Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Dup? ce am cositorit dou? sârme negre sub?iri pe bornele difuzorului ?i am f?cut din nou probe de func?ionare, am reasamblat inferioar? a cazanului cu partea superioar?, cu difuzorul în interior.
IMG_001614.jpg

IMG_001616.jpg

Încercând s?-mi fac curaj pentru asamblarea pasarelei (cred c? a?a se nume?te componenta aceea ro?ie de deasupra ro?ilor)... mi-a venit alt? idee: s? montez lumin? în cabina locomotivei ?i, poate, o lumini?? ro?ie pâlpâitoare lâng? cardan, în chip de focar
4.gif
, dac? tot am la îndemân? ie?irile AUX2 (violet) ?i AUX3 (roz). Mai este disponibil? ?i AUX4 (verzuliu deschis), pentru care... voi vedea dac? îi voi g?si o aplica?ie.
Astfel, reasamblarea locomotivei va mai a?tepta pân? când aceste idei vor g?si modalit??i de realizare practic?.
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Daca imi este permisa o umila sugestie, AUX4 ar avea o posibila utilizare pentru lumini de inspectie roti cazan (realizabile din led-uri 0402 cu fire gata lipite din fabrica). Stiu ca nu e o operatie chiar usoara, dar daca tot exista iesiri disponibile pe decodor, de ce nu?
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: mpursu
Cu mare placere. Eu am in plan aceasta operatie pentru "doamnele in varsta" din colectie (stiu, inca nu am apucat sa le prezint in topicul colectiei mele), dar trebuie sa mai "exersez' un pic....
 
Mircea este foarte bine cu vrei sa montezi sunetul dar trebuie sa decupezi greutatea din cazan .
Totusi noul system de la Roco de montare al difuzoarelor are la baza decupari de locasuri pentru difuzoare dreptunghiulare in greutatea cazanului .Cutia de rezonanta fiind insari greutatea cazanului si carcasa de plastic .
Ai doua variante , o cumperi sau strunjesti in vechea greutate .
Claritatea si sunetul sunt deosebite in combinatie cu un ESU V.5 Eu am schimbat greutatea la BR 012 si am pus doua difuzoare 8 omi in paralel .
 

Ata?amente

  • Locomotive Weigt1 for Sond.jpg
    Locomotive Weigt1 for Sond.jpg
    28,9 KB · Vizualiz?ri: 8
Au sosit LED-urile superminiatur? ro?ii pentru focar ?i alb-cald pentru cabin? ?i pentru ?asiu, împreun? cu un generator de fum Seuthe nr.11 :cool:
IMG_001790.jpg

IMG_001792.jpg

Ioooi da'mici mai sunt
13.gif
da'bine c? firele sunt gata cositorite, deci... când îmi vor veni ideile adecvate, voi putea s? le montez (relativ) u?or
26.gif
39.gif
105.gif
113.gif
 
Ultima editare:
A?a cum povesteam, voi folosi toate ie?irile auxiliare ale decodorului pentru urm?toarele func?ii:

  • AUX2 (violet) pentru lumini?ele ro?ii clipitoare din focar, care vor fi ac?ionate de F4 împreun? cu sunetul de lopat? ?i c?rbuni;
  • AUX3 (roz) pentru lumina din cabin?, care va fi ac?ionat? de F15;
  • AUX4 (verzuliu) pentru luminile de la ?asiu, care vor fi ac?ionate de F23 (cu anularea sunetului de oprire a turbogeneratorului).

Astfel... am luat la buchisit & silabisit prospectul decodorului ?i proiectul BR44-cu-c?rbuni nr.S0345 http://projects.esu.eu/projectoverviews/7#info-S0345 ?i m-am apucat de map?ri
26.gif
 
Vezi ca la original "luminile de la sasiu" se aprindeau in doua situatii:

- pentru a permite personalului locomotivei verificarea si gresarea aparatului de rulare si al ambielajului
- in momentul pornirii, in sarcina, pentru a permite mecanicului pe timp de noapte sau vreme rea sa-si dea seama daca pierde aderenta la pornire.
 
Deci... prima mi?care const? în activarea ie?irii AUX2 odat? cu activarea func?iei F4, în stil "firebox" (focar) ?i în "LED mode" (adic? avertiz?m decodorul c? are de lucru cu un LED ?i nu cu un becule?). Execut?m aceste set?ri fiecare pe rând, conform manualului decodorului ESU LokSound V5. Înainte de a ne apuca de lucru este FOARTE indicat s? citim cu aten?ie ?i s? în?elegem sec?iunile de interes din acest manual!

