Cu legatura la autobuzele CFR de pe paginile anterioare.
Transporturile rutiere publice de calatori si marfuri se faceau in tara noastra de diferite persoane sau intreprinderi particulare, scopul principal urmarit fiind obtinerea de castiguri cat mai mari.
O intreprindere de stat bine organizata sub toate aspectele si dotata cu autovehicule necesare asigurarii transporturilor auto, precum si cu ateliere corespunzatoare pentru intretinerea acestor miljoace de transport nu putea fi conceputa inainte de cel de-al doilea razboi mondial. O astfel de intreprindere avea sa ia fiinta abia la 3 mai 1946, sub numele de Regia Autonoma pentru Transporturi Auto - R.A.T.A. (legea 323, M.O. 102)
Inainte de 1944 insa, prin legea din 25 iulie 1934 (MO 169) Calea Ferata, pentru a inlatura concurenta sectorului particular, obtine dreptul de a exploata in exclusivitate, timp de 20 de ani, carausia publica si de marfa pe unele drumuri publice, in lungime de 11 183 km, paralele cu liniile de cale ferata, cu obligativitatea de a le moderniza.
...
In acest cadru legal s-a inceput si s-a dezvoltat exploatarea transporturilor rutiere de catre CFR. Astfel daca in 1935 reteaua auto CFR era de 37 km cu 2 autobuze, in 1940 s-a ajuns la 7 581 km cu 354 autobuze, majoritatea (115 buc) de tip Mercedes, iar la marfa 132 autocamioane, majoritatea (71 buc) de tip Bussing. Transporturile auto s-au dezvoltat repede, deoarece Caile Ferate au cautat ca taxarea calatorilor sa se faca dupa un tarifar apropiat celui corespunzator clasei a doua la CFR, iar taxarea acelorasi marfuri, la tonaj si distante egale, sa fie aproape identica, atat in tariful rutier, cat si in cel feroviar.
In anul 1941, Serviciul Transporturi auto ce functiona de la infiintare ca Serviciul M.6, in cadrul Directiei Miscarii din Directia Generala a Cailor Ferate, devine Directia Auto.
Sume importante au fost investite ulterior in miljoace de transport rutier, facandu-se si constructii noi si amenajari, pentru intretinerea si reparatia acestora. La inceputul anului 1940 exista deja amenajat in Bucuresti-Grivita un garaj de 100 autovehicule cu un "pavilion de spalare". Mai existau in alte 36 centre, garaje noi sau amenajari in cladiri existente si garaje provizorii tip, din lemn, cu pereti dubli, umpluti cu zgura. In primavara anului 1941 s-a inceput de catre Directia Ls prin Inspectia II Ls Bucuresti, constructia unui mare atelier de reparatii, la Mizil, in suprafata de 7 500 m2 , cu un pavilion administrativ de 700 m2.
In anul 1953, odata cu cu reorganizarea administrativa a tarii, in fiecare regiune s-a infiintat cate o intreprindere regionala de transport auto, I.R.T.A.
Parcul vechi si uzat a fost treptat inlocuit cu miljoace noi de transport construite in tara incepand cu anul 1954, an in care au fost puse in exploatare de Uzinele Steagul Rosu primele autocamioane SR 101 de 4 tone si cand au aparut primele autobuze TV, fabricate la uzinele "Autobuzul" (Tudor Vladimirescu).
Prin reorganizarea administrativa a tarii, din februarie 1968, inl ocul I.R.T.A., a aluat fiinta in fiecare judet cate o intreprindere de transport auto, I.T.A.
Mai multe detalii gasiti in lucrarea "Constructii pentru transporturi in Romania" vol 2, editata de Centrala de Construc?ii Cai Ferate CCCF Bucuresti in 1986.