Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Si ceva mai interesant: amplasarea luminilor de pervaz pe o 44 a DB, in speta 44 615 a Bw Hanau, suprinsa aici in 1959 in Ostheim. Dupa cum se vede, erau patru perechi, pe langa ce a modelat Roco pe vechea sa BR 44 pe H0 mai era cate un rand pe traversa laterala si inca unul in apropierea marchizei:

44_615_Bw_Hanau_Ostheim_1959_RonAmberger_Eisenbahnstiftung.jpg

extras dintr-un cliseu de Ron Amberger, (c) Eisenbahnstiftung. Toate drepturile rezervate

Mircea: baiat destept esti, mijloace tehnice ai, daca nu amplasezi corect si cate un LED pe fiecare parte a traversei ca sa lumineze corect biela motoare ma vei dezamagi crunt. ;)
 
Cabina locomotivei BR44 Roco deja se apropie de forma final? :)
IMG_002457e.jpg

Lumini?ele ro?ii vor simula focul din cazan, aprinzându-se clipitor odat? cu sunetul de lopat? aruncând c?rbuni, iar lumini?a de pe tavan se va aprinde la comanda adecvat?.
Nu m? gr?besc s? a?ez definitiv firele, fiindc? acum urmeaz? partea cea mai spectaculoas?, respectiv instalarea l?mpilor de pervaz. S? pun 4atru lumini?e, f?când uitat? perechea din mijloc ?i l?mpile de sub cabin?, s? pun 6ase lumini?e, f?când uitat? fie perechea din mijloc, fie l?mpile de sub cabin?, sau s? pun toate 8pt lumini?ele respective? Oricum, dac? va fi montat?, perechea de l?mpi din mijloc va sta tot pe fa?a inferioar? a pervazului, la acela?i nivel cu prima ?i cu a treia pereche.
 
  • Like
Reac?ii: gamitzu
S? pun 4atru lumini?e, f?când uitat? perechea din mijloc ?i l?mpile de sub cabin?, s? pun 6ase lumini?e, f?când uitat? fie perechea din mijloc, fie l?mpile de sub cabin?, sau s? pun toate 8pt lumini?ele respective?

Eu as pune fie sase (renuntand la cea de la marchiza) fie toate opt.

Oricum, dac? va fi montat?, perechea de l?mpi din mijloc va sta tot pe fa?a inferioar? a pervazului, la acela?i nivel cu prima ?i cu a treia pereche.

Asta mi se pare personal absurd. Ce motiv ai avea sa faci ceva nu numai fals ci si complet ilogic cand poti face cu un efort la fel de mare ceva absolut corect?
 
Voi alege s? nu montez a doua pereche de l?mpi la locul ei real fiindc?, a?a cum am mai explicat, cazanul ?i ?asiul modelului H0 sunt dou? piese total distincte între care nu exist? niciun fel de conexiuni electrice. Astfel, perechile de l?mpi 1 ?i 3, aflate pe pervaz, vor primi curent de la decodor prin cabina locomotivei. Dar cum s? aduc curent la perechea 2, dac? ar fi s? fie plasat? pe ?asiu, ca în realitate? Spre cablajul din ?asiu, prin conectorul din fabric?, de la decodor vin doar firele ro?u ?i negru (culeg?toare dreapta respectiv stânga), albastru (plus comun), alb (lumini mers înainte), galben (lumini mers înapoi - ceea ce deja îmi d? ni?te idei ;)) ?i verde (AUX1 pentru generatorul de fum). Pe ?asiu nu am niciun fir sau traseu disponibil pentru AUX4, care va ac?iona l?mpile de pervaz.
IMG_002460e.jpg