Începem cu alocarea (maparea) ie?irii AUX4 la func?ia F4.
  • în tabelul din pagina 78 vedem c? maparea func?iei F4 deja exist? în rândul 10, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;
  • în tabelul din pagina 74 vedem c? activarea ie?irii AUX2 înseamn? c? în CVK trebuie s? scriem 8;
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 10" ?i g?sim CVK=401 cu CV32=8;
  • astfel execut?m CV32=8 ?i CV401=8, apoi CV32=0;
  • GATA, ie?irea AUX2 este activat?/dezactivat? odat? cu F4 :cool:
 
Ultima editare:
Continu?m cu stabilirea caracterului de lumin? clipitoare pentru ie?irea AUX2.
  • în tabelul din pagina 79 g?sim c?, pentru AUX2, CV-ul de selec?ie a modului (Mode Select CV) este 283;
  • în tabelul din pagina 82/83 g?sim c? modul "firebox" este activat de valoarea 3 ?i modul "intelligent firebox" este activat de valoarea 4, iar eu am ales valoarea 4 (de?i deocamdat? n-am v?zut nicio diferen?? între cele dou? moduri);
  • astfel execut?m CV32=0 ?i CV283=4;
  • GATA, ie?irea AUX2 este activat?/dezactivat? clipitor "intelligent firebox" odat? cu F4 :cool:
Toate bune ?i frumoase, îns? decodorul crede c? are de-a face cu un becule?, deci comanda de clipire este adecvat? iner?iei termice a filamentului incandescent. Deci "avertiz?m" decodorul c? la ie?irea respectiv? g?se?te un LED cu iner?ie neglijabil? ?i c? este cazul s? î?i modifice algoritmul de clipire în mod corespunz?tor.
  • în tabelul din pagina 79 g?sim c?, pentru AUX2, CV-ul pentru prima func?ie special? este 287;
  • în tabelul din pagina 82/83 g?sim c? modul LED ("LED mode") este activat de valoarea 128;
  • astfel, execut?m CV32=0 ?i CV287=128;
  • GATA, clipirea ie?irii AUX2 este mult mai realist? ?i chiar seam?n? cu focul din cazanul locomotivei :cool:
Dac? dorim c? ajust?m str?lucirea acestei lumini clipitoare...
  • în tabelul de la pagina 79 g?sim c?, pentru AUX2, CV-ul pentru str?lucire ("brightness") este 286, cu valori între 0 ?i 31;
  • dac? nu suntem mul?umi?i de str?lucirea luminii clipitoare, atunci citim CV286, apoi scriem CV32=0 ?i CV286=alt?_valoare_decât_cea_citit?.
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Acum lumina clipitoare din focar se aprinde odat? cu activarea func?iei F4 ?i se stinge odat? cu dezactivarea acesteia, deci, la prima vedere, am ob?inut ceea ce ne-am dorit. Dar... sunetul de dat-la-lopat? NU înceteaz? imediat la dezactivarea func?iei F4, ci mai continu? câteva secunde bune. Astfel, pentru o mai bun? impresie de realism, întârziem stingerea luminii din focar fa?? de dezactivarea func?iei F4.
  • în tabelul din pagina 79 g?sim c?, pentru AUX2, CV-ul pentru întârzierea la activare/dezactivare ("switch on/off delay") este 284;
  • valorile întârzierilor sunt de la 0 la 15 ?i pot fi setate separat pentru activare ?i pentru dezactivare;
  • alegem întârzierea la activare 0 ?i, prin taton?ri, întârzierea la dezactivare 8;
  • valoarea de scris în CV284 se calculeaz? cu algoritmul 16 x întârziere_la_dezactivare + întârziere_la_activare, deci 16 x 8 + 0 = 128;
  • astfel, execut?m CV32=0 ?i CV284=128;
  • GATA, acum lumina clipitoare din focar se aprinde odat? cu activarea F4 ?i se stinge la câteva secunde dup? dezactivarea F4, aproximativ odat? cu terminarea sunetului de dat-la-lopat? :cool:
Atunci când sunetul locomotivei este activat, câteva sunete individuale sunt activate automat ?i aleatoriu, printre ele g?sindu-se ?i sunetul de dat-la-lopat? sus-men?ionat. Dup? executarea set?rilor de mai sus, am remarcat cu încântare c? lumini?a clipitoare din focar se activeaz? ?i ea odat? cu sunetul de dat-la-lopat? ?i se opre?te odat? cu acesta, f?r? ca eu s? umblu la F4!
41.gif
 
