Mai avem putin si ajungem in epoca diligentelor....
Calea ferat??, mutat?? pe garduri ?i în pere?ii anexelor gospod??re?ti
de Florin PAIU
(cite?te alte articole de la acela?i autor)
întins?? pe nu mai pu?in de 25 de kilometri, calea ferat?? Gura Putnei ââ??â?? Nisipitu, închis?? dup?? inunda?iile din 2008, se descompleteaz?? vizibil ?i iremediabil pe zi ce trece. în mai multe rânduri, ?inele de cale ferat?? au fost furate, traversele din lemn au început s?? fie z??rite prin gardurile unor gospod??rii, stâlpii de telecomunica?ii au fost reteza?i cu topoarele, toate în condi?iile în care sectorul de linie ferat?? se afl??, teoretic, în conservare.
Cum nu prea mai exist?? nici o speran??? ca aceast?? linie s?? fie ref??cut?? ?i s?? revin?? în circuitul feroviar, toat?? lumea pare s?? închid?? ochii la descompletarea ei. Este nevoie doar ca cineva s?? g??seasc?? o utilitate pentru una din componentele c??ii ferate. Doar pe cei aproximativ ?apte kilometri dintre sta?iile CFR Gura Putnei ?i Straja urmele l??sate de natur?? ?i apoi de om sunt evidente. Dac?? zonele în care, în vara lui 2008, inunda?iile au rupt p??mântul de sub calea ferat?? ?i au transformat-o pe aceasta într-un ââ???žacordeonââ?? suspendat, au r??mas ?i ast??zi la fel, inclusiv cu buc???ile de copaci ?i vegeta?ie aduse de inunda?ii, nici por?iunile sc??pate de furia apelor nu au r??mas intacte.
Calea ferat??, ââ???žîngropat??ââ?? în pere?ii unor anexe gospod??re?ti
Pe dou?? sectoare, aflate în zone mai izolate, calea ferat?? a fost demontat?? cu totul. Din informa?iile pe care le avem de la oamenii legii de la Serviciul Jude?ean al Poli?iei Transporturi Suceava, într-un caz ar fi vorba de furt, iar într-un altul de o demontare a unor ?ine chiar de c??tre angaja?i ai CFR, pentru a fi folosite într-o alt?? por?iune, aflat?? în circuitul feroviar. De altfel, pe întreg sectorul de cale ferat??, pân?? la Nisipitu, exist?? patru zone în care s-au înregistrat furturi masive de cale ferat??, într-un caz, autorul, un cet???ean de etnie rom??, fiind prins, dup?? o urm??rire, cu c??ru?a înc??rcat?? cu ?ine de cale ferat??. Poli?i?tii spun c?? ?inele sunt furate pentru a fi utilizate la structura de rezisten??? a unor construc?ii, de obicei anexe din gospod??rii, ?i nu pentru a fi vândute la fier vechi, centrele de colectare refuzând s??-?i asume riscul de a primi fier provenit din structura feroviar??.
Stâlpii de comunica?ie, lemne de foc
Revenind la por?iunea dintre Gura Putnei ?i Straja, o alt?? ?int?? a ho?ilor au fost stâlpii de comunica?ie de lâng?? linie. în mai multe zone ace?tia au fost reteza?i cu topoarele, fiind transforma?i probabil în lemne pentru foc. ???ži traverselor de cale ferat?? le-a fost g??sit?? o utilitate, ele devenind stâlpi ai gardurilor unor gospod??rii. Mai multe cazuri de acest gen sunt cunoscute de poli?i?ti, în unele cazuri traversele ajungând la proprietari ?i cu acordul, mai mult sau mai pu?in legal ?i avizat, al unor angaja?i CFR.
Ce era pân?? în 2008
Cei 25 de kilometri de linie deveni?i impracticabili cuprind urm??torul traseu: Gura Putnei ââ??â?? Straja ââ??â?? Falc??u ââ??â?? Brodina ââ??â?? Nisipitu, punctul terminus al traseului fiind în halta situat?? chiar în centrul satului ce apar?ine de comuna Ulma. Pân?? când apele au adus dezastrul, aceasta era ultima parte a traseului pe care circula trenul personal care pleca din Suceava, trecea prin Dorne?ti ?i R??d??u?i ?i la Gura Putnei se desp??r?ea în dou??, o garnitur?? îndreptându-se spre Putna, iar alta spre Nisipitu.
Inunda?iile din vara acestui an au afectat ?i ele calea ferat??, pe mai multe por?iuni, astfel c?? timp de câteva luni de zile trenul personal Suceava ââ??â?? Putna nu a circulat deloc. De câteva s??pt??mâni, în urma lucr??rilor de refacere efectuate, s-au reluat cursele pân?? la Putna.
http://www.monitorulsv.ro/Local/2010-11-23/Calea-ferata-mutata-pe-garduri-si-in-peretii-anexelor-gospodaresti