Vagoane de calatori istorice CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Inca pina in anii 1990 noaptea se audea cum batea presa de la 2-3 km distanta unde locuiam pe vremea respectiva si se mai audea cum fluiereau locomotivele inainte sa intre sau sa plece in gara Arad, au fost vremuri frumoase inca eram copii si nu ne pasea de politica. Macar daca s-ar aduna aceste piese de muzeu in curtea fabricii de vagoane si sa se opreasca distrugerea, hornul fabricii l-au injumatatit deja dar ce sa spunem ca au mai fost intreprinderi care au disparut si au avut importanta in evolutia industriala Aradului, exemplu Intreprinderea Tricoul Rosu care a fost ras de pe pamint si acuma este un grund plina de moloz si de gunoaie inverzite de iarba salbatica. Probabil se va filma filme de razboi pe locul respectiv, (nici bombele nu l-au putut distruge in al Doilea Razboi Mondial, nebunia din zilele noastre l-a sters de totul.
 
Din datele pe care le detin, Astra a construit 15 vagoane de clasa 1 (fostele serii Aafld 10.041 - 10.055 comandate in 1939, inaintea marelui prapad si livrate catre CFR pana in 1941). Vezi pozele de mai sus.
Doar atat a apucat sa construiasca, pana cand razboiul a dat o alta intorsura lumii...15 bucati. Dar au fost atat de bine construite ca parte din ele exista si astazi si nu isi arata deloc varsta. Erau un fel de "state of the art" al anilor '40, incaltate cu cele mai bune boghie ale vremii, impresionantul Gorlitz greu de 3,6 m intre axe, antifonate cu placi de pluta intre peretii de fier (exterior) si PAL (interior) o constructie care, desi puternic influentata de scoala germana, ramane una romaneasca (ca si Dimitrovul de 4 ani mai tarziu).
Mi-as dori (in visele mele frumoase) sa vad cate din aceste vagoane mai exista astazi si in ce stare si sa adunam cat mai multe informatii despre ele.

O macheta a acestor vagoane este prezentata de userul ormag (chapeau !!!) si cred ca aceste constructii merita din plin atentia noastra.
 
buna catalin,

"state of the art" mi se pare un termen nepotrivit pentru aceste vagoane venite cam 5 pana la 10 ani prea tarziu.

prin conceptia lor vagoanele clasa I seria Aafld 10.041 ff de la Astra (vagoane "grele", Tara peste 40 de tone, cutie sudata, sasiu partial sudat) se aseamana cu vagoanele franceze, germane sau italiene din generatia 1931-1937.

in 1939 se construiau deja vagoane carenate, aerodinamice, si se trecuse in anumite tari (Elvetia, Germania) la constructia vagoanelor "usoare".

pentru o tara cu o industrie asa de limitata cum era Romania pe atunci era totusi o performanta... sa nu uitam ca numai cu 4-5 ani in urma unele fabrici (Astra, UNIO) inca mai construiau vagoane nituite cu boghiuri de tip prusac...
 
Buna Horia,

Pentru ce se construia pana atunci in Romania, aceste vagoane erau un mare pas inainte. Sunt primele vagoane sudate, inainte astra folosind tehnologia doar la automotoare. Poate am exagerat putin si in ideea de a trezi interesul cuiva pentru aceste vagoane in speranta ca postul meu sa nu ramana ultimul la subiect.

Fotografiile de mai sus sunt extrem de interesante si imi doresc sa vad si ceva din interioare.
In original aveau banchete de plus rosu, pereti despratitori din placaj peste care s-a aplicat furnir de par african si covoare in culori pastel sterse. Eu, calatorind prin epavele lor, am mai gasit doar furnirul alb (cel pe care il stim cu totii), linoleum si banchete din...ceva care fusese sau aducea de departe a plus.
 
In mijlocul zilei, la linia 1 a garii Sinaia astepta un vagon (sa fie un VR ???). La usa din dreapta se observa personalul care sta la usa de acces. Sa fi fost cald de avea toate storurile trase la ferestre, cred ca da....

Suntem la sfarsitul anilor '20, inceputul anilor '30 si un fotograf profesionist, incercand o panorama a Sinaii a surprins acest vagon la peronul garii...

Incercam sa-l identificam :D ?

 
pare a fi un vagon pentru trenuri rapide de tipul C4urPr13.Aceste vagoane au fost construite pentru prima oara in 1913 si sunt dotate cu 8 compartimente duble si unul simplu iar la capetele vag. se afla toaletele.Din 1925 peretii vagonului au fost acoperiti cu tabla nituita,un astfel de vag. fiind prezent si in trenul lui Hitler
 
@ Catalin,

Nu este in mod cert un vagon obisnuit de clasa, aranjamentul ferestrelor este cu totul aparte. In interior nu pot sa fie compartimente de dimensiuni egale ci o impartire cu totul deosebita. Este in mod sigur un vagon unicat.

Ce parere ai de vagonul imperial pe patru osii kkStB Hz 0014, construit de Ringhoffer Smichow in 1902 pentru calatoriile principelui Franz Ferdinand D'Este si care a revenit dupa 1919 Romaniei, devenind vagonul ministerial CFR 201? Ar putea sa ne induca in eroare ferestrele mari, aparent impartite in doua. Eu cred ca nu sunt de fapt impartite, ci numai acoperite cu doua rulouri contra soarelui de culoare deschisa, intre care se vede un pic de spatiu...
 
Domnilor,

raspuns cat se poate de sincer: nici eu nu am habar !
Vagonul a fost surprins intr-o imagine panoramica a orasului Sinaia si scanul este facut la 1200 DPI. Mai multe detalii decat ce se vede....
Dorin, ceea ce mi-ai scris este si banuiala mea. Este un vagon salon, ramane sa vedem care. Sunt multe detalii care inclina spre CFR 201. Ai dreptate cu cele doua rulouri !

vlad17: interesant. O sa cercetez si pista ta ! Multumesc de postare.
 
buna,
pare a fi un vagon pentru trenuri rapide de tipul C4urPr13.

in nici un caz, este mai scurt si dispozitia ferestrelor nu are nici o legatura cu vagonul prusac.

in plus un Pr.13 era deja un vagon cu cutia de tabla si nu mai avea "Sprengwerk" pe sasiu.

si eu inclin sa cred ca este un vagon salon produs in anii 1890, probabil in Imperiu dupa forma cutiei.

pe undeva aveam descrierea trenului imperial din 1892, voi incerca sa regasesc aceste documente si sa compar schitele de acolo cu fotografia. din cate imi amintesc din trenul imperial doar trei vagoane aveau 4 osii, restul fiind cu 3 osii.

ma mira dimensiunile relativ mici ale rezervorului de gaz, fie erau mai multe puse in paralel (dupa buna traditie austriaca) fie fusese modificat.

ciudat de asemenea ca vagonul nu pare sa fie asigurat decat cu frana de mana si nu cu "talpi" aplicate diagonal la osiile extreme.
 
@ Catalin,

Cred ca nu gresim daca il identificam cu vagonul ministerial numarul 201, produs de Ringhoffer Smichow cu numarul de fabricatie 64.694/1902.

In acest caz de referinta ramane cartea domnului Ilie Popescu "Trenurile albastre ale Romaniei". Imaginea vagonului kkStB Nr. 0014 se poate gasi la pagina 29 iar planul se gaseste pe pagina urmatoare. Se poate observa usor nu numai ca aranjamentul ferestrelor este identic cu vagonul din gara Sinaia, dar si sprengwerk (intinzatorii?) de sub caroserie sunt identici. De asemea, si ventilatoarele de pe acoperis. Cred ca o simpla coincidenta este exclusa, aceste vagoane avand fiecare particularitatile sale si e greu de crezut ca ar mai exista un alt vagon asemanator. De asemenea, si perioada de timp corespunde perfect.

@ Horia, ai dreptate cu lungimea mai mica a vagonului, CFR 201 avea o lungime intre tampoane de numai 15.190 mm. Alte dimensiuni, conform sursei de referinta, cartea sus-amintita: distanta intre axele boghielor de 9.800mm, ampatamentul boghielor, destul de neuzual, de 2.200mm, lungimea cutiei vagonului de 14.000mm, latimea de 2.980mm si greutatea de 32.50 tone.

Ca o ultima verificare, putem face urmatorul calcul: 15.190/2.200 = 6.90

Pe poza de la Sinaia vizualizata pe laptopul meu, care este suficient de aproape de o laterala perfecta astfel incat proportiile sa nu fie semnificativ alterate, lungimea intre tampoane este de 11 cm iar distanta dintre osiile unui boghiu este de 1.6 cm: 11/1.6 = 6.875.

Cred ca raportul obtinut pe imagine este suficient de aproape de cifra obtinuta din datele oficiale ca sa putem conchide ca este vorba despre acelasi vagon!
 
buna,

uite asa se intampla cand lasi un arhitect cu rigla in mana langa o poza sau un ecran de calculator ;-)

intrucat nu am lucrarea lui Ilie Popescu sub mana, trebuie sa-l cred pe Dorin pe cuvant...
 
Cic?? Hecht-ul ?i Breda-ul de la Gara de Est (Obor) au sc??pat, fiind cump??rate de o firm?? privat??. Dar îmi pare r??u ?i de restul :-x
 
nokia2010 a spus:
Cic?? Hecht-ul ?i Breda-ul de la Gara de Est (Obor) au sc??pat, fiind cump??rate de o firm?? privat??. Dar îmi pare r??u ?i de restul :-x

??Ë?i celelalte tot de o firm?? privat?? au fost cump??rate. Sper s?? nu cobesc...
 
Salut,

Avand in vedere ca abia s-a schimbat directorul la CFR Calatori, noul numit fiind Stefan Roseanu, persoana de care am auzit numai de bine pana in prezent activand pana acum in cadrul Club Feroviar propun sa ii inaintam o petitie prin care sa solicitam cel putin stoparea casarii materialului rulant istoric daca nu chiar sprijinirea renovarii la depoul Dej sau oriunde in alta parte.

Eu consider ca ar trebui sa luam cu totii atitudine si daca nu chiar sa ne implicam direct in actiuni cel putin de salvare a exemplarelor ramase.

Hai baieti sa aratam ca suntem o comunitate unita care putem misca ceva in sistemul asta, hai sa nu mai asteptam de la politicienii spagari sa ne faca un tren istoric, hai sa stopam carnagiu asta prin care se pierde cultura feroviara romaneasca, hai sa luam exemplu cu totii de la domnul Nan, de la domnul Hocevar etc. hai sa nu mai asteptam mura in gura de la altii care nu se gandesc la bucatile de fier ruginite care zac prin balarii.

Sunt atatea de facut inca....