Ultima editare:
Conform aceluia?i algoritm, map?m ie?irea AUX3 (roz) la func?ia F15 (ini?ial destinat? generatorului de fum ESU, dar eu folosesc un Seuthe nr.11 comandat de F8 prin ie?irea AUX1).
  • în tabelul din pagina 78 vedem c? maparea func?iei F15 deja exist? în rândul 21, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;
  • în tabelul din pagina 74 vedem c? activarea ie?irii AUX3 înseamn? c? în CVK trebuie s? scriem 16;
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 21" ?i g?sim CVK=321 cu CV32=9;
  • astfel execut?m CV32=9 ?i CV321=16, apoi CV32=0;
  • GATA, ie?irea AUX3 este activat?/dezactivat? de func?ia F15 :cool:
Conform logicii de programare, dup? terminarea set?rilor este necesar s? se scrie CV32=0 fiindc? perechea CV31(=16) ?i CV32 controleaz? semnifica?iile unui întreg grup de CV-uri de configurare!
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: SSL
OK... dup? aceste dou? map?ri reu?ite, am trecut la a treia, respectiv maparea ie?irii AUX4 (verzuliu) la F23 ?i eliminarea activ?rii sunetului opririi turbogeneratorului. Aici m?rturisesc c? mi-am prins urechile ?i c?, dup? eN-sprezece încerc?ri ?i reveniri ?i calcule ?i program?ri ?i reprogram?ri etc. ie?irile AUX4 ?i cele de lumini înainte/înapoi au luat-o razna. A?a c?... am resetat decodorul ?i am luat-o de la început, ref?când rapid map?rile pentru AUX2 ?i AUX3.
Deocamdat?, pân? la sosirea unor zile mai bune ?i idei corespunz?toare, am alocat ie?irea AUX4 al?turi de ie?irea AUX3 la aceea?i func?ie F15. Astfel...
  • în tabelul din pagina 78 vedem c? maparea func?iei F15 deja exist? în rândul 21, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;​
  • în tabelul din pagina 74 vedem c? activarea ie?irii AUX4 înseamn? c? în CVK trebuie s? scriem 32; în cazul nostru adun?m valoarea 32 la cea scris? anterior 16, deci în CVK vom scrie 16 + 32 = 48 pentru activarea simultan? AUX3 ?i AUX4;​
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 21" ?i g?sim CVK=321 cu CV32=9;​
  • astfel execut?m CV32=9 ?i CV321=48, apoi CV32=0;​
  • GATA, ie?irea AUX4 este activat?/dezactivat? împreun? cu AUX3 de func?ia F15 :cool:
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: SSL
Acum ne concentr?m pe cabina locomotivei, unde urmeaz? s? se amplaseze un LED warmwhite pe tavan ?i dou? LED-uri ro?ii în chip de lumini ale focarului.
Amplasamentele LED-urilor superminiatur? sunt desenate cu cercule?e de culori adecvate.
IMG_001948_red_LEDs.jpg

IMG_001949_red_LED.jpg

IMG_001950.jpg

IMG_001984_LEDs.jpg

IMG_001986_red_LEDs.jpg

Acum s? vedem cum strecur?m sârmele astfel încât s? nu se prea vad? ?i s? îmi lase spa?iu de manevr? suficient...
 
Ultima editare:
Voi c?uta s? construiesc cumva un PLUS comun pentru toate aceste LED-uri, unde s? se conecteze ?i cele care vor lumina ?asiul (dac? aceste lumini au o denumire consacrat?, chiar v? rog s? o spune?i). Catozii acestor LED-uri ?i grupuri de LED-uri vor veni conectate la ie?irile corespunz?toare ale decodorului, al?turi de cele dou? fire care duc spre difuzor. Astfel, un eventual conector va avea 5inci fire, ceea ce m? duce deja cu gândul la un conector NEM651 unde al ?aselea fir poate fi chiar plusul comun sus-men?ionat, ceea ce m? va sc?pa de conexiunea dintre ansamblul cazanului ?i cablajul de pe ?asiu :cool:
Evident, mut?m jumperul care permite comanda generatorului de fum în pozi?ia corespunz?toare AUX1. Din fabric?, acest jumper a venit pe pozi?ia care permite activarea generatorului de fum împreun? cu luminile, ceea ce acum nu ne mai convine.
IMG_001983_smoke.jpg
 
Ultima editare:
Ca s? vedem unde ar trebui s? se afle luminile pentru ro?i, iat? aici un filmule? edificator:

[img=https://youtu.be/GdQAmF0qtV8]View: https://youtu.be/GdQAmF0qtV8[/img]

În limba german?, acest simpatic sistem de lumini poart? numele "Fahrwerksbeleuchtung", iar traducerea în limba englez? este ceva de genul "Driving Gear Light". Dac? aceste lumini poart? o denumire consacrat? în limba român?, repet rug?mintea de a-mi fi transmis?.
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: Michael
Am mai g?sit înc? o denumire în limba german? pentru luminile de la ?asiu: "Triebwerksbeleuchtung". Deci... o denumire consacrat? în limba român?...? :)
Înc? m? mai gândesc la o modalitate demontabil? de conectare a difuzorului ?i a LED-urilor mele din locomotiv? cu ie?irile corespunz?toare ale decodorului din tender
39.gif
 
Vezi ca le cam incurci, Mircea.

Fahrwerk inseamna sasiu. Triebwerk inseamna motor sau angrenaj motor - in cazul unei locomotive cu abur mai degraba ambielaj. Traducerea "Driving Gear Light" din limba engleza corespunde cu "Triebwerkbeleuchtung" din germana.

@nae44 , exista o denumire consacrata pentru luminile de la sasiu cu care sunt sau mai degraba erau echipate undele EA-uri?