Astfel, conform proiectului meu, cele ?ase conexiuni suplimentare de la decodor spre locomotiv? sunt: cele dou? fire negre spre difuzor, firul albastru de PLUS comun, firul violet AUX2 pentru luminile din focar, firul roz AUX3 pentru lumina din cabin? ?i firul verzuliu AUX4 pentru l?mpile de pervaz. Toate aceste conexiuni suplimentare de la decodor vor veni în cabina locomotivei, deci pe ansamblul cazan care nu are niciun contact electric cu ?asiul. Iar eu... doresc ca în continuare cazanul ?i ?asiul s? poat? fi oricând separate complet, f?r? fire între ele care s? stânjeneasc? aceast? separare, fire pe care oricum nu le-a? putea plia sau ascunde fiindc? totul este "la vedere".
Nu este o alegere u?oar? fiindc?, de acord cu tine, Horia, dac? tot fac un efort atunci mi-a? dori s?-mi ias? rezultatul conform realit??ii. Îns?... exist? ?i cazuri când nu facem ce vrem, ci facem ce putem :)
 
  • Like
Reac?ii: gamitzu
Îns?... exist? ?i cazuri când nu facem ce vrem, ci facem ce putem

Pai tocmai asta ma si mira din partea ta. M-ai obisnuit ca poti mai mult si acum mi se pare ca nu-ti folosesti tot potentialul. :)

La modul serios, unde este problema sa aduci un fir de cupru de masa si inca doua fire de cupru izolate de la acelasi AUX4 pe sasiu, legate la niste mufe mici mama/tata intr-o zona invizibila, adica in focar? E ceva atat de banal incat nu inteleg de ce te complici sa cauti explicatii cusute cu ata alba ca nu este posibil. :)
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Mie nu mi se pare rau deloc. Chiar interesant. Totusi, ideea de a pune mufe mici nu e rea dar nici usoara. Nu se pot ascunde in orice loc, dar merita incercat. Stiu, ca am incercat si eu la un BR 50 de Roco si pana la urma am cablat sasiul, iar daca vreodata as avea nevoie sa desfac ansamblul as dezlipi cu letconul firele pur si simplu. Mai ales ca nu cred ca as face asta zilnic. Am cautat sa vopsesc chiar si lipiturile, sa nu se vada din exterior stralucind nefiresc.
 
Da mai, insa pe BR 44 Roco ai loc din belsug pentru mufe mici in focar.

Exemplu de mufe mici: taie in cinci o mufa standard NEM 651 (cea cu 6 poli pentru scara N). Obtii sase mufe tata/mama perfecte pentru asa ceva.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
De acord cu tine, dar eu folosesc altceva mai simplu si mai la indemana. Daca cauti pe la piata de electronice, la noi e o strada cu zeci de astfel de pravalii, se gasesc niste mufe mama/tata cu pinii in linie, paraleli, care au vreo 30 si ceva de pini (cred). Toti pinii fiind paraleli, se pot taia doi cate doi foarte usor. Atentie insa ca regleta cu pini e cam casanta si se pot sparge. Nu recomand sa se taie cu dalta, mai degraba cu ceva fin, nu cuter ci o panza de traforaj intinsa. Pinii cred ca au vreo 0,7 mm diametru. Ca exemplu, eu, impreuna cu Andreiul, am pus pinii tata, incalziti cu letconul, perpendicular pe podeaua (sasiul) tenderului intrand in aceasta jumatate in sus in tender pe care am lipit cele doua fire care duc la decodor pentru felinarele din botul locomotivei si cealalta jumatate raman in jos perpendicular spre blatul dioramei. Apoi am luat mufa mama si am lipit niste fire intre sasiul locomotivei si aceasta mufa. Atentie, am folosit niste fire de cupru subtiri ce se folosesc de regula la difuzoare, fire care sunt foarte flexibile, nu opun rezistenta si sunt negre (izolatia) si deci seamana cu furtunele ce aduc apa de la tender la locomotiva cu abur, pe sub legatura intre acestea. Aceste fire, fiind foarte flexibile, nu impiedica in nici un fel articulatia locomotiva cu abur-tender, nu arata nasol si mufa mama ce sustine capetele acestor fire intra perfect pe pinii deja fixati in podeaua tenderului imediat langa locomotiva. Daca vreodata se doreste dezlegarea locomotivei de tender, se scoate aceasta mica mufa cu o penseta apoi se decupleaza clasic locomotiva de tenderul sau. Mufa fiind mica si intrand pana sub podeaua (sasiul) tenderului aceasta nu se vede deloc si nu impiedica functionarea ansamblului deloc. Arata practic ca doua tuburi negre care vin de la locomotiva la tender, la fel cu cele prin care vine apa din tender la injectoarele locomotivei. Bine, prin astea nu curge apa, ci doar ,,curent". Asa se poate recabla o locomotiva cu abur mai veche ce nu are mufa de decodor si se digitalizeaza. Ar arata urat ca felinarele sa fie aprinse in permanenta indiferent de sensul de mers, in cazul in care as fi pus o rezistenta si un fir scurt intre LED-ul felinarelor si alimentarea permanenta a locomotivei. Asa, aceste felinare le pot stinge nu sufland in ele ci dezactivand iluminarea din mouse.
 
