Modernizarea liniei de tramvai la Cluj

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
A?a ca ?i fapt divers...

Traseul actual are cam un an de când a fost pus în func?iune. Deja, în unele zone (Bari?iu, Horea) a disp??rut materioalul de etan?are a rosturilor dintre linie ?i asfalt, în unele locuri începând s?? plece buc???i din asfaltul rutier.


Altfel, arat?? bine, merge fain, o reînfiin?at statia de la Sala Sporturilor, ?i mai este ?i sta?ia de la Stadion (cam 70-80 m între ele pe ambele sensuri).
 
macleod a spus:
minunatele tramvaie bucurestene care nu s-au schimbat prea mult la design de la 1900 toamna pana acuma
... ?i nici la tehnic (controller cu ax?? cu came, motoare ac?ionate reostatic, iluminat alimentat direct de la re?ea, care evident se întrerupe la trecerea pe sub separatoare).
 
@dr2005: deja cam poluez topicul, dar vorba aia, tot de tramvaie si modernizare in general sunt intrebarile mele, iar cultura generala e de aur
- axa cu came e 'maneta' aia din stanga vatmanului din care se controleaza accelerarea si franarea ? stiu ca tramvaiele tatra erau pe vremuri singurele care erau controlate prin pedale (si parea destul de ciudat, avand in vedere ca in general se conducea folosind 'maneta'); pentru cei cu mai multa cultura generala la tramvaie, care e trendul in prezent ? pedale sau altceva ?
- poti sa dezvolti putin faza cu motoarele actionate reostatic ? de ce nu e bine si cum se face in prezent in mod 'european' ?
 
Axa cu came e ac?ionat?? de manivel??, fiind sub bord. Fiecare cam?? închide sau deschide un circuit, sco?ând sau introducând rezisten?e în circuit. Dac?? sunt multe rezisten?e se merge mai încet (puterea e debitat?? pe rezisten?e, care sunt pe acoperi?, pentru o bun?? ventilare), dac?? sunt mai pu?ine se merge mai repede, dac?? nu e niciuna motorul e alimentat direct de la re?ea. Ideea e c?? motorul (de orice fel) nu po?i s?? îl porne?ti la tura?ia lui nominal??, trebuie s?? începi încet... altfel ri?ti s?? arzi izola?ia bobinajului, caz în care trebuie rebobinat (?i cost?? cam multicel). ???ži a?a curentul la demaraj - de?i se recomand?? a fi parc?? pân?? în 1,8 x I nominal - e foarte mare.
La Tatre locul manivelei e luat de un electromotor de 24 V care face el conexiunile, Tatra având 99 de rezisten?e de accelera?ie ?i tot atâtea de frânare (V3A-ul ?i Timi?ul au 23 de accelera?ie ?i parc?? 17 de frân??). O Tatra e Bo'Bo', având 4 motoare ?i transmisie cu ax cardanic la osie. Motoarele sunt ventilate for?at, dar asta pune alt?? problem??, c?? ai nevoie de ventila?ie, care nici ea nu e la 750 V cât are re?eaua. Cum convertizoarele statice nu se inventaser?? pe atunci, la Tatra avem grup static compus din motor de c.c. alimentat la 750 V ?i generator de c.a. de 27 V, care generator ?ine toate auxiliare (ventila?ie, lumini, u?i, accelerator).
Dpdv tehnic, V3A-ul e mai primitiv ?i simplu de între?inut, tehnica e similar?? celor din anii '30, iar orice elev de liceu cu profil electric poate s?? î?i fac?? schema de alimentare a V3A-ului dac?? i-o pui în fa???.
La Tatre e mai complicat, dar tehnologia e ceva mai fiabil??. Partea proast?? e c?? dac?? vatmanul e cioban ?i d?? brusc pedala la fund, poate trage peste 400 A din re?ea (I.nominal fiind pe la 150), câteva tramvaie din astea putând decupla substa?ia. Desigur, dac?? e?ti în Praga ?i ai substa?ii tari ?i fir gros, îi la?i ?i cu 600 A pe vagon (deci 1200 A la 2 vagoane! Zici c?? e locomotiv??...), pe când dac?? e?ti în Dresda sau Magdeburg montezi o siguran??? care s?? î?i decupleze disjunctorul la 400 A. Dac?? e?ti în România pui vatmanul s?? stea cu ochii pe ampermetru în permanen??? :))

