Imbunatatiri BR64 Roco nr.art.62200

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Incearca sa culegi curent si cu rotile alergatoare fata spate . Terebuiesc montate lamele de contact si trase fire am vazut chiar si la un BR 01 cum la carutul cu alergatoare fata exista pe trote cele patru roti lamele de contact si erau trase fire .
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Am si eu una , care nu mi-a facut probleme deloc , ruleaza excelent.
Inclin sa cred ca a fost ghinionul mai "gros" la asta...
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Atunci sunt probleme cu oxidarea si murdarirea componentelor care culeg curentul .
Uite cum arata culegerea de pe cele patru roti la carutul alergator de BR 01, daca nu ai asa la BR 64 ai putea incerca sa faci
 

Ata?amente

  • BR 01 Alergatoare .jpg
    BR 01 Alergatoare .jpg
    242,6 KB · Vizualiz?ri: 18
  • Like
Reac?ii: mpursu
Dac? tot sunt in preg?tiri de un miniDampfest, am scuturat praful ?i rugina de pe doamna. Fuge de m?nânc? ?inele ?i chiar m? intreb unde ar putea fi buba la a colegului nostru.
Numai culegerile de curent de pe osiile extreme, ar fi suficiente s? men?in? locomotiva alimentat?, având in vedere c? osiile sunt foarte flexibile in plan vertical. Iar celelalte 6 puncte de contact de pe osiile motoare (cea din mijloc chiar se muleaz? pe orice denivelare a liniei) ar fi completat intreruperile ocazionale...

IMG_20211219_212306.jpg


IMG_20211219_212200.jpg
 
Aventurile n?zdr?vanei BR64 Roco merg mai departe! Cu ajutorul programatorului ESU, conectat la placa de test ESU, am programat decodorul ESU LokSound Micro 5 cu sunetele adecvate...
IMG_010029e.jpg

... ?i apoi am trecut la preg?tirea opera?iunilor de redigitalizare, respectiv de dotare a locomotivei cu acest decodor ?I cu powerpack-ul tOm despre care am mai povestit:
IMG_010032e.jpg

IMG_010031e.jpg

IMG_010037e.jpg

Din manualul decodorului am înv??at cum s? conectez powerpack-ul, iar din examinarea cu aten?ie a locurilor accesibile din locomotiv? am ajuns la concluzia c? voi demonta supercondensatorul de la powerpack ?i c? voi a?eza montajul electronic în "rezervorul de ap?" din dreapta (susul imaginii) ?i supercondensatorul în "rezervorul de ap?" din stânga (josul imaginii).
Îmi place foarte mult panglica flexibil? cu cele opt trasee conductoare cu care este dotat decodorul, aceasta fiind de fapt un adaptor de la mufa Next18 de pe decodor la celebra muf? NEM652 cu opt contacte pe care o cunoa?tem cu to?ii. Foarte încântat de ideea c? aceast? panglic? se va a?eza perfect în spa?iile FOARTE mici din locomotiv?, dau s? montez mufa cu opt pini în interfa?a locomotivei :cool:, dar...
IMG_010040e.jpg

IMG_010042e.jpg

... NU am loc suficient pentru ca mufa s? se a?eze corect în conector!!! o_O
Pur ?i simplu interfa?a este nu-foarte-bine proiectat?, fiindc? toate conectoarele NEM652 cu care am lucrat au firele "ie?ite" (înclinate, formate etc) spre latura mufei care con?ine pinul cu firul orange, notat distinctiv pe dreptunghiul de cablaj, iar semnul corespondent de pe interfa?? este orientat spre fa?a locomotivei (stânga imaginii), unde este disponibil un spa?iu foarte mic. Astfel firele de pe cablaj sunt for?ate s? se îndoaie spre înapoi ?i abia mai pot fi a?ezate sub celelalte piese ale locomotivei. Acum "gluma" s-a îngro?at ?i mai tare, fiindc? dreptunghiul acela frumos de cablaj are ?i o ie?itur? care sus?ine panglica flexibil?, aflat?... ghinion... tot pe partea cu semnul distinctiv sus-men?ionat!!! :p
Ce frumos s-ar fi a?ezat mufa inversat? la 180 de grade
105.gif
...
IMG_010044e.jpg

... dar se observ? foarte bine c? respectivele semne distinctive nu mai corespund, deci locomotiva s-ar fi putut deplasa pe ?ine (yeeey) dar f?r? ca luminile s? mai func?ioneze (booo), a?a c? deocamdat? ne oprim aici ?i c?ut?m alte idei salvatoare.
 