Ai putea sa omiti V+ ul care vine de la decodor si sa ti-l faci in/sub cazan, din rosu + negru + 2 diode, iar pe firul albastru sa aduci aux4 din decodor. In felul asta ai pastra conectorul original. E un pic de migalit cu diodele si implica modificari locale pe pcb-uri, dar cred ca ar putea sa mearga.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Excelent? idee, SSL! M? gândisem ?i eu la schimbarea semnifica?iei unui alt semnal din conectorul original, dar aceast? idee este ?i mai bun?. Astfel semnalul AUX4 va ajunge ?i la ?asiu prin conectorul original, ?i la cazan printr-un conector suplimentar. În plus, curen?ii consumatoarelor din locomotiv? - faruri ?i generator de fum - vor trece prin perechea de diode care vor oferi plusul comun, deci decodorul va avea o sarcin? mai u?oar?.
 
Da, acum o sa fie interesant de ales diodele. Cu un generator de abur in sarcina, nu stiu daca solutia clasica cu 1n4148 o sa aiba viata lunga... poate niste 1n400x-uri smd?
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Daca cauti pe la piata de electronice, la noi e o strada cu zeci de astfel de pravalii, se gasesc niste mufe mama/tata cu pinii in linie, paraleli, care au vreo 30 si ceva de pini (cred). Toti pinii fiind paraleli, se pot taia doi cate doi foarte usor. Atentie insa ca regleta cu pini e cam casanta si se pot sparge. Nu recomand sa se taie cu dalta, mai degraba cu ceva fin, nu cuter ci o panza de traforaj intinsa.

IMG_20200822_192658.jpg


Acum cateva zile am luat si eu ceva tot pentru conectori la lminile ND2. Am mai folosit in trecut, sant rezistente in timp conexiunile. In gauri se vad dubluri elastice pt un contact bun.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Pe cablajul locomotivei (sub cazan) exist? dou? astfel de diode SMD pentru ac?ionarea generatorului de fum împreun? cu luminile fa?? sau spate, acesta fiind motivul pentru care la locomotiv? sunt aduse ambele semnale electrice. Acum nu mai este nevoie de ele în configura?ia respectiv?, fiindc? am comutat ac?ionarea generatorului spre AUX1. Astfel, voi muta respectivele diode între traseele corespunz?toare, astfel încât plusul comun s? primeasc? poten?ialul adecvat de la culeg?toarele din stânga sau de la cele din dreapta.
 
