Vodca, svas, tren si iar votca

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

interesantul

Well-Known Member
Trenulist
24 Ianuarie 2016
1.584
2
53
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Noroc cu afacerile, c?? m?? mai scot prin lume.

Acum postez doar o poz??, v?? las sa ghici?i de pe unde ?i zilele urm??toare voi scrie mai mult....



E.
 
E destul aer prin stepele alea, nu se simte nici daca ai da foc direct la petrol nerafinat.
Am mai vazut eu niste filme cu o locomotiva care trecea prin tunel, saracu mecanic cred ca statea tot timpul cu masca de gaze la cat fum era pe acolo.
 
reVODKA!

Apoi plecai la drum pân?? la Chi?in??u cu autoturismul, pe la Reghin, Topli?a, Borsec, Ia?i, Sculeni ?amd. Chi?in??u.
Pe la S??rm???el gar??, am v??zut toate linii ocupate de RegioTrans


Tot mergând pe meleagurile noastre, pe drumul Topli?a-Borsec, la intersec?ia cu drumul spre Bilbor am fotografiat o cl??dire de gar?? veche, precum ?i terasamentul fostei c??i ferate Topli?a- Borsec









Diminea?a urm??toare, din motive organizatorice la ora 05.00 am fost în gara Pa?cani, a?teptând na?ul s??-mi aduc?? un plic de la SV...











înapoi la culcare...
 
M-am trezit, ?i la drum spre est.
Pa?cani, Ia?i, Sculeni, Ungheni, C??l??ra?i (MD), Chi?in??u

Cum am trecut de frontiera, am dat de calea ferat?? B??l?i - Ungheni, unde printr-un noroc chior am v??zut la trecerea de nivel clipirea unui bec ro?u, cel de-al doilea fiind ars.

A?a am prins o garnitur?? ...



Oricum semnalul luminos cred c?? numa noaptea este folositor, deoarece fumul se vede de tare departe





Si dup?? ce a trecut trenul fumul înc?? persist?? mult, mult timp



??Ë?i pe la orele m??sii am ajuns la destina?ie



în aceast?? fotografie, în partea stâng?? în drept la microbuzul acela ce st??tea pe margine, se poate distinge o roat?? ce s-a desprins de la ma?ina din fa?a mea. A mai mers aprox. 200-300 de m. pân?? ?i-a dat seama c?? automobilul s-a transformat în triciclu.

Ei, moldovenii din republic??, nu o s?? sufere de foame. Nu am v??zut nici o palma de p??mânt nelucrat, ni o parcel?? l??sat?? de pârloag??, cum se zice pe la noi. La ei pe câmpuri, în vii ?i în livezi erau pretutindeni oameni care lucrau. Explica?ia dat?? de gazda mea a fost n??ucitor de simpl??: Guvernul le d?? ajutor de ?omaj. ajutor social, doar dac??-?i lucreaz?? terenurile. Astfel, moldoveanul câ?tig?? de 2 ori. O dat?? banii de ajutor, pe urm?? produc?ia ce o vinde. Se pare c?? ai no?tri guvernan?i mai au de înv???at.



Dup?? o rund?? de negocieri, m-am întâlnit cu colegul nostru de pe forum ââ??kestrelââ??, pe numele lui Serghei.
 
Câte ceva despre locomotive.
Dac?? mai dau erori, îl rog pe Serghei s?? m?? corecteze.
în Republica Moldova, trac?iunea cu abur a luat sfâr?it prin 1961, când au ap??rut primele locomotive 3TE10M. Aceste locomotive au fost produse în Ucraina în num??r de peste 8500 de buc???i. Primele locomotive aveau motoare de pe submarine, din proiectul Foxtrot dezvolta de ru?i în perioada r??zboiului rece.
Nu exist?? linii electrificate. Proiectul de electrificare a c??ilor ferate din Moldova a disp??rut o data cu apari?ia republicii Moldova ?i dispari?ia CCCP.
în Moldova, c??ile ferate ruse?ti au alocat primele locomotive din seria sus men?ionat??. în depou am v??zut locomotivele nr. 13, 14 ?i 15. Actualul num??r 14 este de fapt num??rul 02, care din motive birocratice în anii democra?iei ?i-a schimbat num??rul.
Deci, este înc?? în func?iune a doua locomotiv?? din seria 3TE10M produs?? în lume, ?i aceasta apar?ine CFM.
S-au alocat primele locomotive din aceast?? serie, datorit?? faptului c?? dup?? c??ile ferate din Siberia, în Moldova sunt cele mai grele sec?ii (declinivitate). Pe c??ile ferate din Siberia s-a renun?at la abur la sfâr?itul anilor 1960, Moldova fiind ?i un poligon de testare.
 