Motorul de c.c. e simplu, ieftin dar greu de între?inut. Necesit?? bobinaj, perii...
Motorul de c.a. are rotorul turnat ?i nu are perii, dar cost?? mai mult (îns?? nu va trebui s?? faci nimic la el). ??Â?inând cont c?? re?eaua e de c.c., ai nevoie de un invertor, pe care îl po?i folosi ?i ca variator de tensiune continu?? (deci adio rezisten?e), iar în el ai ?i redresor s?? faci frânare recuperativ??. ???ži motorul de c.c. po?i s?? îl comanzi cu un variato de tensiune continu??, care e mult mai u?or ?i mai compact decât rezisten?ele. Dar toate tehnologiile astea - aplicate în afar?? de prin anii '70 - abia au început s?? p??trund?? la noi, iar personalul de între?inere tot s?? dea cu ciocanul ?i s?? în??deasc?? fire ?tie, de aia vagoanele cu asemenea electronic?? de putere (pe care nu o mai po?i cârpi ?i care cost?? enorm) stau cu lunile pentru tot felul de porc??rii. în plus, tehnologia avanseaz?? rapid, a?a c?? p???e?ti cum a p???it Ia?iul cu ST12-urile, c?? ele erau cu electronic??, da' nu mai face nici dracu' tipul ??la de integrate, a?a c?? dac?? se stric?? vagonul, stricat r??mâne.

Dac?? alevi pedale, manet?? sau manivel?? e op?iunea ta... le po?i folosi pe toate ca s?? ac?ionezi un invertor sau un chopper.
 
Revenind la tramvaiele Swing:

1. Tramvaie Pesa încep, din nou, s?? vuiasc??; scot ni?te sunete de parc?? ar merge pe ro?i din?ate. Motivul: bandajele sunt poligonale în loc s?? fie perfect circulare. Cu p??rere de r??u trebuie s?? spun, dar nu m?? a?teptam ca la ni?te tramvaie atât de scumpe bandajele s?? se uzeze atât de repede. Precizez faptul c?? fiecare din cele 4 tramvaie a trecut, deja, prin cel pu?in o rectificare a bandajelor.

2 Referitor la comportamentul în curbe a Swing-urilor cu bandajele rectificate. Nu se aude acel scrâ?net sinistru (prezent la Tatre), dar, în interior, se simte o anumit?? trepida?ie.
 
E logic s?? fac?? urât, dac?? se lucreaz?? cu profiluri conice în loc de profiluri de uzur??. Nu tot ce func?ioneaz?? la Tatre func?ioneaz?? ?i la altceva... trebuiau efectuate m??sur??tori, determinat profilul de uzur?? ?i strunjite ro?ile în consecin???, c?? nu mai ai ?ine tip OR care stric?? orice roat??, indiferent de profil.
 
???ži Tatrele "fac urât" chiar foarte urât (caz concret: 80-ul pân?? s?? îi schimbe bandajele), îns?? în cazul acestora sunt dou?? posibilit???i:

1. Linia - înainte de modernizare - avea o calitate atât de slab?? încât zgomotele audibile în prezent nu le auzeam atunci

2. Configura?ia c??ii de rulare e de a?a natur?? încât bandajele Tatrelor se uzeaz?? foarte repede

Un alt aspect. Când un tramvai Tatra prime?te bandaje noi scoate un sunet oarecum asem??n??tor unui geam??t; a unui urlet de câine la lun??. A se asculta cu aten?ie 77-le. Sunetul respectiv îl auzeam frecvent la Timi?uri, ITB-uri ?i l-am sesizat la dou?? din Pesele clujene, unul dintre acestea fiind 82-ul. Spre deosebire de zgomotul similar mersului pe ro?i din?ate, acest "urlet la lun??" dispare dup?? 1-2 s??pt??mâni de exploatare. Scenariul e cam ??sta:
1. Geam??t
2. Sunet normal, eventual b??taia unora dintre ro?i; deseori am sesizat b??t??i ale ro?ilor la scurt timp de la schimbarea bandajelor
3. Zgomot similar mersului pe ro?i din?ate
4. Diminuarea zgomotului dac?? se inverseaz?? boghiurile (procedeu pe care l-am sesizat la Timi?uri)
 
No!

