Mircea Rusnac – Excursie pe traseul fostei c?i ferate Anina – Portul Secul
Am mai avut ocazia s? ne ocup?m de calea ferat? forestier? cu ecartament îngust (700 mm) Anina – Portul Secul, care f?cea leg?tura cu alt? linie disp?rut?, Secul-Re?i?a. În lungime de 37 km ?i str?b?tând o regiune muntoas? deosebit de pitoreasc?, linia Anina-Secul a fost construit? în mai multe etape în perioada 1911-1945, fiind apoi demontat? în 1971. Acum prin p?durile Semenicului mai pot fi întrez?rite numai urmele sale.
Pe aceste urme am mers ?i noi în ziua de 21 noiembrie 2010, împreun? cu coloneii Gheorghe Popoviciu ?i Florin Lungu. Punctul de pornire a fost în dreptul cantonului silvic Poiana Bichi de la Cuptoare, loc unde fosta cale ferat? traversa ?oseaua Re?i?a-Semenic. De acolo ne-am afundat în p?dure, traseul neavând la început o dificultate deosebit?. Peisajul înconjur?tor, în culorile unei zile însorite de toamn?, merit? oricând s? fie contemplat.
Dup? acest lejer drum prin p?dure, în scurt timp am întâlnit tunelul „La Pini” (Cota 603), care este foarte bine p?strat. Este un tunel drept, f?r? curbe, care pe o hart? a liniei din 1965 era trecut cu o lungime de 15 m. În realitate, este mai lung. A fost primul obiectiv interesant care marcheaz? vechiul traseu al c?ii ferate.
În continuare, dup? ie?irea din tunel, drumul a devenit mai dificil, fiind pres?rat cu numeroase obstacole (arbori r?sturna?i, un bolovan de mari dimensiuni care blocheaz? valea etc.). Dup? câteva momente de derut?, generat? ?i de faptul c? peste o parte a vechii c?i ferate s-a construit un drum forestier, traseul a fost totu?i reg?sit ?i c?l?toria reluat?. Ea a decurs f?r? alte probleme pân? la cantonul (halta) Cioaca Mare, acum aflat în stare de ruin?. Cl?direa, alt?dat? solid?, construit? din piatr?, avea un etaj, iar înspre stânga sa linia avea ramifica?ii pe care erau transporta?i bu?teni din p?dure. Acum, resturile cl?dirii ?i locul din jur mai servesc doar popasurilor vân?tore?ti, cu urme vizibile pe teren.
Mai departe, pân? c?tre Padina Seac?, traseul liniei a redevenit u?or de parcurs, el strecurându-se printre copaci ?i printre doline foarte pitore?ti. De acolo am f?cut cale întoars? pân? la Cuptoare, întrucât alte obiective demne de vizitat se mai afl? pe tronsonul Anina – Pe?tera Comarnic (tuneluri, poduri etc.). A fost o drume?ie de mare frumuse?e ?i cu interesante descoperiri. În cea mai mare parte a sa, acest traseu turistic este relativ u?or de str?b?tut. De aceea, el poate fi parcurs de cei interesa?i în orice anotimp.
Un film realizat de colonelul Gheorghe Popoviciu cu ocazia acestei c?l?torii poate fi vizionat aici.
https://www.youtube.com/watch?v=fY1hny5-MNQ
Sursa: https://istoriabanatului.wordpress.com/2011/11/20/mircea-rusnac-excursie-pe-traseul-fostei-cai-ferate-anina-portul-secul-2/
Am mai avut ocazia s? ne ocup?m de calea ferat? forestier? cu ecartament îngust (700 mm) Anina – Portul Secul, care f?cea leg?tura cu alt? linie disp?rut?, Secul-Re?i?a. În lungime de 37 km ?i str?b?tând o regiune muntoas? deosebit de pitoreasc?, linia Anina-Secul a fost construit? în mai multe etape în perioada 1911-1945, fiind apoi demontat? în 1971. Acum prin p?durile Semenicului mai pot fi întrez?rite numai urmele sale.
Pe aceste urme am mers ?i noi în ziua de 21 noiembrie 2010, împreun? cu coloneii Gheorghe Popoviciu ?i Florin Lungu. Punctul de pornire a fost în dreptul cantonului silvic Poiana Bichi de la Cuptoare, loc unde fosta cale ferat? traversa ?oseaua Re?i?a-Semenic. De acolo ne-am afundat în p?dure, traseul neavând la început o dificultate deosebit?. Peisajul înconjur?tor, în culorile unei zile însorite de toamn?, merit? oricând s? fie contemplat.
Dup? acest lejer drum prin p?dure, în scurt timp am întâlnit tunelul „La Pini” (Cota 603), care este foarte bine p?strat. Este un tunel drept, f?r? curbe, care pe o hart? a liniei din 1965 era trecut cu o lungime de 15 m. În realitate, este mai lung. A fost primul obiectiv interesant care marcheaz? vechiul traseu al c?ii ferate.
În continuare, dup? ie?irea din tunel, drumul a devenit mai dificil, fiind pres?rat cu numeroase obstacole (arbori r?sturna?i, un bolovan de mari dimensiuni care blocheaz? valea etc.). Dup? câteva momente de derut?, generat? ?i de faptul c? peste o parte a vechii c?i ferate s-a construit un drum forestier, traseul a fost totu?i reg?sit ?i c?l?toria reluat?. Ea a decurs f?r? alte probleme pân? la cantonul (halta) Cioaca Mare, acum aflat în stare de ruin?. Cl?direa, alt?dat? solid?, construit? din piatr?, avea un etaj, iar înspre stânga sa linia avea ramifica?ii pe care erau transporta?i bu?teni din p?dure. Acum, resturile cl?dirii ?i locul din jur mai servesc doar popasurilor vân?tore?ti, cu urme vizibile pe teren.
Mai departe, pân? c?tre Padina Seac?, traseul liniei a redevenit u?or de parcurs, el strecurându-se printre copaci ?i printre doline foarte pitore?ti. De acolo am f?cut cale întoars? pân? la Cuptoare, întrucât alte obiective demne de vizitat se mai afl? pe tronsonul Anina – Pe?tera Comarnic (tuneluri, poduri etc.). A fost o drume?ie de mare frumuse?e ?i cu interesante descoperiri. În cea mai mare parte a sa, acest traseu turistic este relativ u?or de str?b?tut. De aceea, el poate fi parcurs de cei interesa?i în orice anotimp.
Un film realizat de colonelul Gheorghe Popoviciu cu ocazia acestei c?l?torii poate fi vizionat aici.
https://www.youtube.com/watch?v=fY1hny5-MNQ
Sursa: https://istoriabanatului.wordpress.com/2011/11/20/mircea-rusnac-excursie-pe-traseul-fostei-cai-ferate-anina-portul-secul-2/