Între timp am identificat un adaptor cu o muf? Next18 ?i fire colorate adecvat ESU nr.art.51993, pe care l-am ?i comandat. Voi ajusta sârmele la lungimile potrivite ?i le voi lipi pe un conector NEM652, astfel încât s? fie orientate spre marginea opus? semnului distinctiv despre care povestisem. De curiozitate, m-am uitat prin cutia mea de piese miniferoviare digitale ?i, ce s? vezi, toate mufele NEM652 ale decodoarelor g?site acolo au firele orientate spre latura cu semnul distinctiv! Deci... calificativul pe care l-am exprimat cu privire la interfa?a digital? a bucluca?ei BR64 Roco se pare c? se confirm?
45.gif
 
Breaking news!!! Dac? v-a? spune c? am identificat & rezolvat problema de contact a bucluca?ei locomotive... m-a?i crede?
4.gif

Pur ?i simplu... uitându-m? cu mai mult? aten?ie la cablaj, mi s-a p?rut c? v?d un fir ro?u lipit alandala. Totu?i, examinând cu mai mare aten?ie, l-am l?sat în pace fiindc? acesta constituie conexiunea la vârful generatorului de fum. Atunci, profitând de absen?a oric?rui dispozitiv electronic, am luat ohmmetrul ?i am verificat continuitatea circuitului de alimentare, respectiv dac? între toate ro?ile de pe stânga ?i între toate ro?ile de pe dreapta exist? contacte electrice. Simpaticul ohmmetru, reglat s? piuie la contact electric, se înc?p??âna s? r?mân? mut, piuind foarte scurt doar la anumite combina?ii de pozi?ii relative ale ro?ilor atinse. V-am mai spus c? de la ro?ile alerg?toare ?i purt?toare nu m? a?teptam la cine-?tie-ce contacte excelente, dar de la ro?ile motoare DA. Surpriz?! Pe partea stâng? nu exista deloc contact electric între roata de pe prima osie motoare ?i cea de pe a doua! Deci pe stânga culegeau tensiune roata alerg?toare, roata motoare principal? ?i roata purt?toare, în timp ce pe dreapta culegeau tensiune roata alerg?toare, roata de pe prima osie motoare, roata motoare principal? ?i roata purt?toare. Neglijând osiile neangrenate, r?m?sese UN punct de contact pe stânga ?i DOU? puncte de contact pe dreapta... deci acum NU ne mai mir?m de problemele pe care biata locomotiv? le-a avut atâ?ia ani :confused:
OK, acum v? rog s? NU m? întreba?i cum am reu?it s? observ pozi?ia anormal? a respectivului culeg?tor de tensiune (veioz?, ochelari, lanterne LED în contralumin?, sucit-învârtit-r?sturnat-întors etc) ?i mai ales cum am reu?it s? ridic pu?in jum?tatea de sus a ?asiului, exact cât mi-a trebuit ca s? strecor o ?urubelni?? sub?ire ?i s? îndrept culeg?torul respectiv :cool:
Dup? aceea, am montat în locomotiv? un decodor simplu ESU LokPilot 3, f?r? nici cea mai mic? urm? de powerpack, ?i i-am atribuit adresa 64. Am plasat locomotiva semi-asamblat? pe ?inele c?ilor mele ferate digitale ?i i-am dat comenzi de mers înainte ?i înapoi, repede ?i încet, pe linii normale ?i peste macazuri, singur? ?i la trac?iunea unui tren de marf?. O singur? dat? s-a oprit din cauza contactului electric, trecând peste un macaz curb la viteza 1(unu) cu trenul de marf? dup? ea
41.gif

Acestea fiind spuse & constatate... se pare c? am sc?pat de necesitatea powerpack-ului (dar poate c? totu?i îl voi monta) ?i m? pot concentra mai departe pe montarea decodorului cu sunet, a difuzorului ?i a generatorului de fum
36.gif
 
Ultima editare:
Alt? distrac?ie... Tot jucându-m? eu cu ohmmetrul, am verificat ?i continuitatea traseului care duce de la AUX1 spre pinul de la care am setat alimentarea generatorului de fum. Continuitate ?i nu prea, zise ohmmetrul, a?a c? deja începusem s? m? gândesc la o leg?tur? cu o sârmuli?? suficient de sub?ire între pinul AUX1 din interfa?a digital? (despre care m-am exprimat mai sus ?i îmi men?in p?rerea :p) ?i pinul de selec?ie sus-men?ionat. Între timp, la decodorul ESU LokPilot 3 am setat "brightness"-ul ie?irii AUX1 cam la jum?tate plus una-dou? unit??i ?i l-am montat înapoi în interfa?a digital? a?a, for?at cum mai fusese el ?i alte d??i. Reducerea "brightness"-ului este necesar? fiindc? ie?irea AUX1 urma s? comande generatorul de fum Seuthe nr.10, care este proiectat s? func?ioneze la tensiuni de 10 - 16V, dup? cum bine ?tim. OK, m? mai uit eu cam piezi? c?tre lamelele soclului aferent ?i, a?a, de-o prob? f?r? mari a?tept?ri, montez generatorul de fum, îi pun cam 1 ml solu?ie, pun locomotiva pe ?inele conectate la ESU LokProgrammer ?i activez F1...
IMG_010070e.jpg

Surpriz?!!! Generatorul func?ioneaz? perfect! :cool:
La o re-verificare a continuit??ii g?sesc totul OK, a?a c?... se pare c? avusesem de-a face cu vreo lipitur? rece a pinului AUX1 din interfa??, "rezolvat?" sau/?i produs? de introducerea for?at? a mufei cu opt pini. Pentru siguran??, am atins pinul respectiv cu letconul fierbinte ?i am men?inut contactul câteva secunde bune, astfel încât lipitura rece s? se "rearanjeze". Dup? aceast? manevr? am verificat din nou continuitatea sus-men?ionat?, de data aceasta cu rezultat pozitiv ?i stabil.
Dup? ce am pus câte o pic?tur? de spray-de-contact pe culeg?toarele de tensiune de la osiile alerg?toare ?i purt?toare, am repetat testele descrise anterior, cu succes deplin de data aceasta.
Bine... în timpul manevrelor descrise în mesajul anterior, total NEdocumentate, s-au mai strâmbat unele-altele, s-au mai mi?cat piese de la locurile lor etc., dar m? voi ocupa de remedierea acestor aspecte dup? ce opera?iunile electronice vor fi terminate cu succes.
 
Prinzând eu curaj dup? aceste opera?iuni reu?ite :D, iau frumos decodorul cu sunet ?i-l conectez la ESU LokProgrammer ca s?-i reduc ?i lui "brightness"-ul ie?irii AUX1, care va fi activat? de F8. Evident, manevra îmi ia doar câteva clipe, dup? care pornesc sunetul cu F1 (yeeey), pornesc luminile cu F0 (idem) ?i comand activarea ie?irii AUX1 cu F8, ceea ce... n-a mers (booo), respectiv LED-ul corespunz?tor AUX1 de pe ESU tester nu s-a aprins. Pentru verificare, iau frumos celebrul meu LED ro?u/verde bipolar înseriat cu 1k ?i caut tensiune între pinul plus-comun ?i AUX1 de pe conectorul NEM652 al decodorului ?i... nimic. Mai verific set?rile ?i le g?sesc OK. Ce s? fie, ce s? fie?!?
M? uit eu mai piezi? (daaa, ?tiu, la fel ca mai înainte) c?tre conectorul Next18 ?i-mi amintesc c? acesta permite conectarea în ambele pozi?ii, zice-se. OK, ia s? invers?m noi decodorul în conectorul Next18 al adaptorului cu care a venit dotat ?i s? repet?m testele. Surpriz?!!! De data aceasta, ie?irea AUX1 s-a l?sat activat? de F8! :cool:
S? fi fost vreun contact imperfect în muf?/conector?! A?ez din nou decodorul pe adaptor a?a cum fusese ini?ial ?i repet testele, cu acela?i rezultat ini?ial de NEac?ionare a ie?irii AUX1 de c?tre F8. Pun eu mâna pe datele despre Next18 ?i... ce s? vezi?!? Conexiunile NU sunt chiar atât de simetrice pe cât p?reau! Astfel, la pinul respectiv de pe adaptor vine ie?irea AUX2 când panglica adaptorului vine peste decodor, respectiv vine ie?irea AUX1 la montarea invers? a decodorului în adaptor, respectiv când panglica adaptorului NU vine peste decodor. Refac maparea F8 - AUX2, reduc ?i intensitatea acestei ie?iri la fel ca în cazul anterior ?i reiau testele. De data aceasta, LED-ul "AUX1" de pe ESU-tester a ascultat de F8!
 
Well... rev?zând pozele anterioare, unde apare decodorul a?a cum venise, am observat c? EU îl montasem în adaptor invers, respectiv cu panglica peste el, ?i acesta fusese motivul pentru care pinul AUX1 de pe mufa NEM652 a adaptorului nu mai avea contact cu ie?irea omonim? a decodorului, ci cu ie?irea AUX2
9.gif
. Astfel, am reinstalat decodorul în adaptor a?a cum fusese ini?ial ?i am restabilit maparea F8 - AUX1.
Cu acest experiment am remarcat ?i faptul c? rotirea efectiv? a motorului înainte sau înapoi, împreun? cu aprinderea adecvat? a luminilor direc?ionale, se efectueaz? fie conform comenzii lansate, fie invers, în func?ie de pozi?ia decodorului în adaptorul Next18-NEM652, deci... aviz amatorilor
4.gif
 
Ultima editare:
OK... pierzându-mi eu r?bdarea, am luat-o din nou la puricat pe biata locomotiv? BR64 Roco ?i, ce surpriz? :p , iar am g?sit c? se pierduse orice contact electric între pinul firului verde (AUX1) din interfa?a digital? ?i conectorul generatorului de fum :mad:. A?a c? am rezolvat definitiv problema, lipind un fir între punctele respective ale cablajului:
IMG_010092e.jpg

Fiind acum pus pe fapte mari, am riscat ?i... am reu?it s? desprind panglica de pe "ie?itura" conectorului, dup? care am "netezit" marginea respectiv?...
IMG_010093e.jpg

... ?i iat? c?, în sfâr?it, conectorul s-a a?ezat în interfa?a digital? :cool:
IMG_010094e.jpg

IMG_010095e.jpg

IMG_010096e.jpg

Am re(rerere)instalat generatorul de fum ?i am re(idem)venit pe calea ferat? digital?:
IMG_010099e.jpg

Daaaa, ?tiu, am v?zut c? osia purt?toare a fost deraiat? la momentul pozei respective, dar am remediat problema :D
Probele de func?ionare s-au desf??urat cu succes, astfel c? urmeaz? reasamblarea locomotivei ?i reglarea decodorului :)
 
Ultima editare:
Când am vrut s? monteze decodorul in locomotiv?, m-am lovit de aceea?i problem?, conectorul NEM supradimensionat. Firele trecând printr-o fanta a marginii l??ite inutil, am t?iat cu încredere surplusul de material. Cu panglic? este pu?in mai complicat.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Nu conectorul este supradimensionat, ci interfa?a este gre?it proiectat?. Dac? proiectul interfe?ei era mai bine gândit, atunci cei opt pini ar fi fost întor?i cu 180de grade astfel încât conectoarele oric?ror decodoare s? poat? fi montate f?r? probleme, cu firele orientate spre spatele locomotivei. Bie?ii oameni de la Roco... deja ?i-au auzit vreo câteva din partea mea pe aceast? tem? (?i nu numai)
4.gif
 
?tiind cum anume am "convins" conectorul decodorului s? se a?eze în interfa?a digital?
4.gif
, pentru siguran?? am instalat o micu?? foaie de hârtie izolatoare între marginea prelucrat? a conectorului ?i piesa metalic? vecin?...
IMG_010114e.jpg

... ?i am pliat cu blânde?e panglica decodorului ?i firele difuzorului, astfel încât totul s? se a?eze cât de cât frumos în loca?ul aferent:
IMG_010112e.jpg

Am lipit difuzorul cub-de-zah?r pe podeaua cabinei cu un p?tr??el de band? dublu adeziv? ?i am a?ezat firele acestuia astfel încât s? ajung? în dreptul scobiturii pe care o f?cusem în peretele din spate al cabinei pentru firele powerpack-ului. Apoi am continuat reasamblarea ?i am f?cut primele probe de func?ionare în formul? complet?:
IMG_010122e.jpg

Foarte încântat de rezultat, am revenit la ESU LokProgrammer ?i am reglat sincronizarea celor 4(patru) puf?ituri regulamentare per rota?ie, deci... acum pot declara locomotiva BR64 Roco nr.art.62200 complet func?ional?, cu sunet ?i cu fum
113.gif
36.gif