Foaret fain c?? s-a finalizat (nu ?tiu ce în?eleg ei prin finalizare) linia de tramvai de la Cluj...
Dar ca s?? demostr??m c?? nu suntem buni s?? facem ceva pân?? la capat cum ar trebui, din motive de unii ?tiute ?i ne?tiute de cei mai mul?i, au l??sat un segment de 15 m din linia veche, peste un pod peste Nad???, undeva pe str. Oa?ului.
în proiectul ini?ial era vorba de refacerea podului, dar... de când au început lucr??rile de reabilitare au trecut peste noi doua campanii electorale ?i un referndum...

Datr au ap??rut voci, tocmai din partea celor care ini?ial au sus?inut proiectul liniei de tramvai, c?? nu era oportun acest proiect pentru Cluj, mai ales c?? nu se are în vedere o extindere a lui în urm??torii 10-15 ani....

Voi pune poze cât de curând.

Bineîn?eles c?? s-a introdus restric?ie la viteza de circula?ie a tramvaiului, ?i se formeaz?? cozi interminabile de ma?ini. A drk de ?oferi c?? se încurc?? cu tramvaiu...
 
Domnilor voi a?i v??zut cât e de îngust podul acesta de pe Nad??? ? De abea încap 2 autobuze parale. Dac?? se apucau s?? lucreze ?i acolo trebuia închis podul ! ?i toate circula?ia pe strada Oa?ului. V?? lega?i ?i voi de 30 m linie veche ! L??sa-?i c?? se va face ?i acea sta?i lini?ti?i. Eu nu credeam c?? vor face totul ?i m?? bucur?? c?? au f??cut !
Acum urmeaz?? faza a 2 s?? vede?i atunci frumuse?e de trafic !!! Se reabiliteaz?? tramul stradal aferent str??zilor cu tramvai ?i podurile Horea ?i cel de pe Nad???. Pe alt site au zis c?? de ce nu le-au f??cut deodat??. P??i dac?? le f??ceau deodat?? trebuia închis?? toat?? strada Prim??verii !!! Vom vedea cum va fi.
Felicit??ri Prim??riei c?? a f??cut proiectul la final ?i cu numai o lun?? decalare. Bani nu au fost decât 25% din prim??rie ?i restul Fonduri Europene. Acum ve?i spune: da dar ?i câ?i bani europeni au intrat în buzunarul altora, eu v?? r??spund simplu: nu îmi pas?? ! Eu v??d doar traseul ! C?? putea s?? ia mult mai mult în buzunar ?i s?? nici nu termine traseul....
Partea prost?? c?? este cel pu?in una e sta?ia din fa?a Parcului central de lâng?? opera maghiar??. Acea încurc?? cel mai tare !
Ce e
 
Da! Ne legam de 30 de metri de linie!

în alte locuri, m?? refer la alte ???ri, nu se accept?? acest gen de compromisuri.
Se putea devia circula?ia 2-3 luni, se putea l??rgi podul...
Acum intr?? (dar nu ?tiu când) în reabilitare trama stardal??.
Inchid iar linia de tramvai pân?? refac podul?
Sau va muri pe veci a?a, cu acea gâtuire ?i restric?ie. Pe acolo trece traficul greu de tranzit.

Faptul c?? nu le pas?? la unii ce fac cu banii no?tri, comunitari sau nu, este o problem?? de capra vecinului. Orice sum?? ar fi nu ar trebui l??sa?i s??-?i bat?? joc de ea. îmi pas?? c?? îmi fur?? din calitatea vie?iii mele, punându-m?? s?? stau în ambuteiaj, sau s?? pierd vremea prin tramvai. E o optic?? gre?it?? în a nu-?i p??sa de banii cheltui?i într-o comunitate.

Dar genul acesta de treburi f??cute de mântuial?? ne caracerizeaz?? ca ?i na?ie. PUNCT
 
Treaba cu fondurile europene st?? cam a?a:
1. Cheltuiala se face integral din bugetul local
2. Uniunea European?? deconteaz?? (în cazul de fa???), teoretic, cele 4/7 din investi?ie (2/7 e din fonduri locale, 1/7 de la Guvern). Zic teoretic deoarece, de multe ori, î?i d?? amend??, adic?? nu î?i deconteaz?? suma prev??zut?? dac?? g??se?te ceva în neregul?? (?i, de multe ori, g??se?te). Banii proveni?i din aceste amenzi merg la alte proiecte.

Pân?? s?? ader??m la UE, era cofinan?are. UE d??dea banii deodat?? cu noi. Acum e decontare. Noi d??m tot ?i UE ne d??, ulterior, cot?? parte, din care se scad amenzile.
 
