buna,
nu numai 1044.2 au fost transformate in 1144.2, ci incepand cu 2008 si toata seria 1044 devine incet 1144 (ZWS, multitractiune, etc.)
de precizat ca modelul de 1044.094 Roco pe scara N este gresit, intrucat s-a folosit o carcasa de 1044.2; la 094 aeratoarele laterale sunt si ele "inalte" (de la 070 incolo) ca la 1044.2, insa cele centrale au alt tip de gratar... la H0 le'au facut corecte, la N nu a parut ceva destul de important
locomotivele 1043 au fost intr-adevar retrase de catre ÖBB in 2001 insa nu au fost vandute la SJ, ci la diferite cai ferate private din Suedia; viteza maxima nu era de 135km/h ci de 130km/h la 1043.01-04, 135km/h la 1043.05 si 140km/h la 1043.06-10 :lol:
locomotivele 1043 nu au fost destinate in principal transportului de marfuri, informatia asta doar Fleischmann o putea inventa; au tras toate categoriile de trenuri, in ultima parte a carierei doar trenuri de pasageri regionale pe Tauernbahn.
aceeasi greseala ai facut-o si la seria 120 a DB / DB AG; este vorba de o locomotiva universala, care trage si azi trenuri de calatori ziua si in general PIC-uri (unde se cer masini care sa "stie" 160km/h) noaptea; am vazut chiar si 120 pe Gaubahn de la Stuttgart in jos tragand marfare grele, acum 3-4 saptamani.
locomotive din seria 103 au fost 149, 4 exemplare 103.0 (foste E03 din 1965, prototipurile, mai tarziu clasate ca 750) so 145 de exemplare 103.1 (103 101-245, ultimele 20 cu faimoasa "cabina lunga")
din ele 103 106 a trait doar cateva saptamani, fiind eroina nefastului eveniment de la Rheinweiler, care a pus capat utilizarii ASB-ului timp de aproape 10 ani.
seria inca nu a fost scoasa complet din serviciu activ la DB, si in 2011 locomotiva 103 245-7 figureaza in parcul activ al Bw. München 1 si pentru ea exista un Umlaufplan de 7 zile, pe trase ale seriei 101. las la o parte locomotivele de muzeu, ca E03 001, 103 184 sau 103 235 (DB Museum), 103 222 (DB Systemtechnik Minden), etc.
desi imi face placere sa vad modelele tale si sa citesc descrierile, as prefera ca acestea sa fie un pic mai bine documentate, de preferinta cu literatura serioasa si nu cu Google, Wikipedia sau cataloagele fabricantilor de modele ;-)
de asemenea, atentie la terminologie: spui ca seria DB 103 era conceputa pentru tractiunea trenurilor de persoane, ceea-ce este fals, intrucat a fost conceputa pentru serviciu rapid (TEE/IC); corect ar fi "tren de calatori"; termenul "tren de persoane" in limba romana defineste un rang de tren de calatori, mai exact unul de nivel jos.
atentie, in Austria pana in anii 1984-85 se folosea numerotarea veche, cu punct intre numarul seriei si cel de ordine si fara zerouri: astfel, actuala 1144 094-x s-a numit la constructie 1044.94, apoi 1044 094-x. atunci cand se pune cifra de control, nu se mai foloseste punctul.