Hmdeah... (sau "really George" ca în celebrul spot publicitar)...
Deci scoatem (din nou) cablajul locomotivei, doar ca s? (re)descoperim pe el un p?ienjeni? de trasee fa??-dos cu treceri cositorite între cele dou? planuri, plus 3rei piese de plastic ro?u despre care prospectul sugereaz? c? ar fi demontabile, dar care sunt solid lipite prin topire local? :p
IMG_002700e.jpg

Totu?i... ia s? identific?m noi unele-altele pe acest cablaj, dac? tot ne-am ostenit s?-l demont?m :)
IMG_002698e.jpg

Am folosit codul culorilor DCC deja cunoscut. Astfel, se pare c? plusul comun este adus atât de la tender, cât ?i direct de la culeg?toare prin intermediul unei perechi de diode SMD cu anozii conecta?i împreun?, ceea ce este deja foarte bine. Numai c? simpaticul cablaj este surprinz?tor de mic, iar eventualele modific?ri nu sunt atât de u?oare pe cât par.
Tare cred c? traseul plus_comun (albastru) va r?mâne a?a cum este ?i îmi voi orienta aten?ia spre traseul lumin?_înapoi (galben). Recapitulare: generatorul de fum poate fi ac?ionat fie împreun? cu luminile, fie de la ie?irea AUX1. Plusul este adus la cilindrul metalic de la plus_comun (albastru & diode SMD pe cablaj). În primul caz, "masa" pentru generatorul de fum este format? prin aducerea împreun? a semnalelor lumin?_înainte (alb) ?i lumin?_înapoi (galben) prin intermediul a dou? diode SMD plasate adecvat. Dioda SMD pentru semnalul lumin?_înainte este plasat? la vedere, chiar lâng? jumperul prin care se alege regimul generatorului, dar dioda SMD pentru semnalul lumin?_înapoi este plasat? sub piesele de plastic nu-chiar-atât-de-demontabile. Dac? reu?esc s? elimin aceste dou? diode SMD ?i dac? scurtcircuitez pad-urile pe care se afl? dioda din spate, atunci semnalul lumin?_înapoi (galben) va ajunge în fa??, lâng? jumperul sus-men?ionat. Printr-o micu?? modificare la cablajul din tender, semnalul lumin?_înapoi (galben) poate fi înlocuit de AUX4 (verzuliu).
Teoretic sun? foarte bine, floare-la-ureche, a?a-i?
4.gif
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: gamitzu ?i SSL
"Really George" din nou :p
Am smuls (!!!) cele 3rei piese de plastic de la locurile lor, ca s? descop?r c? perechea de diode SMD care credeam c? formeaz? plusul comun... n-aveau treab? cu a?a ceva
45.gif

IMG_002703e.jpg

Se pare c? voi reu?i s? fac cele mai pu?ine interven?ii dac? merg pe versiunea modific?rii traseului lumini_înapoi (galben) ?i a semnifica?iei acestuia, deci... continu?m în aceast? direc?ie
113.gif
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: gamitzu ?i SSL
Dup? ce am dezlipit cele dou? diode SMD sus-men?ionate ?i am scurtcircuitat pad-urile celei din dreapta cablajului, noua culoare a traseului care vine de la terminalul 3 este acum verzuliul lui AUX4 :cool:
IMG_002711e.jpg

Acum lu?m la studiu cablajul tenderului, unde observ?m c? traseul semnalului lumini_înapoi (galben) trece de la pinul respectiv al interfe?ei digitale spre conectorul de la margine ?erpuind pe ambele fe?e ale cablajului:
IMG_002714e.jpg

IMG_002715e.jpg

Astfel, cu o ?urubelni?? ascu?it? întrerupem traseul de pe fa?a inferioar? a cablajului, urmând ca firul verzuliu AUX4 al decodorului s? vin? cositorit la pad-ul trecerii traseului respectiv de la fa?a inferioar? la fa?a superioar?:
IMG_002717e.jpg

De acum încolo, la pinul respectiv al conectorului din margine va ajunge semnalul AUX4 (verzuliu) în locul semnalului lumini_înapoi (galben), fiind transportat prin firul corespunz?tor la cablajul de pe ?asiul locomotivei, de unde va alimenta perechea a doua de l?mpi de pervaz, care va fi montat? pe piesa care sus?ine culisele
113.gif
 
Din moment ce perechea de LED-uri de pe ?asiu au nevoie de o rezisten?? de balast... voila...
IMG_002720e.jpg