Nu are legatura cu modernizarea , insa am gasit o imagine interesanta, aparent realizata in 1902. Observ ca in Cluj in piata Unirii a existat o cale ferata si ceea ce pare o locomotiva cu un vagon ? Sau tramvai cu abur ?

Stie cineva mai multe ?

http://www.pedagogia.eoldal.hu/fenykepek/kolozsvar-fotere-1902-ben.html
 
O fost o cale ferat??, care pornea din dreptul Liceului Brassai actual, cu ramifica?ie in centru, p-?a Uniri, ?i pân la Gar??.
A fost inslatat?? cu scopul principal de a ajuta la transportul componentelor statuii lui Matei Corvin, care a fost inaugurata in 1905.
A functionat ca un tramvai cu abur, daca bine ââ???tiuââ?? minte pân?? la primul r??zboi.

Pe urm?? în 1987 ne-a cadoristi fiul patriei, cel mai iubit dintre pâm??nteni, doctorul docent, ?i sinistra sa sotie cu linia de tramvai actuala.

In proiectul din 1985 avea o dezvoltare mai mare, dar a ramas asa cum e, putin f??r?? rost.

Scopul ei a fost sa adune workerii din M??n???tur ?i M??r???i - Gheorghieni (linie in proiect, neexecutat??) s??-i duc?? la munc?? pe marea platform??, acum furat?? ?i dezmembrat??, CUG.

Dar cic??, amu este s??mânta pentru viitorul fost tren metropolitan, care va lega Gilaul de Jucu. La anul se va vorbi mult de el, vor ap??rea harti, schite si discutii.

Asta ca si ciclul... o data la 4 ani, la alegerile locale.
O sa de discute de monorail, de Somesul navigabil, de tunel sub Feleac, de pista de 4.000, de centura de sud, nord, est, vest, mijloc, sus si jos.

Io o s?? stau pe drepata si o s?? mânc mici cu pit?? ?i mu?tar, ce vor da ei la popula?ie ca s?? le dea stampila! M??car atat s?? profit de la politicieni.
 
Buna ziua dragi colegi,
Vorbeam ca pe data de 1 Decembrie 2014 s-a dat in circulatie tronsonul complet de linii de tramvai din Braila,tronsonul Bariera Calarasilor-Calea Galati,modernizat complet dupa circa 3 ani.Pana aici nimic spectaculos,dar dupa nici 5 luni de circulatie a tramvaielor,deja troncane si fac acelasi zgomot ca inainte de a se reabilita calea de rulare,zgomote de zici ca au,cum spunea un coleg ceva mai sus,roti dintate,eu am crezut ca au roti patrate,mai trebuie sa inceapa sa se scuture blocurile cum faceau inainte de reabilitare si uite asa am ajuns de unde s-a plecat,drum parcurs pe banii nostri din impozite,unde mai pui ca s-a incercat un referendum la care ar fi trebuit sa ne dam acordul,noi cetatenii Brailei,ca sa faca un imprumut la nu stim ce banca sa se acopere cheltuielile de reabilitare,fiindca ceea ce s-a recuperat din demolare,(fier vechi,piatra cubica),in loc sa se vanda sa se recupereze o parte din bani,au mers acei bani in campaniile electorale conduse de catre ilustrul hot, Bunea Gheorghe Stancu.
Acum se plang de aceleasi probleme,zgomot,trepidatii,case cu pereti crapati,locuitorii cartierelor 1Mai(Chercea) si Brailita,pe acolo tramvaiele circula cu restrictii de viteze si se leagana precum vapoarele pe Dunare,dar acolo se va reabilita cand va reveni iar la putere ''primul'' cetatean al Brailei,nenea Stancu.
 
Tramvaiul cu abur din Cluj a circulat intre intre 21 august 1893 si 15 mai 1902. Pana in 1909 linia fusese scoasa definitiv. A fost linia de "tren urban" cu cea mai scurta existenta din Ungaria, dovedindu-se nerentabila datorita traseului ales, mult mai usor si rapid de acoperit cu birja.
 
Tramvaiul cu abur din Cluj a circulat intre intre 21 august 1893 si 15 mai 1902. Pana in 1909 linia fusese scoasa definitiv. A fost linia de "tren urban" cu cea mai scurta existenta din Ungaria, dovedindu-se nerentabila datorita traseului ales, mult mai usor si rapid de acoperit cu birja.

si o cunoscuta poza a materialului rulant folosit (o parte din el, evident) sursa azopan.ro.

cluj.jpg