Super, uite ca pana si Moldovenii sunt mai rasariti ca noi ! :lol:
Imi place marfarul, dar nu inteleg ce se transporta in vagoanele acelea maro ?
 
Dup?? ce Sergei ?i-a f??cut datoria a?teptându-m?? juma de ceas la locul de întâlnire, am purces spre gar??.

Ghidul meu SERGHEI (Sergiu)



Frumos, gar?? foarte frumoas??, proasp??t renovat??.
Gara a fost construit?? în anii 1920. La momentul construc?iei avea acoperi? plat. Dup?? r??zboi, (în timpul r??zboiului gara a fost f??cut?? una cu p??mântul) reconstruc?ia ei a fost f??cut?? de prizonieri nem?i (majoritari) ?i români, gara atunci primind acoperi?ul în ape, cel care se va vedea în poze.

în rus??, la gar?? i se mai zice ââ??vocsalââ?? (am scris fonetic). Numele este compus din dou?? cuvinte: voce ?i sal??, asta deoarece în momentul în care au fost construite c??ile ferate, numai bog??ta?ii aveau acces. Pentru a nu se plictisi în a?teptarea trenului, în cl??direa g??rii se ?ineau concerte, sau diver?i arti?ti cântau. Cl??direa având spa?ii largi acustica era extraordinar??.
de aici numele tradus mot-a-mot ââ??Sal?? de Vociââ??, sau un fel de sal?? de concerte.

La reconstruc?ia g??rii s-au folosit materiale moderne. Las pozele s?? vorbeasc?? de la sine. V?? rog s?? remarca?i candelabrul din holul central, calendar specific arhitecturii ruse. Pe urm??, arhitectul a reu?it s?? integreze minunat case de bilete foarte moderne.

S? NU UIT! Cic?? spaima de fotografi vine de la ru?i. Pe naiba. Chiar domnul poli?ist a spus s?? mergem ?i la etaj ca s-a deschis pentru public dup?? renovare, ?i s?? fotografiem tot ceea ce dorim.
Datorit?? acestui fapt, în setul de poze de la postarea urm??toare va ap??rea o parte dintr-un vagon pentru transport pu?c??ria?i.

Revenind, doresc s?? v?? zic c?? era o cur???enie ce rar g??se?ti chiar în unit???i medicale. Totul sclipea, nu era nici un fir de praf.

Peronul, pe primele trei linii este acoperit.

Din p??cate, Gara de Nord din Bucure?ti poate s?? se ascund??.

Las pozele s?? vorbeasc??:






































Va urma....
 
Curiozitate.

Podul de cale ferat?? de la Ungheni, a fost construi cu 30 de ani înainte de Turnul Eiffel, chiar de c??tre Gustave Eiffel, care în acea perioad?? era un inginer în devenire. La capetele podului s-au montat pl??ci comemorative.

Acest lucru s-a descoperit în arhive, dup?? plecarea ru?ilor din 1990.

Dac?? are cineva poze, sau ?tie surse de poze, îl rog s?? posteze.

E.
 
Mai g??sii ceva poze cu gara...

în acest set de poze apare o locomotiv?? fabricat?? în Cehoslovacia. Ea trage vagonul de pu?c??ria?i despre care am scris mai sus.









E.
 
Fotografiatul interzis?

Am mai men?ionat mai sus ca probleme cu fotografiatul prin gara nu au fost.

