Vali,
Din cate stiu eu M?¤rklin este SINGURUL producator consacrat pentru scara Z, dar exista si alti producatori de "serie mica" care fac material rulant pe acest ecartament, si mai sunt unii care produc material rulant pentru scara Nm la o calitate cu totul exceptionala!
( vezi: http://www.n-tram.de/index-en.html )
De asemenea, observ ca desi Trix este de cativa ani buni sub "palaria" M?¤rklin continua sa faca modele interesante, atat la scara H0, cat si la scara N (Minitrix).
Eu unul n-as fi atat de pornit impotriva producatorului M?¤rklin. El este mai degraba "prizonierul" propriului succes. In momentul in care esti leader de piata si ai "inventat" sistemul AC, cu o cota de piata importanta, inseamna ca ai de asemenea niste "clienti traditionali" care iti cer in continuare sa continui cu sistemul pe care l-ai inceput. Acesti clienti traditionali accepta uratenia evidenta a celei de-a treia sine ca pe ceva de la sine inteles, precum sotul care s-a obisnuit cu negul ala paros de pe nasul nevestei si nici nu-l mai ia in seama!
Cand esti nepriceput in ale modelismului feroviar si intri pentru prima data intr-un magazin de profil, cum s-a intamplat cu mine la Rotterdam si mai apoi la Bruxelles in urma cu zece ani, primul "contact" pe care il ai este in mod evident cel cu firma M?¤rklin, pentru ca ai automat la dispozitie niste prospecte bogate si frumos colorate puse in mod gratuit la dispozitie! Si atunci, cum spune si Rudi, daca nu te pricepi, te "fura peisajul", te seduce calitatea deosebita si pretul modelelor, si ajungi sa fii fara sa-ti dai seama "prizonierul" sistemului AC!
Pe de alta parte, piata din Europa de Est, "trezita mai tarziu" pentru acest hobby, in mod aparent paradoxal beneficiaza de avansul tehnologic produs intre momentul aparitiei pe piata al primelor modele M?¤rklin si dezvoltarea sistemelor de alimentare DC pe doua sine. Multi romani nu stiu ce inseamna M?¤rklin, in schimb stiu de producatorii traditionali din est, in primul rand de Piko, si stiu ca poate exista un sistem viabil care sa aiba doar DOUA sine!
De aceea cred ca probabil pe termen lung M?¤rklin nu va mai avea atata succes in est precum are acum in vestul Europei. Probabil, odata cu maturizarea pietei din aceasta zona, coroborata cu declinul evident al domeniului in toata lumea, va exista un moment dincolo de care si acest producator leader de piata va trebui sa isi schimbe optica pentru a supravietui.
Atunci, treptat, odata cu schimbarea actualei echipe manageriale, M?¤rklin va incepe sa produca si sa ofere in paralel acelasi material rulant, la calitatea lor binecunoscuta, atat in sistemul lor traditional AC, cat si pe DC, cu roti fine si toate avansurile tehnologice petrecute in domeniul in ultimii 20 de ani! Dar asta e o transformare pe care numai piata o va putea produce, iar ei ca producatori vor face aceste schimbari abia in momentul in care vor fi NEVOITI s-o faca! ;-)
Salutari din Constanta,
Dorin