Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ma bag si eu in vorba. As vrea sa va dau si eu o mica sugestie. Eu m-am lovit de problema grosimii acestor fire de la LED-urile minuscule. LED-ul este destul de misto, e foarte bine ca are firele lipite de producator dar daca dimensiunea LED-ului impresioneaza, dimensiunea (diametrul) firelor strica totul. Eu am folosit de multe ori aceste LED-uri pentru a ilumina acea aplica cu corp de fonta ce se monteaza (cel mai probabil in epoca 1 si posibil 2) deasupra usii de la intrare intr-un imobil. Aplica metalica din realitate se monteaza perpendicular pe fatada cladirii si sustine o lampa electrica care lumineaza zona din fata usii de intrare. De regula, asa cum era in acele epoci, acest brat era turnat frumos din fonta si avea un aspect armonios, nu era un simplu fier luat de pe jos si batut acolo cu ciocanul in 5 minute (ca sa taca sefu' ca are acum lumina). Daca montam acel LED, cu firele izolate cu tot, peste bratul aplicei pe laterale, acea aplica ar fi aratat asa si asa din lateral, insa de sus ar fi fost lata cat o sina de tren. Deci ar fi aratat destul de grobian. Ori, in marea majoritate a cazurilor, un privitor al machetei nu priveste in plan si in proiectie, de obicei poate observa acel obiect si de sus si din lateral. In consecinta, i se va parea ceva nasol acolo. Pe scurt ce e de facut ? Asa m-am gandit si eu. Si am luat-o prin incercari. Am pastrat LED-ul in locul in care este becul in aplica in realitate si am cautat ca separ traseul firelor. Degeaba. Apoi am incercat sa curat izolatia de pe fire, acestea fiind deja separate. Desigur, am cautat sa fac asta intr-un mod cat mai profi pentru a nu smulge firele lipite de pe bietul LED. (Nu am folosit strugareata pentru desfacerea izolatiei, nu am ascutit firele cu brisca precum betele de la figarui si nu le-am ars cu bricheta). Chiar si asa, firele dezizolate tot erau groase. Pana la urma a trebuit sa dezlipesc cu tristete acele fire lipite in fabrica de pe LED. In locul lor am folosit niste sarma de cupru de grosimea unui fir de par, sau poate ceva mai mult. Sarma de cupru era izolata deja din fabrica cu lac izolator pe ea, pentru ca era folosita pentru bobine de transformatoare. Aceasta sarma (sau aceste sarme) au fost lipite cu multa atentie cu letconul direct pe LED. Am pus o picatura minuscula de fludor pe fiecare dintre lateralele LED-ului. Apoi am facut acelasi lucru si cu sarmele de cupru dupa ce au fusesera curatate de lac in prealabil. Apoi am lipit intr-un timp foarte scurt cu letconul firele pe LED, evident avand grija pentru a nu-l topi. Recomand aceasta solutie de a se lipi fire foarte subtiri direct pe LED pentru ca, d.p.d.v. al consumului nu sunt probleme, se pot ascunde foarte usor, se pot vopsi foarte usor, se pot lipi foarte usor si pot urma trasee foarte dificile, ceea ce cu un fir izolat, asa cum vine firul cu LED din fabrica, ar fi imposibil. Chiar daca LED-ul este impresionant prin dimensiunea sa si se potriveste in multe locuri, firele grose ar putea sa-i dea un aspect urat intregii lucrari si ar fi pacat.
 
@ Horia_Radulescu : Din cate stiu eu, aceste lumini se numesc lumini de revizie. Asa cum ai zis si tu, aceste lumini se folosesc numai la revizia locomotivei. Adica, daca un DA sau un EA soseste de la drum in depou, trebuie efectuata revizia la canal. Dar, acest lucru se poate intampla la orice ora, chiar si in timpul noptii. Chiar daca in jurul locomotivei canta greierii si poate pe cer este si o stea cazatoare, revizia trebuie facuta ca la carte si corect. Pentru asta este nevoie de lumina. E adevarat ca la locul destinat reviziei, de regula este lumina, dar de multe ori este nevoie si de lumini suplimentare. Aceste lumini suplimentare sunt montate la locomotivele cu abur sub pervaze si chiar, si sub tendere la unele locomotive, iar la locomotivele diesel si electrice CFR sunt montate sub cutia locomotivei, pe lateral, de regula in dreptul cutiilor de osii de la osiile 1,3,4 si 6, evident pe ambele parti ale locomotivei. Aceste lumini de revizie se actioneaza din interiorul locomotivei si nu inlocuiesc lanterna mecanicului si a revizorului de locomotiva. De asemenea, lanterna de mana ramane in continuare utila pentru ca, fara ea, nu poti face o revizie pe sub locomotiva din canal, dintre sine, acolo unde luminile acestea de revizie nu sunt utile. Aceste lumini de revizie sunt de fapt niste corpuri de iluminat industriale prinse pe un suport sudat pe locomotiva cu soclu rigid, geam si plasa de protectie. De asemenea, poate este mai putin cunoscut, exista la locomotivele 060-DA inca o pereche de lumini de revizie la fiecare boghiu. Acestea servesc reviziei la canal cand revizorul sau mecanicul sta sub locomotiva in canal. Aceste corpuri de iluminat sunt amplasate unul pe rezervorul de motorina si unul pe structura de rezistenta a aparatorului de animale, ambele iluminand boghiul din ambele capete de pe axa longitudinala a locomotivei, sub cutie, bineinteles. Si la celalalt boghiu este la fel. Deci, calculand avem 2+2 lampi sub locomotiva plus cele de pe lateralul locomotivei. Toate aceste lampi au fost montate din motive de protectie a muncii personalului de locomotiva si in marea majoritate nu au fost prevazute in proiectul initial al locomotivei.
La locomotivele cu abur aceste lampi au inceput sa-si faca aparitia odata cu aparitia instalatiei electrice de iluminat de pe locomotivele cu abur. Aceste lampi au doua suruburi de prindere sub pervazul locomotivei, corpul din metal turnat, un glob de sticla alungit pentru protectia becului cu incandescenta si o plasa de sarma de protectie. Este posibil ca mai tarziu aceste corpuri de iluminat sa fi fost inlocuite cele folosite la locomotivele mai moderne.
Din ceea ce am vazut, locomotivele diesel si electrice cand sosesc de la uzina reparatoare sunt conforme, adica au toate aceste lumini de revizie functionale. Apoi, odata cu trecerea timpului, dupa niste ani de circulatie, acestea ajung nefunctionale, incomplete sau chiar lipsa, din pacate. Desigur, nu neg ca si vegetatia de jungla de pe langa linie are si ea rolul ei. Mai functioneaza aceste lampi la unele locomotive titularizate (inca) unde mecanicii au grija de ele. Dar, am vazut la locomotive in circulatie, in timpul mersului, aceste lampi aprinse, desigur inutil, numai din dorinta unor mecanici de a-si inzorzona locomotiva si a arata cu orice pret cat mai mult ca o sorcova sau ca un pom de Craciun.
 
Ma bag si eu in vorba. As vrea sa va dau si eu o mica sugestie. Eu m-am lovit de problema grosimii acestor fire de la LED-urile minuscule. LED-ul este destul de misto, e foarte bine ca are firele lipite de producator dar daca dimensiunea LED-ului impresioneaza, dimensiunea (diametrul) firelor strica totul. Eu am folosit de multe ori aceste LED-uri pentru a ilumina acea aplica cu corp de fonta ce se monteaza (cel mai probabil in epoca 1 si posibil 2) deasupra usii de la intrare intr-un imobil. Aplica metalica din realitate se monteaza perpendicular pe fatada cladirii si sustine o lampa electrica care lumineaza zona din fata usii de intrare. De regula, asa cum era in acele epoci, acest brat era turnat frumos din fonta si avea un aspect armonios, nu era un simplu fier luat de pe jos si batut acolo cu ciocanul in 5 minute (ca sa taca sefu' ca are acum lumina). Daca montam acel LED, cu firele izolate cu tot, peste bratul aplicei pe laterale, acea aplica ar fi aratat asa si asa din lateral, insa de sus ar fi fost lata cat o sina de tren. Deci ar fi aratat destul de grobian. Ori, in marea majoritate a cazurilor, un privitor al machetei nu priveste in plan si in proiectie, de obicei poate observa acel obiect si de sus si din lateral. In consecinta, i se va parea ceva nasol acolo. Pe scurt ce e de facut ? Asa m-am gandit si eu. Si am luat-o prin incercari. Am pastrat LED-ul in locul in care este becul in aplica in realitate si am cautat ca separ traseul firelor. Degeaba. Apoi am incercat sa curat izolatia de pe fire, acestea fiind deja separate. Desigur, am cautat sa fac asta intr-un mod cat mai profi pentru a nu smulge firele lipite de pe bietul LED. (Nu am folosit strugareata pentru desfacerea izolatiei, nu am ascutit firele cu brisca precum betele de la figarui si nu le-am ars cu bricheta). Chiar si asa, firele dezizolate tot erau groase. Pana la urma a trebuit sa dezlipesc cu tristete acele fire lipite in fabrica de pe LED. In locul lor am folosit niste sarma de cupru de grosimea unui fir de par, sau poate ceva mai mult. Sarma de cupru era izolata deja din fabrica cu lac izolator pe ea, pentru ca era folosita pentru bobine de transformatoare. Aceasta sarma (sau aceste sarme) au fost lipite cu multa atentie cu letconul direct pe LED. Am pus o picatura minuscula de fludor pe fiecare dintre lateralele LED-ului. Apoi am facut acelasi lucru si cu sarmele de cupru dupa ce au fusesera curatate de lac in prealabil. Apoi am lipit intr-un timp foarte scurt cu letconul firele pe LED, evident avand grija pentru a nu-l topi. Recomand aceasta solutie de a se lipi fire foarte subtiri direct pe LED pentru ca, d.p.d.v. al consumului nu sunt probleme, se pot ascunde foarte usor, se pot vopsi foarte usor, se pot lipi foarte usor si pot urma trasee foarte dificile, ceea ce cu un fir izolat, asa cum vine firul cu LED din fabrica, ar fi imposibil. Chiar daca LED-ul este impresionant prin dimensiunea sa si se potriveste in multe locuri, firele grose ar putea sa-i dea un aspect urat intregii lucrari si ar fi pacat.
Va salut.
Exact acelasi lucru l-am facut acum ceva timp cu luminile la locomotiva oarba din fabrica Roco BR 80 si Piko BR 66
Pentru a monta leduri in felinare ,am lipit sarma de CuEm recuperata de la bobina unui rotor de motor miniatura pe leduri 0603.
Sarma subtire este excelenta , este nevoie de ochelari cu lupa pentru lipituri , dar rezultatul final este fantastic.
20180830_222426.jpg

20161017_190217_zpstvlvldgo.jpg

20180531_231704.jpg
 
Ultima editare:
Pentru mai multe detalii despre aceste lucrari am atasat linkurile .
 
Am identificat locurile l?mpilor de pervaz (denumire transmis? de colegul nostru Florin Nan
41.gif
) ?i... m? gândesc cum s? procedez cu "imita?iile" nefunc?ionale deja prezente în punctele respective...
20200804_131445e.jpg

IMG_002171_lampi_de_pervaz.jpg

IMG_002173e.jpg

Pozi?iile l?mpilor din spate parc? nu prea corespund cu ceea ce am v?zut în filmarea de mai înainte, dar pe fa?a inferioar? a pervazului acolo sunt (sau par s? fie) imita?iile acestora. Any ideas?
 
Ultima editare:
  • Like
Reac?ii: Michael
A?teptând r?spunsurile voastre cu privire la num?rul & pozi?iile l?mpilor de pervaz ale locomotivei BR44, am întreprins ?i eu ni?te cercet?ri în acest sens. Astfel, în aceast? filmare se observ? c? aceste l?mpi sunt de fapt 6(?ase), patru fiind plasate acolo unde le-am indicat ?i eu, iar înc? dou? sunt plasate între osiile 2 ?i 3, la capetele din spate ale piesei care sus?ine culisa.
BR44---lampi-de-pervaz---youtube---crop---edited.jpg

Deci... din dou? una: fie "fac uitate" l?mpile din mijloc, fie le montez ?i pe acestea cu pre?ul unor mari complica?ii cu privire la aducerea curentului electric la ele. Piesa respectiv? este parte integrant? a ?asiului locomotivei H0, care sus?ine ?i a?eaz? corect cazanul cu pervaz cu tot, ansamblu la care vor ajunge cele dou? fire pentru difuzor, firul pentru lumina din focar, firul pentru lumina din cabin?, firul pentru l?mpile de pervaz ?i firul de plus comun. Oricum, lucr?rile stagneaz? în a?teptarea altor piese.
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Ar mai fi înc? dou? solu?ii :)
A? putea s? montez patru lumini?e a?a cum le-am v?zut în filmarea modelului la scara 1:45, sau a? putea monta toate cele ?ase lumini?e pe fa?a inferioar? a pervazului a?a cum am v?zut în aceast? filmare a locomotivei 03.10 Roco nr.art.72207...
BR03---lampi-de-pervaz---youtube---crop.jpg

... chiar dac? în realitate a doua pereche de l?mpi de pervaz se afl? tot pe piesa care sus?ine culisa (imagine preluat? de pe pagina https://en.wikipedia.org/wiki/DRB_Class_03.10)
BR03_1010-2.jpg
 
  • Like
Reac?ii: Michael
Cateva poze dupa digitalizarea locomotivei BR 44 Roco cu tender pe pacura.(operatiunea a avut loc acum vre-o saptamana dar acum m-am decis sa fac cateva poze)
Locomotiva are codul 43260 ,dar atentie Roco a livrat pe parcursul timpului mai multe serii de locomotive cu acest cod incepand din "85 si pana in 2001 conform Modellbau-Wiki ,ultima serie din care face parte si exemplarul meu cu nr. de inmatriculare BR 44 1085 cu ÜK-Führerhaus .
Digitalizarea este facuta cu interfata plux 16 convertita dintr-o interfata tOm MTC 21 , la care au fost regandite conexiunile. Pe viitor este loc berechet pentru un decodor cu sunet,
20200817_110428.jpg

20200817_110452.jpg

20200817_110517.jpg

20200817_110546.jpg

20200817_110720.jpg
 
Super ideea cu adaptorul MTC21 transformat in mufa PLUX16 :)
In pozele de mai sus vad ca ai niste ata infasurata pe axul motorului (in dreapta pozelor, spre flywheel, intre piesele rosii) sau nu vad bine?
Exista ceva vibratii in ax sau zgomote care sunt atenuate cu ata aia ?
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Salut.

Nu este ata , intre rotor si bucsa cei de la Roco au montat la asamblarea motorului o saiba ondulata elastica din cupru elastic (ca la lamelele culegatoare) pentru a prelua jocul axial al rotorului.
V-am invatat eu cu carpeli d'astea!!!
 
Am identificat locurile l?mpilor de pervaz (denumire transmis? de colegul nostru Florin Nan
41.gif
) ?i... m? gândesc cum s? procedez cu "imita?iile" nefunc?ionale deja prezente în punctele respective...
20200804_131445e.jpg

IMG_002171_lampi_de_pervaz.jpg

IMG_002173e.jpg

Pozi?iile l?mpilor din spate parc? nu prea corespund cu ceea ce am v?zut în filmarea de mai înainte, dar pe fa?a inferioar? a pervazului acolo sunt (sau par s? fie) imita?iile acestora. Any ideas?


M-am uitat si eu un pic si mi-a venit o idee pe care o expun aici - fie gasite niste lampi stradale cu abajur mic si de preferat mat, indepartate partial mulajele existente(se pastreaza doar suportii de bec pe sasiu) si montate cu un led 0402 in interior sau comandat piese de schimb de pe la altii (in graba, am gasit o filmare de la dusmanii de clasa - MaTrix)



E chin, stiu, dar nu cred ca e imposibil - cea mai mare problema e aceea de a gasi un abajur care sa fie cat mai apropiat de cel real.
Mai jos, o imagine cu ceva care e aproape de ceea ce mi-a trecut prin minte.
s-l1600.jpg
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
BR 08 Trix :rolleyes:.......manca-o-ar tata ,nu a mai vazut lumina zilei de ceva luni.
Ca si locomotiva BR 62 Liliput ,BR 08 Trix au lumini de inspectie la roti facute cu ghiduri de lumina, nu sunt in toate acele felinare leduri. Trix nu am desfacut-o ca nu am de ce dar se vede clar ca sunt ghiduri de lumina , , dar la BR 62 am vazut ca are o retea destul de complexa de fibre optice prin pasarelele de pe langa cazan pentru aceasta iluminare ,iar becul se afla undeva in focar.
20200817_214533.jpg

20200817_214448.jpg
 
Ultima editare:
Aventurile n?zdr?vanei BR44 Roco sunt departe de a se fi terminat... În a?teptarea urm?torului transport de piese, am trecut farurile tenderului la iluminare LED :cool:
Demont?m tenderul ?i scoatem motorul, astfel încât s? avem acces la intefa?a digital? aflat? dedesubt. Acolo se afl? mufa cu 8pt contacte pentru decodor, circuitul de deparazitare LC pentru motor, mufa cu contactele spre locomotiv? ?i... becule?ul cu filament incandescent ac?ionat de firul galben al decodorului. Acesta lumineaz? farurile tenderului prin dou? ghiduri de lumin?, unul aflat sub bec pentru farurile laterale ?i altul deasupra becului pentru farul central. Scoatem de la locul ei interfa?a digital? pentru a avea acces la lipiturile becului ?i înl?tur?m decodorul.
IMG_002396e.jpg

IMG_002399e.jpg

IMG_002400e.jpg

IMG_002401e.jpg

Deoarece avem de iluminat cele dou? ghiduri de lumin?, am lipit spate-în-spate dou? LED-uri PLCC3528 warmwhite, înseriate ?i cu benzile metalice ale primului anod ?i ale ultimului catod îndreptate. ?inând cont de polaritatea tensiunii oferite de decodor, am conectat primul anod la plusul comun (albastru) ?i ultimul catod la terminalul corespunz?tor luminii din spate (galben), înseriat cu o rezisten?? de 910 ohmi. Înainte de a merge mai departe, am identificat semnalele care ajung la mufa spre locomotiv?, pe care le-am notat cu codul culorilor binecunoscut.
IMG_002440e.jpg

IMG_002443e.jpg

Plas?m frumos interfa?a digital? înapoi pe ?asiu, plas?m tenderul pe ?ine, îl aliment?m DCC ?i-i d?m comanda "mers înapoi". Încânta?i de lumina warmwhite pe care perechea de LED-uri o ofer? cu generozitate, plas?m la loc carcasa ?i continu?m testarea.
IMG_002429e.jpg

IMG_002423e.jpg

IMG_002422e.jpg

IMG_002421e.jpg

IMG_002419e.jpg

Montarea fiind provizorie, deocamdat? nu ne facem griji pentru lumina care scap? pe la îmbin?ri (a?a a fost înc? din momentul sosirii) ?i ne facem curaj pentru urm?torii pa?i. De acum înainte începe greul fiindc?, dup? înlocuirea decodorului existent cu cel dotat cu sunetele corespunz?toare ?i reglajele aferente (incomplete!), urmeaz? montarea LED-urilor suplimentare pe locomotiv? ?i a?ezarea conectoarelor pentru conexiunile suplimentare spre difuzor ?i spre aceste lumini. Wish me luck...
 
Ultima editare:
Salut Mircea,

Numai ca informatie, pentru ca vorbisem de tema asta acum cateva zile.

Iata unde sunt amplasate din fabrica luminile de pervaz la modelul pe scara N de BR44 de la Fleischmann aparut anul trecut:

BR44_Unten_Selbmann_NBM_20_4.jpg

(c) N-Bahn Magazin 2020, Foto Gunnar Selbmann
 
  • Like
Reac?ii: mpursu
Mai sunt inca doua randuri de LED-uri mai in fata spre cilindri insa nu se vad mai deloc in poza din cauza suportului ambielajului Heusinger.
 
  • Like
Reac?ii: mpursu