Dup?? ce am p??r??sit gara ne-am îndreptat voios spre depoul de locomotive. Pe drum îl tot întrebam pe Serghei cum e treaba cu fotografiatul. Nici o problem??, venea r??spunsul prompt.

M??i s?? fie.

în depou zeci de mecanici de ambele sexe care lucrau de zor la între?inerea/repararea locomotivelor. Ne-au v??zut, au f??cut ceva bancuri c?? suntem prea cura?i pentru ei, etc. dar ââ??Niema problemaââ?? în a fotografia, a pip??i ?i a m?? urca prin locomotive. înainte de a ne l??sa s?? ne apropiem de locomotive ne-au aruncat o mân?? de cârpe, spunând c?? vom avea mare nevoie de ele.

Impresionante aceste T3E10M. Postul de conducere afl?? la aprox. 4 m. în??l?ime.
Dar murdare.... Ast??zi, la 3 zile de la vizit?? mai am înc?? mâinile p??tate cu un amestec de motorin??, ulei vaselin??... Pantalonii s-au cur???at repede cu foarfeca.
Motoarele, precum am mai scris sunt luate de pe submarine. Totul f??cut la scar?? ruseasc??: bal?oi. cred ca ei folosesc scara 0,5:1,00. Camera ma?inilor era larg?? chiar ?i pentru mine.
în fotografii apar ?i automotoare Ganz. în depou erau vreo 10 garate.





























Nostaligia CCCP



E.
 
Lâng?? gar?? era expus?? o locomotiv?? clasa ââ??Rââ??

Schema de vopsire este destul de interesant??. Conform spuselor lui Serghei, se pare c?? nepoata vre-unui ?ef de la CFM a fost l??sat?? s?? vopseasc?? locomotivele. în toate g??rile din republic?? sunt expuse locomotive clasa ââ??Rââ?? având aceea?i ââ??schem??ââ?? de vopsire.
Interesant este faptul c?? în Moldova marea majoritate a ma?inolor cu abur ce au circulat au fost clasa BR52, prad?? de r??zboi, dar ast??zi exist?? numai una expus?? la Ungheni, restul au luat drumul cazanului. Iar ca monumente au importat din Rusia locomotive clasa ââ??Rââ?? pentru a fi expuse.







 
dar calatori sint tovarase Eporteka?

nu vad aglomeratie pe acolo.
Si nici foarte multe trenuri trecute in mersul ala.
 
Trenu lu`?efu

Ca orice ?ef ce se respect??, ?i ?eful CFM are un tren al lui ?i numai al lui.

Cu ajutorul lui Mihai Mihailovici (nume pur moldovenesc) ?i o mic?? aten?ie de 20 lei moldovene?ti (aprox. 5 lei române?ti) am ob?inut cheia de la depoul privat al ?efului. Interesant este faptul c?? Mihai Mihailovici nu a vrut aten?ia ?i mi-a zis s?? fac dona?ia c??tre fochistul depoului care le face ap?? cald?? pentru sp??lat. Pân?? am a?teptat cheia, am intrat cu Serghei în birul de mi?care ?i planificare a locomotivelor. ??Ë?i ast??zi totul se desf???oar?? în limba rus??. Tabele, grafice, nume, ordine de deplasare, de revizie, totul este în limba rus??.
Serghei mi-a spus c?? pot fotografia, dar conform mentalit???ilor CFR-iste încet???enite în mine, nu mi-a pl??cut ideea, gândindu-m?? c?? se treze?te vre-un politruc ?i m?? pune la zid.
Dar promit c?? data viitoare voi face poze ?i din dormitorul ?efului de depou.

Acolo un automotor Ganz transformat, unde prin ad??ugarea unui cap??t de la un automotor casat, au f??cut un singur vagon. Curat, elegant. Din p??cate cheia de la automotor era la ?eful g??rii, ?i gara era la 1 km, ?i Mihai Mihailovici (mecanic de locomotiv??) se gr??bea spre cas??, obosit fiind dup?? o zi de lucru. Dar ne-am bucurat cu exteriorul, ?i am ascultat pove?ti din 1001 nop?i despre interior.











Aici se vede cupla, care permite ad??ugarea (teoretic) a unui num??r infinit de unit???i motoare, care pot fi conduse de un singur om.







E.
 
Referitor la cal??tori.

Trenurile de persoane sunt programate diminea?a ?i seara/noaptea.
între orele 09.00 ?i 18.00 nu este programat nici un tren de c??l??tori.

E.
 
Vedere de pe pasarel?? asupra g??rii.



Vagoanele cele gri de marf?? care se v??d sunt ultimele din Moldova/CSI. Sunt vagoane de transport vin. Sunt cisterne peste care s-a pus cutia.



Trenul de marf?? mi s-a p??rut super înc??rcat.



Se poate observa c?? încep s?? apar?? trenurile de pasageri.



Magazia din imagine este din anii 1870, fiind prima magazie construit??



Vagon de dormit



E.
 
Pentru amatorii de curiozit???i, am fotografiat un microbuz interesant



Un afi? privind viitorul european al republicii Moldova.
Nu în?eleg ce caut?? locomotiva american?? pe acest afi?



Revenind în RO, am trecut pe traseul P??ltinoasa - Cacica. deja vegeta?ia a început s?? cucereasc?? terasamentu. Nici un semnal nu func?iona, dar mi s-a p??rut c?? pe linie din când în când mai trece un tren/drezin??, sau similar



E.
 
Pu?in despre via?a din republic??.

Paritate leu/leu moldovenesc 1:4

Motorin?? aprox 4 lei române?ti. Am schimbat 200 RON care au fost mai mult decât suficient.

în prima zi am servit prânzul la restaurantul `La Pl??cinte` situat pe strada Kiev la intersec?ie cu Bogdan Voievod. 4 persoane, 4 ciorbe ruse?ti, 6 pl??cinte extraordinare, 4 beri au costat 220 lei moldovene?ti, adic?? 55 de-ai no?tri. Recomand acest restaurant.

La cin??, dup?? discu?iile de bizniz la crâ?ma hotelului, mas?? de protocol.
Bestial: pe?te afumat, cum numai ru?ii/moldovenii ?tiu s?? fac??, ?i vodc?? de prim?? clas?? ucrainean??. Ap?? nu s-a servit. Pe urm?? platouri cu tot felul de delicatese moldovene?ti/ruse?ti/ucrainene.
4 persoane au spart 5 sticle de vodc?? în 4 ore. Dar diminea?a eram ca ?i nou n??scut, ?i cu memoria resetat??. Capul limpede, da gol... O trebuit s??-i dau pornirea cu o vodc?? mic??.


cvac sau svas - este o b??utur?? r??coritoare f??cut?? din t??râ?e de grâu, cam ca ?i bor?ul, dar îndulcit cu miere. Te r??core?te extraordinar. Seam??n?? pu?in cu braga noastr??.

Ora?ul destul de curat, dar carosabilul plin de gropi. Era un panou la intrare: ââ??Bun venit în Chi?in??u, capitala drumurilor sparteââ??

Transportul în comun se face în foarte mare parte de priva?i. Sunt microbuze Mercedes Sprinter mai multe, cred, ca ?i în Germania. 1 leu moldovenesc c??l??toria. Municipalitatea gestioneaz?? doar re?eaua de troleibuze, ?i abia acum a cump??rat câteva autobuze.
Marea parte a troleibuzelor sunt ucrainene fabricate în anii `80, iar acum anul acesta au importat 20 de unit???i din belarus, ?i au comandat alte 200, care le vor asambla la Chi?in??u.
Taximetrul este scump la pornire 13 lei moldovene?ti, dar ieftin la km, aprox 2,4 lei/km.

Pia?a central?? este plin?? de m??rfuri turce?ti/chineze?ti, dar cu perseveren??? g??se?ti ?i produse din Georgia, Azerbaidjan, Kazasthan, Armenia, India.
Produsele industriale sunt în mare majoritate ucrainene ?i ruse?ti.

Recomand o c??l??torie în Republica Moldova. La pre?uri bune, g??se?ti ?i vezi lucruri inedite. Siguran?a cet???eanului este mare, infrac?ionalitate redus??.

Z? END

E.