În locul ?trapului din dreapta am cositorit pur ?i simplu o rezisten?? de balast R de 910 ohmi, care acum este înseriat? cu terminalul 3 al cablajului unde ajunge semnalul AUX4. Astfel, cele dou? puncte de conexiune pentru cele dou? LED-uri înseriate sunt A (primul anod) ?i K (ultimul catod). Cu o rezisten?? identic? deja înlocuisem rezisten?a serie pentru LED-urile farurilor din fa??.
Petele de pe cablaj sunt produse de fluxul semi-lichid foarte eficient pe care l-am folosit. V? asigur c? în realitate nu se vede chiar a?a :)
 
  • Like
Reac?ii: anvo5555 ?i SSL
Cele dou? puncte de conexiune pentru perechea de LED-uri de pe ?asiu sunt foarte OK... cu condi?ia ca pl?cu?a de cablaj s? NU fie montat? pe locomotiv?, fiindc? foarte aproape de ele se g?sesc piese de pe ?asiu care pot fi puse în pericol de c?tre letcon. Astfel, v?zând eu al treilea conector al jumperului sus-men?ionat, mi-a venit o alt? idee: s? plasez un conector identic în punctul de plus_comun, iar pe sârmele care vin de la LED-uri s? lipesc dou? terminale scurte de rezisten?? care s? vin? înfipte în aceste conectoare.
IMG_002723e.jpg

Nu am mai pozat fazele intermediare ale lipirii super-miniaturilor LED pe piesa respectiv? de pe ?asiu (da'nu cred c? vre?i s? ?ti?i
4.gif
), a?a c? v? prezint direct finalul acestei etape. Rezumat: am m?surat lungimile necesare ale firelor LED-urilor, le-am t?iat corespunz?tor (?i cred c? este de la sine în?eles c? am gre?it decuparea la al doilea LED ?i, deci, am luat altul), am lipit LED-urile pe piesa respectiv? (ooooh boy), am lipit terminalele de rezisten?? pe capetele sârmelor, am montat pe ?asiu cablajul ?i toate celelalte piese (idem) ?i am înfipt în conectoare "pinii" deja pomeni?i (ouf...).
IMG_002731e.jpg

IMG_002732e.jpg

IMG_002729e.jpg

E bine luminat? biela motoare pân? acum? :)
IMG_002735e.jpg

Iat? ?i firul verzuliu AUX4 cositorit acolo unde indicasem, cu men?iunea c? însu?i acest semnal ac?ioneaz? asupra perechii respective de l?mpi de pervaz.
IMG_002738e.jpg

Iat? ?i locomotiva (aproximativ) montat?, ca s? ne facem o idee despre cum va ar?ta când va fi gata:
IMG_002741e.jpg

Sper c? v? este clar c? ni?te boac?ne tot am f?cut. Una const? în plasarea LED-ului din cabin? într-un "?an?" în care trebuia s? intre o alt? pies?, fapt pentru care am t?iat piesa respectiv? ?i mai r?u am f?cut, deci deja am comandat alta. Alt? boac?n?... nu ?tiu ce s-a mi?cat în decursul acestor opera?ii, ghidurile de lumin? sau cablajul sau LED-urile mele sau TOATE, fiindc? acum farurile din fa?? lumineaz? cam în doru'lelii ?i lumina scap? pe la îmbin?ri într-o veselie :p
 
Ultima editare:
Felicitari pentru lucrare.
BR 44 are ghiduri de lumina separate pe fiecare parte, m-am lovit si eu de problema asta cand am schimbat becul cu led la una din 44 din colectie. Trebuie montate doua leduri spate in spate si plasate unul spre stanga , altul spre dreapta sa bata lumina in prisme, nu in sus cum l-ai montat tu, iar cu scapatul luminii pe la imbinari este durere, am BR 44 Roco din toate generatiile in colectie si toate, absolut toate au aceasta problema, asa ca nici exemplarul tau nu face nota separata
 
Ultima editare: