Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Imi pare bine ca pot sa ajut :)
1) sursa de 16V (merge chiar si 17V) trebuie sa fie in stare sa livreze cel putin 1A, acesta fiind curentul maxim pe care-l livreaza montajul; hai sa zicem 1.5A sau 2A, sa fie acoperitor;
2) comutatorul cu 6ase pini este unul DPDT (Double Pole, Double Throw), adica are doua sectiuni care sunt comutate simultan, de catre acelasi buton, intr-una din cele doua pozitii stabile, "inainte" sau "inapoi"; datorita modului de conectare a comutatorului, in pozitia "inainte" se trimite PLUS la sina din dreapta (sa zicem) si MINUS (masa) la sina din stanga, iar in pozitia "inapoi" se trimite MINUS (masa) la sina din dreapta si PLUS la sina din stanga, adica polaritatea sinelor se inverseaza, ceea ce duce la inversarea sensului de deplasare;
3) da, VDD la plus si VSS la minus (masa)
4) U1A si U1D sunt sectiunile 1 si 4 ale circuitului integrat CD4093; montajul se poate face aproape simetric, astfel incat sectiunile 2 si 3 sa constituie un al doilea alimentator, care sa alimenteze un alt circuit feroviar total izolat de primul; numerele 1-2-3-4-5-6-...-14 reprezinta pinii integratului;
5) pentru alimentarea integratului, eu unul recomand un circuit integrat LM7809 care, dupa cum ii spune si numele, asigura la iesire 9V; intrarea acestuia se conecteaza la VDD, adica la 16V.
Acestea fiind spuse, iti doresc mult succes!
 
Iata, ca sa intelegeti si voi ce vreau sa zic cu bazaitul si cu sacadatul, un video despre un mic test facut acum cateva minute:

http://www.youtube.com/watch?v=nc5PgtL9kRA
sau
http://bda-train-blog.blogspot.com/2011/01/mehano-american-4-4-0-baltimore-ohio-no.html

Nu uitati sa-l ascultati cu sunet, sa auziti bazaitul.

Sacadatul s-ar putea sa fie din cauza contactului slab cu sinele. Am observat ca la aceeasi viteza, pe unele tronsoane merge mai lin, pe altele mai sacadat (amandoua tronsoane drepte, fara curbe intre ele). Pe video asta nu se vede...
 
Dupa cum a promis, am pus mana acuma pe un variator piko si l-am testat cu o lokomotiva piko. La prima vedere incep sa inteleg de ce fuge lumea de variatoarele piko, ca usability parca puneam mana pe o caramida (desi ce-i drept mi s-a parut mult mai eleganta pozitia 0 la potentiometru, decat cum e la mehano sa dai pana auzi click). Dar asta inseamna automat cursa mai redusa la potentiometru, desi sincer nu cred ca ar fi o mare problema asta.
Ledurile locomotivei erau mult mai bine aprinse, dar tot nu se vedea mai nimic asa ca am injurat modelul de locomotiva si am trecut mai departe...
Si dezamagire totala: cu variatorul piko, in pwm, bazaitul se auzea chiar mai rau decat cu variatorul mehano. In concluzie mi-am bagat picioarele si am trecut inapoi pe mehano. Cand ma mai apuca nebuneala poate incerc un test cu un digi1 vs locomotiva analogica (desi nu prea e recomandat - chiar daca ei zic altceva, dar vreau sa vad doar ce zgomote scoate).
 
Eu unul folosesc potentiometru rotativ cu variatie liniara a rezistentei si-mi place cum se manifesta controlul asupra vitezei trenului.
Poate ca ideea unui potentiometru logaritmic s-ar putea dovedi interesanta; why not? :D
Bazaitul motorului poate sa aiba si cauze mecanice, adica sa fie cauzat de o conceptie/proiectare/constructie mai.. putin finutza :fluierat: (poli si colectoare mari, echilibrare mai putin perfecta, jocuri in lagare etc)
 
Iata, revin cu informatii/intrebari :)

1. In sfarsit am gasit alcool izopropilic. Pentru cei din Cluj: se gaseste la Saimon Electronics.

2. Mpursu, alimentatorul tau s-ar putea modifica cumva astfel incat sa mearga cu sursa DC de 12V, 1A? Problema cu sursa de 14-16V de peste 1A este pretul. Pe cand o sursa DC de 12V, 1A costa doar 40 de lei, una de 16V, peste 1A se gaseste doar in forma reglabila, la peste 120 RON.

3. As vrea sa incerc, inainte de a construi alimentatorul lui Mpursu cu pwm, sa vad cum merge fara pwm, cu curent continuu simplu. Cum se poate lega ceva (poate un potentiometru?) intre o sursa de 12V si sine astfel incat sa poti schimba tensiunea intre 0 si 12V? Sau lucrurile nu sunt chiar asa simple?
 
Un coleg a adus un aparat mai serios de masurat si am masurat un pic curentul care iese din variatorul Piko.

Frecventa pwm este de doar 170 Hz. Nu e de mirare ca bazaie ca un bondar!
Umplerea incepe undeva in jurul valorii de 17% aproape de pozitia moarta de mijloc a rotii cu care se poate varia viteza si ajunge undeva in jurul valorii de 97% la maxim.

Si acum vine partea interesanta: pe partea inferioara a variatorului se afla o mica rotita, care e in pozitia de mijloc by default. Daca rotesti rotita aia in stanga sau dreapta, atunci factorul de umplere incepe sa osicleze drastic (fara sa misti roata mare rosie cu care se schimba viteza).

Interesant :)
 
Daca stii legea lui ohm e simplu, inseriezi o rezistenta reglabila (potentiometru) si ai urmatoarele:
- cand rezistenta e 0, toata tensiunea cade pe motorul locomotivei, deci viteza maxima
- cand rezistenta e infinita, toata tensiunea cade pe rezistenta, deci pe motorul locomotivei cade o tensiune infima (ca deh, de fapt e rezistenta foarte mare, nu exista infinit)
U(borne) = I (Rloco + Rbalast)
Uloco = Uborne th_ Rloco / (Rloco + Rbalast)

Uborne e tensiunea scoasa de alimentator, si se cunoaste; Rloco e rezistenta motorului si ce mai e circuit prin locomotiva si se poate determina, iar Rbalast e de fapt rezistenta reglabila a potentiometrului.

greu mai e cu fizica asta ... le-am cam uitat pe toate si cand te gandesti ca stiam ca pe apa pe vremuri :p
 
Pai a doua e derivata din prima, iar th_ ala sau ce pisici e de fapt e un semn de inmultire.
Uloco e caderea de tensiune pe motor (adica exact ce te intereseaza pe tine), cu cat e mai mare cu cat locomotiva merge mai repede.
Daca te uiti in formula cele 2 observatii ale mele (cazuri particulare) sunt perfect valabile.
 
Asta inseamna ca lucruile arata astfel:

Uloco = Uborne th_ Rloco / (Rloco + Rbalast)

Folosim Uborne=12V

pentru a opri locomotiva, avem nevoie de Uloco = 0, deci:

0 = 12 th_ Rloco / (Rloco + Rbalast), de unde reiese ca avem nevoie de un balast aproape infinit

pentru a atinge viteza maxima, avem nevoie de Uloco=12V, deci:

12 = 12 th_ Rloco /(Rloco + Rbalast)
1 = Rloco/(Rloco + Rbalast)
1/Rloco = 1/(Rloco + Rbalast)
Rloco = Rloco + Rbalast

e aici Rbalast = 0.

Altfel spus am nevoie de un potentiometru care se duce de la 0 pana la o valoare foarte mare. Cam care ar fi valoarea asta foarte mare care mi s-ar potrivi?
 
Exact, infinit nu exista, dar de la o anumita valoare a rezistentei tensiunea la bornele locomotivei e prea mica pentru a o pune in miscare. Sincer nu cred ca e o valoare standard, difera de la model la model, ba chiar de la locomotiva la locomotiva (ca doar nu sunt 2 la fel). De aia se intampla ca o locomotiva sa porneasca imediat, alta la 25%, unele chiar mai sus (vorbesc de potentiometrul de la mehano).
Deci, masuratoarea sa traiasca, si dupa ce se opreste mai adaugi si tu ceva (cred ca dublu ar trebui sa fie ok, mai sigur pune triplu) la rezistenta "infinita" determinata la punctul anterior.
 
Idee nastrusnica MPUrsu: fa-ti rost de un alimentator compact cu tensiune in trepte 3-6-9-12-15V (sau alte trepte), care sa suporte cel putin 1A :D
Acest alimentator este compus dintr-un transformator cu mai multe infasurari secundare, comutabile prin intermediul unui comutator cu multe pozitii, urmat de o punte redresoare si un condensator de filtraj. Tensiunea de iesire este continua pura, eventual cu un mic "rest" de pulsatie de 100Hz, care se poate reduce foarte mult prin conectarea unul condensator electrolitic suplimentar de cateva mii de microfarazi in paralel cu iesirea. Cu acest alimentator se poate comanda viteza locomotivelor, e drept ca in trepte si nu continuu, dar... tot e ceva.