentatie putem vorbi la subiectul potrivit, asa cum iti spuneam. Exista o gramada de surse directe si indirecte, care ne dau multe informatii, insa nu am gasit nici eu pana acum un cod de culoare privind albastrul folosit in epoca. Textele de dupa 1948 mentioneaza "bleumaren" (era epoca cand scriam "romin" si "Rominia" si se faceau o gramada de inventii lingvistice) sau chiar "albastru ultramarin", insa nu era in nici un caz vorba de culoarea cunoscuta sub codul RAL 5002. In documentul din 1956 privind retusurile la vagoanele de calatori dupa schimbarea de clasa se vorbeste iar de "bleumaren". Ca indiciu in gasirea nuantei exacte poti insa folosi modelele de vagoane de la Muzeul CFR, construite in atelierele CFR in anii 1950 special pentru muzeu si vopsite cu culoarea din epoca a vagoanelor reale. Din cate imi amintesc, nuanta nu este foarte departe de albastru safir RAL 5003, culoare pe care o aveau si automotoarele CFR pana in anii 1960. Altii jura ca ar fi albastru cobalt RAL 5013.